Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinutbildning för amatör?

Sjödin

Joråsåatt...
Jag har googlat runt lite men hittar inte riktigt vad jag söker, så jag vänder mig till er och undrar om ni kanske har några tips?

Jag funderade lite på en sommelierutbildning, men dels är de rätt dyra och dessutom tar de en hel del tid i anspråk, vilket är svårt när man jobbar på dagarna. Jag har inga planer på att börja knega på krogen utan vill utbilda mig enbart för husbehov så att säga. Jag blir allt för ofta besviken på Stora satans rekommendationer och vill öka min egen baskunskap om vin och dess kombinationer med mat.

Finns det några bra kvällskurser i Stockholm?
Jag hörde nåt om Munskänkarnas kurser, men på deras hemsida står inte så mycket om kursinnehållet.
Är det någon som har några rekommendationer?
 

anders

Medlem
SV: Vinutbildning för amatör?

Munskänkarnas kurser är oftast en bra början. Vad man kan säga om kursinnehållet är att det täcker i stort sett allt om vin och gör så i olika steg. En lagom nivå att anta att du ska till är det som kallas betyg 2. Du måste dock klara betyg 1 först (enkelt). Betyg 1 ger en översyn medan 2 går djupare i detalj. Betyg 3 är för de riktiga kalenderbitarna, jag tror det är i storleksordningen 100 av 20000 medlemmar som har klarat detta.

Hur kurserna genomförs är i stort sett upp till kursledaren. Det är en anledning till att det inte finns så mycket att tillgå på nätet, helt enkelt för att det varierar.

För att ge dig en känsla för vad betyg 1 innehåller klipper jag med innehållsförteckningen på det nuvarande ettbetygskompendiet.

Hoppas att du blev lite klokare.

LEKTION 1 – ALLMÄN VINKUNSKAP............................................................................................. 4
1.1 Vinets historia ... 4
1.2 Vinrankan... 8
1.3 Vinodling ... 11
1.4 Vinprovning ... 16
1.5 Praktisk provning ... 21
LEKTION 2 – VITA VINER FRÅN BORDEAUX OCH BOURGOGNE.......................................... 22
2.1 Vinskörden... 22
2.2 Vinifiering... 23
2.3 Lagring... 28
2.4 Vinlagar... 29
2.5 Bourgogne... 31
2.6 Praktisk provning ... 36
LEKTION 3 – RÖDA VINER FRÅN BORDEAUX, BOURGOGNE (exkl Beaujolais) .................... 38
3.1 Bordeaux ... 38
3.2 Praktisk provning ... 45
LEKTION 4 – RÖDA VINER FRÅN RHÔNE OCH BEAUJOLAIS ................................................. 46
4.1 Rhône ... 46
4.2 Norra Rhône... 46
4.3 Södra Rhône... 48
4.4 Beaujolais... 51
4.5 Praktisk provning ... 52
LEKTION 5 – LOIRE, ALSACE OCH TYSKLAND. ........................................................................ 53
5.1 Alsace... 53
5.2 Loire... 58
5.3 Tyskland... 63
5.4 Praktisk provning ... 71
LEKTION 6 – RÖDA VINER FRÅN SPANIEN OCH ITALIEN....................................................... 72
6.1 Spanien... 72
6.1.2 Något om vinlagar & klassificering ......................................................................................... 73
6.2 Italien ... 81
6.3 Praktisk provning ... 87
LEKTION 7 – REPETITION OCH GENOMGÅNG AV ALKOHOLENS HÄLSOEFFEKTER ...... 88
7.1 Alkoholens hälsoeffekter ... 88
7.2 Praktisk provning ... 97
8. DRUVBILAGA ... 98
8.1 Gröna druvor... 98
8.2 Blå druvor ... 105
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vinutbildning för amatör?

Tack för det Anders!!
Vet du även hur kurserna är upplagda, i tid alltså?
Om vi tar de här 7 lektionerna i kompendiet nedan till exempel, är det 7 söndagskvällar vi snackar om typ, eller?
 

anders

Medlem
SV: Vinutbildning för amatör?

Det är återigen upp till kursledaren. Vissa tycker till exempel att Bordeaux och Bourgogne behöver gnuggas grundligare och delar upp dessa till två tillfällen. Andra tycker att man inte bara ska begränsa sig till Europa utan plockar med extra tillfällen där man kollar läget på Nya världen.

Det enda sättet för dig att få reda på hur det mer exakt kommer att genomföras är att tala med kursledaren för just den sektion och kurs som du tänker gå. Ring eller maila utbildningsansvarig som står listad för just din sektion, du hittar de uppgifterna på Munskänkarnas hemsida under Lokala sektioner.
 
Toppen