Sorry om jag tog i. Litet statistiknörd själv och konstaterade bara att antalet positiva kommentarer var betydligt lägre än antal hejarop om nedläggning av SB.
Hittade de rätta svaren, men bara på franska Vin n°1 : Cépage principal : Pinot noir 63% et Chardonnay 37% Pays : France Appellation : Champagne Producteur : Bollinger Grande année Millésime : 2005 Vin n°2 : Cépage principal : Sauvignon Pays : Nouvelle-Zélande Appellation : Hawke’s Bay Producteur : Te Mata Millésime : 2013 Vin n°3 : Cépage principal : Riesling Pays : Allemagne Appellation : Palatinat Rhénan (Pfalz) Producteur : Friederich Becker Sonnenberg Millésime : 2011 Vin n°4 : Cépage principal : Malvoisie Pays : Croatie Appellation : Istrie Producteur : Kabola Unica Réserve Millésime : 2009 Vin n°5 : Cépage principal : Assyrtiko Pays : Grèce Appellation : Santorin Producteur : Gaia Assyrtiko Wild Ferment Millésime : 2014 Vin n°6 : Cépage principal : Sangiovese Pays : Italie Appellation : Chianti Classico Toscane Producteur : Felsina Berardenga Millésime : 2012 Vin n°7 : Cépage principal : Mourvedre Pays : France Appellation : Bandol Producteur : Château Vannières Millésime : 1998 Vin n°8 : Cépage principal : Pinotage Pays : Afrique du Sud Appellation : Franschhoek Valley Producteur : Chamonix Greywake Millésime : 2012 Vin n°9 : Cépage principal : Grenache Pays : France Appellation : Châteauneuf-du-Pape Producteur : Bosquet des papes à la Gloire de mon père Millésime : 2007 Vin n°10 : Cépage principal : Tempranillo 75% et Cabernet Sauvignon 10% Pays : Espagne Appellation : Castilla y Leon Producteur : Quinta Sandoria Millésime : 2006 Vin n°11 : Cépage principal : Sémillon Pays : France Appellation : Sauternes Producteur : Château Climens Millésime : 2008 Vin n°12 : Cépage principal : Grenache Pays : France Appellation : Maury Producteur : Mas Amiel Charles Dupuy Millésime : 2006
Hoppsan, lite blandat mellan vissa som känns lättare (Rieslingen, Sauvignon) och vissa helt omöjliga. Svenskarna hade nog lite flyt, en av killarna hade med det grekiska till en blindprovning för några månader sedan. (Och som jag prisade här på forumet i en annan tråd.)
Jag skulle vara nöjd om jag lyckades plocka hälften någorlunda en bra dag (även de till synes "enklare" vinerna kan trots allt vara kluriga). Men visst, är man ett lag så kan det ju tänkas bli aningen lättare, men grekiska- och kroatiska viner lär ju vara smått hopplöst att plocka.
Jag har också druckit greken i år, men inte fanken skulle jag känna igen den för det Tycker att killarna är värda all respekt!
Jag var faktiskt in i texten och förtydligade att Palatinat Rhénan är detsamma som Pfalz (parentesen är alltså min) men det kanske är allmänt känt