Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinstockar från Champagne

Hej.
Min fundering är om det går att få tag på vinstockar eller levande kärnor från champagne. Jag skulle vilja prova att plantera hemma.
Torbjörn
 

gece

Man vänjer sig.
Hej.
Min fundering är om det går att få tag på vinstockar eller levande kärnor från champagne. Jag skulle vilja prova att plantera hemma.
Torbjörn
Vin förökas genom att man tar sticklingar,v så all Chardonnay t.ex. är samma individ genetiskt sett (med reservation för mutationer som ändå ger viss variation, samt reservation för att jag inte är biolog, så min nomenklatur kan vara lite off :) ), sprungen ur en enda kärna för en fasansfull massa år sedan. Samma sak gäller för en del andra frukter, exempelvis äpplen, alla Åkeröträd är sticklingar från en enda frösådd. Och sår man frön från Chardonnay, eller Åkerö, får man inte frukt som liknar det man startade med.

En variant är att åka ner i beskärningstider till Champagne och be att få ett skott som minne. Eller åka dit när som helst på senvår/sommar/förhöst och snacka till sig ett skott. Eller ta med en sekatör och smyga ut i skydd av mörkret och stjäla :ängel:

Sen spelar det rent botaniskt inte någon roll om man tar sin stickling från Champagne, Bourgogne eller Flen, annat än om man har siktet inställt på en viss klon som bara finns i en viss vingård, eller om man vill kunna säga att den varit i just Champagne, - vilket förstås är ett fullgott skäl.
 

gece

Man vänjer sig.
Och sår man frön från Chardonnay, eller Åkerö, får man inte frukt som liknar det man startade med.
Fast vid närmare eftertanke vore det ganska ball att fixa frön från Champagne, och odla en Champagne-autokton ranka i trädgården... någon som vet hur man får tag på frön från Champagne? ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fast vid närmare eftertanke vore det ganska ball att fixa frön från Champagne, och odla en Champagne-autokton ranka i trädgården... någon som vet hur man får tag på frön från Champagne? ;)
De hittas vanligen inuti druvor från Champagne. :) Bara att norpa i vingården strax före skörd. Ingen hänger dig om du stjäl enstaka druvor, såvida det inte är en muromgärdad vingård med låst grind.
Har annars för mig att jag för många år sedan sett "blandpack" av sticklingar av olika druvsorter (eller om man kanske ska säga vinrankssorter) till salu, avsedda för hobbyodlare.
 
Toppen