Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 21 mars 2013

Trådskapare
A
SV: Webblansering 21 mars 2013

Anders Landström skrev:
Systembolagets webblansering är upplagd på deras hemsida. Vi får inte längre listorna och jag försöker undersöka varför.

Iallafall. Länk nedan till Systembolagets hemsida

http://www.systembolaget.se/Tjanster/Webblanseringar/

Släpps ju en hel del från Lucien Le Moine denna gång. En hel del trevliga vingårdar. Har aldrig druckit Lucien Le Moine och vad jag förstår köper han in druvor. Någon på forumet som druckit och har lite synpunkter. Vet att exempelvis Burghound hyllar dem men alltid kul att höra om någon annan provat
 

chambertin

Medlem
SV: Webblansering 21 mars 2013

Anders Landström skrev:
Släpps ju en hel del från Lucien Le Moine denna gång. En hel del trevliga vingårdar. Har aldrig druckit Lucien Le Moine och vad jag förstår köper han in druvor. Någon på forumet som druckit och har lite synpunkter. Vet att exempelvis Burghound hyllar dem men alltid kul att höra om någon annan provat
Har köpt några 2010:eek:r som jag hämtade ut förra veckan men jag har ju inte provat ngt.
Från det jag har läst (Burghound, Jamais, WA m.fl) så verkar det vara en riktigt bra domän.
 

Pontus

Medlem
SV: Webblansering 21 mars 2013

Denna lista las dessutom ut på kvällen den 15:e, samtidigt som dom tog bort informationen under Tjänster att nästa webblansering var den 7:e mars...

Hur är det möjligt att sköta något så illa? En veckas varsel i bästa fall, det är ju direkt pinsamt. Hur tycker dom att man ska planera sina inköp av exklusiva viner? Hur bra fungerar det att vara på semester fel vecka?

Ställde frågan till Kundtjänst som svarade att "det finns en önskan om att öka tiden till mer än en vecka, men just nu är det en vecka som gäller".

Hur svårt kan det vara att öka tiden till låt oss säga en månad? Vad är problemet? Att ligga på det ytterst begränsade antalet flaskor i några veckor, är det där skon klämmer?

/Pontus
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 21 mars 2013

Pontus skrev:
Hur är det möjligt att sköta något så illa? En veckas varsel i bästa fall, det är ju direkt pinsamt. Hur tycker dom att man ska planera sina inköp av exklusiva viner? Hur bra fungerar det att vara på semester fel vecka?

Pfff... menar du att alkoholdistributionen i den sista Sovjetrepubliken ska anpassas till när du behagar ta semester? :eek: Kapitalistlakej! Högeravvikare! Liberal! Reformistfyllo! Gorbatjov-anhängare! Kamrat, det måste du väl inse att du bara har rätt att ta semester under den av Centralkommittén fastställda industrisemestern och i mellandagarna. Om du kollar i lanseringsschemat ser du att inga webblanseringar ligger under denna tid. ;D

Har SB stängt av listdistributionen till finewines.se för att vi skriver för elakt kan vi lika gärna få ha lite kul på deras bekostnad... ;D
 
Trådskapare
A
SV: Webblansering 21 mars 2013

vintomas skrev:
Har SB stängt av listdistributionen till finewines.se för att vi skriver för elakt kan vi lika gärna få ha lite kul på deras bekostnad... ;D

Ja nu lär vi aldrig få några fler listor.

SB har inte stängt av listdistributionen för finewines.se. Vi får de vanliga listorna, det som inte fungerar är webblanseringar. Vi fortsätter, som hungriga rådjur, att jaga.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 21 mars 2013

Anders Landström skrev:
Ja nu lär vi aldrig få några fler listor.

Då är det bäst att påpeka att administratörerna aldrig är elaka mot SB, utan bara enstaka allmänt besvärliga användare.
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering 21 mars 2013

Anders Landström skrev:
Släpps ju en hel del från Lucien Le Moine denna gång. En hel del trevliga vingårdar. Har aldrig druckit Lucien Le Moine och vad jag förstår köper han in druvor. Någon på forumet som druckit och har lite synpunkter. Vet att exempelvis Burghound hyllar dem men alltid kul att höra om någon annan provat.

Enligt Finare vinare så köper de in vitvinerna som must och rödingarna som vin, inga druvor. Sedan dras det om till nya fat och båda färgerna får batonnage. Jag har som Chambertin inte heller prövat men har en testpava på lut hemma. Det kan vara värt att nämna att hyllningskören inte är helt unison. Röster om att vinerna är för "moderna" är väl det man ibland kan höra. Jag håller mig försiktigt skeptisk (främst kanske pga. av att hela grejen med lyxnégociant:er känns sådär (även om priserna för t.ex. CSD på inget sätt ligger tokhögt)), men jag ska ge dem en chans.
 

Håkan

Medlem
SV: Webblansering 21 mars 2013

Jag kan inte låta bli att dra parallellen mellan Lucien Le Moine och Dominique Laurent, han blev oerhört hypad i mitten av 90-talet och känd som Mr 200% ek. Vinerna var superkoncentrerade och maffiga till en början men alla mognade inte med behag (fast jag har varit imponerad av Echezeaux 96 och Clos Vougeot 96). Vet att många blev rejält brända då de bunkrat upp väl mycket. Angående Le Moine har jag bara provat vita och de är inte riktigt i min stil (lite tunga i gumpen), men har en del röda i källaren (05,07,08,09), skall nog inte ligga så där jättelänge på dem. 07 känns väl spontant att öppnas närmast.
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering 21 mars 2013

Angående de vita från Le Moine: På oxidised-burgs publicerades nyligen resultatet av Don Cornwells 7-år-efter-skörd-provning, en rad 2005:eek:r testades. Tre Le Moine var med; ett av dem visade långtgående mognad, de två andra var körda.
 
Trådskapare
A
SV: Webblansering 21 mars 2013

Inget direkt tryck på dagens webblansering. Whiskeyn gick men bara Mazis-Chambertin från Lucien Le Moine är slutsåld.
 

MD

Medlem
SV: Webblansering 21 mars 2013

Anders Landström skrev:
Inget direkt tryck på dagens webblansering. Whiskeyn gick men bara Mazis-Chambertin från Lucien Le Moine är slutsåld.

Clos de la Roche tycks ha tagit slut nu också men nä, inget direkt tryck att tala om. Jag bokade upp ett par flaskor pga att 2011 och 2012 ser ut att bli dyrare än 2010 från Le Moine.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 21 mars 2013

Intressant att se att de två produkter som är helt slutbokade, d.v.s. där även köplatserna tagit slut, är två japanska whiskey. Förra gången var det vad jag förstod bokningstrycket för en belgisk birabirabirabärsbärsbärs som fick hela sajten att börja skaka på ett sätt som aldrig skett under en DRC-lansering. Ryktet om svenskarnas omvandling till vinnördar tycks vara överdrivet.

Vad gäller Lucien Le Moine är nog jämförelsen med Dominique Laurent rätt bra. Båda gör rätt dyra viner för att vara negocianter, har fått höga poäng av en del "breda" vinskribenter, men dissas av vissa bourgognefantaster för att de fokuserar på "stora"/"fruktpackade" viner (i DL:s fall med mycket ny ek) snarare än klassiskt eleganta viner. De få gånger jag har provat någon av dem har jag dock gillat dem, trots att jag trodde att jag inte skulle göra det. Även om jag generellt gillar Bourgogne-2009:eek:rna på den röda sidan, tror jag att 2010 borde vara en lite "säkrare" årgång att köpa viner från producenter med denna typ av stil, utan att de slår över. Årgången har ju hög syra och mognaden är bra utan att "slå över" i för söt frukt och för hög mognad.
Dock tror jag att det finns risk för 2010:eek:r går in i tunneln, och där utvecklad långt, eftersom de är lite "klassiskt" byggda. Så drick 2013-2014 eller glöm helst bort till 2020, om vi pratar nivån grand cru eller bra premier cru, och du vill ha full utväxling av dem.
 

Sveprod

Medlem
SV: Webblansering 21 mars 2013

Whiskyvärlden kan jag bättre och kan bara säga att när det kommer Karuizawa i single cask-utgåvor skulle det tiodubbla antalet gått åt på nolltid. Till dels för att man vet att de kan säljas direkt eller senare till ett mycket högre pris om man skulle vilja det. Så man köper helt enkelt så mycket man kan komma över och så samplas det via liknande forum och är de så goda som man hoppas, behåller man och annars säljer man till de som suktar längre bak i kön. Inte riktigt samma sak med vin så här ligger kanske en liten del av förklaringen. ???
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering 21 mars 2013

vintomas skrev:
Vad gäller Lucien Le Moine är nog jämförelsen med Dominique Laurent rätt bra. Båda gör rätt dyra viner för att vara negocianter, har fått höga poäng av en del "breda" vinskribenter, men dissas av vissa bourgognefantaster för att de fokuserar på "stora"/"fruktpackade" viner (i DL:s fall med mycket ny ek) snarare än klassiskt eleganta viner. De få gånger jag har provat någon av dem har jag dock gillat dem, trots att jag trodde att jag inte skulle göra det.

Fast nu vet vi ju också att du egentligen är en sylttörstande termit innerst inne, det måste känts skönt att medelst bloggpost komma ur garderoben :D

Dock tror jag att det finns risk för 2010:eek:r går in i tunneln, och där utvecklad långt, eftersom de är lite "klassiskt" byggda. Så drick 2013-2014 eller glöm helst bort till 2020, om vi pratar nivån grand cru eller bra premier cru, och du vill ha full utväxling av dem.

De är ofta mycket goda nu och förhoppningsvis håller de sig så ett tag till. Om 2020 är tillräckligt med ålder för att del två av drickfönstret ska ha öppnats blir jag väldigt nöjd. Jag är rädd för att det ska bli en årgång som kommer stöna emot under en plågsamt lång tid innan vinerna kan drickas igen. Jag har varken tålamod eller plats för det. Kanske är det bara alla goût anglais (frukt är en defekt!), som skrämt upp mig med hiskeliga lagringsprognoser...

Sveprod skrev:
Whiskyvärlden kan jag bättre och kan bara säga att när det kommer Karuizawa i single cask-utgåvor skulle det tiodubbla antalet gått åt på nolltid. Till dels för att man vet att de kan säljas direkt eller senare till ett mycket högre pris om man skulle vilja det. Så man köper helt enkelt så mycket man kan komma över och så samplas det via liknande forum och är de så goda som man hoppas, behåller man och annars säljer man till de som suktar längre bak i kön. Inte riktigt samma sak med vin så här ligger kanske en liten del av förklaringen. ???

Jo, jag skulle säga att det är precis samma sak med vin, förutom att ren spekulation, utan minsta tanke på att dricka grejerna, kanske är vanligare där. Saken är bara att Le Moine inte har rätt statusnivå för att locka fram den typen av köpare (även om LM själva verkligen verkar sikta på det).
 

Sveprod

Medlem
SV: Webblansering 21 mars 2013

Jo, jag skulle säga att det är precis samma sak med vin, förutom att ren spekulation, utan minsta tanke på att dricka grejerna, kanske är vanligare där. Saken är bara att Le Moine inte har rätt statusnivå för att locka fram den typen av köpare (även om LM själva verkligen verkar sikta på det).
[/quote]

Det var främst möjligheten att sampla en flaska jag tänkte på som gör att dyra whiskyflaskor "alltid" blir sålda. Man säljer helt enkelt prover på allt mellan 1-2 eller upp till 10cl till de som vill dela en flaska. På så sätt kan 10-20 personer spridda över hela landet få köpt och provat en flaska till flera tusen utan att det behöver innebära inställd semester;) Oxidering på whisky verkar ju inte lika fort eller mycket som på vin. Har själv därför fått möjligheten att dricka whisky som jag aldrig skulle haft möjlighet att köpa en flaska och dricka själv. Jag drar mig för att köpa vin som kostar en del och som jag hoppas ska utveckla sig under en längre tid pga osäkerheten, och även för att man då nästan måste köpa flera för att testa då och då så man vet när det är dags.
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering 21 mars 2013

Ah, ok, då förstår jag. Det blir ju lite mer bråttom om man vill dela på en vinare.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 21 mars 2013

Silenos skrev:
Fast nu vet vi ju också att du egentligen är en sylttörstande termit innerst inne, det måste känts skönt att medelst bloggpost komma ur garderoben :D

Det var inte jag, det måste varit någon jävla amaronedrickare och tillika Nya Världen-fantast som kapade mitt konto. ::)
 
Toppen