Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vurdering af vin

ASommer

Medlem
Hej Finewines,

Jeg har ledt efter et godt forum til vurdering af vine, og dette virker som det bedste.

Godt nok er jeg dansker, men jeg håber I kan bære over med dette ;)

Vi har tømt min fars dødsbo, og han havde 8 flasker ældre vin liggende, som jeg godt kunne tænke mig at vide værdien på. Etiketter er helt intakt og flaskerne er støvede, men pæne. Har altid været holdt udenfor lys og de er stadigvæk fyldt helt op, der er intet forgået med tiden.

Det drejer sig om:

Det drejer sig om følgende flasker:
1x Chateu Mouton-Rotschild fra 1981
1x Morey St.Denis fra 1989
1x Chateu Des Joualles Bordeaux superior fra 2003
1x Chateu Beychevelle St. Julien fra 1955
1x MASI Amarone Del Valpollichella fra 1983
1x Chateau Cantenac Brown Margaux fra 1966
1x Bertani Vendemmia fra 1975
1x Chateau Pichon Longueville Bourdeax fra 1955

Hvad er disse cirka værd?

På forhånd tak.
-Alexander Sommer
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vurdering af vin

ASommer skrev:
Hej Finewines,

Jeg har ledt efter et godt forum til vurdering af vine, og dette virker som det bedste.

Godt nok er jeg dansker, men jeg håber I kan bære over med dette ;)

Vi har tømt min fars dødsbo, og han havde 8 flasker ældre vin liggende, som jeg godt kunne tænke mig at vide værdien på. Etiketter er helt intakt og flaskerne er støvede, men pæne. Har altid været holdt udenfor lys og de er stadigvæk fyldt helt op, der er intet forgået med tiden.

Det drejer sig om:

Det drejer sig om følgende flasker:
1x Chateu Mouton-Rotschild fra 1981
1x Morey St.Denis fra 1989
1x Chateu Des Joualles Bordeaux superior fra 2003
1x Chateu Beychevelle St. Julien fra 1955
1x MASI Amarone Del Valpollichella fra 1983
1x Chateau Cantenac Brown Margaux fra 1966
1x Bertani Vendemmia fra 1975
1x Chateau Pichon Longueville Bourdeax fra 1955

Hvad er disse cirka værd?

På forhånd tak.
-Alexander Sommer

Prova att själv söka efter vinerna och deras priser på
http://www.wine-searcher.com/
Välj förslagsvis "location: Europe", och så ser du i vänsterkanten ett "average price". Detta är utpriset från raritetsvinhandlare, så det du kan få för dem om du själv säljer dem är lite lägre, för endera får du handlares "inpris" eller auktionspris minus provision. Priset beror också på skicket.
 

chambertin

Medlem
SV: Vurdering af vin

Alexander,

Här är ett danskt forum där många privatpersoner auktionerar sitt vin.
http://www.vinforum.dk/cgi-local/auction.cgi

Som vintomas skrev så beror priset på äldre viner väldigt mycket på skicket dom är i så priset kan variera ganska mycket från flaska till flaska.
Etikettens skick är också viktigt för värdet ibland.
 

Jos

Medlem
SV: Vurdering af vin

ASommer skrev:
Godt nok er jeg dansker


Och hur tänkte du nu? ;)


Seriöst, wine-searcher är bäst. Kolla dock upp vem som har gjort Bourgognen för det är vad som räknas, inte vilket område.
 
Toppen