Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 2 maj 2024

fluff

Medlem
KategoriProducentProduktÅrgångNummerLandVolymPris
Sprit / WhiskySpringbank DistillersSpringbank Distillery 13 Year Old Local Barley20234157901🇬🇧700 ml
1375​
Sprit / WhiskyThe Tomatin Distillery Co. LtdTomatin Italian Collection Marsala Casks Limited Edition 12 Years20104162101🇬🇧700 ml
998​
Vin / RosévinDomaine Sylvain PatailleDomaine Sylvain Pataille Rosé Fleur de Pinot20219252701🇫🇷750 ml
699​
Vin / Rött vinDomaine Jean-Louis ChaveHermitage Rouge Domaine Jean-Louis Chave20219217101🇫🇷750 ml
2099​
Vin / Rött vinDomaine Jean-Louis ChaveSaint Joseph Rouge Domaine Jean-Louis Chave20219238901🇫🇷750 ml
649​
Vin / Rött vinDominus EstateDominus Estate20199064301🇺🇸750 ml
3600​
Vin / Rött vinJL Chave SélectionHermitage Rouge JL Chave Sélection20209251301🇫🇷750 ml
589​
Vin / Vitt vinDomaine Jean-Louis ChaveHermitage Blanc Domaine Jean-Louis Chave20219066501🇫🇷750 ml
2099​
Vin / Vitt vinJL Chave SélectionHermitage Blanche JL Chave Sélection20209251601🇫🇷750 ml
589​
 

katho27

Medlem
Ingen erfarenhet av vinet, men sugen! Är big fan av Cali Cab, dock alltid hittills enklare än Dominus.
Funderar själv på en "mjukstart" med Napanook som jag antar är andravinet och som lanseras i ts 10/5.
Faktor 4:1 i pris och samma årgång..
 
Ingen erfarenhet av vinet, men sugen! Är big fan av Cali Cab, dock alltid hittills enklare än Dominus.
Funderar själv på en "mjukstart" med Napanook som jag antar är andravinet och som lanseras i ts 10/5.
Faktor 4:1 i pris och samma årgång..
Samma här gällande usa cab och såg också precis att Napanook kommer. Tänkte först att man ska köpa Napanook och sondera terrängen om man gillar stilen eller ej men insåg snabbt att det inte heller är ett vin man poppar veckan efter köp😅
 
Sett från ett världsmarknadspris är 2099 kr för Chave Hermitage väldigt billigt. Skulle gissa att priset här i Danmark ligger på det dubbla. Frågan om man skall chansa att klicka på det eller satsa på hans St Joseph som också är väldigt bra. Viner som är svåra att få tag på. Väldigt litet släpp så inte mycket som kan distrahera "vinklickarna".
 

Håkan

Medlem
Dominus. Någon med erfarenhet och input? Jag är småsugen men behöver stöd i beslutet.
När Dominus var i nivån för min plånbok hände det sig att jag köpte några pavor. Med en del ålder var den förvillande lik en Medoc av bättre klass. Sista årgången jag provat var 2003 och den var väldigt elegant och stram, en varmare årgång som 2002 tyckte jag var lite väl söt för min smak (men jag kan ha druckit dem för unga också). 1991 är en av de bättre Cali Cabs jag druckit. Vet inte om de ändrat stil på den senaste 20 åren, men Dominus var då en av de stramare och mest eleganta Cali Cab. Om jag predikterar mot hur 2002/2003 var så finns det generösare Cab så är du ute efter mer pang (typ Black Stallion) så leta annorstädes.
 
När Dominus var i nivån för min plånbok hände det sig att jag köpte några pavor. Med en del ålder var den förvillande lik en Medoc av bättre klass. Sista årgången jag provat var 2003 och den var väldigt elegant och stram, en varmare årgång som 2002 tyckte jag var lite väl söt för min smak (men jag kan ha druckit dem för unga också). 1991 är en av de bättre Cali Cabs jag druckit. Vet inte om de ändrat stil på den senaste 20 åren, men Dominus var då en av de stramare och mest eleganta Cali Cab. Om jag predikterar mot hur 2002/2003 var så finns det generösare Cab så är du ute efter mer pang (typ Black Stallion) så leta annorstädes.
Tack för tankarna!
 

buteljen

Medlem
Dominus. Någon med erfarenhet och input? Jag är småsugen men behöver stöd i beslutet.
Här drack jag 91'an

Så här säger Jamais om Dominus:
Den som förväntar sig att Dominus ska vara ett kraftfullt vin i en typisk kalifornisk stil begår ett misstag. Stort och mycket står inte i idén här. Istället är det klassisk struktur, finess och balans snarare än fruktmättat som gäller. Kvaliteten har alltid varit hög, men stilen har förändrats något över åren. De tidiga årgångarna var vinerna lättare till kroppen, de hade en lenare struktur och en lite mer rödaktig fruktighet. Med tiden har vinet utvecklats till att nu på 2000-talet ha blivit djupare och mörkare fruktigt och även mer strukturerat.
 
En helt annan fråga, vet ni hur det fungerar med webbsläppen angående vilket steg i processen som vinet bokas? Är det när man klickar ”Boka” eller efter man fyllt i var vinet skall hämtas?
 
Inte ofta jag har flax :cigarr:
1714636962403.png
 
Toppen