Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Hej!


Jag undrar lite om någon vet vilken eller vilka internationella tidskrifter om vin (Wine Enthusiast, Decanter etc.) som kan rekommenderas, om man vill lära sig mer om vin eller hålla sig uppdaterad. Vilka har bra recensioner, också?


Tack på förhand!
 

Erica L

Medlem
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Inte varken för att jag har skrivit för den eller har vänner som skriver för den... men jag gillar faktiskt Decanter! Wine Spectator däremot är totalt värdelös. Å andra sidan har jag sällan läst poäng utan bara artiklar, så det får nog någon annan svara på vem som har bäst poängsättning. Gäller ju att hitta en recensent man har samma smak som. Jag sätter inte poäng själv så jag försöker att inte bry mig så mycket om dem heller. Utom när Parker sätter 100, då springer jag all världens väg.
 

Erica L

Medlem
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Vi har helt olika smakpreferenser generellt sett, RP och jag. Jag föredrar mina viner lätta, eleganta, parfymerade. Gärna alkoholhalt under 14%, helst under 13%. Den intensitet som är i många av de (visst, fortfarande rätt få) RP100-poängsviner jag har testat faller mig inte i smaken. De som jag har tyckt är ok blir på grund av poängen så otroligt dyra att jag inte anser dem värda pengarna. Kvaliteten i de viner som får höga poäng är det inget fel på, han är helt klart en otroligt duktig vinprovare.


Som sagt, det är en fråga om smakpreferens. Ska man följa poäng får man kanske hitta "sin" vinskribent. Gillar du själv över lag RPs högpoängare?
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Välkommen till forumet, Erica!


Och tack för rekommendationerna!




Och ja, har du märkt att du har helt olika smakpreferens än en viss vinskribent så kan jag mer än väl förstå att du inte lyssnar jättemycket på rekommendationerna från den skribenten. Dock så kan det ju vara ett visst kvalitetsmått, om ett vin fått 100 poäng från någon hyggligt skicklig vinprovare. Däremot finns ingen anledning att rusa efter vinet, förstås.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Erica L skrev:
Vi har helt olika smakpreferenser generellt sett, RP och jag. Jag föredrar mina viner lätta, eleganta, parfymerade. Gärna alkoholhalt under 14%, helst under 13%. Den intensitet som är i många av de (visst, fortfarande rätt få) RP100-poängsviner jag har testat faller mig inte i smaken. De som jag har tyckt är ok blir på grund av poängen så otroligt dyra att jag inte anser dem värda pengarna. Kvaliteten i de viner som får höga poäng är det inget fel på, han är helt klart en otroligt duktig vinprovare.


Som sagt, det är en fråga om smakpreferens. Ska man följa poäng får man kanske hitta "sin" vinskribent. Gillar du själv över lag RPs högpoängare?
Välkommen till FW! Köper nog en del Bordeaux från vänstra stranden på Parkers poäng och blir oftast nöjd. Men som du nämner, höga Parker poäng får likvärdiga prislappar, en del av dessa viner ges ju även höga poäng av många andra provare. Champagne känner jag mig "trygg" med, här köper jag enbart på egen uppfattning :)
 

kristerb

Medlem
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Om man förstår franska kan jag rekommendera La Revue du Vin de France.

Nyheter, reportage, intervjuer och tester. Välskrivet och kunnigt. T ex genomgångar av jordmåner i olika appellationer och undersökningar vad premox i Bourgogne beror på. Och många provningsnoteringar i varje nummer. I senaste bl a provning av Bordeaux 2003.

Fokus är till 99% Frankrike men för något år sedan gjorde de revolution och började bevaka lite utländska viner också, ibland.
 

Erica L

Medlem
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Magnum och Darth - tack för välkomnandet :)

Krister - prenumererar du eller tar du med dig nr när du är nere? Lust att ta med dig ett nr efter påsk (eller låna ut ett av dina gamla)? Jag har inte läst den på över ett år nu...

Är det någon som läser TONG? Ska vara väldigt bra (för riktigt intresserade nördar) men den är sjukt dyr.
 
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Förutom det faktum att jag läser allt för lite och dricker allt för mycket så blir det Decanter, Tasted Journal, Livets Goda (fick den av någon anledning gratis under en period). Tong har jag bläddrat i någon gång med över 200+ för en tidning är lite mycket kan man tycka.

Samt välkommen till forumet Erica, alltid kul med nya medlemmar :)
 

kristerb

Medlem
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Krister - prenumererar du eller tar du med dig nr när du är nere? Lust att ta med dig ett nr efter påsk (eller låna ut ett av dina gamla)? Jag har inte läst den på över ett år nu...

Har prenumeration, visst kan du låna.
Annars finns den i välsorterade tidningsbutiker i Sverige tror jag.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

kristerb skrev:
Om man förstår franska kan jag rekommendera La Revue du Vin de France.
Kan bara hålla med. En trevlig detalj är att de ofta provar blint.
Ffa. numret - brukar vara majnumret - med genomgången av "senaste" årgången i Frankrike är mycket läsvärd.
 

Erica L

Medlem
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Och som vanligt är det ingen som läser Allt om Vin... ::)

Men, imorgon kommer nya numret av ICON ut, det MÅSTE ni köpa! Jag är störtnöjd med min artikel om vinförfalskningarnas mästare, Rudy Kurniwan.
 

Peder

Medlem
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Och som vanligt är det ingen som läser Allt om Vin... ::)

Finns säkert en hel del som bläddrar i AOV på finewines-forumet.

Nu var det länge sedan jag var prenumerant på "Allt om vin" men jag tror mig ha någonstans en schysst hopfällbar elektriskt vintermometer som man fick om man prenumererade i minst 12 månader på tidningen. Hmmmmm den har jag använt mig av mycket. :)
 
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Peder skrev:
Finns säkert en hel del som bläddrar i AOV på finewines-forumet.

Gäller bara att vara rätt utrustad. Köpte själv AOV för nästan exakt ett år sedan (bilden nedan är taget direkt efter jag lämnat affären)

a1170e8cfade9cf82c226f74a1600fefa_large.jpg
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Vi saknar en intern like-knapp på forumet. Anders, sätt det på din "to-do"-lista.
 

Keen

slan
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Erica L skrev:
Och som vanligt är det ingen som läser Allt om Vin... ::)

Men, imorgon kommer nya numret av ICON ut, det MÅSTE ni köpa! Jag är störtnöjd med min artikel om vinförfalskningarnas mästare, Rudy Kurniwan.


Plöjde igenom hela den tråden på Wineberserks för ett par veckor sen, såg där att du skulle skriva något. Kul, får köpa. Fantastisk historia.
 

Erica L

Medlem
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Skrivet av: Keen
« skrivet: Idag kl. 03:53:00 pm
Plöjde igenom hela den tråden på Wineberserks för ett par veckor sen, såg där att du skulle skriva något. Kul, får köpa. Fantastisk historia.

Ja den är helt absurd! Hade så otroligt mycket mer material när jag var klar, men fick bli mer av en bashistoria eftersom det är första gången ICON skriver om den. Min slutsats är att Greenberg är en av de fulaste fiskarna i den på det hela taget rätt murkiga dammen.

Gäller bara att vara rätt utrustad. Köpte själv AOV för nästan exakt ett år sedan (bilden nedan är taget direkt efter jag lämnat affären)

Anders, för nöjet att se dig i kycklingkostym ska jag skriva ett låååångt reportage i AoV om Clos des Goisses. Ska bara övertyga redaktören.
 
Toppen