Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vit Bordeaux

grappa

Medlem
Intresserad av tips om vit Bordeaux för såväl torr som söt.
Vad finns det för olika stilar för torr? Jag har hört om både ren Sauvignon Blanc oekad (aldrig sett från Bordeaux) som ekade blandningar av Sauvignon Blanc, Semillion och Muscadelle. Känner någon till bra producenter och leverantörer här?
Finns även stilar inom söt? Har själv bara erfarenhet av klassisk Sauternes.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
IJag har hört om både ren Sauvignon Blanc oekad (aldrig sett från Bordeaux)...
Känner någon till bra producenter och leverantörer här? Finns även stilar inom söt? Har själv bara erfarenhet av klassisk Sauternes.
Jorå, enkla Bordeaux Blanc från "bulkfirmor" kan vara oekad Sauvignon Blanc. Men det finns knappast några oekade vita bordeauxer som är värda att skriva hem om. Annars brukar skillnaderna vara ren/nästan ren Sauvignon Blanc eller blandning med en hög andel Sémillon, mer fokus på frukttoner eller mineralitet, resp. mer eller mindre tydlig fatton och rostning (men där har de tidigare excesserna försvunnit på senare år). Jag själv tycker att de mer seriösa och lagringsdugliga med mycket Sémillon och fokus på mineraltoner är de mer intressanta, men Sauvignon Blanc-dominerade är de vanligaste i "mellansortimentet", där man inte direkt behöver lagra vinerna. Om du inte är så bekant med vinstilen så är Château Coucheroy en rätt vettig och rimligt prissatt introduktion, men enbart på Sauvignon Blanc (förmodligen det billigaste du hittar på Bolis med "riktig fatbehandling" snarare än en budgetversion).

Bortsett från väldigt enkla viner (med lägre sötma) och en del udda producenter, finns det egentligen inte alltför stor stilskillnad mellan olika viner/producenter från Sauternes. Det finns bättre/sämre, vilket följer pris och klassificering och bl.a. betyder mer/mindre koncentrerade, men på hygglig nivå är de i princip alla rätt tydligt fatade Sémillon-dominerade blends med botryisinslag och sådär 120-150 g/l sötma och 13,5-14% alkohol. Visst, de från Barsac (t.ex. Coutet) ger lite mer citrustoner och kan vara mer åt det lätta/eleganta hållet, medan vissa Sauternes (bl.a. Rieussec och Guirad) brukar ligga lite mer åt det kryddiga hållet, men det är på marginalen. Årgångarna kan däremot påverka stilen ganska mycket, bl.a. syranivån/friskheten, och så är vinerna olika om man dricker dem unga eller mogna.
 
Intresserad av tips om vit Bordeaux för såväl torr som söt.
Vad finns det för olika stilar för torr? Jag har hört om både ren Sauvignon Blanc oekad (aldrig sett från Bordeaux) som ekade blandningar av Sauvignon Blanc, Semillion och Muscadelle. Känner någon till bra producenter och leverantörer här?
Finns även stilar inom söt? Har själv bara erfarenhet av klassisk Sauternes.
ja det finns stilar inom söta Bordeaux, 15 AOP faktiskt från olika orter och 13 AOP för törra vita Bordeaux
http://www.bordeaux.com/fr/terroir/appellations/vins-blancs-doux
jag för min del inte kan dricka Sauternes utan Loupiac går jättebra när man pratar om söta vita Bordeaux och en vit Graves riktigt torr känns trevlig.
Har ett par Dourthe nr 1 lagrad i källaren trots att jag inte tycker om Entre Deux Mers och vi får se hur det blir. Beror på dagens smak och dagens mat förstås. Och jag tycker att det är jättesvårt att hitta goda torra vita Bordeaux! Jag gör det kontinuerligt liksom en utmaning
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
ja det finns stilar inom söta Bordeaux, 15 AOP faktiskt från olika orter och 13 AOP för törra vita Bordeaux
http://www.bordeaux.com/fr/terroir/appellations/vins-blancs-doux
Och du menar på fullaste allvar att dessa olika AOP:er är så olika att de går att skilja åt vid en blindprovning, trots att producenten inom respektive AOP är helt fri vad gäller druvsammansättning (bland de tillåtna druvsorterna) och bl.a. fatbehandling? :) Systematisk stilskillnad mellan olika bordeauxer är för mig mer ett fenomen bland rödvinsappellationerna, och även där har jag varit med om att jag själv i dåliga stunder (i kombination med blindprovningar utan ledtråd) tar fel på högra och vänstra stranden... För mig är "olika stilar" i en vinregion något helt annat än "olika närliggande appellationer på samma druvsorter", så frankofil som jag är...
Så gott som alla bra torra vita bordeauxer kommer från appellationen Pessac-Leognan, som samtidigt innefattar hela stilspannet bland de bättre vinerna (d.v.s. inte oekad Sauvignon Blanc).
 

Vino fino

Medlem
För mig är "olika stilar" i en vinregion något helt annat än "olika närliggande appellationer på samma druvsorter", så frankofil som jag är...
Så gott som alla bra torra vita bordeauxer kommer från appellationen Pessac-Leognan, som samtidigt innefattar hela stilspannet bland de bättre vinerna (d.v.s. inte oekad Sauvignon Blanc).
Vi ska väl vara rättvisa här och säga att allt bra kommer inte från Pessac-Leognan. Personligen gillar jag Pavillon Blanc bättre om man jämför årgång för årgång över tid, och jag tycker nog att karaktärsdragen är annorlunda om man jämför Margaux med exempelvis P-L. Tycke och smak, givetvis, men förtjänar definitivt en plats bland de stora vita torra Bdx'erna.

Medoc överhuvudtaget är på frammarsch (Cos vita fick mycket höga betyg på en primeur 2014, personligen har jag aldrig provat), och exempel de Retout gör sitt på Sauvignon Gris, Savagnin, och Mondeuse Blanc. Visst smakar det torr vit Bordeaux (dvs av sin terroir) men karaktären skiljer sig. Muscadelle-druvan förtjänar också att nämnas, en liten men stolt rackare som skänker ytterligare bredd åt stora viner i Bdx, både torra och söta. Allt är inte semillon / sauvignon blanc, och allt är inte Pessac-Leognan.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vi ska väl vara rättvisa här och säga att allt bra kommer inte från Pessac-Leognan. Personligen gillar jag Pavillon Blanc bättre om man jämför årgång för årgång över tid, och jag tycker nog att karaktärsdragen är annorlunda om man jämför Margaux med exempelvis P-L. Tycke och smak, givetvis, men förtjänar definitivt en plats bland de stora vita torra Bdx'erna.

Medoc överhuvudtaget är på frammarsch (Cos vita fick mycket höga betyg på en primeur 2014, personligen har jag aldrig provat), och exempel de Retout gör sitt på Sauvignon Gris, Savagnin, och Mondeuse Blanc.
Jag håller med om att Pavillon Blanc är ett bra vin - och skam vore väl annars med det hutlösa priset! :eek: I de fall jag provat Médoc-producenters viner måste jag dock säga att jag ofta tycker att de är lite "grövre" i stilen än de från Pessac-Leognan och övriga Graves, och de som kommer från kända rödvinsproducenter tycker jag ofta är onödigt dyra för vad som finns i flaskan. Jag har dock inte provat dessa viner särskilt systematiskt, bl.a. eftersom de aldrig är med vid Union des Grands Crus aktiviteter, så om de blivit bättre de senaste åren har detta gått mig förbi.

Eftersom @Loire älskare tog upp appellationerna så är det kanske på sin plats att påpeka att Pavillon Blanc är en AOP Bordeaux (Blanc), inte en AOP Margaux. Således samma appellation som t.ex. Mouton Cadet Blanc och andra négociant-bulk-blends från hela Bordeaux. De Médoc-specifika appellationerna tillåter ju enbart rödviner, så vita viner från området har ingen "egen" appellation. Detta faktum utnyttjas av vissa Médoc-producenter: Cos d'Estournel Blanc kommer inte från Saint-Estèphe-trakten eller vinrankor runt egendomen, utan från längre norrut, det som brukar kallas "Bas-Médoc", där rödvinsappellationen heter Médoc (utan Haut- framför).

...och exempel de Retout gör sitt på Sauvignon Gris, Savagnin, och Mondeuse Blanc.
Savagnin och Mondeuse Blanche är väl inte tillåtna druvsorter i Bordeaux-appellationerna? Säljs vinet som Vin de France?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag håller med om att Pavillon Blanc är ett bra vin - och skam vore väl annars med det hutlösa priset! :eek: I de fall jag provat Médoc-producenters viner måste jag dock säga att jag ofta tycker att de är lite "grövre" i stilen än de från Pessac-Leognan och övriga Graves, och de som kommer från kända rödvinsproducenter tycker jag ofta är onödigt dyra för vad som finns i flaskan. Jag har dock inte provat dessa viner särskilt systematiskt, bl.a. eftersom de aldrig är med vid Union des Grands Crus aktiviteter, så om de blivit bättre de senaste åren har detta gått mig förbi.

Eftersom @Loire älskare tog upp appellationerna så är det kanske på sin plats att påpeka att Pavillon Blanc är en AOP Bordeaux (Blanc), inte en AOP Margaux. Således samma appellation som t.ex. Mouton Cadet Blanc och andra négociant-bulk-blends från hela Bordeaux. De Médoc-specifika appellationerna tillåter ju enbart rödviner, så vita viner från området har ingen "egen" appellation. Detta faktum utnyttjas av vissa Médoc-producenter: Cos d'Estournel Blanc kommer inte från Saint-Estèphe-trakten eller vinrankor runt egendomen, utan från längre norrut, det som brukar kallas "Bas-Médoc", där rödvinsappellationen heter Médoc (utan Haut- framför).


Savagnin och Mondeuse Blanche är väl inte tillåtna druvsorter i Bordeaux-appellationerna? Säljs vinet som Vin de France?
Finns det nåt du inte vet om vin?? Det säljs som vin de france!
 

Vino fino

Medlem
Savagnin och Mondeuse Blanche är väl inte tillåtna druvsorter i Bordeaux-appellationerna? Säljs vinet som Vin de France?
Jajamen.

Och, som sagt, tycke och smak, men själv tycker jag att Pessac-Leognan ibland kan vara väl "grov" i smaken jmfrt m Pavillon Blanc. Och de stora kanonerna står knappast efter i prisligan...
 

Vino fino

Medlem
Är du kanske mindre förtjust i Sémillon än i Sauvignon Blanc, d.v.s. tvärtom som jag? Har för mig att de "nytillkomna" nästan helt satsar på Sauvignon?
Jag tänkte väl mest på Pavillon Blanc kontra H-B, LM H-B, S-H-L et al. Ibland tycker jag det blir lite övermäktigt med fet Semillon och mycket ek. PB har alltid (enligt mig) ett exotiskt anslag med orkidéer och frisk tropisk frukt, som liksom lyfter den där blytunga Semillon-fetman som i Pessac-Leognan och Graves dessutom får ett extra lager grädde. Men samtliga är förstås fantastiska viner, särskilt med lite ålder.

För övrigt tycker jag samma sak om det röda, de få gånger jag dricker det. Har svårt att värja mig mot den där djupa parfymerade tonen i Ch. Margaux. Tänker alltid på svindyr fransk parfym och vackra fruntimmer.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En gammal tråd som kan vara läge att återuppliva.

Går själv i tankar om att börja beta av den del av min Bucketlist som inbegriper torra vita Bdx:er.. Min lista är dessutom inte nådig, då den kräver mognad. Därför går Cos d'Estournel och andra nyanlända vita spelare helt bort. Sedan duger inte vilken årgång som helst, men en av nedanstående årgångar per vin duger gott åt mig.

Bucket List​

  1. Pavillon Blanc du Château Margaux:
    • 1989, 1990, 1996, 1999
  2. Château Haut-Brion Blanc:
    • 1982, 1985, 1989, 1990, 1998
  3. Château La Mission Haut-Brion Blanc:
    • 1982, 1985, 1989, 1990, 1998
  4. Domaine de Chevalier Blanc:
    • 1983, 1985, 1989, 1990, 1996
  5. Château Pape Clément Blanc:
    • 1985, 1986, 1989, 1990, 1999
  6. Château Mouton Rothschild Aile d'Argent: (Not: Aile d'Argent jar bara producerats sedan 1991, vilket ger färre årgångar att välja bland)
    • 1991, 1995, 1998, 1999
  7. Y d'Yquem (Ygrec):
    • 1975, 1983, 1986, 1988, 1996
Saknas några årgångar?
Saknas några fantastiska viner?

Vilka har du druckit?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller med Pjaines om att en bra vit Entre Deux Mers kan ge gott om gåshud och förgylla många typer av måltider. Ofta funkar de också runt 25-årsstrecket med god behållning och till mycket beskedliga prislappar (utan att för den skull bli äckeläppliga).

Skall bli mycket spännande att se om något av de stora namnen kan leverera ytterligare våningar av storartad njutning.

Siktar på att första flaskan vit Finbordeaux ploppas i april nästa år. Födelsedagsfirande och allt :cool:

Själv har jag bara druckit unga Y och unga Dom de Chevalier. Dessa har inte imponerat på mig, men de var, som sagt, unga. Moget har alla möjligheter vara bättre. Mer spännande. Mer givande. Mer utvecklade. Multikomplexa.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Går man tillbaka några decennier så var det väl mer Sémillon i de vita bordeauxerna, även de enkla? Så frågan är om gamla erfarenheter verkligen gäller framåt för just vit Bdx. Jag är inte säker på att 2000-talets vita viner med mer Sauvignon Blanc (som är tänkta att vara mer charmiga som unga) är lika långlivade som vinerna fordom. Och de "mellanklassviner" från typ 00-talet som körde med väldigt mycket ny ek och hårdrostade fat, ofta lite för mycket, frågan är väl om de kommer att vara balanserade som gamla/fullmogna, eller om det finns kvar för mycket ek i dem?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Någonstans är det ju också sant att ingen årgång någonsin kommer igen...

Oavsett detta, har jag ännu inte druckit någon mogen högoktanig vit torr Bdx. Och det bara ska jag. Tycker hela resan skall bli väldigt spännande.

Från att lokalisera bra buteljer till iaf någotsånär hyfsad kurs, till att hitta rätt tillfälle att ge sig på dem, följa deras utveckling från plopp till plums och sedan försöka förvandla upplevelserna till smaknoter...

Äventyr 🤠
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så frågan är om gamla erfarenheter verkligen gäller framåt för just vit Bdx.
Det är en intressant frågeställning, men en fråga som jag är mindre intresserad av än hur jag är intresserad av själva njutningen av äventyret och drycken i sig.

En annan aspekt är ju att om jag tex skall köpa mig en modern vit Bdx och vänta tills den är 35 år gammal, ja, då är jag rädd att jag inte ens kommer kunna njuta av den... Och det alldeles oavsett hur den åldrats...

Då det gäller Sb, så står sig ju bättre Pouilly Fumé och Sancerre under många år. Rent teoretiskt skulle man kanske kunna överföra iaf lite av det på moderna Sb-stinna Bdx-pjäser.
 
Toppen