Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinvärldens mest underskattade druvor...

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mourvèdre
Touriga Nacional
Garganega
Touriga national (utom då det blandas med Portvin) är nog nära det vinnande priset. Iaf om jag sitter i panelen.
Iom att vinerna ju också blir schweenabra.
Monastrell/mourvèdre blir ju också ofta märkvärdigt bra...
 

Gurto

Medlem
Kan inte någon hojta till med ett tips på en bra Mencia som finns på bolaget? Har inte druckit mycket vin av denna druva.
 

TEGE

Medlem
Kan inte någon hojta till med ett tips på en bra Mencia som finns på bolaget? Har inte druckit mycket vin av denna druva.
Alvaro Palacio Petalos del Bierzo
har väl många rosat. Själv var jag inte lika imponerad.
 

Bastardo

Medlem
Petit verdot kommer jag att tänka omgående … :cool:
För att ha varit en utfyllnadsdruva i Bordeaux har det kommit starkt tillbaka som endruvesvin med mycket fina resultat på många håll!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Petit_verdot
P.S. Jag formligen älskar viol både i doft och smak! Söker hela tiden nya viner med viol …
 

Bastardo

Medlem
Synd att ni har så kort tid för att ändra i texten …
Kom på en annan druva som förtjänar mer uppmärksamhet: Scheurebe. Finns inte ens på svenska ännu på wikipedia! Någon här som kan ämnet och kan skriva ett par rader om den? :)
En oerhört fin druva speciellt som BA eller TBA.
 
Synd att ni har så kort tid för att ändra i texten …
Kom på en annan druva som förtjänar mer uppmärksamhet: Scheurebe. Finns inte ens på svenska ännu på wikipedia! Någon här som kan ämnet och kan skriva ett par rader om den? :)
En oerhört fin druva speciellt som BA eller TBA.

Har du exempel på vinmakare som använder druvan @Bastardo?
 

Jos

Medlem
Med tanke på hur många som envisas med endruvsvin på en gammal bdx-druva som Malbec skulle jag säga att den är klart överskattad.

Alvarinho däremot tycker jag förtjänar mer, svinigt gött! :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Med tanke på hur många som envisas med endruvsvin på en gammal bdx-druva som Malbec skulle jag säga att den är klart överskattad.

Alvarinho däremot tycker jag förtjänar mer, svinigt gött! :)
Håller med
Aldrig testat en "ren malbec" som har varit något att ha.
För bläckiga och noll elegans
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Håller med
Aldrig testat en "ren malbec" som har varit något att ha
*letar febrilt efter en knapp att trycka på som indikerar "Ogilla"* :)

Tycker nog att jag har druckit en hel del genom åren, både från Cahors och Argentina, men smaken tenderar ju att variera från dålig till bra... ;)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
*letar febrilt efter en knapp att trycka på som indikerar "Ogilla"* :)

Tycker nog att jag har druckit en hel del genom åren, både från Cahors och Argentina, men smaken tenderar ju att variera från dålig till bra... ;)
Kanon då behöver vi inte bråka om dom flaskorna
 

Jos

Medlem
Håller med
Aldrig testat en "ren malbec" som har varit något att ha.
För bläckiga och noll elegans
Med gammal bdx-druva menar jag att det känns som de flesta fasat ut och slutat använda den, måste ju också betyda något...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller med
Aldrig testat en "ren malbec" som har varit något att ha.
För bläckiga och noll elegans
Precis som jag föredrar det balanserat finstämda och glänsande välpolerade, så... ibland att jag behöver äta ngt som fullkomligt exploderar av vitlök, helt enkelt bara brutalt rustikt. På samma vis kräver min själ från gång till annan rustika viner. Då är Cahors en fantastisk tillflyktsort.
 

Bastardo

Medlem
Har du exempel på vinmakare som använder druvan @Bastardo?
Hej Anders!
Tack för frågan. Det var ganska länge sen jag drack det, men oerhört gott smakade vinet … och det var dessutom prissänkt på bolaget!?
Carl Reh, Scheurebe Beerenauslese var producenten och namnet på vinet. Vilket år var det, kan jag inte svära på, men det måste ha varit på slutet av -80-talet. Kanske 1989? Supergott var det, hur som helst!
Keller tillverkar också ett torrt vin av druvan men jag är absolut säker på att det fungerar bäst på söta viner! Kolla gärna på: atomwine.dk/
P.S.
Det är troligt att producenten inte längre finns. Inte alla fall på exakt samma namn.
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Fråga här - förra året var vi i torremolinos, och jag hittade ett vitt vin gjort på palomino fino, vilket visade sig vara slöseri på både druvjuice och vår tid :)
Nu är ju frågan - Finns det några vita viner (ej sherry eller liknande) som är gjorda på Palomino Fino som är bra och inte bara "intressanta"? eller är det en druva som är rejält svår att göra habilt vin på?
 

Vino fino

Medlem
Nu är ju frågan - Finns det några vita viner (ej sherry eller liknande) som är gjorda på Palomino Fino som är bra och inte bara "intressanta"? eller är det en druva som är rejält svår att göra habilt vin på?
Det finns det definitivt! Sen får du ju ha rimliga förväntningar, det görs ingen Montrachet på palomino... ;)

Diverse sherryproducenter gör serier med vanliga torra vita viner. Väldigt goda, friska, lagom fruktiga varianter som passar fisk och skaldjur. Lite som Muscadet S-&-M fast sydligare frukttoner. Och i samma anda ger vinerna löjligt bra valuta.

Min favorit är Barbadillos Castillo de San Miguel (http://barbadillo.com/en/product/castillo-de-san-diego-blanco-seco-2). Även Gadir från Osborne är bra, men där har de slängt in en skopa Chardonnay. (http://www.osborne.es/en/productos/vinos/tierra-de-cadiz/)
 
Toppen