Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vintips till nybörjare

Emelie

Medlem
Hej!
Är nybörjare på detta med viner men tycker att det är roligt men otroligt svårt. Nu är det så att jag om ett par månader ska gift mig och vill såklart ha passade viner till maten vi ska servera. Hoppas på många bra tips!

Förrätt, Carpaccio på hjort med pesto och oliv. Avokadosallad med räkor och mango.
Varmrätt: lammrostbiff med potatisbakelse och getost. auberginfylld tomat och rosmarinsky.
Efterrätt: Chokladfoundant, Créme brûle, jordgubbar och citronsorbet
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hej!
Är nybörjare på detta med viner men tycker att det är roligt men otroligt svårt. Nu är det så att jag om ett par månader ska gift mig och vill såklart ha passade viner till maten vi ska servera. Hoppas på många bra tips!

Förrätt, Carpaccio på hjort med pesto och oliv. Avokadosallad med räkor och mango.
Varmrätt: lammrostbiff med potatisbakelse och getost. auberginfylld tomat och rosmarinsky.
Efterrätt: Chokladfoundant, Créme brûle, jordgubbar och citronsorbet
Finns det någon pris gräns?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Nja inte jättedyrt kanske men uppemot 150kr/flaska.
Jag tänker en tysk/österrikisk (pinot noir) till förätt, argentinskt (malbec) till varmrätt kanske en Pascual Toso, kostar visserligen 169kr men är riktigt fin och elegant. Sedan självklart bubbel till efterätt. Champagne är svårt att hitta i den prisklassen men det kanske finns någon här som vet någon vettig mousserande.
 

Gurto

Medlem
Förrätten är svår då det ju egentligen är två separata rätter som skulle behöva två olika viner. Men varför inte köra på @Skumpagne linje med tysk Pinot Noir (lär funka bra till carpaccion och OK till avokado och räkor):
http://www.systembolaget.se/73960
En Dolcetto skulle säkert inte vara fel heller men har inte koll på de som finns via SB.

Till varmrätten är det ju rätt mycket syra (getost, tomat och eventuellt såsen) och i den prisklassen tänker jag då främst på Barbera:
http://www.systembolaget.se/73926

Syra lär dominera även i desserten i och med citronsorbet och då tycket jag nog en Moscato d'Asti skulle passa. Är dessutom ett publikt och lättgillat dessertvin som passar även de som normalt sett rynkar på näsan åt allt vad dessertvin heter. Här har jag inget mer konkret tips än att jag skulle undvikit Nivole (aldrig gillat det överdrivet metalliska i denna Moscato). Har inte testat så mycket mer av det som finns att tillgå via SB.
 

Vino fino

Medlem
Hej!
Är nybörjare på detta med viner men tycker att det är roligt men otroligt svårt. Nu är det så att jag om ett par månader ska gift mig och vill såklart ha passade viner till maten vi ska servera. Hoppas på många bra tips!

Förrätt, Carpaccio på hjort med pesto och oliv. Avokadosallad med räkor och mango.
Varmrätt: lammrostbiff med potatisbakelse och getost. auberginfylld tomat och rosmarinsky.
Efterrätt: Chokladfoundant, Créme brûle, jordgubbar och citronsorbet
Tror det behövs lite förtydligande här.

Serveras två förrätter, två varmrätter, två desserter? Eller är det kombinationsrätter?
 

Mats

Gone todash....
Syra lär dominera även i desserten i och med citronsorbet och då tycket jag nog en Moscato d'Asti skulle passa. Är dessutom ett publikt och lättgillat dessertvin som passar även de som normalt sett rynkar på näsan åt allt vad dessertvin heter. Här har jag inget mer konkret tips än att jag skulle undvikit Nivole (aldrig gillat det överdrivet metalliska i denna Moscato). Har inte testat så mycket mer av det som finns att tillgå via SB.

I bolagets T5-släpp i maj kommer G.D. Vajras Moscato d'Asti för 99 kr och åtminstone var deras 2010 mycket bra. Köpte en låda av det och det gick alltid hem mycket bra när man bjöd på det. Inte så komplext men mycket gott och härliga små spritziga bubblor. Alla gånger jag bjudit icke vinnördar på det har det blivit "Wow!"-reaktioner, vilket det ju inte alltid blir när man tar fram sina lite finare viner.......
 
Toppen