Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vintips till Lammstek

SV: Vintips till Lammstek

Baron_Philippe skrev:

Vi tittar på att byta programvara men för Systembolaget så är det enkelt.

Skriv bara artikelnummer så funkar det. Så här:

www.systembolaget.se/3814
www.systembolaget.se/2262
 

chambertin

Medlem
SV: Vintips till Lammstek

Spontant skulle jag gå på viner med mycket Grenache/Mourvèdre eller Tempranillo som förstaval till Lammstek (förutsatt att den är i lite traditionell stil med provencekryddor, vitlök och kanske en skvätt citron).

Domaine de la Janasse CdRV "Terres d'Argile" 2009 borde funka riktigt bra: http://www.systembolaget.se/72167

Bastide Blanche som Baronen rekommenderade bör också funka bra. Brukar vara pålitligt och 2010 är en bra årgång även i Bandol (liksom i södra Rhône)

Ett annat vin med lite mer mognad som också kvalar in under din prisgräns är Condado de Haza -07: http://www.systembolaget.se/72604

...och sen kan jag ju inte låta bli att undra varför vinet inte får kosta mer än 150:- (lammstek som är så gott) ? :)
 
Trådskapare
TEGE

TEGE

Medlem
SV: Vintips till Lammstek

Tack för era förslag. Några faller pga att de endast finns i best.sortimentet. Det lutar åt La Bastide Blanche.
Era förslag gick iaf inte alls i den riktning jag själv hade slagitt in på, jag tittade på Cab.Sauvignon/Merlot blandningar från Sydafrika. Det säger nog mer om mitt kunnande än om ert ;D

chambertin skrev:
...och sen kan jag ju inte låta bli att undra varför vinet inte får kosta mer än 150:- (lammstek som är så gott) ? :)
Då middagen är för 12 pers. fick även plånboken vara med och bestämma ;)
 
SV: Vintips till Lammstek

Personligen tycker jag ju att Bordeaux och lamm är en "match made in heaven", och Les Hauts de Granget är en riktigt stabil Saint Emilion för priset. La Bastide Blanche är riktigt bra, men den är nog ganska ung och påträngande om man inte är en inbiten tanninknaprare.
 
Trådskapare
TEGE

TEGE

Medlem
SV: Vintips till Lammstek

Det blev Les Hauts de Granget. Öppnades 2 timmar innan middagen. I min gom på tok för ungt.
Fruktigheten fanns där, men syran var det som tog över. Vinet öpnnade aldrig upp.
Skulle nog behöva några år till på ryggläge. Men då kan det nog bli intressant för pengarna.
Skall låta de 2 flaskor som blev kvar ligga minst 3-4 år till iaf.
 
Toppen