Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 23 november 2023

fluff

Medlem
KategoriProducentProduktÅrgångNummerLandVolymPris
Sprit / Rom & Lagrad sockerrörsspritMaison FerrandPlantation Single Cask 2023 Belize 2015 Cherry Liqueur cask4147701🇧🇿700 ml
1149​
Sprit / Rom & Lagrad sockerrörsspritMaison FerrandPlantation Single Cask 2023 Trinidad 2016 Koch Mezcal cask4147801🇹🇹700 ml
899​
Sprit / Rom & Lagrad sockerrörsspritMaison FerrandPlantation Single Cask 2023 Barbados 10 Years Arran cask4148001🇧🇧700 ml
949​
Sprit / Rom & Lagrad sockerrörsspritMaison FerrandPlantation Single Cask 2023 Jamaica 2012 Old Calvados4148201🇯🇲700 ml
999​
Sprit / Rom & Lagrad sockerrörsspritMaison FerrandPlantation Single Cask Rum Fiji Islands 2017 Ironroot Promethean Bourbon Cask4148301🇫🇯700 ml
899​
Sprit / Rom & Lagrad sockerrörsspritMaison FerrandPlantation Single Cask Rum Guyana 2011 Big Peat Cask4148401🇬🇾700 ml
1099​
Sprit / WhiskyArdbeg DistilleryArdbeg Anamorphic4146301🇬🇧700 ml
1799​
Sprit / WhiskyArdnamurchan Distillery LtdArdnamurchan Sherry Cask Release4152701🇬🇧700 ml
669​
Sprit / WhiskyClynelish DistilleryClynelish The Jazz Crescendo, 10 Years4153301🇬🇧700 ml
1999​
Sprit / WhiskyLagavulin DistilleryLagavulin The Ink Of Legends, 12 Years4153802🇬🇧200 ml
599​
Sprit / WhiskyObanOban The Soul Of Calypso, 11 Years4153501🇬🇧700 ml
1699​
Sprit / WhiskyRoseisleRoseisle The Soaring Kite, 12 Years41537010🇬🇧700 ml
1499​
Sprit / WhiskySpringbank DistillersHazelburn 10 Years Bottled 20234137401🇬🇧700 ml
699​
Sprit / WhiskyThe Edrington GroupHighland Park 54 Years4151801🇬🇧700 ml
500000​
Sprit / WhiskyThe Edrington GroupHighland Park 40 Years4146201🇬🇧700 ml
55000​
Sprit / WhiskyThe Edrington GroupThe Macallan Harmony III: Amber Meadow20234150501🇬🇧700 ml
1800​
Sprit / WhiskyThe Edrington GroupThe Macallan Tales of The Macallan Vol. I4150701🇬🇧700 ml
750000​
Sprit / WhiskyThe Edrington GroupThe Macallan Double Cask 30 Years20234151201🇬🇧700 ml
47000​
Sprit / WhiskyThe Edrington GroupThe Macallan Fine & Rare Cask #1123319909202501🇬🇧700 ml
150000​
Sprit / WhiskyWilliam Grant & SonsGlenfiddich Grande Couronne 26 years old4152501🇬🇧700 ml
5799​
Vin / Rött vinHirsch VineyardsHirsch Block 8 Pinot Noir20209322401🇺🇸750 ml
1279​
Vin / Rött vinHirsch VineyardsHirsch Reserve Pinot Noir20209117701🇺🇸750 ml
1169​
Vin / Rött vinLa Visciola di Alessandri RosaLa Visicola Priore Mozzata20209264201🇮🇹750 ml
399​
 
Saftigt pris, men fräsig låda till en 54-årig Highland Park!
5146855-001.jpeg
 
Hur går de där köpen till, rent praktiskt?

Man ställer sig vid servicedesken som vanligt och säger att man har en beställning att hämta, sen går man till kassan och får höra att "Det blir 500 000. Önskas kvitto?"

Jag vet inte hur det var tidigare, men nu när det har infört betalning på förhand vid beställning till butik så försvinner ju det momentet. Men vilken rolig tanke! En praktikant som ska bära ut den flaskan från lagret hade nog fått en del handsvett.

Har däremot inte köpt från webbsläpp någon gång, men jag gissar att det är samma som TS? Någon som nyligen köpt på webbsläpp får gärna fylla i!
 
Jag vet inte hur det var tidigare, men nu när det har infört betalning på förhand vid beställning till butik så försvinner ju det momentet. Men vilken rolig tanke! En praktikant som ska bära ut den flaskan från lagret hade nog fått en del handsvett.

Har däremot inte köpt från webbsläpp någon gång, men jag gissar att det är samma som TS? Någon som nyligen köpt på webbsläpp får gärna fylla i!
Webbsläpp betalas först när flaskorna hämtas ut. Man kan ju hoppas att systemet hör av sig till personen som bokar och kräver bevis att ekonomin finns. Typ som vid vissa fastighetsvisningar.
 

Hardolph

Medlem
Hur går de där köpen till, rent praktiskt?

Man ställer sig vid servicedesken som vanligt och säger att man har en beställning att hämta, sen går man till kassan och får höra att "Det blir 500 000. Önskas kvitto?"
Jag brukade gå till banken och ta ut aktuell summa i tjugolappar. Sen sju enkronor för påsen.

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu när plastpåsen ska fasas ut.....
 

flambadou

Medlem
Jag brukade gå till banken och ta ut aktuell summa i tjugolappar. Sen sju enkronor för påsen.

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu när plastpåsen ska fasas ut.....
Plastpåse har väl i regel ingått vid beställningar. De har dessutom introducerat en ny, avlång, modell. Så du kan spara dina sju enkronor.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hur går de där köpen till, rent praktiskt?

Man ställer sig vid servicedesken som vanligt och säger att man har en beställning att hämta, sen går man till kassan och får höra att "Det blir 500 000. Önskas kvitto?"
Webbsläpp betalas först när flaskorna hämtas ut. Man kan ju hoppas att systemet hör av sig till personen som bokar och kräver bevis att ekonomin finns. Typ som vid vissa fastighetsvisningar.
Jag har äntligen kommit på hur man gör för att betala en sådan där beställning, när de flesta kreditkort har en lägre maximal kreditgräns. (Jag har t.ex. för mig att SEB Kort ger maximalt 300 000 kr som kreditgräns.) Man får helt enkelt bunkra presentkort á 1000 kr i flera månader! Sedan kommer man med en kasse med 500 presentkort och betalar, eller kanske 400 presentkort + tar de sista 100 000 kr på sitt kreditkort!
 
Jag har äntligen kommit på hur man gör för att betala en sådan där beställning, när de flesta kreditkort har en lägre maximal kreditgräns. (Jag har t.ex. för mig att SEB Kort ger maximalt 300 000 kr som kreditgräns.) Man får helt enkelt bunkra presentkort á 1000 kr i flera månader! Sedan kommer man med en kasse med 500 presentkort och betalar, eller kanske 400 presentkort + tar de sista 100 000 kr på sitt kreditkort!
Hej Vintomas,

Det är inga problem med att betala hur mycket som helst med kreditkort, betalar du in en X kr innan på ditt kreditkonto så kan du lägga till X kr som betalningsgräns. Jag vet då jag är den som betalar firmans julmidddagar...

Jag vet inte hur det var tidigare, men nu när det har infört betalning på förhand vid beställning till butik så försvinner ju det momentet. Men vilken rolig tanke! En praktikant som ska bära ut den flaskan från lagret hade nog fått en del handsvett.

Har däremot inte köpt från webbsläpp någon gång, men jag gissar att det är samma som TS? Någon som nyligen köpt på webbsläpp får gärna fylla i!
Många butiker, tror inte alla, tex inte norrtälje, har att man betalar i förskott vid TS. Men Liljeholmen har det inte vid webbsläpp. Well iaf inte i oktober.

On topic, hade jag inte gjort så himla braiga aktieaffärer så hade jag slagit till på Hirsch en av varje.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej Vintomas,

Det är inga problem med att betala hur mycket som helst med kreditkort, betalar du in en X kr innan på ditt kreditkonto så kan du lägga till X kr som betalningsgräns. Jag vet då jag är den som betalar firmans julmidddagar...
Nej, det där stämmer definitivt inte oavsett belopp och oavsett kreditgräns, enligt flera och trovärdiga vittnesmål på andra diskussionsforum. Du kan komma något över den normala gränsen genom extra inbetalningar, men vad jag hört finns det tydligen diverse spärrar både gällande enskilda transaktioners storlek och total transaktionsvolym per månad, som beror både på din beviljade kreditgräns och tidigare användningsmönster.

Så jag rekommenderar fortfarande den långsiktigt uppbyggda kassen med presentkort, för att slippa besvärliga KYC-frågor från banken/kreditkortsbolaget! ;)
 

Nyllet

Medlem
De flesta kortutgivare har kreditkort utan övre köpgräns, t.ex. SEB Selected. Har man sådana ekonomiska resurser att man vill lägga 500 000 kr på en whisky så har man säkerligen ett sånt kort, annars langar man nog fram debitkortet.
 

Pontus

Medlem
För mig funderade det att ringa banken (SEB) som tillfälligt kunde skruva upp nån gräns i kombination med att ha tillräckligt med pengar på kontot.
 
Nej, det där stämmer definitivt inte oavsett belopp och oavsett kreditgräns, enligt flera och trovärdiga vittnesmål på andra diskussionsforum. Du kan komma något över den normala gränsen genom extra inbetalningar, men vad jag hört finns det tydligen diverse spärrar både gällande enskilda transaktioners storlek och total transaktionsvolym per månad, som beror både på din beviljade kreditgräns och tidigare användningsmönster.

Så jag rekommenderar fortfarande den långsiktigt uppbyggda kassen med presentkort, för att slippa besvärliga KYC-frågor från banken/kreditkortsbolaget! ;)
Tycker det låter smidigare med en bank som inte har hittepå spärrar. Jag menar har du gjort ditt kreditkort till ett debitkort genom att sätta in extra på det så ska det ju fungera. Byt kortföretag eller bank annars.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tycker det låter smidigare med en bank som inte har hittepå spärrar. Jag menar har du gjort ditt kreditkort till ett debitkort genom att sätta in extra på det så ska det ju fungera. Byt kortföretag eller bank annars.
Om du läste mitt inlägg såg du att jag citerade flera andras erfarenhet, inte min egen. Jag har inte haft något behov av att köpa något som ligger betydligt över min kreditgräns. Jag tror att du kan behöva googla "KYC" och "penningtvättslagstiftning" om du tror att spärrar mot att spendera betydligt mer än den beviljade kreditgränsen (om vi pratar om hundratusentals kronor) är "hittepå", men vi går alltmer off-topic relativt trådens ämne.
 
Om du läste mitt inlägg såg du att jag citerade flera andras erfarenhet, inte min egen. Jag har inte haft något behov av att köpa något som ligger betydligt över min kreditgräns. Jag tror att du kan behöva googla "KYC" och "penningtvättslagstiftning" om du tror att spärrar mot att spendera betydligt mer än den beviljade kreditgränsen (om vi pratar om hundratusentals kronor) är "hittepå", men vi går alltmer off-topic relativt trådens ämne.
Håller med om att vi glider ifrån ämnet i tråden, men du läst mina inlägg så spenderar du ju inte över kreditgränsen ifall du satt innan pengar och därmed höjt din kreditgräns lika mycket som du satt in. Jag vet av erfarenhet att det aldrig varit något problem för mig iaf att gå över åtminstone 100k än den ursprungliga gränsen. Betalar man mer än så vill de ju gärna att man gör en överföring, rätt mycket pengar annars i kortavgift.
 
  • Like
Reactions: A77

A77

Medlem
Håller med om att vi glider ifrån ämnet i tråden, men du läst mina inlägg så spenderar du ju inte över kreditgränsen ifall du satt innan pengar och därmed höjt din kreditgräns lika mycket som du satt in. Jag vet av erfarenhet att det aldrig varit något problem för mig iaf att gå över åtminstone 100k än den ursprungliga gränsen. Betalar man mer än så vill de ju gärna att man gör en överföring, rätt mycket pengar annars i kortavgift.
Detta stämmer, däremot vill jag tillägga att kreditbolagen inte vill agera bank. Så om ni sätter in pengar se till att spendera dessa för annars inom 2-3veckor kommer kreditbolaget att ringa er gällande återbetalning. Bra tips!
 
Toppen