Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Intressant

Hörde för ett tag sedan att staten planerade att strypa all nätvinhandel i detta land men det är väl inte juridiskt möjligt eller?

En annan sak jag undrat över är att jag faktiskt inte sett någon nätsprithandel i Sverige så vitt jag kan minnas. Innebär det att att starksprit inte kan levereras lagligt på samma sätt som vin?

Levererar tydligen till SE. Eller du kanske menade en svensk handlare?
 

Wintermute

Medlem
Intressant

Hörde för ett tag sedan att staten planerade att strypa all nätvinhandel i detta land men det är väl inte juridiskt möjligt eller?

En annan sak jag undrat över är att jag faktiskt inte sett någon nätsprithandel i Sverige så vitt jag kan minnas. Innebär det att att starksprit inte kan levereras lagligt på samma sätt som vin?
Jag gissar att du inte räknar Systembolagets tjänst att beställa på nätet och få det hemkört.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Intressant

Hörde för ett tag sedan att staten planerade att strypa all nätvinhandel i detta land men det är väl inte juridiskt möjligt eller?

En annan sak jag undrat över är att jag faktiskt inte sett någon nätsprithandel i Sverige så vitt jag kan minnas. Innebär det att att starksprit inte kan levereras lagligt på samma sätt som vin?
Korrekt. Inte möjligt enligt Rosengrendomen som bland annat säger att det vore ett handelshinder att tvingas göra privatimporten via Systembolaget med deras tilläggsavgifter.

Systembolaget har dock varit offensiva och försökt stoppa företag som Vivino och Winefinder. Dels för att de brutit mot svensk marknadsföringslag och dels för att de i praktiken ska ses som svenska företag som säljer i Sverige. Ett företag som anses ha sitt säte utomlands och följer marknadsföringslagen kan inte stoppas hur mycket staten än vill.

Nej. Samma regler gäller för sprit.

Nix och jag räknar enbart svenska handlare ;)
I Sverige får endast SB sälja till privatpersoner så antar du menar svenskägda utländska handlare som säljer till Sverige. Exempelvis Franska Vinlistan som är ett franskt privat aktiebolag (SARL) och följer samma regler som vilken annan fransk handlare som helst som säljer till Sverige.
 

Magikern

Medlem
@Crist(al)ian 77. Kopierat inläggen från annan tråd eftersom diskussionen avvek från ämnet lanseringar.


Ärligt talat, 24 år gamla viner från producentens källare (när den producerade vintypen normalt släpps ung) i små volymer brukar väl aldrig prissättas för att tilltala dem av oss som bunkrar upp viner i egen källare? De prissätts för de som vill kunna köpa drickfärdigt utan "auktionsrisken" och inte bryr sig så mycket om vad det kostar. De prissätts nog inte för att glädja de som vill "kompletteringsköpa" till källaren.

Jag har ingen åsikt ifall 1299 kr är rimligt för just detta vin, men det avgörs ju av efterfrågan nu, inte av en prisjämförelse mellan "originalsläppet" (eller senaste unga årgång) och vad de nu vill ha betalt. Ser att årgången lanserades 1 april 2014 för troligen 299 kr (står 301 kr i vininfo, men det är troligen +2 kr för en alkoholskattehöjning under tiden den fanns kvar).

Jag provade vinet och det är ett ´hysteriskt överpris man sätter men webblanseringar verkar ju vara ett universalknep för att sälja grejer snabbt. Det måste vara otaliga flaskor som aldrig hämtas ut i vårt land tack vare lanseringarna. Värt att nämnas är att Internbeställningar helt kommer att stoppas från och med Juni i år av miljöskäl. Inte så kul för folk i småstäderna.
 
Last edited by a moderator:
Jag provade vinet och det är ett ´hysteriskt överpris man sätter men webblanseringar verkar ju vara ett universalknep för att sälja grejer snabbt. Det måste vara otaliga flaskor som aldrig hämtas ut i vårt land tack vare lanseringarna. Värt att nämnas är att Internbeställningar helt kommer att stoppas från och med Juni i år av miljöskäl. Inte så kul för folk i småstäderna.
Driver du med oss? Ska systembolaget ta bort den funktionen?
 

Mexikanaren

Medlem
Jag provade vinet och det är ett ´hysteriskt överpris man sätter men webblanseringar verkar ju vara ett universalknep för att sälja grejer snabbt. Det måste vara otaliga flaskor som aldrig hämtas ut i vårt land tack vare lanseringarna. Värt att nämnas är att Internbeställningar helt kommer att stoppas från och med Juni i år av miljöskäl. Inte så kul för folk i småstäderna.
Detta innebär att ovanpå 90% av de roliga flaskorna som hamnar i olika delar av Stockholm, att extrema majoriteten av Sveriges befolkning inte ens får chansen att köpa något även om de skulle velat.
Inre beroende på att det inte finns flaskor kvar utan baserat på *vart de bor*(!!!)

Känns ju som ett direkt hån mot folk som inte bor i någon av Sveriges 3 största städer ärligt talat.
 

Magikern

Medlem
Driver du med oss? Ska systembolaget ta bort den funktionen?

Fick höra det i går när jag handlade. Från och med i sommar kommer ingen personal att göra beställningar från andra butiker (Detta inkluderar butiker som ligger 5 mil bort) av miljöskäl. Detta är något som kommer att bli permanent tydligen. Fråga i din lokala butik om du inte tror mig.
 
Fick höra det i går när jag handlade. Från och med i sommar kommer ingen personal att göra beställningar från andra butiker (Detta inkluderar butiker som ligger 5 mil bort) av miljöskäl. Detta är något som kommer att bli permanent tydligen. Fråga i din lokala butik om du inte tror mig.
Då får vi hoppas att webben får en större allokering istället.
 

buteljen

Medlem
Hur ofta beställer ni mellan bolagen? Jag gör det väldigt sällan. Beställer i princip allt jag köper på tillfälliga- och websläpp, alt beställningar utomlands.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hur ofta beställer ni mellan bolagen? Jag gör det väldigt sällan. Beställer i princip allt jag köper på tillfälliga- och websläpp, alt beställningar utomlands.
Några gånger per år när man vill fylla på eller missat ett släpp. Senast var SQN Syrah efter att ha fått den blint. Fanns då endast kvar i Stockholm och de skeppade gladeligen under värmeböljan med motiveringen att det råder reklamationsrätt... o_O Har även köpt både Salon 96 & 99 från annan butik och det var det värt.:cigarr:

Ska de slopa den möjligheten får de verkligen tänka över vad som ska hamna på webbsläpp och hur många flaskor som ska finnas i lager på tillfälliga släpp. Exempelvis släpptes det ca 200 flaskor Orpale 2008 på webblagret som försvann på någon sekund medan PK-huset tog hem 600 flaskor...
 

Magikern

Medlem
Några gånger per år när man vill fylla på eller missat ett släpp. Senast var SQN Syrah efter att ha fått den blint. Fanns då endast kvar i Stockholm och de skeppade gladeligen under värmeböljan med motiveringen att det råder reklamationsrätt... o_O Har även köpt både Salon 96 & 99 från annan butik och det var det värt.:cigarr:

Ska de slopa den möjligheten får de verkligen tänka över vad som ska hamna på webbsläpp och hur många flaskor som ska finnas i lager på tillfälliga släpp. Exempelvis släpptes det ca 200 flaskor Orpale 2008 på webblagret som försvann på någon sekund medan PK-huset tog hem 600 flaskor...

Risken är framför allt stor att det är flaskor som står och blir värmeskadade (eller får torkad kork). Det är sjukt mycket kvalitetsviner som står och blir defekta i detta land.
 

Kaptenen

Medlem
Det vore bra om vi kunde få verifiering av detta först. Folk har en otrolig förmåga att få saker om bakfoten. Dessutom, precis som @Crist(al)ian 77 påpekar, vet vi inte hur Systembolaget tänker sig den framtida tilldelningen om nu detta skulle bli verklighet.
 

sunqan

Vinös
Det är ju ett bra sätt att hindra mindre butiker att ta hem "finviner" på spek...
Vad händrr när petra beställer 12 flaskor rödjut á 560 kronor flaskan, men.ändrar sig blir blir butiken i Djurås sittande med drn då? Och om det händer lite då ochvä då? Kommer de att sluta med upphämtning i butik?

Sicket trams
 
Toppen