Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

WA/Galloni slutar testa NV champagne utan deg-datum.

chambertin

Medlem
Antonio Galloni på WA skriver att han fr.o.m 2012 inte kommer att prova champagne som inte har information om deg-datum på etiketten.
Bra initiativ tycker jag !
Han trycker även på för mer information om från vilken/vilka årgångar basvinerna kommer i NV-cuvéerna.

Även Peter Liem och Jancis Robinson är för att info om deg-datum kommer in på etiketterna.

Själv märker jag sedan några år tillbaka upp NV-champagne med deg-datum och om jag känner till det även vilka årgångar som ingår som basvin.

Beginning next year, in 2012, The Wine Advocate will no longer review NV Champagnes that do not have disgorgement dates on their back labels. Obscure codes and/or lot numbers that hold no value to the consumer will no longer be sufficient. If I can’t figure out what I am tasting, I can hardly expect readers to do so. Champagne producers must become just a little more consumer-friendly. How is it possible that a carton of milk is more descriptive than a $100 bottle of Champagne? Unfortunately, today that is too often the reality.
 
SV: WA/Galloni slutar testa NV champagne utan deg-datum.

chambertin skrev:
Antonio Galloni på WA skriver att han fr.o.m 2012 inte kommer att prova champagne som inte har information om deg-datum på etiketten.
Bra initiativ tycker jag !
Han trycker även på för mer information om från vilken/vilka årgångar basvinerna kommer i NV-cuvéerna.

Även Peter Liem och Jancis Robinson är för att info om deg-datum kommer in på etiketterna.

Själv märker jag sedan några år tillbaka upp NV-champagne med deg-datum och om jag känner till det även vilka årgångar som ingår som basvin.

Beginning next year, in 2012, The Wine Advocate will no longer review NV Champagnes that do not have disgorgement dates on their back labels. Obscure codes and/or lot numbers that hold no value to the consumer will no longer be sufficient. If I can’t figure out what I am tasting, I can hardly expect readers to do so. Champagne producers must become just a little more consumer-friendly. How is it possible that a carton of milk is more descriptive than a $100 bottle of Champagne? Unfortunately, today that is too often the reality.
Riktigt bra, vi får hoppas det sätter press på producenterna.

PS. Hur får du degdatum idag? Jag brukar sätta inköpsdatum men det är ju bara en indikator.
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
SV: WA/Galloni slutar testa NV champagne utan deg-datum.

shorepower skrev:
chambertin skrev:
Antonio Galloni på WA skriver att han fr.o.m 2012 inte kommer att prova champagne som inte har information om deg-datum på etiketten.
Bra initiativ tycker jag !
Han trycker även på för mer information om från vilken/vilka årgångar basvinerna kommer i NV-cuvéerna.

Även Peter Liem och Jancis Robinson är för att info om deg-datum kommer in på etiketterna.

Själv märker jag sedan några år tillbaka upp NV-champagne med deg-datum och om jag känner till det även vilka årgångar som ingår som basvin.

Beginning next year, in 2012, The Wine Advocate will no longer review NV Champagnes that do not have disgorgement dates on their back labels. Obscure codes and/or lot numbers that hold no value to the consumer will no longer be sufficient. If I can’t figure out what I am tasting, I can hardly expect readers to do so. Champagne producers must become just a little more consumer-friendly. How is it possible that a carton of milk is more descriptive than a $100 bottle of Champagne? Unfortunately, today that is too often the reality.
Riktigt bra, vi får hoppas det sätter press på producenterna.

PS. Hur får du degdatum idag? Jag brukar sätta inköpsdatum men det är ju bara en indikator.
Eftersom jag köper det mesta av min champagne direkt hos producenterna så frågar jag där helt enkelt.
Dom brukar veta ungefär hur många månader det gått sedan degorgering och ingående årgångar vet dom ju alltid.
För dom övriga champagnerna så gör jag ungefär som du.

Noterade senast förra veckan då jag provade Egly-Ouriet (som ju har deg-datum på sina flaskor) att den var deggad Nov-2009, vilket känns rätt så lång tid för en NV. Var har den pavan levt sedan dess undrar man ju stilla. SB och de flesta logistikföretag har ju långt ifrån idealiska förhållanden för vinlagring.
 
SV: WA/Galloni slutar testa NV champagne utan deg-datum.

Om man köper direkt funkar det ju men för många av de större, Bollinger etc så finns ju inte alltid den möjligheten att få degdatum direkt
 
Toppen