Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vit Bordeaux

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
En gammal tråd som kan vara läge att återuppliva.

Går själv i tankar om att börja beta av den del av min Bucketlist som inbegriper torra vita Bdx:er.. Min lista är dessutom inte nådig, då den kräver mognad. Därför går Cos d'Estournel och andra nyanlända vita spelare helt bort. Sedan duger inte vilken årgång som helst, men en av nedanstående årgångar per vin duger gott åt mig.

Bucket List​

  1. Pavillon Blanc du Château Margaux:
    • 1989, 1990, 1996, 1999
  2. Château Haut-Brion Blanc:
    • 1982, 1985, 1989, 1990, 1998
  3. Château La Mission Haut-Brion Blanc:
    • 1982, 1985, 1989, 1990, 1998
  4. Domaine de Chevalier Blanc:
    • 1983, 1985, 1989, 1990, 1996
  5. Château Pape Clément Blanc:
    • 1985, 1986, 1989, 1990, 1999
  6. Château Mouton Rothschild Aile d'Argent: (Not: Aile d'Argent jar bara producerats sedan 1991, vilket ger färre årgångar att välja bland)
    • 1991, 1995, 1998, 1999
  7. Y d'Yquem (Ygrec):
    • 1975, 1983, 1986, 1988, 1996
Saknas några årgångar?
Saknas några fantastiska viner?

Vilka har du druckit?
Har inte druckit många, men 1982 Laville Haut Brion är nog det bästa vita vin jag har testat. 1966 ska tydligen vara ännu bättre.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev så till mig då jag snubblade över en 1996 Pavillion Blanc de CM på auktionerna idag. Inte på min bucket list, men för styva 500 pix var det inte möjligt hålla mig från att klicka... Bra fyll, seriös säljare och rätt färg på det unga vinet...

C'est la vie!

Det är viktigt att ha principer och ändå viktigare att känna igen de gånger man måste bryta med dem.
 

chambertin

Medlem
En gammal tråd som kan vara läge att återuppliva.

Går själv i tankar om att börja beta av den del av min Bucketlist som inbegriper torra vita Bdx:er.. Min lista är dessutom inte nådig, då den kräver mognad. Därför går Cos d'Estournel och andra nyanlända vita spelare helt bort. Sedan duger inte vilken årgång som helst, men en av nedanstående årgångar per vin duger gott åt mig.

Bucket List​

  1. Pavillon Blanc du Château Margaux:
    • 1989, 1990, 1996, 1999
  2. Château Haut-Brion Blanc:
    • 1982, 1985, 1989, 1990, 1998
  3. Château La Mission Haut-Brion Blanc:
    • 1982, 1985, 1989, 1990, 1998
  4. Domaine de Chevalier Blanc:
    • 1983, 1985, 1989, 1990, 1996
  5. Château Pape Clément Blanc:
    • 1985, 1986, 1989, 1990, 1999
  6. Château Mouton Rothschild Aile d'Argent: (Not: Aile d'Argent jar bara producerats sedan 1991, vilket ger färre årgångar att välja bland)
    • 1991, 1995, 1998, 1999
  7. Y d'Yquem (Ygrec):
    • 1975, 1983, 1986, 1988, 1996
Saknas några årgångar?
Saknas några fantastiska viner?

Vilka har du druckit?
Kommer ju inte på rak arm ihåg vilka årgångar jag druckit men några av Dom de Chevalier av de du listar har slunkit ner men det är väldigt länge sedan och samma gäller Y och Pavillon Blanc.

Saknar väl bara Smith Haut Lafite men inte förrän vi kommer in på 00-talet (har kvar -83 hemma som är odrickbar svaveloxidsoppa och har så varit i 15 år).

Lite off-topic:
Malartic Lagraviere -13 var ett trevligt möte för några veckor sedan där mognaden tittade fram och visade potentialen.

Blinda in en Reyneke Reserve White om du provar några yngre alster av vit Bdx. Tror den klarar sig utmärkt i sällskapet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kommer ju inte på rak arm ihåg vilka årgångar jag druckit men några av Dom de Chevalier av de du listar har slunkit ner men det är väldigt länge sedan och samma gäller Y och Pavillon Blanc.

Saknar väl bara Smith Haut Lafite men inte förrän vi kommer in på 00-talet (har kvar -83 hemma som är odrickbar svaveloxidsoppa och har så varit i 15 år).

Lite off-topic:
Malartic Lagraviere -13 var ett trevligt möte för några veckor sedan där mognaden tittade fram och visade potentialen.

Blinda in en Reyneke Reserve White om du provar några yngre alster av vit Bdx. Tror den klarar sig utmärkt i sällskapet.
Har styvnackat inte tänkt bege mig in på dyrfin yngre vit Bdx då de inte alls intresserar mig. Har Entre-Deux-Mers för att tillfredsställa alla mina behov av ung vit Bdx 🤓
Jag är helt enkelt på jakt efter min urbota knäppgalna Bucket List där jag just nu tittar närmare på mogen torr vit dyrfin Bdx...
SHL var nära listan. ML var det inte. Valde att inte lägga till fler viner helt enkelt för att den då blivit för lång och ohanterlig. En börda mer än en dröm...

Jag har helt enkelt dragit slutsatsen att mogna dyrfina vita Bdx:ar levererar någonting helt annat än unga dyrfina ekipage. Och det är just den mogna erfarenheter jag är ute efter. Jag ser mig helt enkelt om efter BILFs. Har ju aldrig trakterat min gom med sådana puteller. Det är dags nu!

Helt enkelt ett litet steg mot vidgade vyer 🌈
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har inte druckit många, men 1982 Laville Haut Brion är nog det bästa vita vin jag har testat. 1966 ska tydligen vara ännu bättre.
Har letat och letat, men det verkar inte gå få tag i äldre vita Laville Haut Brion här i Japan… Du får gärna också leta. Jag är nu nyfiken bortom rimlighetens gräns :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Finns här också:
men det vore kul att se flaskorna med tanke på priset
Tror det bara är att fråga så får du en "auktionsbeskrivning" eller bild. Jag har ett vagt minne om att när jag beställde något på rea från Weinart för många år sedan, så fick jag ett mail med beskrivning av "kondition" för några av de äldre flaskorna för att de ville bekräfta att jag verkligen ville ha dem innan de packade dem. Så om inte saker ändrats på senare år uppfattar jag dem som en mycket seriös firma. Jag har också hämtat en beställning hos dem på plats i Geisenheim, men det var för ett tvåsiffrigt antal år sedan när jag bodde i Belgien (och hade andra vinärenden till Rheingau över en helg), så jag har sett att de finns i verkligheten och har funnits på samma i ort i många år. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur många röstar på FAKE?

Screenshot_20231210-211457.png


Färgen?!?
...och behovet av att slå in den i plast.
Dessutom: att bara lämna två bilder då 10 bilder är standard och ingår utan kostnad...

Vill gärna ha '78:an, men inte denna.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hur många röstar på FAKE?

Visa bifogad bild 30835

Färgen?!?
...och behovet av att slå in den i plast.
Dessutom: att bara lämna två bilder då 10 bilder är standard och ingår utan kostnad...

Vill gärna ha '78:an, men inte denna.
Håller med om att kombinationen av färg, fyllnivå och ålder är lite oväntad, men fixar man inte vanligen bättre fyllnivå på en förfalskning?
Vet inget om 1978 för vit Bdx, men är det en hårt svavlad högsyraårgång kanske den har undgått att mörkna i färg.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller med om att kombinationen av färg, fyllnivå och ålder är lite oväntad, men fixar man inte vanligen bättre fyllnivå på en förfalskning?
Vet inget om 1978 för vit Bdx, men är det en hårt svavlad högsyraårgång kanske den har undgått att mörkna i färg.
Kanske Rudy&Friends tyckte att det hade verkat lite väl oanständigt med denna färgavsaknad och full fyllning? Om man tänker efter lite, så innebär den avdunstning som "verkar" ha skett här att utebliven oxidation är mycket osannolikt.

Men, efter att ha tittat på liknande flaskor är jag nog mer inne på @vintomas spår!

Screenshot_20231211-214555.png
Screenshot_20231211-214727.png


...kanske ändå man borde...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kanske Rudy&Friends tyckte att det hade verkat lite väl oanständigt med denna färgavsaknad och full fyllning? Om man tänker efter lite, så innebär den avdunstning som "verkar" ha skett här att utebliven oxidation är mycket osannolikt.

Men, efter att ha tittat på liknande flaskor är jag nog mer inne på @vintomas spår!

Visa bifogad bild 30842Visa bifogad bild 30843

...kanske ändå man borde...
Här finns den hos en handlare - både färg och fyllnad påminner om "din" flaska:
 
Toppen