Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

VinUnic och Riedel

sunqan

Vinös
Sv: VinUnic och Riedel

Om jag minns rätt så var Sverige borta ett tag från riedels webshopp, Men dök upp igen i samband med att priserna justerades...

Skickat från min GT-I9100
 

sunqan

Vinös
SV: VinUnic och Riedel

och dessutom är jag helt säker på att det var en del rabalder kring vinunic och riedel och försök att hindra europeiska handlare att sälja till sverige med luddiga argument som att vi inte skulle vara med i EU och att återförsäljarna och/eller importören hade klagat och att riedel skulle vägra leverans.
den gången vek riedel&co sig till sist.
Nu hittar jag naturligtvis inte detta på webben, men det bör ha utspelat sig ca 2009 ...
att de aldrig lär sig :-(
 

kayaker

Cyklist
SV: VinUnic och Riedel

sunqan skrev:
och dessutom är jag helt säker på att det var en del rabalder kring vinunic och riedel och försök att hindra europeiska handlare att sälja till sverige med luddiga argument som att vi inte skulle vara med i EU och att återförsäljarna och/eller importören hade klagat och att riedel skulle vägra leverans.
den gången vek riedel&co sig till sist.
Nu hittar jag naturligtvis inte detta på webben, men det bör ha utspelat sig ca 2009 ...
att de aldrig lär sig :-(
Jag tror faktiskt att det kan ha varit på allas vår favorit, Vinklubben.se! :)
 
Trådskapare
handlavin.se

handlavin.se

Leverantör
SV: VinUnic och Riedel

Som jag förstår så erbjuder bland annat Quelle iTyskland Vinum Bordeaux för 109 kronor glaset om man köper 8-pack.

http://www.quelle.de/glaeser/riedel-vinum-aktionsset-bordeaux-8tlg-SB0002RF001?et_lid=25600&et_cid=109&etcc_cmp=generell&etcc_med=PSV&QID=DE_PSV_17_0_0_0_0_0&etcc_prt=kelkoo

Hos Porzelantreff får man 4 Bordeaux glas samt 4 tumbler för totalt 73 spänn glas! När man köper dessa i ett 8-pack eller varför inte 6 Vinum Bordeux glas samt en Syrah decanter för 112:- styck.

http://www.porzellantreff.de/en/Riedel-Glaeser-Aktions-Sets-6x-Vinum-Bordeaux-Dekanter-Syrah-p72711.html

Så 210-300:- per glas som svenska återförsäljare säljer dessa glas för är dom giriga eller är det OpenTable.nu/VinUnic som säljer glasen för dyrt?

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Handlavin.se
 
Trådskapare
handlavin.se

handlavin.se

Leverantör
SV: VinUnic och Riedel

Riedel tar 182 kronor cirka i sin egen webbshop! Antar att det inte är för att konkurrera med sina återförsäljare i Europa med undantag för Sverige!

Det verkar som att man inte är förbjuden att handla dessa glas som privatperson ifrån Österrike och att det är "Fri frakt" vid beställning över 50 eruro vilket gör att man är dum om man handlar dem i Sverige från en återförsäljare eller blir medlem i någon club för 895:- för att sedan få köpa dem för för cirka 195 kronor per glas.

Något som också är en anledning att varför kanske Riedel i sin egna butik tar cirka 182 kronor glaset är för att glasen är tillverkade i Tyskland och sedan kanske fraktas till Österrike där Riedel har sitt huvudkontor om jag förstått rätt?

Oavsett så är det billigast att handla Riedelglas i Tyskland eller från Österrike och bara handla dem ifrån Sverige om man har för gott om pengar! :)
 
Trådskapare
handlavin.se

handlavin.se

Leverantör
SV: VinUnic och Riedel

En liten uppdatering eftersom jag till och med har fått mail från andra som är intresserade av hur det går i fallet.

Anmälan som gjordes till konkurrensverket 2012-09-17 har fått precis en ny handläggare. Det kan nu ta upp till 3 veckor innan man får något vidare besked huruvida KKV kommer åta sig fallet eller inte, under tiden den nya handläggaren går igenom allt material. Det finns många avgörande faktorer att ta hänsyn till om KKV går in med sina resurser etc. och självklart är hur mycket ekonomisk vinning det finns i ärendet en mycket viktig faktor. Det finns fortfarande möjligheter att driva fallet vidare om nu utfallet skulle bli så att inte KKV fortsätter med ärendet.

Jag kommer lämna in en anmälan parallellt till den österrikiska motsvarigheten till konkurrensverket http://www.bwb.gv.at då det här är något som parter både i Sverige och Österrike är inblandande inom (generalagenten, tillverkaren).

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
 

sunqan

Vinös
Sv: VinUnic och Riedel

Hej Peder,
Har du haft nån framgång? Det har ju gått ett tag sen du skrev nåt.

Skickat från min GT-I9100
 
Trådskapare
handlavin.se

handlavin.se

Leverantör
SV: VinUnic och Riedel

Hej Peder,
Har du haft nån framgång? Det har ju gått ett tag sen du skrev nåt.

Konkurrensverket arbetar fortfarande på ärendet: http://www.kkv.se/Diariet/default.asp?nav=2 (Diarienr: 524/2012)

Själv har jag gått vidare i livet däremot och har fått en otroligt trevlig kontakt med ett annat glasföretag istället som INTE får mig att sakna det som allt började med. 8)

Med vänliga hälsningar

Peder
 
Trådskapare
handlavin.se

handlavin.se

Leverantör
SV: VinUnic och Riedel

Jag är otroligt lycklig idag. Jag är lycklig för att jag i början av september råkade ut för ett försök att bli uppläxad av en svensk generalagent.

Ärendet lämnades in till Konkurrensverket den 17/9 där jag anmälde att den svenska generalagenten missbrukar sin ställning och fick tillverkaren att stoppa grossister från att leverera vinglas till mitt företag i Sverige.

Konkurrensverket lägger när ärendet den 12 november med utgångspunkt till myndighetens prioriteringspolicy. Konkurrensverkets beslut att inte utreda saken vidare innebär inte ett ställningstagande till om för förfarandet strider mot konkurrensreglerna.

En kopia är skickad till Mannheimer Swartling advokatbyrå AB som förklarar varför dom varit inne så mycket på min hemsida på sistone.

Nu åter till varför jag är lycklig? - Tack vare allt detta kom jag i kontakt med ett underbart glasföretag som har tagit emot mig med öppna armar. Glasen har under blindtestning i tidningen Stern blivit total segrare och andra vinglasmärken kom inte ens med trots att dom satt i juryn.

Tusen tack till den svenska generalagenten för ert agerande! Jag älskar er!


Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Handlavin.se

Ps. Brevet från Konkurrensverket i sin helhet. http://twitpic.com/bcvyqn/full <--- klicka här
 

sunqan

Vinös
Sv: VinUnic och Riedel

Kan man inte anmäla konkurrensverket till nån eumyndighet >:D
Det där var det mest patetiska beslut jag läst.


Skickat från min GT-I9100
 
SV: Sv: VinUnic och Riedel

sunqan skrev:
Kan man inte anmäla konkurrensverket till nån eumyndighet >:D
Det där var det mest patetiska beslut jag läst.


Skickat från min GT-I9100

Det står ju i beslutet att man kan överklaga. Låter på Peder som att han inte kommer göra det dock
 

kayaker

Cyklist
SV: Sv: VinUnic och Riedel

sunqan skrev:
Kan man inte anmäla konkurrensverket till nån eumyndighet >:D
Klart man kan. Normalförfarandet är egentligen att anmäla sådant till EU-kommissionen.

De har helt andra prioriteringar än Konkurrensverket. Brott mot EU:s lagar om parallellimport m.m. har hög prioritet.
 
SV: Sv: VinUnic och Riedel

kayaker skrev:
Klart man kan. Normalförfarandet är egentligen att anmäla sådant till EU-kommissionen.

De har helt andra prioriteringar än Konkurrensverket. Brott mot EU:s lagar om parallellimport m.m. har hög prioritet.

Å andra sidan blev ju effekten att vi har en glastillverkare till att välja på. Mångfald är bra. Så det låter som slutet gott, allting gott
 

sunqan

Vinös
Sv: VinUnic och Riedel

Jo. Och att köpa riedel från tyskland är nästan lättare än att köpa på cervera...
Det är fasonerna som stör- i kombination med myndighetens flathet.

Skickat från min GT-I9100
 
Trådskapare
handlavin.se

handlavin.se

Leverantör
SV: VinUnic och Riedel

Det står ju i beslutet att man kan överklaga. Låter på Peder som att han inte kommer göra det dock

Jag kommer inte överklaga eftersom jag inte vill sälja Riedel längre. Men att konkurrensverket gick med ärendet genom en nämnd och tilldelade det ett ny kontaktperson är ett gott tecken på att man från generalagenten och tillverkaren har begått ett allvarligt fel. Det vanligaste är att ärendet blir nedlagt inom ett par veckor då det kommit in till KKV om man inte väljer att gå vidare med det. Här lades ärendet först ner efter 55 dagar och det på grund av en prioriteringspolicy.

Det finns goda chanser däremot om man vill sälja dessa vinglas att inte behöva köpa dem via den svenska generalagenten anser jag och då får man betala under hundra kronor styck (som en liten aktör) för dessa glas via en grossist som även dom skall ha sin beskärda del av kakan. Jag är av min fulla åsikt att hade man valt att fortsätta till Europa domstolen så hade den svenska generalen och Riedel fått kliva ner från sina höga hästar.

Skall du sälja dessa glas gäller att se till att huvudkontoret inte vet vem du har som grossist om du inte sedan orkar gå vidare med ärendet.

Handlar man dessa glas som konsument från e-butiker i Tyskland så är det inte ovanligt att glasen kostar 130-140 kronor styck så happy hunting på internet.

Själv är jag så nöjd med mina nya munblåsta vinglas istället och lägger det här bakom mig som en seger inombords.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
 
Toppen