Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

VinUnic och Riedel

handlavin.se

Leverantör
Riedelglas av serien Vinum finner du i Europa för under 200 kronor i glaset. Man kan ibland till och med finna dom för cirka 100 kronor glaset.

Men i Sverige ser det annorlunda ut där priserna ligger på oftast närmare 300 kronor per styck och den svenska generalagenten heter VinUnic och är en mycket känd vinimportör.

Jag tyckte som grundare till vinbutiken handlavin.se att det var dags att ge svenska folket tillgång till Riedelglas för Europeiska priser. Vi har vårt lager i Österrike och jag ansåg att att de regler som man även kan finna på konkurrensverket hemsida borde gälla.

Handel inom EU
Varför vill EU värna möjligheterna till parallellhandel, dvs. import och export av varor eller tjänster som sker utanför redan etablerade leverans- och distributionssystem?
Svar: Detta handelsflöde bidrar till att stärka konkurrensen på olika produktmarknader och leder på sikt till att utjämna prisnivåskillnader mellan olika geografiska områden inom EU.

Källa: http://www.kkv.se/t/Page____2114.aspx#parallellhandel%20inom%20eu

Jag valde att sälja utvalda glas i från Vinum-serien för några veckor sedan för cirka 200 kronor styck, det är cirka 100 kronor billigare än i många butiker i Sverige men fortfarande dubbelt så dyrt som det är ibland att finna i Europa. Jag köper dessa glas i från en grossist i Österrike så det är en mellanhand som även skall ha sin del av kakan.


Onsdagen den 12 september så besöker enligt min statistik på hemsidan domänen "vinunic ab - internet access" oss och någon timme senare ringer den Riedel-ansvariga på VinUnic och säger att hon fått reda på att återförsäljare är irriterade på hur jag kan sälja Riedelglas så billigt.

Jag blir informerad att om jag skall fortsätta sälja dessa glas måste jag köpa dom via VinUnic och att hon måste ringa Riedel och informera om detta.

Jag hävdar att jag följer lagen och att vi eftersom vi bor i Europa och är medlemmar i EU har vår fulla rätt att handla glasen på detta sätt precis som vi har vår fulla rätt att sälja vin eftersom vi arbetar med distanshandel och har vårt lager i Österrike.

Torsdagen den 13 september så besöker både domänen VinUnic och Riedel GmBH vår hemsida och jag tycker att det är lika bra att passa på att göra en beställning från min grossist eftersom jag anar oråd.

Fredagen den 14 september när jag ringer vår grossist och kontrollerar om ordern är mottagen eftersom vi inte har fått någon bekräftelse så får jag prata med en mycket spänd och tryckt herre. Mannen förklarar att dom inte kan sälja Riedelglas till oss eftersom dom då riskerar att bli av med möjligheten att sälja Riedel och att dom blivit kontaktade av Riedels huvudkontor om att det är åtminstone tillfälligt förbjudet för dem att sälja dessa glas till oss.


Hade jag varit återförsäljare genom VinUnic's generalagentur i Sverige hade jag ifrågasatt den svenska generalens prissättning.

VinUnic har även en egen klubb som kostar 895:- om året. VinUnic väljer i denna klubb att sälja dessa vinglas till betydligt mycket lägre priser än antagligen deras återförsäljare kan sälja glasen för och även billigare än vårt pris som låg på cirka 200 kronor per glas. Kanske inte det bästa av en generalagent att konkurrera med sina återförsäljare med priser som troligtvis är svårslagna.

Personligen tycker jag att det är tråkigt att vi i Sverige skall behöva köpa dessa glas dubbelt så dyrt som våra Winelover's i Europa och jag hoppas att Riedel väljer att låta oss fortsätta sälja dessa glas för bra priser.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Handlavin.se

Uppdatering: Jag har under kvällen fått ett mail att jag inte skall blanda in VinUnic i detta eftersom företaget som företräder Riedel heter nuförtiden OpenTable AB. Besöker man sidan http://opentable.nu så möts man däremot av mer VinUnic, men jag beklagar att det tydligen är ett dotterbolag som nuförtiden har Riedelglasen. När det gäller prissättning så är det tydligen butikerna som kan sätta vilka priser man vill enligt mailet jag fick.
 

perpro

Medlem
SV: VinUnic och Riedel

Open Table och VinUnic är dotterbolag till VinGruppen i Norden AB. Same same.

Det har ju varit en liknande fight inom elektronikbranschen, där man (detaljister) börjat importera TV-apparater och liknande till lägre priser. Då hade generalagenterna ofta väldigt varierande priser för olika marknader (och typiskt högre i Sverige). När detta startade försökte generalagenterna stoppa detta, men misslyckades. Du bör kunna googla på vad som hände juridiskt.

(För övrigt antar jag att du är ett vinstdrivande bolag, och du kan väl vara ärlig att du gör detta för att tjäna pengar själv...)
 
Trådskapare
handlavin.se

handlavin.se

Leverantör
SV: VinUnic och Riedel

Tack Perpro,


Intressant om elektronikbranschen. Självklart är jag ute efter att tjäna pengar för övrigt, det borde vara grundtanken med alla företag, annars bildar man en förening. Beklagar om jag var otydlig med det.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Handlavin.se
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: VinUnic och Riedel

handlavin.se skrev:
VinUnic har även en egen klubb som kostar 895:- om året. VinUnic väljer i denna klubb att sälja dessa vinglas till betydligt mycket lägre priser än antagligen deras återförsäljare kan sälja glasen för och även billigare än vårt pris som låg på cirka 200 kronor per glas.

Vinunics guldklubbspris är nästan exakt detsamma som på din webbplats, några kronor under 200 kr/glas för de flesta Vinum-glas.
 
Trådskapare
handlavin.se

handlavin.se

Leverantör
SV: VinUnic och Riedel

Vinunics guldklubbspris är nästan exakt detsamma som på din webbplats, några kronor under 200 kr/glas för de flesta Vinum-glas.

Ja då kan ju knappast min prissättning vara felaktig och återförsäljare i Sverige bör inte vara irriterade på min prissättning eftersom VinUnics guldklubb har ett pris som är något lägre än mitt till och med.
 

kayaker

Cyklist
SV: VinUnic och Riedel

handlavin.se skrev:
Ja då kan ju knappast min prissättning vara felaktig och återförsäljare i Sverige bör inte vara irriterade på min prissättning eftersom VinUnics guldklubb har ett pris som är något lägre än mitt till och med.
Det är nog OpenTable snarare än återförsäljarna som är irriterade. Om det skulle vara det senare så talar det ju emot deras eget fagra snack om att återförsäljarna är fria att sätta vilka priser de vill.
Alternativt så har de själva ett för högt pris till återförsäljarna, men då kanske du ska snacka ihop dig med någon av de stora drakarna så att de också köper in via andra kanaler. Jämfört med t.ex. Duka så är nog OpenTable en ganska liten spelare...
 

Helen

Medlem
SV: VinUnic och Riedel

handlavin.se skrev:
Riedelglas av serien Vinum finner du i Europa för under 200 kronor i glaset. Man kan ibland till och med finna dom för cirka 100 kronor glaset.

Men i Sverige ser det annorlunda ut där priserna ligger på oftast närmare 300 kronor per styck och den svenska generalagenten heter VinUnic och är en mycket känd vinimportör.

Jag tyckte som grundare till vinbutiken handlavin.se att det var dags att ge svenska folket tillgång till Riedelglas för Europeiska priser. Vi har vårt lager i Österrike och jag ansåg att att de regler som man även kan finna på konkurrensverket hemsida borde gälla.

Jag valde att sälja utvalda glas i från Vinum-serien för några veckor sedan för cirka 200 kronor styck, det är cirka 100 kronor billigare än i många butiker i Sverige men fortfarande dubbelt så dyrt som det är ibland att finna i Europa. Jag köper dessa glas i från en grossist i Österrike så det är en mellanhand som även skall ha sin del av kakan.


Onsdagen den 12 september så besöker enligt min statistik på hemsidan domänen "vinunic ab - internet access" oss och någon timme senare ringer den Riedel-ansvariga på VinUnic och säger att hon fått reda på att återförsäljare är irriterade på hur jag kan sälja Riedelglas så billigt.

Jag blir informerad att om jag skall fortsätta sälja dessa glas måste jag köpa dom via VinUnic och att hon måste ringa Riedel och informera om detta.

Jag hävdar att jag följer lagen och att vi eftersom vi bor i Europa och är medlemmar i EU har vår fulla rätt att handla glasen på detta sätt precis som vi har vår fulla rätt att sälja vin eftersom vi arbetar med distanshandel och har vårt lager i Österrike.

Torsdagen den 13 september så besöker både domänen VinUnic och Riedel GmBH vår hemsida och jag tycker att det är lika bra att passa på att göra en beställning från min grossist eftersom jag anar oråd.

Fredagen den 14 september när jag ringer vår grossist och kontrollerar om ordern är mottagen eftersom vi inte har fått någon bekräftelse så får jag prata med en mycket spänd och tryckt herre. Mannen förklarar att dom inte kan sälja Riedelglas till oss eftersom dom då riskerar att bli av med möjligheten att sälja Riedel och att dom blivit kontaktade av Riedels huvudkontor om att det är åtminstone tillfälligt förbjudet för dem att sälja dessa glas till oss.


Hade jag varit återförsäljare genom VinUnic's generalagentur i Sverige hade jag ifrågasatt den svenska generalens prissättning.

VinUnic har även en egen klubb som kostar 895:- om året. VinUnic väljer i denna klubb att sälja dessa vinglas till betydligt mycket lägre priser än antagligen deras återförsäljare kan sälja glasen för och även billigare än vårt pris som låg på cirka 200 kronor per glas. Kanske inte det bästa av en generalagent att konkurrera med sina återförsäljare med priser som troligtvis är svårslagna.

Personligen tycker jag att det är tråkigt att vi i Sverige skall behöva köpa dessa glas dubbelt så dyrt som våra Winelover's i Europa och jag hoppas att Riedel väljer att låta oss fortsätta sälja dessa glas för bra priser.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Handlavin.se

Uppdatering: Jag har under kvällen fått ett mail att jag inte skall blanda in VinUnic i detta eftersom företaget som företräder Riedel heter nuförtiden OpenTable AB. Besöker man sidan http://opentable.nu så möts man däremot av mer VinUnic, men jag beklagar att det tydligen är ett dotterbolag som nuförtiden har Riedelglasen. När det gäller prissättning så är det tydligen butikerna som kan sätta vilka priser man vill enligt mailet jag fick.

Tyvärr Peder är det Vinunic som bestämmer vem som ska sälja Riedelglas i sverige. Jag har bara upplevt motstånd när jag ville börja sälja glasen för några år sedan. Fortsätt att köp in dem utomlands och sälj dem för det pris som glasen är värde, typ 200 kr. Ang prissättning får inte en leverantör tala om för dig vilket pris du ska ta för en produkt, dock kan de ställa till trubbel om de tycker att du säljer deras produkter för billigt genom att att höja ditt inpris och fördröja leveransen.
 
SV: VinUnic och Riedel

Bra jobb Peder, hoppas du hittar ngn annan grossist som är villig att sälja till dig.

Hoppas även att du kan tjäna på det ;).

Visst är det konstigt att vissa företag älskar marknaden bara så länge som de inte själva blir utsatta för konkurrens?
 
Trådskapare
handlavin.se

handlavin.se

Leverantör
SV: VinUnic och Riedel

Bra jobb Peder, hoppas du hittar ngn annan grossist som är villig att sälja till dig.

Hoppas även att du kan tjäna på det ;).

Visst är det konstigt att vissa företag älskar marknaden bara så länge som de inte själva blir utsatta för konkurrens?

Tack till alla svaren jag fått här och även de mail jag fått från människor som inte vill träda fram, men varit med om likande händelser eller har bra information. Jag kommer bearbeta detta nu och se om jag har möjlighet att gå vidare.

Den frågan som nu skall undersökas är huruvida OpenTable AB (VinUnic) genom att kontakta Riedel och få dem att låsa leveranserna från vår leverantör har agerat fel eller om det är Riedel som inte borde ha stoppat vår leverantör efter påtryckning från den svenska generalagenten.

Jag hade gärna sett ett dokument innan som visar den lagliga rätten att frysa våra leveranser utan att informera oss om detta. Hade kunnat bli en intressant överraskning när det inte kommer några leveranser, om jag inte hade ringt och kontrollerat detta. Var det verkligen så bråttom att stoppa mig så att man inte kunde visa upp dokumentation om sin exklusivitet till att sälja dessa glas först innan detta skede?

Det som jag nu till en början kommer bygga mitt arbete på är dels riktlinjerna från konkurrensverket som delvis bygger på FEUF 101 och 102 och EU:s konkurrensregler.

Källa: http://www.kkv.se/t/Page____2114.aspx#parallellhandel%20inom%20e

Kortfattat så bygger artikel 101 på förbudet mot samarbetet mellan företag som ger en snedvriden konkurrens och artikel 102 som skall förhindra missbruk av dominerande ställning på marknaden.

Finska konkurrensverket har mycket bra grundläggande fakta om FEUF 101 och 102: http://www.kilpailuvirasto.fi/cgi-bin/svenska.cgi?sivu=egs-konkurrensregler

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Handlavin.se
 
Trådskapare
handlavin.se

handlavin.se

Leverantör
SV: VinUnic och Riedel

Då var en anmälan till Konkurrensverket inlämnad.

657706370.jpg
 

chambertin

Medlem
SV: VinUnic och Riedel

handlavin.se skrev:
Då var en anmälan till Konkurrensverket inlämnad.

657706370.jpg

Bra jobbat Peder !

Personligen ytterligare en anledning att skippa Riedel för egen del.
Kan inte med deras mumbo-jumbo om hur smaken påverkas av hur vinet träffar tungan m.m.

Glasen är formade så att de koncentrerar doftaromerna och styr varje vins specifika smaker till den plats i munnen, där de bäst kan uppfattas

Dom har en del trevliga glas men suger företaget så kan man ju skippa att köpa deras produkter helt enkelt.
 

Guayabera

Medlem
SV: VinUnic och Riedel

Varför betala 300 kr (eller 200 för den delen) för Riedels maskinblåsta när man kan få Zaltos fjäderlätta och munblåsta glas för samma pris?
 

kayaker

Cyklist
SV: VinUnic och Riedel

Guayabera skrev:
Varför betala 300 kr (eller 200 för den delen) för Riedels maskinblåsta när man kan få Zaltos fjäderlätta och munblåsta glas för samma pris?
För att svenskar, generellt sett, är extremt varumärkesfixerade?
 

Guayabera

Medlem
SV: VinUnic och Riedel

kayaker skrev:
För att svenskar, generellt sett, är extremt varumärkesfixerade?
Förklarar väl kanske också den vulgära svenska vanan (jag har iallafall inte bevittnat något liknande i andra länder) att inte ta bort klistermärkena...
 
SV: VinUnic och Riedel

Alltid intressant hur den här typen av beteende från företag kan slå tillbaka. Som konsument så är det vapen man har att rösta med fötterna. Det är trots allt en öppen marknad. Så rådet är väl som tidigare skrivet att köpa andra märken, eller om man nu vill ha Riedel , handla utomlands. (de går ju att köpa på bland annat Amazon).

Att behöva betala för att vara med i en klubb och som förmån kunna handla glas till samma pris vilket resten av Europa kan köpa för (utan klubb) är ju rätt horribelt.

Lycka till med anmälan Peder
 
Trådskapare
handlavin.se

handlavin.se

Leverantör
SV: VinUnic och Riedel

Tack Anders.

Det är ett otroligt stöd jag har fått och även mail från en del som inte vill skriva helt öppet på ett forum om incidenter. Det finns även en oro att exempelvis kanske inte få inbjudningar från sortimentsprovningar etc. Det är inte så lätt att vara oberoende om man kanske arbetar med vin i skrivande form och det är en värld där alla känner alla.

Jag kommer nu själv tona ner detta och avvakta och se hur konkurrensverket tar ställning till detta med att generalen erbjuder 35 procent rabatt på butikspriserna etc. om man går med i en klubb, vinprovningar för 1600 kronor där man får varor värde 1850 kronor och inte minst hur man ser på reglerna kring parallellhandel inom Europa.


Har man tips eller vill informera mig om något så når man mig på peder (at) handlavin.se

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Handlavin.se
 

Elvis

Medlem
SV: VinUnic och Riedel

MasterMarc skrev:
Bra jobb Peder, hoppas du hittar ngn annan grossist som är villig att sälja till dig.

Ja, och håll sedan tyst med vilken grossist du använder så bör ingen kunna stoppa dig.
 
Trådskapare
handlavin.se

handlavin.se

Leverantör
SV: VinUnic och Riedel

Ja, och håll sedan tyst med vilken grossist du använder så bör ingen kunna stoppa dig.

:) Det är nog en ganska lätt match för Riedel att ringa runt till företagen som de levererar till och be dom kontrollera om dom har några svenska företag som kunder. Det man istället måste få är företagen att följa EU-regler som är stiftat för att det inte skall bli en snedvriden prisbild inom Europa mellan olika länder.

Jag fick idag mail från grossisten som vi tidigare beställt av och det lyder som följande, så nu är det helt klart att vår grossist inte får leverera:

Dear Mr. Molin,


thank you for your order.

We are sorry to inform you, thats not possible for us, to sell Riedel glases to Sweden.

Please contact the distributor for sweden.

Kind regards

Detta har lämnats vidare till konkurrensverket som en komplettering.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Handlavin.se
 
Toppen