Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 10 juni 2021

Jos

Medlem
Jag köpte 2002 för ca 4000 sek, år 2011. Köpte inte men VVF 2006 kostade 5750 pengar på SB 2017. Priset har väl följt den allmänna prisutvecklingen för eftertraktade varor hyfsat bra. Följer också ganska bra penningmängden.

Sedan kan man diskutera om en VVF eller exempelvis sex Winston 2012 är vad man vill lägga pengarna på (eller vilken jämförelse om helst)
Diskussionen om andra viner är mer värda pengarna eller inte är ointressant för mig och inte det jag tänkte på, mer den allmänna snudd på hysteriska utvecklingen som trycker upp priserna. Ok ja då var det väl 4000 nånting på Arlanda men de stod som sagt rätt länge på hyllan, gick förbi snudd på en gång i veckan. Då var inte svårt alls att få tag på VVF utan att betala en bra bit över release som man behöver göra idag.
 
Diskussionen om andra viner är mer värda pengarna eller inte är ointressant för mig och inte det jag tänkte på, mer den allmänna snudd på hysteriska utvecklingen som trycker upp priserna. Ok ja då var det väl 4000 nånting på Arlanda men de stod som sagt rätt länge på hyllan, gick förbi snudd på en gång i veckan. Då var inte svårt alls att få tag på VVF utan att betala en bra bit över release som man behöver göra idag.

Jag kommer också ihåg att de stod under värmelampan på Arlanda, högst upp på hyllan. Jämför inte heller priset med hur många andra viner, du kan få (var en allmän anmärkning) bara påpekar att det mesta har gått upp i pris (förutom TV och tvättmaskiner tillverkade i Kina då) och tillgången på kapital är extremt just nu.
 

Simon

Medlem
Klart att 10k för en flaska bubbel är mycket. Men det kan ju sägas om andra klickjakts-viner på prisnivån som också hypas på forumet/i vinvärlden då och då. Någon som vågar sig på att spekulera i prisutvecklingen?

Kan man anta att en VVF 2008 blir en rimligt åtråvärd flaska för samlare och därmed en uppenbar uppsida som investering även på kort sikt även med hänsyn till auktionshusens avgifter? Jämför med andra flaskor som säljs till låga priser i Sverige och omgående kan ge flera ggr pengarna.

Eller är det här bara ett (dyrt) vin, med tillgång/efterfrågan-balans vars pris kan tänka antas röra sig med marknaden för champagne i övrigt? Dvs är en flaska av VVF 08 en likvärdig investering än tex ovan nämnda 6-pack Winston?

Jag har inte sett några recensioner än, vilket ju möjligen kan ge en fingervisning.

Jag har inte köpt själv utan är bara nyfiken. Unnar såklart alla VVF-fanns att få chansen att njuta utan att det blir ouppnåeliga priser även här :)
 

Thirsty

Smygnykterist
Klart att 10k för en flaska bubbel är mycket. Men det kan ju sägas om andra klickjakts-viner på prisnivån som också hypas på forumet/i vinvärlden då och då. Någon som vågar sig på att spekulera i prisutvecklingen?

Kan man anta att en VVF 2008 blir en rimligt åtråvärd flaska för samlare och därmed en uppenbar uppsida som investering även på kort sikt även med hänsyn till auktionshusens avgifter? Jämför med andra flaskor som säljs till låga priser i Sverige och omgående kan ge flera ggr pengarna.

Eller är det här bara ett (dyrt) vin, med tillgång/efterfrågan-balans vars pris kan tänka antas röra sig med marknaden för champagne i övrigt? Dvs är en flaska av VVF 08 en likvärdig investering än tex ovan nämnda 6-pack Winston?

Jag har inte sett några recensioner än, vilket ju möjligen kan ge en fingervisning.

Jag har inte köpt själv utan är bara nyfiken. Unnar såklart alla VVF-fanns att få chansen att njuta utan att det blir ouppnåeliga priser även här :)
Svårt att se att det skulle vara ett geni drag att sattsa på VVF om investering var syftet.
Så bara att poppa vid lämpligt tillfälle. :)
 

buteljen

Medlem
Jag tog ett par flaskor, någon som har koll på hur 18 står sig mot 17? Beställde inte 17 men kanske måste göra det också...
RP om 18
97-99 points Robert Parker Wine Advocate:

"Named after the caviar from Ossetra, the 2018 Ozyetra is a selection of the best barrels of the Forster Pechstein (don't ask me why Attmann started this with the 2017 vintage except for hedonistic and monetary reasons) that ages on the lees for two years. The nose is excitingly clear and flinty as well as intense, deep and precise, with proud greetings to Meursault. Full-bodied, intense and juicy on the palate, this is a highly refined, vital and mineral Pechstein with great purity and notes of Mediterranean herbs on the enormously salty and sustainable finish. This is a spectacular Pechstein undercover and possibly even better than the once legendary 2010 Pechstein GG. Tasted as a barrel sample in May 2020. To be released in late autumn this year."
 

FredrikC

Medlem
Svårt att se att det skulle vara ett geni drag att sattsa på VVF om investering var syftet.
Så bara att poppa vid lämpligt tillfälle. :)
Vad baserar du det svaret på?

Förövrigt försökte två olika vänner till mig klicka hem vvf 08 men skitsidan laddade bara å ingen av dem kunde klicka. Börjar bli larvigt de här när man uppenbart tävlar mot botar och problematisk hemsida.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tänk om vinlusen slår till på de två sista plotarna och man sitter där med en flaska som man vet aldrig kommer kunna produceras igen. Känslan i att kunna njuta av den då måste vara värt alla pengar i världen!(?) :cool:
Trots namnet är det INTE gamla stockar i plättarna, utan bara oympade stockar odlade på "gammalt sätt".
 

Thirsty

Smygnykterist
Vad baserar du det svaret på?

Förövrigt försökte två olika vänner till mig klicka hem vvf 08 men skitsidan laddade bara å ingen av dem kunde klicka. Börjar bli larvigt de här när man uppenbart tävlar mot botar och problematisk hemsida.
Givetvis finns det inte ett facit idag avseende om när värdet har ökat till exempelvis 100 % (eller 200 %). Negativa faktorer är bl.a producent, begränsad efterfrågan på skumpa för 20 tkr (eller 30 tkr), andra producenters flaskor i det prisspannet och dess värdeutveckling mm. Givetvis kommer priset att stiga med tiden och flera tkr men vid beaktande av alternativplacering har jag svårt att se att VVF är hästen att satsa på.
 
Givetvis finns det inte ett facit idag avseende om när värdet har ökat till exempelvis 100 % (eller 200 %). Negativa faktorer är bl.a producent, begränsad efterfrågan på skumpa för 20 tkr (eller 30 tkr), andra producenters flaskor i det prisspannet och dess värdeutveckling mm. Givetvis kommer priset att stiga med tiden och flera tkr men vid beaktande av alternativplacering har jag svårt att se att VVF är hästen att satsa på.

På vad grundar du att Bollinger är en negativ faktor? Bollinger är en av nio producenter som Liv-Ex listar i sitt champagneindex. Att VVF inte stiger lika mycket som exempelvis Dom Perignon beror på som du säger låg produktion och hög prisnivån. Lite motsvarande CdA och i viss mån CdM från Krug ( CdM om man köper idag, pratar inte tidigare årgångar som iofs var så dyra då de släpptes att man häpnade)
 

Jos

Medlem
På vad grundar du att Bollinger är en negativ faktor? Bollinger är en av nio producenter som Liv-Ex listar i sitt champagneindex. Att VVF inte stiger lika mycket som exempelvis Dom Perignon beror på som du säger låg produktion och hög prisnivån. Lite motsvarande CdA och i viss mån CdM från Krug ( CdM om man köper idag, pratar inte tidigare årgångar som iofs var så dyra då de släpptes att man häpnade)
Måste väl vara att Bollinger inte är lika gott som Selosse?
 

MarkusJ

Medlem
Trots namnet är det INTE gamla stockar i plättarna, utan bara oympade stockar odlade på "gammalt sätt".
Minns att du skrev det nyligen och valde att glömma bort det direkt, tänker göra så igen! Ignorance is bliss? (detta var sista flaskan jag köpte, oberoende av vad jag precis (inte!) läste)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Minns att du skrev det nyligen och valde att glömma bort det direkt, tänker göra så igen! Ignorance is bliss? (detta var sista flaskan jag köpte, oberoende av vad jag precis (inte!) läste)
Helt OK, men kanske bäst att låta bli att köpa massor av flaskor med tanken att de kommer att vara värda 10-100 gånger mer om ett par år för att skumpan då aldrig mer kan produceras. ;)
 
Trots namnet är det INTE gamla stockar i plättarna, utan bara oympade stockar odlade på "gammalt sätt".

Vad som fascinerat mig då jag besökt Bollinger är att de tog en till en av de tre vingårdarna och man kunde ströva runt där utan några speciella åtgärder. Vet inte hur de gör nuförtiden.
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Utgående från bolagets statistik och den urgamla sanningen att framtiden blir EXAKT LIKADAN som historien, finns det inga skäl att tro att vi har sett taket ännu. (Gällande prisutveckling Bollinger VVF)
Picture1.jpg
 

MarkusJ

Medlem
Helt OK, men kanske bäst att låta bli att köpa massor av flaskor med tanken att de kommer att vara värda 10-100 gånger mer om ett par år för att skumpan då aldrig mer kan produceras. ;)
Har lite svårt att läsa dina inlägg, texten blir liksom bara suddig :rolleyes:

Joking aside, hur var det historiskt? Var det, som jag fortfarande väljer att tro, förr i tiden?
 

Thirsty

Smygnykterist
På vad grundar du att Bollinger är en negativ faktor? Bollinger är en av nio producenter som Liv-Ex listar i sitt champagneindex. Att VVF inte stiger lika mycket som exempelvis Dom Perignon beror på som du säger låg produktion och hög prisnivån. Lite motsvarande CdA och i viss mån CdM från Krug ( CdM om man köper idag, pratar inte tidigare årgångar som iofs var så dyra då de släpptes att man häpnade)
Absolut en av de stora producenterna, så även en av de "prisvärda" producenterna om gamla falskor ska köpas dvs finns andra med högre och snabbare prisutveckling. Multippelvärdet på VVF är ett problem då antalet köpare på den nivån är så få, viss skillnad vid jämförelse lägre prissatta flaskor där det finns många fler som är villiga att betala för det jämfört med 30 tkr för VVF.
 

Wintermute

Medlem
Gällande prisutveckling och auktioner VVF. Under de år som Bukowskis har hållit i auktionerna har det sålts 34 stycken VVF av en sådan årgång att man kunnat köpa den på Systembolaget 2009 eller senare. Efter de avgifter som gäller för köpare och säljare kan man lista ut vilken internränta köpare respektive säljare får, om alternativet var att köpa den på bolaget i stället. Tabellen uppe till vänster visar den högsta internränta som en köpare får (om han köper/skulle ha köpt flaskan så sent som möjligt för just den årgången). Den som inte köpte en VVF 2004 på bolaget 2013 utan istället köpte den på auktion 2017, fick efter avgifter betala 20% extra per år).
De VVF 2010 som såldes 2021, fick köparen betala en premium på 118% för.
Picture1.jpg
 

Thirsty

Smygnykterist
Gällande prisutveckling och auktioner VVF. Under de år som Bukowskis har hållit i auktionerna har det sålts 34 stycken VVF av en sådan årgång att man kunnat köpa den på Systembolaget 2009 eller senare. Efter de avgifter som gäller för köpare och säljare kan man lista ut vilken internränta köpare respektive säljare får, om alternativet var att köpa den på bolaget i stället. Tabellen uppe till vänster visar den högsta internränta som en köpare får (om han köper/skulle ha köpt flaskan så sent som möjligt för just den årgången). Den som inte köpte en VVF 2004 på bolaget 2013 utan istället köpte den på auktion 2017, fick efter avgifter betala 20% extra per år).
De VVF 2010 som såldes 2021, fick köparen betala en premium på 118% för.
Visa bifogad bild 23553
Då diskussionen var om investeringsutveckling torde det vara mer intressant info om vad som hamnar i plånboken efter avgifter istället för vad köparen får betala med avgifter. Snabbräkning ger igen att för investeringsobjekt så finns det intressantare hästar att sattsa på.
 
Toppen