Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 13 mars

Silex

Medlem
Jag har tre. ;) Ska öppna en i helgen är planen! Det har blivit en massa jobb (läs inga lediga dagar alls!) de senaste två veckorna så jag ser fram emot lör-mån-ledigt! Då blir det Cornas!

Så bra! Jag köpte bara en, så jag får försöka åka snålskjuts på andras noteringar. Vill inte gärna dricka min riktigt än.
 

ChristianB

DipWSET
Vad tror ni om dekanteringstiden/luftningen av en sådan flaska? Det är ju ändå årgång 2012 så den lär ju behöva några timmar för att visa sitt rätt jag!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad tror ni om dekanteringstiden/luftningen av en sådan flaska? Det är ju ändå årgång 2012 så den lär ju behöva några timmar för att visa sitt rätt jag!
Det blir säkert bättre med luft. Jag brukar dock inte lufta överdrivet mycket (ett par timmar på sin höjd), då jag gillar när vinet får en chans att utvecklas i glaset under kvällen, ofta är det som bäst dag två, men jag skulle aldrig vilja missa utvecklingsförloppet genom att lufta ett dygn i förskott. Vad som är rätt är inget jag funderar på, jag går på känn

Intressant fråga att rota vidare i - hur luftar vi våra ynglingar och hur länge? :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blir säkert bättre med luft. Jag brukar dock inte lufta överdrivet mycket (ett par timmar på sin höjd), då jag gillar när vinet får en chans att utvecklas i glaset under kvällen, ofta är det som bäst dag två, men jag skulle aldrig vilja missa utvecklingsförloppet genom att lufta ett dygn i förskott. Vad som är rätt är inget jag funderar på, jag går på känn

Intressant fråga att rota vidare i - hur luftar vi våra ynglingar och hur länge? :)
Jag vet inte längre...
Tidigare var min rikttid 3 tim. Nu vet jag inte alls.

Var nyligen på en provning med ngra Red Car (Calif Syrah) där varje vin serverades i två glas, det ena dekanterat ett par timmar och det andra slow-ox:at under en veckas tid (!) i vinkällaren på restaurangen. De långtidsluftade var helt andra viner utan bäbishull och i full avsaknad av den pura ungdomligheten. Vuxna viner mao. Har inte smält detta riktigt ännu och den brittiska vindamen (Jancis Robinson) lär ha uttryckt att luftning inte gör den minsta skillnad (Källhänv saknas.) Dock mätbart att redox-potentialen i vinet påverkas rejält av syret. Och objektivt att skillnaden mln luftat och oluftat vin (blint) lätt uppfattas som två helt olika viner.

Då vi dricker Brunellosar försöker jag alltid öppna dem minst kvällen innan, ta mig en liten provartuting och sedan avnjuta vinet i dess mer utvecklade tillstånd nästa dag. Det är ju tradition i den delen av Toscana, och jag anammade den för många år sedan. (Källhänv saknas.)

Tycker dock att de allra flesta viner vinner väldeliga på luftning. Som det säges: vinerna öppnar sig.
Ibland följer jag en gammal Bordeaux medan jag jobbar, och då den börjar öppna sig korkar jag helt enkelt igen flaskan. Men oftast har jag inte tid att gräva ned mig. Sällan viner blir ihjälluftade. Underluftade viner kommer sas i glaset.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag vet inte längre...
Tidigare var min rikttid 3 tim. Nu vet jag inte alls.

Var nyligen på en provning med ngra Red Car (Calif Syrah) där varje vin serverades i två glas, det ena dekanterat ett par timmar och det andra slow-ox:at under en veckas tid (!) i vinkällaren på restaurangen. De långtidsluftade var helt andra viner utan bäbishull och i full avsaknad av den pura ungdomligheten. Vuxna viner mao. Har inte smält detta riktigt ännu och den brittiska vindamen (Jancis Robinson) lär ha uttryckt att luftning inte gör den minsta skillnad (Källhänv saknas.) Dock mätbart att redox-potentialen i vinet påverkas rejält av syret. Och objektivt att skillnaden mln luftat och oluftat vin (blint) lätt uppfattas som två helt olika viner.

Då vi dricker Brunellosar försöker jag alltid öppna dem minst kvällen innan, ta mig en liten provartuting och sedan avnjuta vinet i dess mer utvecklade tillstånd nästa dag. Det är ju tradition i den delen av Toscana, och jag anammade den för många år sedan. (Källhänv saknas.)

Tycker dock att de allra flesta viner vinner väldeliga på luftning. Som det säges: vinerna öppnar sig.
Ibland följer jag en gammal Bordeaux medan jag jobbar, och då den börjar öppna sig korkar jag helt enkelt igen flaskan. Men oftast har jag inte tid att gräva ned mig. Sällan viner blir ihjälluftade. Underluftade viner kommer sas i glaset.
Hur luftar ni då? Häller upp i karaff och låter stå på middagsbordet i 24h?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur luftar ni då? Häller upp i karaff och låter stå på middagsbordet i 24h?
Slow-ox: drar korken, låter stå i vinkällaren.
Dekantering: drar korken, häller över i karaff, slår ut geggamojaslatten i ett iso-glas. Låter stå svalt.
 

Martin Berggren

Bad santa
Vad tror ni om dekanteringstiden/luftningen av en sådan flaska? Det är ju ändå årgång 2012 så den lär ju behöva några timmar för att visa sitt rätt jag!

Den kommer behöva några år för att visa sitt rätta jag!

Men ung syrah från norra rhône brukar, i min mening, ha en väldigt fruktig och utåtriktad fas första året efter buteljering. Jag skulle dra korken och följa i glaset. Skulle det mot förmodan vara tvärstängt så öppna något annat så länge och spara till dagen efter.
 

ChristianB

DipWSET
Tack för de fina tipsen! Vi får se vad det blir, men jag lär gå på en standardlösning med några timmar i karaff. :)
 
Toppen