Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vintidningar!?

R.P

Medlem
Beställde precis en årsprenumeration på Decanter så man har nåt kul att se fram emot i posten. :) Köper emellanåt också Wine Spectator, vad finns det för andra bra vintidningar, vad läser ni själva?
 

anders

Medlem
SV: Vintidningar!?

Jag måste säga att jag har svårt för Decanter och engelska tidningar över huvud taget. De ska alltid försöka sätta en putslustig rubrik som gör att man inte har en aning om vad artikeln handlar om. Sedan innehåller brödtexten ofta så mycket ordbajs att mina inlägg framstår som klara och koncisa. Förhoppningsvis kommer man fram till någon form av röd tråd lagom till man har läst två tredjedelar av texten och sedan kan man bara hoppas att det finns någon sorts slutpoäng i sista stycket.

Jag läser LG men där finns ett antal punkter jag skulle vilja se förändrade/förbättrade:
- Kartor. Mycket text läggs på att tala om att jounalisten åkte väster, norr, upp, bak och hitan och ditan för att förklara var de befinner sig. Spola en av alla dessa bilder på vinrankor i panorma, närbilder på etiketter samt jovialiska vinmakare och sätt dit en rejäl karta. I senaste numret har kartor börjat smygas med men det är fortfarande för dålig upplösning. (Dessa kartor påminner mig om när jag och några polare skulle till Berlin och vi försökte navigera efter översiktsbilden av Berlin i KAK Bilatlas för Norden. Gick åt helvete. :D ) Den enda gången som jag kan påminna mig att en riktigt detaljerad karta har funnits med är när man gjorde ett nedslag i Volnay. Då fanns en karta med samtliga lägen utsatta. Varför fanns ingen sådan karta vid genomgången av Vosne-Romanee i senaste numret?

- Lärandet. Varenda artikel tar upp berggrunden så tydligen ska den vara av vikt. Har det gjorts någon artikel där man går igenom geologi samt påverkan på vinet (hör kan jag rekommendera den oerhört informativa http://www.warfvinge.net/)? Olika uppbindingar? Planteringstäthet? Det finns många punkter. Den enda artikel av detta slag jag kan komma på är att Susanne skrev om vinfat för några nummer sedan. Om jag minns rätt så var det en eller möjligen två sidor. Senaste numret av Munskänkarnas tidning fick ihop fyra sidor i en betydligt mer djuplodande text. LG mönstrar ändock Sveriges ledande auktoriteter inom i synnerhet vinområdet så lite mer informativa artiklar borde kunna uppbådas.

- Språket. Har blivit bättre men där är fortfarande en hel del särstavningar; i svenskan skrivs nästan undantagslöst orden ihop. Även en del tidsangivelser som månader och dagar samt nationalitetsord skrivs med stor bokstav vilket det inte görs i svenska språket; det vill säga det skrivs "fransk" respektive "juni" på svenska. Stor bokstav används i engelska och tyska för dessa. Tyska använder även stor bokstav på alla substantiv. Detta är förvisso en petitess men det är också så att en person med ett gott skrivet språk är dels lättare att läsa och dels trovärdigare (psykologi). En slarvigt skriven text drar ner helhetsintrycket.

Jag vet ju om att åtminstone Larsson brukar hänga här i forumet emellanåt så jag hoppas att han kan ta med de här synpunkterna till något framtida redationsmöte.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vintidningar!?

Jag prenumererar på Decanter, men håller med anders om den för myckna putslustigheten.

Jag läser först Michael Broadbents spalt där han går på som en furie om sina provningar av gamla årgångar så det svenska avundet lyser grönt i mina ögon.

Sedan kastar jag mig över auktionssiffrorna för att sedan gå på resten av tidningen.

Några Wine Spectator om året blir det också.

Vad gäller svenska tidningar köper jag i stort sett bara Allt om Mats vinprovarnummer, men enbart för att få skratta åt ordbajserierna i sågningarna. :)
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vintidningar!?

Det verkar inte finnas så oerhört stort utbud på bra vinlitteratur i tidningsformat alltså, LG har jag inte läst, man kanske skulle ta och testa ett nummer.
 

Pichon

Medlem
SV: Vintidningar!?

Jag läser LG och ibland Decanter. Det finns dock en annan tidning som i min mening står över alla andra jag har läst: The World of Fine Wine (http://www.finewinemag.com/).

Långa djuplodande artiklar av de bästa skribenterna (se tex denna artikel om vinskribenter på nätet: http://www.finewinemag.com/docs/Steinbe ... riting.pdf), minimalt med reklam, och riktigt grundliga provningar. Kommer ut med fyra tjocka nummer per år med löjligt hög tryckkvalitet.

Det finns bara ett problem: priset. En årsprenumeration kostar €139. Å andra sidan kan man se det som att man köper fyra rejäla vinböcker för den summan.
 

Pichon

Medlem
SV: Vintidningar!?

Och förresten, hur sorgligt är inte detta stycke ur ovan nämnda artikel, särkilt för alla som har läst John Livingstone-Learmonth's Rhône-bibel:

"... Professional wine criticism was a small pond—a puddle, really—and it
found, in Parker, a very big fish.

...

To appreciate how sui generis Parker’s experience has
been, one need only consider the long and distinguished
career of the British wine writer John Livingstone-
Learmonth. he was possibly the first anglo writer to make
the Rhône Valley his area of expertise. he arrived in southern
France in the early 1970s, and in 1975 he coauthored a book
about the wines of the Rhône. Faber & Faber delayed
publication for three years, which gave Livingstone-
Learmonth an early taste of the difficulties of wine writing.
The book ended up doing fairly well, as did a sequel, but
he has never been able to make a full-time go
of wine writing. Since the 1980s, he has worked as a
communications consultant to international corporations,
researching and writing about wine in his spare time.

In 2005, he published The Wines of The Northern Rhône,
a 700-page opus that has been universally hailed as an
indispensable work. for this he has pocketed less than $5,000
to date—a figure that includes his advance."

De flesta bli uppenbarligen inte rika på sina vinskriverier.
 

The Pint

Medlem
SV: Vintidningar!?

Läser Livets Goda, Decanter och Wine Spectator.

Tycker nästan LG är roligast. Dels för att den handlar om viner som oftast är tillgängliga här, dels för att den är lite mer personlig. Å andra sidan kan personligheten gå överstyr ibland. Då och då känns LG, lite småparanoid, som att man måste försvara sitt vinintresse mot bib-fantaster och starkölsapor. Det känns lite som "preaching to the choir", om man väl köper LG har man väl redan insett det. Eller så har man inte det. Sen tycker jag att tidningen ibland kan kännas lite slarvig med språk och korrekturläsning. Men som sagt, det är en sympatisk tidning som man gärna återvänder till.

WS är den jag har köpt mest och det kommer jag förmodligen fortsätta med.

Decanter funderar jag på att lägga av med helt. Tycker de gick överstyr senast när de sågade Tignanello 2004 och Cepparello 2004 när de gick igenom nämnda årgång av IGT Toscana 2004, samtidigt som de slängde upp en bild på en flaska Cepparello på framsidan och i en annan artikel hävdade att både Tignanello och Cepparello tillhör Italiens 50 bästa viner år efter år. För journalistisk trovärdighet tycker jag att man, om man kommer fram till båda dessa saker, borde kommentera det på något sätt i tidningen.
 

Keen

slan
SV: Vintidningar!?

The Pint skrev:
Läser Livets Goda, Decanter och Wine Spectator.

Tycker nästan LG är roligast. Dels för att den handlar om vi9ner som oftast är tillgängliga här, dels för att den är lite mer personlig. Å andra sidan kan personligheten gå överstyr ibland. Då och då känns LG, lite småparanoid, som att man måste försvara sitt vinintresse mot bib-fantaster och starkölsapor. Det känns lite som "preaching to the choir", om man väl köper LG har man väl redan insett det. Eller så har man inte det. Sen tycker jag att tidningen ibland kan kännas lite slarvig med språk och korrekturläsning. Men som sagt, det är en sympatisk tidning som man gärna återvänder till.

WS är den jag har köpt mest och det kommer jag förmodligen fortsätta med.

Decanter funderar jag på att lägga av med helt. Tycker de gick överstyr senast när de sågade Tignanello 2004 och Cepparello 2004 när de gick igenom nämnda årgång av IGT Toscana 2004, samtidigt som de slängde upp en bild på en flaska Cepparello på framsidan och i en annan artikel hävdade att både Tignanello och Cepparello tillhör Italiens 50 bästa viner år efter år. För journalistisk trovärdighet tycker jag att man, om man kommer fram till båda dessa saker, borde kommentera det på något sätt i tidningen.

Kan vara en naturlig reaktion på de reklammaterial de tvingas dras med. Känns som att det till 90% är skitviner som annonseras. Man kan ju undra om de företag gjort nån målgruppsanalys, känns inte direkt som en klockren placering ;D Men vill de finansiera en annars bra tidning så visst, LG måste ju tjäna pengar nånstans.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vintidningar!?

Jo, jag har tänkt på det där också. Man för ett korståg mot bib och sunkvinskonsumtion och så har man reklam för bib i tidningen! Det måste kännas tungt att behöva gå till fienden för att få ihop till brödfödan :)
 

anders

Medlem
SV: Vintidningar!?

Krug skrev:
Jo, jag har tänkt på det där också. Man för ett korståg mot bib och sunkvinskonsumtion och så har man reklam för bib i tidningen! Det måste kännas tungt att behöva gå till fienden för att få ihop till brödfödan :)

Pengar luktar inte... men det gör BiB.

Jag tycker mig dock notera att antalet annonser för BiB sakta men säkert sjunker.
 

anders

Medlem
SV: Vintidningar!?

Kom förresten på att jag glömde den viktigaste punkten vad gäller LG-förbättringar. Ta tillbaka Jimmy Forsman som krönikör!! Hans krönikor var alltid det andra jag läste i blaskan. Det första jag läste var innehållsförteckningen för att hitta Jimmys krönika. Många garv var det.
 

admin99

Administratör
SV: Vintidningar!?

anders skrev:
Kom förresten på att jag glömde den viktigaste punkten vad gäller LG-förbättringar. Ta tillbaka Jimmy Forsman som krönikör!! Hans krönikor var alltid det andra jag läste i blaskan. Det första jag läste var innehållsförteckningen för att hitta Jimmys krönika. Många garv var det.

Tro inte att smicker gör att du får förtur till Systembolagets provningar när det blir dags för sådana. Kul att man roade någon. ;)
 

anders

Medlem
SV: Vintidningar!?

Admin skrev:
Tro inte att smicker gör att du får förtur till Systembolagets provningar när det blir dags för sådana. Kul att man roade någon. ;)

Eftersom resorna till och från dessa provningar helt klart kostar mer än att köpa toppvinerna direkt så får jag meddela att jag lämnar walk-over i den striden. Iom det så är det smicker utan baktankar. ;)
 

anders

Medlem
SV: Vintidningar!?

Med tanke på antalet champagnetorskar här så kan jag tipsa om (för det fåtal som inte redan vet det) att FINE Magazine nu har lanserat en tidning helt dedikerad till skumpa.

Nu såg jag också att tidningen ingick om man köpte en Bentley eller en Maybach så de flesta har väl redan både bilen och tidningen (det var väl den bilen som magnum syftade på... http://www.finewines.se/forum/index.php?topic=46.msg5065#msg5065 (fortsätt framåt)). ;D
 

Arvid

Medlem
SV: Vintidningar!?

Pichon skrev:
Jag läser LG och ibland Decanter. Det finns dock en annan tidning som i min mening står över alla andra jag har läst: The World of Fine Wine (http://www.finewinemag.com/).

Långa djuplodande artiklar av de bästa skribenterna (se tex denna artikel om vinskribenter på nätet: http://www.finewinemag.com/docs/Steinbe ... riting.pdf), minimalt med reklam, och riktigt grundliga provningar. Kommer ut med fyra tjocka nummer per år med löjligt hög tryckkvalitet.

Det finns bara ett problem: priset. En årsprenumeration kostar €139. Å andra sidan kan man se det som att man köper fyra rejäla vinböcker för den summan.

Jag tittade på denna tidnings hemsida för någon vecka sedan och blev väldigt intresserad. Skulle dock vilja se minst ett nummer innan jag betalar den minst sagt höga prenumerationskostnaden. Men den verkar innehållsrik, och inte minst väldigt snygg!

Decanter köper jag ibland när jag står på en tågcentral och saknar något att läsa. Men oftast blir jag besviken. Rapporterna är inte speciellt djupgående och det är lite väl mycket Bordeaux för min smak.

Wine Spectator kommer i ett så konstigt format. Den är liksom för stor. Någon som förstår vad jag menar?

Livets Goda orkar jag inte med. Det finns mycket vettigt om man orkar vada igenom alla annonser och allmänt trams, Larssons och Jamais krönikor brukar vara bra, Åsa W Karlssons var humoristiska. Men va fan, I've got places to go, people to see! Man ska inte behöva riva ut mer än hälften för att få en OK tidning, less is more. Skaffa en korrekturläsare för sjutton bövlar. Det känns alltför ofta som att vissa skribenter producerar något en timme innan deadline och inte ens läser igenom sina alster själv. Och sen skadar det ju inte att kolla så att inte en recencent höjer ett vin till skyarna medan en annan sågar... i samma nummer.
 

Elvis

Medlem
SV: Vintidningar!?

anders skrev:
Med tanke på antalet champagnetorskar här så kan jag tipsa om (för det fåtal som inte redan vet det) att FINE Magazine nu har lanserat en tidning helt dedikerad till skumpa.

Jag fick första numret igår och tycker att det är en riktigt trevlig och snygg tidning. Man måste vara champagnenörd för att uppskatta den. Några exempel på artiklar:

  • En lång text om historien bakom Krug Clos d'Ambonnay
  • Många sidor med rena provningsanteckningar av Pekka Nuikki
  • En artikel om Krug 1928

Jag har inte läst hela tidningen än men har hittat vissa saker att klaga på också. I en artikel om Dom Perignon 1960-1999 med beskrivningar av alla årgångar, hade man hoppat över vissa (t.ex. 1988) utan att kommentera varför. Men men, en bra och snygg champagnetidning som pryder sin plats på nattduksbordet.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Vintidningar!?

Fine Champagne finns inte att köpa lösnummer så man kan prova på den?

Jag såg att www.press-stop.se har Fine Wine men inte Fine Champage, men det kanske finns någon annan tidningshandlar som man kan beställa hos?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vintidningar!?

De vill ha 75 euro för en prenumeration, så ett lösnummer eller två skulle man ju gärna köpa först...
 

anders

Medlem
SV: Vintidningar!?

Elvis skrev:
I en artikel om Dom Perignon 1960-1999 med beskrivningar av alla årgångar, hade man hoppat över vissa (t.ex. 1988) utan att kommentera varför.

Troligtvis var Pekka vid det här laget så pass packad att han kunde inte märka någon skillnad på DP och julmust. ;D
 
Toppen