Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 19 september 2013

Dovberg

Medlem
SV: Webblansering 19 september 2013

Hur kan Les Bessards vara någon hundralapp dyrare för 2011 än för superårgången 2010? Vem vill köpa den egentligen? Kollar man på winsearcher så ligger 2011 klart under i pris jämfört med 2010:an. För övrigt inte alls många viner som dem lanserar denna gång.
 

Håkan

Medlem
SV: Webblansering 19 september 2013

Tror att årgången hade mindre skörd, vinerna har sålts förhållandevis billigt i Sverige innan så importören försöker få ut lite mer. Vinet har utnämnts till årgångens vin i Norra Rhone av den onämnbare, två 100-poängare i rad höjer helt enkelt priset. Fortfarande under halva LaLaLa-priset med lika många poäng. Jag har komplett serie sen 1999 men nu vet katten om den inte ryker.
 

Dovberg

Medlem
SV: Webblansering 19 september 2013

Håkan skrev:
Tror att årgången hade mindre skörd, vinerna har sålts förhållandevis billigt i Sverige innan så importören försöker få ut lite mer. Vinet har utnämnts till årgångens vin i Norra Rhone av den onämnbare, två 100-poängare i rad höjer helt enkelt priset. Fortfarande under halva LaLaLa-priset med lika många poäng. Jag har komplett serie sen 1999 men nu vet katten om den inte ryker.

Jo vinet är helt klart intressant. Har tre flaskor från -05, en magnum från -09 och två magnum från -10. Men en sämre årgång och högre pris så tittar jag heller på andra saker att lägga pengarna på :). Kul att ha en komplett serie! Smått avundsjuk ;) Tänker då på möjligheten att testa dem vertikalt.
 

Skrutt

Medlem
SV: Webblansering 19 september 2013

Eftersom min dotter är född -11 ser jag Les Bessards 2011 som ett meget intressant objekt för långtidslagring. Sådana 2011or verkar inte växa på träd, inte någonstans i världen. Så här tänker jag tvärtom jämfört med Håkan. (Jag fick heller inga Bessards i våras eftersom jag satsade på Chante le Merle i första hand, och har inga flaskor sedan tidigare, så kanske blir jag nu en inverterad Håkan :) )

Men om någon här i forumet har kännedom om andra verkligt långlivade 2011or, sådana som min dotter kan öppna som vuxen, så vore det mycket intressant att höra om det!
 

Håkan

Medlem
SV: Webblansering 19 september 2013

Det säkraste är not Vintage Port, skall tydligen vara väldigt bra. Bessards är nog en jättebra ide, verkar dock som 11 är en ganska snabbmognande årgång. De 11or norra Rhone jag druckit har varit väldigt drickvänliga. Jag skulle nog också leta efter traditionalister i södra Rhone exempelvis Charvin, Vieux Telegraphe eller Beaucastel. Eventuellt skulle man också kunna slå till på Vit Bourgogne Grand Cru men det är ju rätt dyrt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 19 september 2013

Skrutt skrev:
Men om någon här i forumet har kännedom om andra verkligt långlivade 2011or, sådana som min dotter kan öppna som vuxen, så vore det mycket intressant att höra om det!

Tipset om Vintage Port håller jag definitivt med om. Portvin är mycket långlivat, och det är nog också ganska lätt för en "nybörjardrickare" på 18-20 att uppskatta kvaliteten i ett moget portvin.
Jag skulle också vilja slå ett slag för sötare varianter av tysk Riesling (i första hand Auslese från Mosel om det ska vara riktigt långlivat utan att kosta multum, Spätlese kan också gå) eftersom 2011 är en bra årgång i Tyskland med tillräcklig syra för att vara långlivad (även om nog 2010 kommer att leva ännu längre). De med restsötma är ofta mer långlivade än de torra, eftersom de har både syra och socker som konserveringsmedel att leva på.
2011 är ju en rätt bra årgång i Frankrike, men inte absolut topp, typ "en fyra". Många av de mer tanninstinna och klassiska röda vinerna från en sådan årgång lär absolut tåla 18-20-25 års ålder under rimliga lagringsförhållanden. Bordeaux, norra Rhône, mer traditionella och mindre spritiga varianter av södra Rhône, Bandol, Cahors, Madiran. Du behöver knappast gå upp till en tusenlapp, många i prisklass 200-300 kr lär funka också. I Bordeaux brukar t.ex. de från Moulis vara bra köp, eftersom de höjer sig lite över den vanliga Haut-Médoc-nivån, men inte kostar lika mycket som de allra mest kända appellationerna.
Det lär dyka upp en del årgångschampagne från 2011 så småningom. Några av de lite senare släppta och i lite mer långlagringsstil tycker jag absolut du borde köpa. Det ger dig dessutom fördelen att sprida ut investeringarna, eftersom de kommer först lite senare. Dessutom kan du då använda argumentet "om du inte är snäll köper jag inga champagne-2011:eek:r till dig!" under kommande år. ;)

Jag skulle däremot undvika vit Bourgogne för långstidslagring p.g.a. att det fortfarande finns problem med premox (förtida oxidation), helt enkelt för stor risk att långtidslagra dem. Problemen påstås ha minskat jämfört med situationen för årgångarna 1996 - början av 2000-talet, men ingen seriös bedömare påstår att de helt har försvunnit och jag skulle inte våga lita på en producents inofficiella track record avseende 3-5 års lagring för att lagra undan saker i 20 år.
 

kayaker

Cyklist
SV: Webblansering 19 september 2013

Jag är beredd att instämma med Vintomas, men skulle vilja lägga till Sauternes, Barolo och Barbaresco.
Duktiga producenter i USA lär också funka bra, men där får man nog vara mer kräsen.
Hursomhelst så har du mycket att välja på. :)
 

Skrutt

Medlem
SV: Webblansering 19 september 2013

Mycket intressanta råd! Vintage port blir ju klockrent. Angående vit Bourgogne så har jag sett någon enstaka prognos på flera decennier för Corton Charlemagne, men där följer jag vintomqs råd och ligger lågt. Både barolo och champagne blir intressanta att invänta, samt i viss mån amerikanerna även om de borde kunna blir dyra, men det känns verkligen bra att börja med portvin utan press att kamma hem Les Bessards. Tackar!
 

Dovberg

Medlem
SV: Webblansering 19 september 2013

Blev två flaskor Brekeriet Argouse. Lite spännande med öl gjort på havtorn. Gillade skarpt S:T Eriks svenska smaker där en av dem var havtorn. Havtorn i öl låter ju rätt äckligt för någon som inte druckit det innan, men jag kan meddela att det faktiskt är riktigt gott! Är väl inte ensam om det heller för nu är alla flaskor slut.
 
Toppen