Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 21 april 2022

Mexikanaren

Medlem
Nu ligger även detta uppe på Bolagets hemsida, med höjdpunkter så som Catena Zapata Adrianna-viner och några Willi Schaefer!

 
Tänkte även fråga, @Finewinedude har du någon aning om vad "Willi Schaefer Graach. Himmel. Riesling GL" är för något?
Här har du lite info. Det är en halvtorr Grosse Lage-variant i Feinherbstil. Inte testat denna själv. :)

 

Dovberg

Medlem
Visst, jag fullkomligt älskar Chateau Musar men att få tag i en flaska från 70-talet för 10 x priset av nuvarande årgång. Vad missar jag? Ja vinet har lagrats en lång tid. Ja det finns säkert bara några få flaskor kvar, men vem är köpare här? Finns många äldre viner som släpps där prislappen är betydligt mer aptitlig.
 
Blir nog svårt att hitta ekad riesling från Mosel. I Pfalz är det lättare - Von Buhl, Von Winning, Basserman-Jordan är tre producenter som gärna ekar lite mer. Även Peter Jakob Kühn i Rheingau lagrar sina riesling längre i faten.
Finns det någon ekad riesling i det här släppet? :ängel:

Den enda ekade Moselrieslingen jag fått tag på och provat är Maximins Fusion.
Otroligt spännande :)

 

BallyJ

Medlem
Visst, jag fullkomligt älskar Chateau Musar men att få tag i en flaska från 70-talet för 10 x priset av nuvarande årgång. Vad missar jag? Ja vinet har lagrats en lång tid. Ja det finns säkert bara några få flaskor kvar, men vem är köpare här? Finns många äldre viner som släpps där prislappen är betydligt mer aptitlig.
Jag håller med dig. Priserna på Musar ser helt orealistiska ut, jag har inte koll på hur många som kommer men det skulle förvåna mig mycket om de sålde slut…
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Visst, jag fullkomligt älskar Chateau Musar men att få tag i en flaska från 70-talet för 10 x priset av nuvarande årgång. Vad missar jag? Ja vinet har lagrats en lång tid. Ja det finns säkert bara några få flaskor kvar, men vem är köpare här? Finns många äldre viner som släpps där prislappen är betydligt mer aptitlig.
De tilltänkta köparna är gissningsvis de som gillar äldre årgångar, har pengar men inte har tid att köpa unga årgångar billigare och lagra i 40 år?
 

Poussard

Medlem

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
TypeProducerWineVintagePriceCountryw-sspectRPJRSB
RedCatena ZapataAdrianna Vineyard River Stones Malbec Mendoza
2018​
1 295 kr​
Argentinalinklinklinklinklink
WhiteCatena ZapataAdrianna Vineyard White Bones Chardonnay Mendoza
2019​
795 kr​
Argentinalinklinklinklinklink
WhiteCatena ZapataAdrianna Vineyard White Stones Chardonnay Mendoza
2019​
795 kr​
Argentinalinklinklinklinklink
RedCatena ZapataGualtallary Adrianna Vineyard Fortuna Terrae Malbec Tupungato
2018​
699 kr​
Argentinalinklinklinklinklink
RedChateau Leoville Las Cases2eme Cru Classe Saint-Julien
2019​
2 699 kr​
Francelinklinklinklinklink
RedChateau Montrose2eme Cru Classe Saint-Estephe
2019​
1 999 kr​
Francelinklinklinklinklink
RedDomaine Gagey (Louis Jadot)Nuits-Saint-Georges Premier Cru Aux Boudots
2019​
849 kr​
Francelinklinklinklinklink
RedMaison Louis JadotGevrey-Chambertin Premier Cru Les Cazetiers
2019​
899 kr​
Francelinklinklinklinklink
WhiteWilli SchaeferGraacher Domprobst Riesling Auslese Nr11 Mosel
2020​
539 kr​
Germanylinklinklinklinklink
WhiteWilli SchaeferGraacher Domprobst Riesling Spatlese Nr5 Mosel
2020​
344 kr​
Germanylinklinklinklinklink
WhiteWilli SchaeferGraacher Himmelreich Riesling GG Mosel
2019​
379 kr​
Germanylinklinklinklinklink
WhiteDario PrincicFavola Venezia Giulia IGT
2018​
785 kr​
Italylinklinklinklinklink
RedLuigi PiraBarolo Marenca
2017​
499 kr​
Italylinklinklinklinklink
RedLuigi PiraBarolo Margheria
2017​
415 kr​
Italylinklinklinklinklink
RedLuigi PiraBarolo Rionda
2017​
685 kr​
Italylinklinklinklinklink
RedChateau MusarRed
1974​
4 499 kr​
Lebanonlinklinklinklinklink
RedChateau MusarRed
1978​
3 699 kr​
Lebanonlinklinklinklinklink
WhiteAlheit VineyardsMagnetic North Citrusdal Mountain
2020​
569 kr​
South Africalinklinklinklinklink
WhiteAlheit VineyardsMonument Semillon Western Cape
2020​
469 kr​
South Africalinklinklinklinklink
WhiteAlheit VineyardsNautical Dawn Western Cape
2020​
329 kr​
South Africalinklinklinklinklink
Här kommer listan från wigellan.com. Nu med länk till Systembolaget. Funderar även på att lägga en länk till cellartracker .. någon som önskar?? Mycket nöje! Skriver nu även en kort analys på tråden Moneyball.
 
Last edited:
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Det var ju inte direkt många flaskor av Willi Schaefer som dök upp,
blev dock en bokning på en flaska Willi GL med köplatser på de andra två
 

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Jag fick mina Zapata River och Fortuna 2 st var :) men missade Alheits Magnetic North :-( . Ifall någon fick två Magnetic North så finns byte mot River eller Fortuna.
 
Toppen