Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 24 februari 2022

Mexikanaren

Medlem
VinProducentÅrgångLandVolymPris
Chablis 1er Cru Mont de MilieuDomaine Billaud-Simon2019Frankrike, Bourgogne, Chablis, Chablis Premier Cru750ml389:-
Puligny-Montrachet 1er Cru PucellesOlivier Leflaive2019Frankrike, Bourgogne, Côte de Beaune, Puligny-Montrachet750ml2099:-
Chablis Grand Cru Les Clos Les ClosDomaine Billaud-Simon2019Frankrike, Bourgogne, Chablis, Chablis Grand Cru750ml799:-
Chablis Grand Cru Les PreusesDomaine Billaud-Simon2019Frankrike, Bourgogne, Chablis, Chablis Grand Cru750ml769:-
Beaune 1er Cru Vigne de L'Enfant JésusBouchard Père & Fils2019Frankrike, Bourgogne, Côte de Beaune, Beaune, Beaune Premier Cru750ml995:-
Kongsgaard Judge ChardonnayKongsgaard2019USA, Kalifornien, North Coast, Napa County, Napa Valley750ml2899:-
Chablis GC Les Clos Domaine FèvreWilliam Fèvre2019Frankrike, Bourgogne, Chablis, Chablis Grand Cru750ml995:-
Kongsgaard Napa ChardonnayKongsgaard2019USA, Kalifornien, North Coast, Napa County, Napa Valley750ml1299:-
Radici Taurasi DOCG Riserva MastroberardinoMastroberardino1998Italien, Kampanien, Taurasi750ml1299:-
Nierstein Hipping Riesling GGWeingut Schätzel2019Tyskland, Rheinhessen750ml599:-
Chablis 1er Cru Montée de TonnerreDomaine Billaud-Simon2019Frankrike, Bourgogne, Chablis, Chablis Premier Cru750ml439:-
Corton-Charlemagne GC Domaine BouchardBouchard Père & Fils2019Frankrike, Bourgogne, Côte de Beaune, Aloxe-Corton, Corton-Charlemagne750ml1650:-
Chablis GC Les Preuses Domaine FèvreWilliam Fèvre2019Frankrike, Bourgogne, Chablis, Chablis Grand Cru750ml850:-
Barbaresco Asili RiservaAzienda Agricola Falleto2016Italien, Piemonte, Barbaresco1500ml9529:-
Barbaresco Asili RiservaAzienda Agricola Falleto2016Italien, Piemonte, Barbaresco750ml4699:-
PETTENTHAL RieslingWG Kühling-Gillot2020Tyskland, Rheinhessen750ml549:-
HIPPING RieslingWG Kühling-Gillot2020Tyskland, Rheinhessen750ml549:-
Chablis GC Bougros Còte Bouguerots Domaine FèvreWilliam Fèvre2019Frankrike, Bourgogne, Chablis, Chablis Grand Cru750ml885:-

Ni får ha överseende med att allt inte ligger i linje, osäker på hur man fixar detta
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
1300 kr för 1998 Taurasi?! Vad är det som händer. Nu är det förvisso 7 år sedan, men den flaskan betalade jag typ 250 kr för... Det börjar bli ganska lätt att inte köpa vin när priserna skenar åt helvete.
Håller med om att det är mycket betalt för den källartiden för just det vinet!
 

Vingubben

Medlem
1300 kr för 1998 Taurasi?! Vad är det som händer. Nu är det förvisso 7 år sedan, men den flaskan betalade jag typ 250 kr för... Det börjar bli ganska lätt att inte köpa vin när priserna skenar åt helvete.
2012 kostade 399 för drygt två år sedan. Käns inte rimligt. Kanske skall vara en magnum?
 
Ett knapptryck bort finns samma vin för 70 euro /fl men då krav på en låda.

Rädd för att de inte är fel pris,tycker tryffelsvinet har tryckt upp sina priser ganska mycket sen de nya ägarna kom in.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
1300 kr för 1998 Taurasi?! Vad är det som händer. Nu är det förvisso 7 år sedan, men den flaskan betalade jag typ 250 kr för... Det börjar bli ganska lätt att inte köpa vin när priserna skenar åt helvete.
Ärligt talat, 24 år gamla viner från producentens källare (när den producerade vintypen normalt släpps ung) i små volymer brukar väl aldrig prissättas för att tilltala dem av oss som bunkrar upp viner i egen källare? De prissätts för de som vill kunna köpa drickfärdigt utan "auktionsrisken" och inte bryr sig så mycket om vad det kostar. De prissätts nog inte för att glädja de som vill "kompletteringsköpa" till källaren.

Jag har ingen åsikt ifall 1299 kr är rimligt för just detta vin, men det avgörs ju av efterfrågan nu, inte av en prisjämförelse mellan "originalsläppet" (eller senaste unga årgång) och vad de nu vill ha betalt. Ser att årgången lanserades 1 april 2014 för troligen 299 kr (står 301 kr i vininfo, men det är troligen +2 kr för en alkoholskattehöjning under tiden den fanns kvar).
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Ärligt talat, 24 år gamla viner från producentens källare (när den producerade vintypen normalt släpps ung) i små volymer brukar väl aldrig prissättas för att tilltala dem av oss som bunkrar upp viner i egen källare? De prissätts för de som vill kunna köpa drickfärdigt utan "auktionsrisken" och inte bryr sig så mycket om vad det kostar. De prissätts nog inte för att glädja de som vill "kompletteringsköpa" till källaren.

Jag har ingen åsikt ifall 1299 kr är rimligt för just detta vin, men det avgörs ju av efterfrågan nu, inte av en prisjämförelse mellan "originalsläppet" (eller senaste unga årgång) och vad de nu vill ha betalt. Ser att årgången lanserades 1 april 2014 för troligen 299 kr (står 301 kr i vininfo, men det är troligen +2 kr för en alkoholskattehöjning under tiden den fanns kvar).
Visst är det så, och all heder till producent och importör som garanterat kommer lyckas kränga vinet för den prislappen.

För mig blir det bara ytterligare ett exempel på att priserna skenar iväg på alla möjliga ledder och bredder. Sådant blir alltid extra tydligt när det är viner jag själv köpt en gång i tiden.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Blir nog lite Tjablis. Pristrenden är dessutom skrämmande tydlig så ett bra sätt att spara pengar är att köpa nu.:rolleyes: Har verkligen gillat Billaud-Simon när jag druckit det även om jag kan ha förväxlat en del flaskor med Samuel Billaud...:ängel:
 

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Listan ovan med länkar till winespectator, wine-searcher, robertparker o jancisrobinson finns nu på wigellan.com.
 

Magikern

Medlem
Ärligt talat, 24 år gamla viner från producentens källare (när den producerade vintypen normalt släpps ung) i små volymer brukar väl aldrig prissättas för att tilltala dem av oss som bunkrar upp viner i egen källare? De prissätts för de som vill kunna köpa drickfärdigt utan "auktionsrisken" och inte bryr sig så mycket om vad det kostar. De prissätts nog inte för att glädja de som vill "kompletteringsköpa" till källaren.

Jag har ingen åsikt ifall 1299 kr är rimligt för just detta vin, men det avgörs ju av efterfrågan nu, inte av en prisjämförelse mellan "originalsläppet" (eller senaste unga årgång) och vad de nu vill ha betalt. Ser att årgången lanserades 1 april 2014 för troligen 299 kr (står 301 kr i vininfo, men det är troligen +2 kr för en alkoholskattehöjning under tiden den fanns kvar).

Jag provade vinet och det är ett ´hysteriskt överpris man sätter men webblanseringar verkar ju vara ett universalknep för att sälja grejer snabbt. Det måste vara otaliga flaskor som aldrig hämtas ut i vårt land tack vare lanseringarna. Värt att nämnas är att Internbeställningar helt kommer att stoppas från och med Juni i år av miljöskäl. Inte så kul för folk i småstäderna.
 
Toppen