Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vintidningar!?

EuphoniC

Medlem
SV: Vintidningar!?

Hallå där ute! Det finns ingen som har tillgång till en tidningsbutik där Fine Champagne säljes i lösnummer och som kanske kunde plocka upp ett nummer åt mig och skicka mig - betalning löses naturligtvis på lämpligt sätt.

Bäst vore förstås om det fanns någonstans på nätet att beställa men det verkar ju inte så...
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vintidningar!?

EuphoniC skrev:
Hallå där ute! Det finns ingen som har tillgång till en tidningsbutik där Fine Champagne säljes i lösnummer och som kanske kunde plocka upp ett nummer åt mig och skicka mig - betalning löses naturligtvis på lämpligt sätt.

Bäst vore förstås om det fanns någonstans på nätet att beställa men det verkar ju inte så...

Instämmer med föregående skrivare, efterlyser också tidningen!!
 

EuphoniC

Medlem
SV: Vintidningar!?

Hur är det med innehållet, är det även referenser till sådant som är överkomligt prismässigt eller är det idel ädel multi-10-tusenlapps-champagner det skrivs om?
 

Arvid

Medlem
SV: Vintidningar!?

Nu är World of Fine Wine på väg. Förhoppningsvis har man en tidning till semestern att läsa.
 

Elvis

Medlem
SV: Vintidningar!?

EuphoniC skrev:
Hur är det med innehållet, är det även referenser till sådant som är överkomligt prismässigt eller är det idel ädel multi-10-tusenlapps-champagner det skrivs om?

Det är mest långa artiklar men vad gäller provningsanteckningarna så ingår även helt vanliga champagner som Billecart-Salmon Brut Réserve, Philipponnat Roayl Réserve, Taittinger Brut, Pommery Brut, osv.

Exempel på artiklar i första numret är en artikel om Single Vineyard Champagnes, en intervju med Richard Juhlin, en artikel om Perrier-Jouët, en artikel om Krug 1928, en genomgång av 1990-talets årgångar, ett tiotal sidor provningsanteckningar, en krönika av Andreas Larsson om årgången 1990, mm.

Dessutom är det en väldigt snygg tidning. Bra papperskvalitet och snygg layout.
 

Pomerol

Medlem
SV: Vintidningar!?

Angående Livets Goda håller jag med de flesta andra röster på det här forumet; ibland känns tidningen mer som ett kaotiskt punk-fan-zine än som en tidning som skriver om livets goda... Hur som helst tycker jag Livets Goda tillsammans med Dina Viner är de läsvärda svenska vintidningarna. Ge mig gärna tips om jag missat någon annan...

När det gäller vin håller Livets Goda idag hög nivå. Men jag tycker det skär sig när de skriver om Famous Grouse i mycket positiva ordalag. Nej, ingen kan få mig att tyckta att Famous är en bra whisky, och nej, jag tror inte ens Anders Gjörling tycker det. Det är nog något annat som ligger bakom de reportagen. Man blir lite trött på destilleriernas professionella foton ibland - var finns den kritiska provaren som vi kan finna i vinreportagen?

En intressant sak är Livets Goda utveckling. Jag rycker ett gammal Livets Goda i högen, det blir nr 13 som får stå för mina exempel:

Chefredaktör Anders Enquist rekomenderar på sina ledarsidor två viner, ett är Fleur du Cap Unfiltered 89 kr. Visst är det ett bra vin men skulle de idag skriva: "(...) Denna smakrika lek för endast 89 kr. Ja, vi älskar det här vinet." Skulle de idag älska ett vin under 100 kr? Jamais skriver om Cline Zinfandel 89 kr: "(...) Priset är absolut fyndmässigt! (...)". Idag är det väl tabu med både prisvärdhet och ordet fynd i tidningen?

I samma nummer redovisar Ulrika Karlsson för en provning; flaskvin vs boxvin. Pasquaboxen (flaska 59 kr - box 194 kr) får omdömet: "Höjt beyg då kvaliten känns vassare. (...) Bland de bättre boxarna på marknaden just nu." Reserve de la Condamine (72 kr - 235 kr): "En favorit bland boxvinerna (...) Klar budgetvariant - 72 kr för flaskan och 58.75 för samma mängd vin på box."

Skulle man kunna läsa någon liknande i tidningen idag? Knappast. Till deras försvar får man väl säga att det är en ung tidning, som uppenbart letat sig fram till sin nisch. Men med facit i hand kanske de i vissa fall bör slappna av lite med sin boxnoja och sitt fyndhat. Inte för att jag skulle föredra det, utan för sina äldre nummers skull...
 

anders

Medlem
SV: Vintidningar!?

Man ska väl inte såga vinet innan man har provat det och 2000 var ju faktiskt helt drickbart. I Svedala alltså eftersom SS tar ut SEK 399. Det blir en helt annan deal när man ska slanta EUR 59 för pavan vilket är butikspriset här i M, då drar i alla fall jag öronen åt mig. Och när sedan Lenbach ville ha EUR 150 för samma flaska samtidigt som man ville ha EUR 180 för Krug NV så inser man att försäljningskanalerna, eller kanske ännu hellre köparna, på kontinenten inte har någon koll alls.
Men jag utgår från att Vintage 2003 är dålig och låter mig sedan bli positivt överraskad.
 

Elvis

Medlem
SV: Vintidningar!?

Fick andra numret av Fine Champagne idag. Det är verkligen en trevlig och påkostad tidning. I det här numret är det en 18-sidig artikel om prestige-roséer, en lång intervju med Bruno Paillard, mm. Om ni har möjlighet att komma över ett lösnummer så är det bara att slå till!
 

SUPRA

Bäst
SV: Vintidningar!?

Tips på vart man hittar lösnummer i Stockholm / Arlanda?

Själv läser jag LG, tycker den oftast är bra. Vissa nummer är otroligt bra!
Ibland blir det lite kaka på kaka bara, samma viner betygsatta fast på olika sorters listor.

Har provat de flesta andra svenska men har inte hittat hem.
 

Elvis

Medlem
SV: Vintidningar!?

Den här kommer alla champagneälskare här att gilla. Det är rätt dyr (15 Euro per lösnummer enligt omslaget) men mycket trevlig. Själv chansade jag på en prenumeration men det är jag det. Kanske är lite vågat att göra det i dessa tider.
 
Toppen