Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 22 augusti 2013

SV: Webblansering 22 augusti 2013

Pontus skrev:
... är inte så långt borta. Finns det en lista på vad som släpps?

MVH Pontus

Är ute på sjön men kollade snabbt på mailen och vi har inte fått några listor ännu. Kollar med SB

Själv har jag fokuserat segling och några flaskor vin, bland annat Krug 98, Orpale 90, Salon 97, Bollinger GA99, Selosse Initial, Henriot CdE 96, Diebolt-Vallois Mis en cave 83, Winston 96 samt ett gäng till
 

perpro

Medlem
SV: Webblansering 22 augusti 2013

De vinerna vore en positiv överaskning på webblanseringen... :)

Enligt webben är det bara en Ale från Dugges som är med på lanseringen. (Står inte datum i appen, men jag gissar att det är 22 augusti då)
 
SV: Webblansering 22 augusti 2013

Systembolagets webblansering den 22 augusti 2013

2009 Domaine Leroy är väl det mest kända namnet men även Chablis från Domaine William Fevre samt CdP från Beaucastel kanske kan locka några köpare. Vit Bourgogne från Domaine d'Auvenay samt Domaine Marc Morey, kända namn men kanske lite höga priser?

Webblansering 22 augusti 2013
 

Dovberg

Medlem
SV: Webblansering 22 augusti 2013

Haha, jag kommer inte ens att försöka mig på att ro hem någon av dem där Leroy-vinerna. Kul att se att systembolaget fick in några iaf. Måste produceras i enormt liten mängd. Läste att Chambertinen produceras i 1500-2000 flaskor om året.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 22 augusti 2013

Dovberg skrev:
Måste produceras i enormt liten mängd. Läste att Chambertinen produceras i 1500-2000 flaskor om året.

Jag skulle kunna leva fett på att producera 1 500-2 000 flaskor per år av något som säljs för 16 470 kr per flaska. :) Deras Richebourg är för övrigt dyrare än DRC:s, noterar jag av prislistan. Eller så är Theisvines marginaler större än Vinunics.
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering 22 augusti 2013

Leroy är nog världens girigaste vinmakare, de är fan värre än le bordelais; trots kvantitetsskillnanderna. Här hittas erbjudanden som får 16 blås för en Richebourg att framstå som billigt. 5 000 € för en by-Savigny, kan det vara nåt kanske? De har ju trots allt lagrat den åt dig.
 
SV: Webblansering 22 augusti 2013

Silenos skrev:
Leroy är nog världens girigaste vinmakare, de är fan värre än le bordelais; trots kvantitetsskillnanderna. Här hittas erbjudanden som får 16 blås för en Richebourg att framstå som billigt. 5 000 € för en by-Savigny, kan det vara nåt kanske? De har ju trots allt lagrat den åt dig.

€5000 utan skatt. Sedan tillkommer väl moms :)

Känns som man kan få bättre dricka för de pengarna
 

Dovberg

Medlem
SV: Webblansering 22 augusti 2013

Anders Landström skrev:
€5000 utan skatt. Sedan tillkommer väl moms :)

Känns som man kan få bättre dricka för de pengarna

Ja, köper hellre två La Tache för dem pengarna då (om man ska ha super-bourgogne då).
 

fabio

Medlem
SV: Webblansering 22 augusti 2013

Aligotén från d'Auvenay för nästan 600... ???

07 är visserligen riktigt bra i nuläget, särskilt i jämförelse andra producenters versioner av samma druva. Men vita 2006:eek:r från Bourgogne är verkligen inte någon höjdare tycker jag

Lalou (Auvenay/Leroy) är väl för övrigt den Bourgogneproducent som har i särklass högst ex-cellar priser sett till appellationerna?

Roumier, Rousseau, Coch-Dury och andra med enorm efterfrågan har vad jag vet fortfarande någorlunda rimliga priser om man har en bra källa (eller rent av allokering) innan de kommer ut till allmänheten?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 22 augusti 2013

fabio skrev:
Aligotén från d'Auvenay för nästan 600... ???

07 är visserligen riktigt bra i nuläget, särskilt i jämförelse andra producenters versioner av samma druva. Men vita 2006:eek:r från Bourgogne är verkligen inte någon höjdare tycker jag

Jo, valet mellan en Aligoté-06:a för eller en Fèvre Les Clos för ungefär samma pris är mycket, mycket enkelt om man känner för att göra av med ca 600 kr på vit Bourgogne i webblanseringen. Domaine d'Auvenays Aligoté är säkert fantastisk för att vara en Aligoté, men det är ju fortfarande en Aligoté...
 

ae

Medlem
SV: Webblansering 22 augusti 2013

vintomas skrev:
Jag skulle kunna leva fett på att producera 1 500-2 000 flaskor per år av något som säljs för 16 470 kr per flaska. :) Deras Richebourg är för övrigt dyrare än DRC:s, noterar jag av prislistan. Eller så är Theisvines marginaler större än Vinunics.

Theis har enligt min uppfattning saftiga marginaler. I a f verkar de ha det på många exklusiva webblanseringsviner.
 

Piemonte

Medlem
SV: Webblansering 22 augusti 2013

Vad tror ni om prisutvecklingen för en Richebourg Grand Cru Leroy 2009? Får man tillbaka inköpspriset 12 235:- om några år?
 

Dovberg

Medlem
SV: Webblansering 22 augusti 2013

Missade dagens webblansering helt. Fanns inte intressant, men hade varit kul o veta hur snabbt leroy-vinerna försvann. Någon som vet om det var något större tryck på dem?
 

sunqan

Vinös
SV: Webblansering 22 augusti 2013

Piemonte skrev:
Vad tror ni om prisutvecklingen för en Richebourg Grand Cru Leroy 2009? Får man tillbaka inköpspriset 12 235:- om några år?

Jadu...

Om man köper för att investera så måste man ju tro att priset går upp... tror man inte det så kan man lika gärna vänta till priset nåt botten.



Skickat från min GT-I9100
 

Bar57

Medlem
SV: Webblansering 22 augusti 2013

Piemonte skrev:
Vad tror ni om prisutvecklingen för en Richebourg Grand Cru Leroy 2009? Får man tillbaka inköpspriset 12 235:- om några år?

Menar du att få 100% avkastning? Det kan nog dröja lång lång tid om det ens inträffar, ingen vettig investering enligt mig. Men 20 år kanske? '99 liger på 14k just nu.

Dovberg skrev:
Missade dagens webblansering helt. Fanns inte intressant, men hade varit kul o veta hur snabbt leroy-vinerna försvann. Någon som vet om det var något större tryck på dem?

Chambertin gick på typ 1sek. Kollade inte Richebourg.
 

Dekadenten

Medlem
SV: Webblansering 22 augusti 2013

Bar57 skrev:
Menar du att få 100% avkastning? Det kan nog dröja lång lång tid om det ens inträffar, ingen vettig investering enligt mig. Men 20 år kanske? '99 liger på 14k just nu.

Chambertin gick på typ 1sek. Kollade inte Richebourg.

Richebourg gick på två sekunder....ville man kunde man få allokering. Hann att först få en Köplats på Chambertin och sen allokering på Richebourg. Tveksam till att det är en bra investering dock så jag behöll endast köplatsen.
 
Toppen