Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinvärldens mest underskattade druvor...

Gurto

Medlem
Aglianico

Gewurztraminer tycker jag tvärtom är överskattad :) men det är ju min smak. Tycker det för lite syra och att det därför blir lite platt.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Aglianico

Gewurztraminer tycker jag tvärtom är överskattad :) men det är ju min smak. Tycker det för lite syra och att det därför blir lite platt.
Tror det där med syran i gewurtz är huvudet på spiken. Druvan ger inte syrarika viner utan snarare feta och parfymerade, vilket jag kan tycka är oerhört gott mellan varven. Omväxling förnöjer...;)

Både Aglianico och Malbec (@Skumpagne ) tycker jag om mycket, men är de underskattade i vinvärlden, jag har nog alltid sett dem som respekterade och uppskattade?
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Tror det där med syran i gewurtz är huvudet på spiken. Druvan ger inte syrarika viner utan snarare feta och parfymerade, vilket jag kan tycka är oerhört gott mellan varven. Omväxling förnöjer...;)
Mjo, men att backa upp fetman och parfymen med en gnutta syra gör det mer balanserat. Smaksak iofs
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tror det där med syran i gewurtz är huvudet på spiken. Druvan ger inte syrarika viner utan snarare feta och parfymerade, vilket jag kan tycka är oerhört gott mellan varven. Omväxling förnöjer...;)

Både Aglianico och Malbec (@Skumpagne ) tycker jag om mycket, men är de underskattade i vinvärlden, jag har nog alltid sett dem som respekterade och uppskattade?
Känns som den mest använts som utfyllnadsdruva tidigare men att den börjar bli mer respekterad.
 

ChristianB

DipWSET
Jag drack ett georgiskt vin gjort med Saperavi för ett tag sedan; tät, överextraherad färg, drag åt det mörkbäriga hållet men med avvikelser från de lite större namnen. Just det vinet var väl ingen höjdare, men det kanske finns bra exempel med Saperavi utöver det jag fick?

För mig kan de flesta av tidigare nämnda druvor vara roliga ibland, men det senaste jag sprang på var en Etna Bianco gjord på 100% Carricante. Det var en fatig bekantskap, med toner som påminde om Chenin blanc från Loire och så lite ulliga Marsanne-bitar. ;) Jag gillade den!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag drack ett georgiskt vin gjort med Saperavi för ett tag sedan; tät, överextraherad färg, drag åt det mörkbäriga hållet men med avvikelser från de lite större namnen. Just det vinet var väl ingen höjdare, men det kanske finns bra exempel med Saperavi utöver det jag fick?

Provade en del vin när jag var i Georgien förra året. Saperavi finns allt ifrån väldigt enkla upp till väldigt exklusiva viner. Smaken på de georgiska vinerna är lite annorlunda i och med att de jäser och lagrar på ქვევრი - inget ekfat (och ingen svavel?). På vinbaren Vino Underground i Tblisi finns det en hel del intressant att testa. De andra röda georgiska druvorna lämnade mig helt oberörd.
 

Magikern

Medlem
Provade en del vin när jag var i Georgien förra året. Saperavi finns allt ifrån väldigt enkla upp till väldigt exklusiva viner. Smaken på de georgiska vinerna är lite annorlunda i och med att de jäser och lagrar på ქვევრი - inget ekfat (och ingen svavel?). På vinbaren Vino Underground i Tblisi finns det en hel del intressant att testa. De andra röda georgiska druvorna lämnade mig helt oberörd.

Vilket var det bästa vinet du provade? En del fynd kan jag tänka mig?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vilket var det bästa vinet du provade? En del fynd kan jag tänka mig?

"Bästa" var att dricka en saperavi direkt från qverin i källargolvet hos en vinbonde - hade legat där i 15 år - fick köpa med mig en liter upptappad på petflaska. De bättre vinerna är annars inte särskilt billiga i Georgien - de har en skaplig inhemsk marknad för kvalitet och de har traditionellt haft en stor rysk marknad - som dock försvagades efter kriget 2008.
 

ChristianB

DipWSET
Härligt att få så pass mycket information direkt här. :) Jag ska spana lite efter georgiska viner då, det är alltid roligt och bildande att prova nya saker!
 
Toppen