Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Keen

slan
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Erica L skrev:
WOHOO, stolt så jag spricker, nu är den här!

http://blogg.alltommat.se/vinkarlek/2013/03/27/vinforfalskningar-for-miljoner-i-icon/

Eftersom jag lärde mig mycket mer än det som fick plats på 11 (!!) sidor artikel vore det kul att höra er feedback och funderingar här på finewines

Köpte tidigare och ska läsa nu. Har också, som sagt, plöjt igenom hela tråden på WineBerserkers. Verkar dock hända lite nytt nu om man läser på facebook-gruppen för WB
 

Keen

slan
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Det var en bra sammanfattning för någon som inte är insatt i historien. Kul att du fick intervjuer med flertalet inblandade. Mycket kändes givetvis igen från tråden och andra summeringsartiklar, men det är ofrånkomligt.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Jag har läst artikeln nu, och var rätt fängslad, för den var spännande. Fula fiskar finns även i vinvärlden, vilket inte är förvånande. De faktorer du nämner i artikeln som försvårar avslöjandet av förfalskare låter helt rimliga.
Bra jobbat!
 

Erica L

Medlem
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Tack!! :)

Ja har man följt tråden som du har Keen så blir det ju en hel del repetition. Eftersom ICON är en lifestyletidning (och svensk) ville redaktörerna att jag skulle skriva för någon som inte visste någonting om vinförfalskning i allmänhet och absolut ingenting om Rudy K. Håller med dem om att det blev bäst så, samtidigt finns ju massa roliga diskussioner om vilka som visste om det men fortsatte handla, om auktionen i London i februari, om implikationer för den Asiatiska handeln med vintageviner... Kanske går att göra en uppföljning framöver!

Länken till WB facebooksida funkade inte för mig, är det annan information där än på WB-tråden om Rudy Kurniwan?
 

Keen

slan
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Jo, självklart måste du skriva till de som inte är insatta :)

Maureen Ryan, som figurerat lite i tråden gjorde ett kryptiskt inlägg om att saker skulle hända och att Don C inte hade alla fakta alltid, att folk i tråden hellre fällde än friade, osv. Dock lät Maureens inlägg mer som " jag vet nåt som inte ni vet, men jag tänker inte berätta för ni var dumma mot mig på forumet." Får se hur det utvecklas.
Om du söker på Wine Berserkers på FB så borde du hitta gruppen, tråden ligger ett par inlägg ner. Går att läsa även om man inte är med i FB-gruppen.

Men som DA sa, bra jobbat, och en bra introduktion. Men späda säger, finns hur mycket som helst mer. Koch vs Greenberg, Spectrum i London, etc etc.
 

Erica L

Medlem
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Japp, Koch vs Greenberg började igår, vi får se hur det går. Är inte förtjust i Koch men för en gångs skull är det väl bra att en galen, smädad magnat tar i med alla muskler han har för att sätta en ful fisk (Greenberg) på plats. Rodenstock lyckades han ju aldrig få...

Personligen tycker jag att USA-ledningen för Christie's har en hel del att skämmas för, eller till och med vara rädda för. De har INTE agerat enligt god sed för auktionsbranschen och jag fick lite info som jag däremot inte fick trycka.

Don är säkert inte helt insatt i allt, han har inte bara vänner. Tror inte han har några elaka tendenser men hans stil (lite besserwisser, inte helt inne i leken med de bästa vinerna) har gjort att vissa säkert väljer att hålla honom utanför loopen.

Ska bli kul att se vad som händer. Jag är mest nyfiken på vilka som kallas som vittnen framöver och vilka namn Rudy kommer att outa!
 

Keen

slan
SV: Vintidskrifter (rekommendation önskas)...

Erica L skrev:
Japp, Koch vs Greenberg började igår, vi får se hur det går. Är inte förtjust i Koch men för en gångs skull är det väl bra att en galen, smädad magnat tar i med alla muskler han har för att sätta en ful fisk (Greenberg) på plats. Rodenstock lyckades han ju aldrig få...

Personligen tycker jag att USA-ledningen för Christie's har en hel del att skämmas för, eller till och med vara rädda för. De har INTE agerat enligt god sed för auktionsbranschen och jag fick lite info som jag däremot inte fick trycka.

Don är säkert inte helt insatt i allt, han har inte bara vänner. Tror inte han har några elaka tendenser men hans stil (lite besserwisser, inte helt inne i leken med de bästa vinerna) har gjort att vissa säkert väljer att hålla honom utanför loopen.

Ska bli kul att se vad som händer. Jag är mest nyfiken på vilka som kallas som vittnen framöver och vilka namn Rudy kommer att outa!


Familjen Koch är väl inte så roliga, men av det man läst om Greenberg och hans kommunikation med Rudy kan man bara heja på. Men som sagt, kul när någon skiter fullständigt i kostnaden och kör bara för att "prove a point".

Håller nog med dig angående Don, och om Han har fel angående vissa flaskor är det väl bara att någon presenterar motsägande bevis på samma sätt. Men Maureen verkar känna sig smädad, vilket jag till viss del kan förstå.

Man tycker att auktionshusen borde göra ett krafttag för att säkerställa sina rykten och tänka lite långsiktigt, istället för att bara dra in pengar. Men pengar tjänar de ju, så gissar att det blir svårt om inte några tyngre straff delas ut. Problemet är ju sen att dessa flaskor inte tas ur cirkulation när de blir refuserade.
 
Toppen