Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 23 februari 2023

Simonn66

Medlem
Alternativ, spara på rätt sätt och under tiden drick annan champagne tills du utvecklat en uppskattning för bättre viner. Din DP kan ligga många år och blir bara bättre med tiden.
Tack för tipsen! Värdet på DP x Lady Gaga nu direkt efter lansering lär väl ändå heller inte vara skyhögt? Haha, jag är nybörjare men ska försöka sätta mig in i detta ordentligt.
 

Johpe

Medlem
Tack för tipsen! Värdet på DP x Lady Gaga nu direkt efter lansering lär väl ändå heller inte vara skyhögt? Haha, jag är nybörjare men ska försöka sätta mig in i detta ordentligt.
Tycker helt ärligt du ska skvalpa i dig den någon gång när du får feeling (oavsett om vissa tycker att du inte fattar för att du är nybörjare - löjligt), det är ju en bra champagne oavsett och kanske sätter det ribban för dina tidigare och kommande champagne upplevelser.

Att sälja den nu eller om 10 år ger dig kanske på sin höjd dubbla pengarna, och oftast är ju det inte intressant på 1 enstaka flaska, de pengarna kan man både ha o mista.
 

Dovberg

Medlem
Jag hämtade ut min DP 08 LG precis, med box.
Ja DP rosé kommer med box men Billecart-Salmon Louis Salmon kommer bara i flaskan verkar det som likt som det gjorde med Gosset Celebris 2008. Oklart varför men kartongen tar ju ändå bara plats. Skillnad på DP rosé som har ju en ganska fancy box.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fick också tag på en DP Lady Gaga 08, har dock inte super bra koll på champagner så jag vill gärna höra era åsikter. Är det en champagne värd att spara (på rätt sätt) eller den kan lika bra avnjutas redan nu? Haha

Tack för tipsen! Värdet på DP x Lady Gaga nu direkt efter lansering lär väl ändå heller inte vara skyhögt? Haha, jag är nybörjare men ska försöka sätta mig in i detta ordentligt.
En bra tumregel är att all (även vanlig NV) champagne vinner på att lagras 3-5 år efter köp.

Fast om du är nybörjare måste du så klart testa även nyköpt champagne annars blir det olidligt tråkigt...

Jag brukar själv öppna 1-2 flaskor de första 5 åren för att stilla nyfikenheten och stämma av utvecklingen. Fast har jag bara enstaka flaskor håller jag mig 5-10 år.

När det gäller dyra prestigechampagner är det stor risk att man blir besviken om man öppnar upp direkt. Med det sagt så är DP gjord i en publik stil och den klart roligaste prestigen att dricka ung. Vanliga 2012an är gudagod redan.

Själv kommer jag vänta minst 10 år med min för att få full avkastning på upplevelsen. Mogen champagne har nästan alltid några lager mer att ge i form av komplexitet och njutning.


Ja DP rosé kommer med box men Billecart-Salmon Louis Salmon kommer bara i flaskan verkar det som likt som det gjorde med Gosset Celebris 2008. Oklart varför men kartongen tar ju ändå bara plats. Skillnad på DP rosé som har ju en ganska fancy box.
Anledningen är att importören Lively Wines lyckligtvis köper Billecart Louise utan presentkartong.
 
Om man vill sälja sin DP Lady Gaga 2008, hur går man tillväga? Är det bara via auktion som är tillåtet?
Rent lagligt, ja. Sen om du gör det via Bukowskis eller någon Europeisk auktionssida är upp till dig och om du kan hitta något bolag som är villiga att frakta alkohol i Sverige. Är du ute efter att tjäna pengar på den skulle jag vänta några månader/år innan jag sålde. Sen tror jag kanske inte avkastningen är så amazing med tanke på inköpspris men, men.
 

Simonn66

Medlem
Rent lagligt, ja. Sen om du gör det via Bukowskis eller någon Europeisk auktionssida är upp till dig och om du kan hitta något bolag som är villiga att frakta alkohol i Sverige. Är du ute efter att tjäna pengar på den skulle jag vänta några månader/år innan jag sålde. Sen tror jag kanske inte avkastningen är så amazing med tanke på inköpspris men, men.
Tack för svar! Nä är väl egentligen inte ute efter att tjäna något på den utan de va mer en rolig grej att försöka klicka hem 1/180 men inser att mitt intresse att lagra den rätt inte finns där och då kanske det är roligare för någon annan, haha.
 
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Talade nyss angående med Bolagets kundtjänst angående returnerade webblanseringar och problemet med att de inte dyker upp online igen, utan bara blir glömda på X systembolags hyllor utan att någon bryr sig.
De (personen jag pratade med) påstod om och om igen att flaskan ska återgå till centrallagret och sedan läggas ut på online-saldo om det inte finns någon kö gällande sagd produkt.

Inte för att vara negativ mot de enskilde medarbetaren på kundtjänst men detta är ett allvarligt systemfel hos Bolaget som helhet i mitt tycke?!
Finns ju mängder med flaskor som jag skulle velat beställa hem, men som står och samlar damm på någon hylla i Jukkasjärvi eller något sådant. Är ju bara att gå igenom gamla webblanseringar för att kolla hur mycket flaskor som finns ute på hyllorna samtidigt som det är 0 i webb-saldo.

Detta då jag från början frågade flera gånger angående att Henriot 2008 magnum-flaskor har dykt upp i saldot i flera butiker så ifrågasatte om jag kunde köra till en butik och faktiskt hämta ut flaskan.
Så var nog lite passivt aggressiv och drog iväg med att antingen så får de införa att de skickar flaskor mellan butiker igen, eller att faktiskt sköter sitt uppdrag vad gäller webblanseringar och hur dessa flaskor ska tas om hand.

Kanske bara jag som är orimlig men det är enormt frustrerande att se flaskor bli stående sådär, men man är ju ändå ett monopol som inte kan sköta sitt uppdrag gentemot kund??
 

IsKr

Medlem
Inte för att vara den, men det står då garanterat ingenting på hyllorna i Jukkasjärvi. Ombud skickar väl ändå tillbaka flaskorna.?
Men jag förstår din frustration, det sköts som ett monopol, det vill säga bolaget gör lite som det passar dom.
 
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Inte för att vara den, men det står då garanterat ingenting på hyllorna i Jukkasjärvi. Ombud skickar väl ändå tillbaka flaskorna.?
Men jag förstår din frustration, det sköts som ett monopol, det vill säga bolaget gör lite som det passar dom.
Ombud skickar inte tillbaka stora mängder av flaskor nej.
Det är bara att kolla in se senaste webblanseringarna och vad som finns ute i butik kontra vad som finns i webblager.

Aalto PS på magnum är ett exempel på detta, där det finns 3 flaskor i butik men utgått i webblager

Det må stå i deras riktlinjer att flaskorna ska skickas tillbaka, men det är definitivt inget som efterlevs.

Fotnot:
Kom på att jag skrev ombud men menade generellt Systembolagets egna affärer utspridda i landet.
Så det ligger inte hos ett faktiskt "ombud" per se, utan att det är de faktiska affärerna som underlåter sig att skicka tillbaka flaskorna.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nu har kanske inte detta vin en strykande åtgång, 2013 Deutz Cuvée William Deutz som finns i 20 butiker (webblanering 16 februari), men visst spär det på @Mexikanaren tes om att butikerna inte skickar tillbaka till centrallagret. Eller är det så att när en viss tid gått så får de stå och samla damm där de hamnat?
 
Last edited:
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Nu har kanske detta vin en strykande åtgång, 2013 Deutz Cuvée William Deutz som finns i 20 butiker (webblanering 16 februari), men visst spär det på @Mexikanaren tes om att butikerna inte skickar tillbaka till centrallagret. Eller är det så att när en viss tid gått så får de stå och samla damm där de hamnat?

Att det bara skulle gå en månad innan centrallagret kör med "vi skiter i vilket" låter ganska otroligt i mina öron iaf. Speciellt med tanke på att flaskorna som inte går åt på en webblansering först syns på fredagen veckan efter webblanseringen ägt rum (så vad gäller 16 feb. så syns dessa flaskor på Bolagets sida igen först vid fredagen den 24:e.
Alltså har det gått mindre än en månad sedan detta kom ut som "vanligt"

Om det stått ett antal månader eller fler så visst, då kan jag köpa det. Centrallagret behöver ju ändå platsen som dessa fysiskt tar upp. Men när man gör även ångrade/outhämtade flaskor otillgängliga för de som stått i kö alternativt beställningsbara för gemene man så är det ett väldigt stort problem i mina ögon.

Ett annat exempel förutom Deutz som jag har hållt koll på är Nik Weis dubbelmagnum då jag ångrat att jag inte klickade hem en flaska i webblanseringen. Men istället för att skickas tillbaka så har det stått två flaskor och samlat damm i Stockholm hela denna tid med.
 
Last edited:
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Ser nu att Henriot 2008 magnum finns i 5st olika butiker utan att en enda har returnerats till centrallagret.

Så verkar ju definitivt inte som det är någon som nämnvärt om att webblanseringarna som inte hämtas ut ska gå i retur
 
Toppen