@Bastardo - Munskänkarna är en ideell förening och därmed endast summan av sina aktiva medlemmar och funktionärer. Bättre än vad dessa förmår blir det alltså inte...
Snarare än att maila klagomål på vinvalet eller vilja framföra klagomålen här (utan att vi ens vet vilken sektion det gäller), borde du kanske erbjuda dig att engagera dig! Om du vet vilka viner som är bättre - erbjud dig att hålla provningar!
Tack, Thomas!
Ett bra förslag, men jag har inte varit så aktiv i föreningen, så jag känner mig inte mogen att hålla provningar själv.

Fast egentligen är provningsledarens uppgifter för det mesta att bara bestämma viner och beställa de till platsen. Det är aldrig någon information om själva vinerna utom bara en kort text på några A4-blad om varje vin.
Jag har ju ganska stor vana att välja viner till provning efter att vi har haft en privat vinförening i gång cirka sju år. Men att ta steget ut känns ganska högt. Får nog nöja mig att det kanske inte blir så mycket bättre. Alla viner är inte så ”dåliga” men kanske inte just bästa val för priset, om man säger så. Och om de flesta andra verkar vara nöjda, så det är nog bara att bita ihop och gilla läget.

Det är ju bra, alla fall, att jag har haft en dialog med ordföranden om det här. Och han lovade att diskutera om saken med styrelsen. Sen har jag inte hört någonting alls. Jag tänker inte driva frågan vidare, men kan naturligtvis protestera om det fortsätter att vara så här.
Det här gäller alltså så kallade temaprovningar, utan mat. Tio viner mellan cirka 100 kr upp till 500 kronor. Man borde förvänta sig lite mer av ett vin i 500 kronorsklassen. Men kanske det är jag som det är fel på … Hur som helst, med så stor kunskap inom Munskänkarna borde man kunna använda mer egna källor av vinrecensioner.
Egentligen är det här ett litet problem bara för mig själv. Men det känns lite jobbigt att man kan inte påverka. Så är det nog i den här verksamheten. Huvudsaken att jag har fritt att välja våra egna viner till våra egna provningar. Det är bara priset våran ”ordförande” kan ibland anmärka på. Inte själva vinvalet.