Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 13 mars

Systembolagets webblansering den 13 mars 2014 finns nu att läsa på hemsidan.

Tyvärr får vi inte dessa listor i förväg. Primärt Frankrike på listan men även viner som Flor de Pingus.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag måste ju säga att jag är nyfiken på Mullineux Granit och Schist. Budgetvarianten dracks i veckan och levererade, vilket gör mig än mer nyfiken. Någon som har ett gott råd i ärendet?
 

Vino fino

Medlem
Någon som provat Chateau Palmer 83 och 89?

Kanske inte så fantastiska som man tror?
De är löjligt högt prissatta på SB. Palmer '83 börjar på 2500kr + moms i Europa. Dvs halva priset. Många ligger runt 3000 kr. 89'an finns allmänt tillgänglig för 2000kr + moms
 

Skrutt

Medlem
Jag måste ju säga att jag är nyfiken på Mullineux Granit och Schist. Budgetvarianten dracks i veckan och levererade, vilket gör mig än mer nyfiken. Någon som har ett gott råd i ärendet?
Plus och minus för Beaucastel Chateauneuf-du-Pape Blanc Roussanne Vieilles Vignes, nästan dubbla priset.
+ Diggar personligen CndP Blanc
+ Slipper lagring, om jag förstår rätt
+ 100-åriga stockar, inte varje dag...
- ej entusiasmerande pris
- jag borde ha köpstopp i mars
- ont om recensioner, litar inte tillräckligt på Parker (97)
+ Parker tar iaf ställning: detta är den bästa vita sydrhônaren
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Plus och minus för Beaucastel Chateauneuf-du-Pape Blanc Roussanne Vieilles Vignes, nästan dubbla priset.
+ Diggar personligen CndP Blanc
+ Slipper lagring, om jag förstår rätt
+ 100-åriga stockar, inte varje dag...
- ej entusiasmerande pris
- jag borde ha köpstopp i mars
- ont om recensioner, litar inte tillräckligt på Parker (97)
+ Parker tar iaf ställning: detta är den bästa vita sydrhônaren
Renrasig Roussanne från toppproducenterna i södra Rhône är verkligen stora viner i mina ögon också och inte speciellet dyra om man jfr med vit Bourgogne av samma kvalitet. Ok 900:- som här är ju en del men många andra ligger inte alls så högt.
Som unga har (i alla fall de med lite fatbehandling) de klart burgundiska drag men precis som du säger så utvecklas dom mycket snabbare. Grand Veneurs "La Fontaine" -09 som jag har lite kvar av är väldigt perfekt mogen nu (drack en på nyår senast).

Du behöver inte vara orolig för Parker då det ju är Jeb Dunnuck som provar Rhône numera för WA. ;)
Det verkar dock som om dom har ganska likartade smakspår.
 

Skrutt

Medlem
...inte speciellet dyra om man jfr med vit Bourgogne av samma kvalitet. Ok 900:-...
Intressant jämförelse! Jag syftade på prisläget på Wine-searcher, som snittar lite lägre än lanseringens, 780 kr.
Du behöver inte vara orolig för Parker då det ju är Jeb Dunnuck som provar Rhône numera för WA. ;)
Det verkar dock som om dom har ganska likartade smakspår.
Jag tenderar att tänka "Parker & Puppets" vilket säkert är helt fel. JDs beskrivning är ju också mkt välskriven och upplysande.
 

KimHartman

Medlem
Jag ser att Auguste Clape's Cornas i årgång 2011 släpps. För knappt ett år sen släpptes 2009:an. Vet någon vad som hände med 2010? Sålde Johan Lidby Vinhandel detta enbart till restaurangkunder?
 

Oggy

Medlem
Jag ser att Auguste Clape's Cornas i årgång 2011 släpps. För knappt ett år sen släpptes 2009:an. Vet någon vad som hände med 2010? Sålde Johan Lidby Vinhandel detta enbart till restaurangkunder?

Min gissning är att det mesta gick till restaurang. 2010:an fanns listad på deras hemsida förra vintern, jag slängde in en privatimportförfrågan... men fick avslag.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min gissning är att det mesta gick till restaurang. 2010:an fanns listad på deras hemsida förra vintern, jag slängde in en privatimportförfrågan... men fick avslag.
Världens bästa SB resulterar i sådan underbar kundservice att ALLA världens företag borde ta efter och lära sig.
 

Swedish

Medlem
Jag ser att Auguste Clape's Cornas i årgång 2011 släpps. För knappt ett år sen släpptes 2009:an. Vet någon vad som hände med 2010? Sålde Johan Lidby Vinhandel detta enbart till restaurangkunder?

Mig veterligen släpptes den bara som privatimport. Har dock en kollega som hävdar att den låg i BS innan 2009:an släpptes, har dock mycket svårt att tro på det. Nu är dock hans enda flaska uppdrucken och visserligen tokung men förbannat jävla bra.
Matlen, för min del så är inte 08:an något stort vin men jag är ändå klart mer positiv. Testad 3 ggr men det var iofs 1,5-2 år sen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mig veterligen släpptes den bara som privatimport. Har dock en kollega som hävdar att den låg i BS innan 2009:an släpptes, har dock mycket svårt att tro på det. Nu är dock hans enda flaska uppdrucken och visserligen tokung men förbannat jävla bra.
Matlen, för min del så är inte 08:an något stort vin men jag är ändå klart mer positiv. Testad 3 ggr men det var iofs 1,5-2 år sen.
Smaken är ju olika... var grymt besviken BÅDA gångerna jag drack den (08:an). Lite väl anonymt vin för ett pris över 500 pix...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Smaken är ju olika... var grymt besviken BÅDA gångerna jag drack den (08:an). Lite väl anonymt vin för ett pris över 500 pix...
Kanske du hade för vrooom-bråttom?
...eller så kanske de missade de att trycka på knappen "GÖR DET GOTT" innan buteljering?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske du hade för vrooom-bråttom?
...eller så kanske de missade de att trycka på knappen "GÖR DET GOTT" innan buteljering?
Detta vin är inte gott, huruvida det är gott om femton år vet vi...hör och häpna...om femton år...och då har jag gått vidare för längesen. ;)

Med andra ord; Clape gjorde en slapp insats ett dåligt år...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack en '88 Clape på 90-talet, och minns den än idag. (Vet dock inte exakt vilken det var, men tror det var just denna, alltså den rena "Cornas".) @Mats minns du vilken? Det var hemma hos Ian på Renmarkstorget...
Är fett sugen på att äga en liten allokering av detta vin, men är inte en sådan galning som gillar att varken vaska gott vin eller att bränna upp mina sedlar. Så, detta släppet låter jag bli. Cornas är ju generellt ett undervärderat distrikt, ävensom det området är minst lika bra eller bättre än både Hermitage och Côte-Rôtie. Prissättningen är dock rejält mckt bättre, iaf utanför SB :cool:
I Frankrike köper jag AC Cornas för 460 kr flaskan inkl skatt... (Stackars fransmän som inte har världens bästa SB. Hur skall de klara sig? Stackars franska barn som inte får fira jul.)

Alltså allvarligt:
Fy fan vilket jävla bästa SB vi stackars svenskar får lida med, men vi slår ju inte våra barn/fruar/grannar lika ofta som folket i Utlandet och vi firar jul med äkta Kalle bAnka, Aladin Chokladask med två lager och julskinka som smakar ... lite. *kräx*

Även om jag är en av världens största älskare av spanska viner, kommer jag dock aldrig rekommendera ngn att någonsin köpa Flor de Pingus. Det är bara ett märkes-hoax. Mycket pengar för lite ull.

Övriga viner har jag inga som helst bekymmer att ignorera.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Drack en '88 Clape på 90-talet, och minns den än idag. (Vet dock inte exakt vilken det var, men tror det var just denna, alltså den rena "Cornas".) @Mats minns du vilken? Det var hemma hos Ian på Renmarkstorget...
Är fett sugen på att äga en liten allokering av detta vin, men är inte en sådan galning som gillar att varken vaska gott vin eller att bränna upp mina sedlar. Så, detta släppet låter jag bli. Cornas är ju generellt ett undervärderat distrikt, ävensom det området är minst lika bra eller bättre än både Hermitage och Côte-Rôtie. Prissättningen är dock rejält mckt bättre, iaf utanför SB :cool:
I Frankrike köper jag AC Cornas för 460 kr flaskan inkl skatt... (Stackars fransmän som inte har världens bästa SB. Hur skall de klara sig? Stackars franska barn som inte får fira jul.)

Alltså allvarligt:
Fy fan vilket jävla bästa SB vi stackars svenskar får lida med, men vi slår ju inte våra barn/fruar/grannar lika ofta som folket i Utlandet och vi firar jul med äkta Kalle bAnka, Aladin Chokladask med två lager och julskinka som smakar ... lite. *kräx*

Även om jag är en av världens största älskare av spanska viner, kommer jag dock aldrig rekommendera ngn att någonsin köpa Flor de Pingus. Det är bara ett märkes-hoax. Mycket pengar för lite ull.

Övriga viner har jag inga som helst bekymmer att ignorera.
Frågan är om du druckit 08:an av AC Cornas och vad du i så fall tyckte?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Plus och minus för Beaucastel Chateauneuf-du-Pape Blanc Roussanne Vieilles Vignes, nästan dubbla priset.
+ Diggar personligen CndP Blanc
+ Slipper lagring, om jag förstår rätt
+ 100-åriga stockar, inte varje dag...
- ej entusiasmerande pris
- jag borde ha köpstopp i mars
- ont om recensioner, litar inte tillräckligt på Parker (97)
+ Parker tar iaf ställning: detta är den bästa vita sydrhônaren
Kan bara säga: "uhh"
Det finns sååå många vita som spöar skiten ur detta och som kostar en relativ spottstyver. Iaf blint.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Frågan är om du druckit 08:an av AC Cornas och vad du i så fall tyckte?
Nej, den har jag inte druckit. Därför jag var så vag och försökte lirka ur dig vad som kunde ha varit fel. Men, din teori om att en fet katt kan vara lat under ett svårt år (eller, för all del: face-planta ett ambitiöst försök) funkar för mig.

Nuförtiden försöker jag VERKLIGEN bara köpa max 25 flaskor per månad. Det är nästan omöjligt, eftersom det fantastiska utbudet av makalösa viner aldrig varit större. Oh, det är så svårt att begränsa sig. Men att se combon av SB:s urval o deras prissättning (Palmer är ju fan ett hån mot det svenska folket) gör ju att man hellre går i celibat (eller smärtsam spagat) än stödjer deras perversa världsuppfattning...

Så, den absoluta majoriteten av mina inköp av viner sker på andra marknadsplatser än den Swänska.

Usch!
Nä, nu vill jag nog hellre sova...
 
Toppen