Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Sörplarn

Medlem
Monopol-Bashing, det är nästan en sport!

Syftet med denna tråd är att samla SB (trådar) och även människor som sitter i olika positioner inom bolaget, även radikala människor runt om, målet är att lyfta fram och debunka mycket av bolagets myter och påståenden. Dom ljuger ju faktiskt för den gemene och tillsammans med sektens bröder och systrar så tycker dessa att förmynderi är viktigt, tanken är att gå igenom bolagets hemsida, tidningar, föreningar till och med bloggar som sprider dessa myter.

-Varför? Jo för att monopol är inte humant i en demokrati för den fria viljan.

Målet är att ge en verklig bild utav monopolets hysteri att tvinga svensken att tro monopolet är bäst, man får gärna föra argument åt det positiva om SB om man nu tycker det är världsbäst, det ger chans för diskussion.

Börjar med att lista ett par påståenden, för att öppna upp denna tråd, eftersom SB har chans att ändra sina ord, så bör man kopiera i skrivande stund så man får vad som sades eller skrevs vid tidpunkten.

För yngre är det bra att komma ihåg Bolags-Härvan, här finns mycket samlat om detta!

Vi börjar med detta, med tiden fylls det på med nya.

Sortiment Påståendet!

"Guldkorn från hela världen"
-Vi vill erbjuda dig ett modernt sortiment av hög kvalitet som har både bredd och djup och som lyfter mat- och dryckesupplevelsen. Kundernas efterfrågan, säsong, högtider och internationella trender är grunden för vilka av alla drycker som produceras i världen som tas in i sortimentet och kommer våra kunder till del. Våra inköpare provar varje år flera tusen produkter för att hitta guldkornen från hela världen. I Systembolagets provade* sortiment finns över 2000 drycker. Dessutom lanseras 1800 nyheter, exklusiva små partier och säsongsartiklar under ett år, även dessa provade. Utöver det finns drygt 12 000 produkter tillgängliga hos våra leverantörer för beställning genom oss.

"Vad innebär trenderna för sortimentet?"
-Undersökningar och omvärldsanalyser visar till exempel att allt fler bryr sig om sin hälsa. För oss innebär det att vi vill erbjuda produkter med lägre alkoholhalt och i mindre förpackningar i vårt sortiment. Just nu finns en önskan bland konsumenter att "lyxa till det" då och då med exklusiva artiklar. Vi erbjuder därför produkter i alla prisklasser. I Sverige söker vi alltmer efter unika upplevelser. Därför satsar vi på nya produkttyper, ursprung och stilar. Medvetenheten om vår miljö och etik ökar, vilket avspeglar sig i klimatsmarta förpackningar som PET och lättviktsglas samt att ekologiska och etiskt certifierade produkter ökar i antal.

"Vi vill erbjuda dig det allra bästa!"
-Systembolaget är en stor aktör i dryckesvärlden och vi har några av världens bästa inköpare som jobbar för att ta in drycker av yttersta kvalitet till dig som kund. När vi tar in nya drycker används en lanseringsplan som styr vad vi kommer att efterfråga för typ av drycker kommande år. För varje lansering görs sen en offertförfrågan till dryckesleverantörer där vi specificerar vilken typ av dryck vi söker. Utifrån leverantörernas offerter tar vi sedan in varuprover som blindprovas (utan information om märke, leverantör eller producent) av våra provare och kvalitetsbedöms utifrån smakbeskrivningen i vår offertförfrågan. Det gäller att smak, doft och stil ska överensstämma med beskrivningen i offertförfrågan. Vi både doftar, smakar och gör kemiska analyser av dryckerna i vårt eget lab. Det kan ibland vara över hundra drycker som provas och den eller de produkter som är bäst i test köps sedan in till lanseringen. Varan kontrollprovas sedan igen både inför och efter lansering. Allt för att du som kund ska garanteras att det är samma kvalitativa produkt som provades i den första blindprovningen som nu finns i hyllan. Inför lansering beskriver en provningspanel varorna, med fakta, doft- och smakbeskrivning samt smakklockor. Beskrivningen publiceras här på webben och på hyllkantsetiketterna i butik. Se en bild över inköpsprocessen.

"Nyheter och säsong"
-Alltid ute efter senaste nytt? Då ska du hålla utkik efter nyheterna i hyllan (orangemarkerade) som dyker upp var tredje månad. För dig som gärna följer säsongerna när det gäller mat och dryck så har vi ett säsongsutbud med spännande varor som oktoberöl och juldrycker. Om du är ute efter ett lite smalare och mer exklusivt sortiment finns våra små partier med ett begränsat antal drycker som lanseras nästan varje månad här på webben och i ett antal butiker. Vi släpper även en del exklusiva drycker på nätet i lanseringar på webben. Och för alla som är intresserade av drycker som är gjorda nästgårds har vi ett sortiment av lokalproducerat i butikerna närmast producenten. Se mer under aktuella lanseringar.

"Alla drycker får inte plats i butiken – men allt går att beställa"
-Oavsett hur utbudet ser ut i just din butik så går allt att beställa här på webben. Förutom Systembolagets provade fasta sortiment, som är kvalitetssäkrat och beskrivet med Systembolagets smakklockor, smaktyper och karaktäristik, finns 12 000 produkter tillgängliga i det så kallade beställningssortimentet.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Kritik som rör monopolet och Systembolaget bör absolut diskuteras. Det brukar dock bli lite ensidigt på FW, då eventuella förespråkare vanligtvis lyser med sin frånvaro.

Några försök har dock gjorts den senaste tiden, man kan hitta en hel del på följande ställen, men mycket ligger såklart utspritt lite överallt:

SB i dödskramper, vi gråter en skwätt

Småskalig produktion Systembolaget

Frågor om hur det fungerar på SB-Årgångar,Leveranser mm

Systembolagets smakbeskrivningar totalt missvisande
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Får börja samla på ett ställe, vill själv försöka bjuda in monopol förespråkare och deras argument, det är på tiden att detta börjar diskuteras rejält, inte långdistans pajkastning där likt en sekt håller man med varandra, vill förespråkare vara anonyma gör det inget (tycker själv att anonymitet är viktigt det är orden vad man tycker som bör komma fram), viktigt är att man är saklig bara, idén kom från en av trådarna och skrevs av @Anders Landström som ger det hela en poäng.

"Välkommen till forumet @Christian Nielsen. Läst en del av vad du skrivit och det är kul att det rörs om i grytan. Som du levde jag länge i tron att Systembolaget var något av guds gåva till svenskarna men ju mer jag engagerat mig ju mer har jag insett att det är ren PR. Utbudet på vin (som jag kan mycket bättre än öl) är mediokert och massprodukter i form av BiB tar en allt större plats i SBs sortiment. Har ett antal vänner inom SB och de är också bekymrade över den förändring som skett, från ett fokus på kunden till att istället mer och mer fokusera på sin politiska överlevnad."
 

chambertin

Medlem
Får börja samla på ett ställe, vill själv försöka bjuda in monopol förespråkare och deras argument, det är på tiden att detta börjar diskuteras rejält, inte långdistans pajkastning där likt en sekt håller man med varandra, vill förespråkare vara anonyma gör det inget (tycker själv att anonymitet är viktigt det är orden vad man tycker som bör komma fram), viktigt är att man är saklig bara, idén kom från en av trådarna och skrevs av @Anders Landström som ger det hela en poäng.
Tror att din idé är god men så som du har satt rubriken och inlett så kommer nog de som är positiva till SB och som vill diskutera monopolet att välja ngt annat ställe att diskutera detta.

Angående citatet från SBs hemsida som du klippt in så skulle jag vilja kommentera en sak.

Kundernas efterfrågan, säsong, högtider och internationella trender är grunden för vilka av alla drycker som produceras i världen som tas in i sortimentet och kommer våra kunder till del.
Det här har ju inte så lite moment 22 över sig. Sortimentet styrs ju av SBs sortimentsmodell som dom mycket riktigt nämner lite senare och inte av kundefterfrågan. Är det ngn här som blivit tillfrågad av SB ngn gång i en kundenkät där man kan uttrycka önskemål om sortimentet ?
När vi tar in nya drycker används en lanseringsplan som styr vad vi kommer att efterfråga för typ av drycker kommande år.
Finns ju inget i SB's modell som låter kundefterfrågan styra sortimentet förutom inkvalning från BS då men det är ju redan deras sortiment enligt dom själva, eller hur skall dom ha det egentliogen med det. Skall det vara 1500 artiklar eller 12000 ? Dessutom, skall ngt kvala in från BS till fasta sortimentet så är massiv reklam ihop med lågt pris det vanliga sättet. Att några andra än de stora importörerna kan syssla med det är uteslutet eftersom kostnaderna är höga och lyckas man inte så blir det tufft med ekonomin.
BS är dessutom extremt styvmoderligt behandlat av SB och ngt man bara gillar när siffran 12000 artiklar skall nämnas. För övrigt så gör man sitt bästa för att sänka det med diverse kund- och importörsfientliga regler. 19,6% marginal skall man dock ha på BS-produkter precis som för de man har i fasta sortimentet. Handen på hjärtat, hur många beställer ett vin från BS när dom vet att dom kan få vänta 8 dagar, kanske inte får det alls eller får en annnan årgång. Själv mailar jag imortören först och frågar om årgången innan jag beställer.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Får börja samla på ett ställe, vill själv försöka bjuda in monopol förespråkare och deras argument, det är på tiden att detta börjar diskuteras rejält, inte långdistans pajkastning där likt en sekt håller man med varandra, vill förespråkare vara anonyma gör det inget (tycker själv att anonymitet är viktigt det är orden vad man tycker som bör komma fram), viktigt är att man är saklig bara, idén kom från en av trådarna och skrevs av @Anders Landström som ger det hela en poäng.

"Välkommen till forumet @Christian Nielsen. Läst en del av vad du skrivit och det är kul att det rörs om i grytan. Som du levde jag länge i tron att Systembolaget var något av guds gåva till svenskarna men ju mer jag engagerat mig ju mer har jag insett att det är ren PR. Utbudet på vin (som jag kan mycket bättre än öl) är mediokert och massprodukter i form av BiB tar en allt större plats i SBs sortiment. Har ett antal vänner inom SB och de är också bekymrade över den förändring som skett, från ett fokus på kunden till att istället mer och mer fokusera på sin politiska överlevnad."
Som sagt, bra initiativ! Kan vi dessutom hålla oss ifrån alltför mycket raljerande så kanske vi kan få till lite dialog. Högt i tak, men med lite återhållsamhet kring att snabbast möjligt dräpa den som lite trevande vågar tycka utanför normen på FW. ;)

Jag vädjar således till de som är positivt inställda till monopolet och SB att bidra med lite sakliga argument kring det som upplevs vara bra.

Som enskild butikskedja (de få källarbutiker som finns) så tycker jag att SB är förhållandevis bra (med en del allvarliga brister...årgångshantering, överdrivet utbud av BiB m.m). Problemet som jag ser det är att dessa få butiker är allt vi har på grund av monopolet. Utbudet räcker tyvärr inte för att tillfredställa någon typ av vinnörd på djupet, utan duger mest så länge man söker allmänbildning. Min åsikt är att SB (källarbutikerna) har hyfsad bredd, men ytligt djup rent generellt.

Utomlands, redan fyra timmar från Göteborg, dvs Köpenhamn, så finns det såklart avsevärt större utbud, speciellt på djupet, men såklart även på bredden, men bredden kräver en del efterforskning och koll för att hitta. De flesta butiker satsar på de stora och mest erkända regionerna, dvs sånt som majoriteten av oss vinnördar är intresserade av.

Men hur man än vänder på steken så är Köpenhamn lite av ett vinmässigt paradis i jämförelse. Detta helt utan att räkna in möjligheterna med internethandel. Ett bra exempel på hur jag skulle vilja ha det i Sverige. Systembolaget får dock gärna finnas kvar, det är främst monopolet som behöver avvecklas.

Men visst, hur skulle SB klara sig med fri konkurrens? Svår fråga, men med lite förbättringar här och där så kan säkert SB överleva och hitta sin nisch, förhoppningsvis blir det inte BiB och Ripasso som man väljer att satsa på; denna kategori kan gott Ica och Konsum ta hand om. Om de väljer att satsa på ett stort och brett utbud med butiker centralt i varje stad, så tycker jag de borde ha en chans att överleva, men vad vet jag.
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Tror att din idé är god men så som du har satt rubriken och inlett så kommer nog de som är positiva till SB och som vill diskutera monopolet att välja ngt annat ställe att diskutera detta.

Min sida och tyckande kanske är fel som tråd start, men visar som min del i diskussionen vad jag tycker och tänker.


inkopsprocess_illustration_2013.jpg


Ger mig ett stort ? Det är detta meddelandet som går ut i etern, en myt?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Kan hålla med om att rubriken känns olämplig om tråden skall hållas seriös. En ändring av den kan nog vara bra. Om du inte kan göra det av "time out-skäl" så kan jag fixa det. Förslag på rubrik behövs dock. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Handen på hjärtat, hur många beställer ett vin från BS när dom vet att dom kan få vänta 8 dagar, kanske inte får det alls eller får en annnan årgång. Själv mailar jag imortören först och frågar om årgången innan jag beställer.
Jag beställer mängder, och utan att tveka en sekund. Visst, det blir fel årgångar och en del dyker aldrig upp, men på det stora hela fungerar det ungefär lika bra som när jag har beställt vin från utlandet. Att dom tar ut sina påslag även på BS tycker jag är bs, men att man kan beställa en flaska och få den levererad helt gratis till vilken avkrok av Sverige som helst är ju helt klart en ganska generös tjänst.
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Kan hålla med om att rubriken känns olämplig om tråden skall hållas seriös. En ändring av den kan nog vara bra. Om du inte kan göra det av "time out-skäl" så kan jag fixa det. Förslag på rubrik behövs dock. ;)

Du kan ändra rubrik, jag kan inte, bättre förslag är kanske, Monopol vill vi ha det eller ej, för och nackdelar.
 

chambertin

Medlem
Jag beställer mängder, och utan att tveka en sekund. Visst, det blir fel årgångar och en del dyker aldrig upp, men på det stora hela fungerar det ungefär lika bra som när jag har beställt vin från utlandet. Att dom tar ut sina påslag även på BS tycker jag är bs, men att man kan beställa en flaska och få den levererad helt gratis till vilken avkrok av Sverige som helst är ju helt klart en ganska generös tjänst.

Jo jag vet att det är ganska många här som beställer (inklusive jag själv) men totalt sett så är det en mycket liten del av SBs omsättning som kommer därifrån. 99% av de jag känner som gärna dricker gott vin ibland och lyssnar på tips m.m men som inte är djupare intresserade av vin beställer i stort sett aldrig från BS däremot. För besvärligt och tar för lång tid tycker dom.

Gratis leverans ? Kan kanske förefalla så men kostnaden tas ju någonstans och att leverera en flaska är en ganska hög kostnad för en importör (drygt 40:- ung) och är nästan densamma som för 3,4,5, eller 6 flaskor. Om en importör måste räkna med många 1st-ordrar i BS så måste leveranskostnaden bakas in i priset för den typen av beställningar och det blir ju i slutändan du som konsument som betalar det. SB tillåter inte att man har olika priser på 1 flaska och t.ex en låda med 6 flaskor. Importören får heller inte ha samma vara ens listad i kolli om 6/12 (eller ngt annat) och 1st. Skillnaden i pris får SB tydligen bara ha själva mellan BiB och flaska även om det är samma vin i de olika förpackningarna. Har du ditt vin på fasta sortimentet så kommer beställningarna alltid lådvis till SBs centrallager eller direkt till butik vilket ger en klart bättre ekonomi för importören än att finnas på BS och "riskera" mängder med 1st-ordrar.

Lite off-topic kanske men tänkte kasta lite ljus över hur BS fungerar bakom fasaden.

Varför tycker du att en vara som SB (dvs dom i BS) tillhandahåller beställning av men i övrigt ger fullständig f-n i skall rendera samma marginal som de andra de väljer ut i provningar, gör analys på, fotograferar, ordnar provningar av för kritiker m.m ?

Det som jag kan hålla med om är en bra tjänst på SB (och generös :)) är möjligheten att beställa viner ur ordinarie sortiment från centrallagret eller andra butiker till den butik som du vill hämta ut i. Denna kostnaden verkar SB ta själva och skickar inte bara vidare mot importören.
 

Peder

Medlem
Att dom tar ut sina påslag även på BS tycker jag är bs, men att man kan beställa en flaska och få den levererad helt gratis till vilken avkrok av Sverige som helst är ju helt klart en ganska generös tjänst.

Men något jag blir nyfiken på är om det verkligen är gratis till vilken avkrok som helst i Sverige, eller om det helt enkelt är så att importören beräknar in frakten i priset. Om det inte är så att det är en vara som man säljer för ett underpris bara för att den skall lyckas kvala in i ordinarie sortiment, vilket man sett med BIB:ar ibland som har varit billigare när dom lågt i BS men fort sedan ändrar pris när den finns på hyllan. Inom E-handeln så diskuteras det ofta att ta betalt för frakt respektive fri frakt och det konstateras alltid i slutändan att svenska folket gillar fri frakt och låter sig gärna luras av det, men egentligen så har ju försäljaren lagt in frakten i priset på varan i stället vilket betyder att man ändå betalar frakten fast på ett annat sätt. Men vinimportörer kanske är mer givmilda än säljare inom andra områden?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jo jag vet att det är ganska många här som beställer (inklusive jag själv) men totalt sett så är det en mycket liten del av SBs omsättning som kommer därifrån. 99% av de jag känner som gärna dricker gott vin ibland och lyssnar på tips m.m men som inte är djupare intresserade av vin beställer i stort sett aldrig från BS däremot. För besvärligt och tar för lång tid tycker dom.

Detta stämmer väldigt bra överens med min bild av folks inköpsvanor, men den mentala spärren som det är att beställa något via nätet/katalog/postorder gäller ju alla företag som sysslar med sånt, och är inget unikt för systembolaget.

Och sen diskuterar vi väl systembolagets för och nackdelar för oss som är vinintresserade, inte gemene man? För pratar vi om allmänheten så hade 1/5 av nuvarande sortiment varit fullt tillräckligt.

Gratis leverans ? Kan kanske förefalla så men kostnaden tas ju någonstans och att leverera en flaska är en ganska hög kostnad för en importör (drygt 40:- ung) och är nästan densamma som för 3,4,5, eller 6 flaskor. Om en importör måste räkna med många 1st-ordrar i BS så måste leveranskostnaden bakas in i priset för den typen av beställningar och det blir ju i slutändan du som konsument som betalar det. SB tillåter inte att man har olika priser på 1 flaska och t.ex en låda med 6 flaskor. Importören får heller inte ha samma vara ens listad i kolli om 6/12 (eller ngt annat) och 1st. Skillnaden i pris får SB tydligen bara ha själva mellan BiB och flaska även om det är samma vin i de olika förpackningarna. Har du ditt vin på fasta sortimentet så kommer beställningarna alltid lådvis till SBs centrallager eller direkt till butik vilket ger en klart bättre ekonomi för importören än att finnas på BS och "riskera" mängder med 1st-ordrar.

Detta stämmer givetvis och jag känner ett par importörer som ofta ondgör sig över de katastrofala marginaler dom har på beställningssortimentet. Riktigt trist för dom, och något som på lång sikt kan ha tråkiga effekter för oss vinintresserade, även om det på kort sikt kan ge billig frakt på enstaka flaskor.

Alla varor i beställningssortimentet skickas för övrigt till systembolagets centraldepå i Örebro där dom sen skickas ut i Sverige. Frakten dit bekostas av importören. Så har du lager i närheten blir frakten ganska billig, har du lager längre bort blir kostnaderna större antar jag.

Varför tycker du att en vara som SB (dvs dom i BS) tillhandahåller beställning av men i övrigt ger fullständig f-n i skall rendera samma marginal som de andra de väljer ut i provningar, gör analys på, fotograferar, ordnar provningar av för kritiker m.m ?

Det tycker jag inte. Givetvis är det löjligt att dom har samma påslag på BS som i ordinarie sortiment. Här borde importörerna sätta större press på systembolaget, det äter ju upp deras marginaler på ett helt annat sätt än fraktkostnaden.

Det som jag kan hålla med om är en bra tjänst på SB (och generös :)) är möjligheten att beställa viner ur ordinarie sortiment från centrallagret eller andra butiker till den butik som du vill hämta ut i. Denna kostnaden verkar SB ta själva och skickar inte bara vidare mot importören.

Där har vi ju nått positivt med systembolaget! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
99% av de jag känner som gärna dricker gott vin ibland och lyssnar på tips m.m men som inte är djupare intresserade av vin beställer i stort sett aldrig från BS däremot. För besvärligt och tar för lång tid tycker dom.
Jag tror även att denna kategori vindrickare är relativt tillfredställd med butiksutbudet. Det mesta finns ju om man inte vill gå på djupet eller har speciella preferenser som exempelvis Bandol, röd Loire eller liknande.

Lite det som är grundproblemet tycker jag. En butik som skall täcka en hel befolknings vinbehov är nog knappt möjligt att åstadkomma. Det skulle nog krävas gigantiska butiker kan jag tänka mig, där stora delar av utbudet skulle bli "hyllvärmare" i brist på tillräckligt stor målgrupp.

Men visst, beställningssortimentet kan ju täcka en hel del, men all form av spontanitet dör tyvärr direkt. Är själv dålig på att nyttja tjänsten, vilken typ av ersättning som är lämplig för den typen av tjänst är svårare att bedöma. I ett monopol borde det dock vara kostnadsfritt kan jag tycka, men jag misstänker att de ekonomiska fördelarna kring ett monopol sätts helt ur spel. För ingen kan väl ändå gå på att monopol handlar mer om folkhälsa än inkomster till staten. ;)
 

chambertin

Medlem
Detta stämmer väldigt bra överens med min bild av folks inköpsvanor, men den mentala spärren som det är att beställa något via nätet/katalog/postorder gäller ju alla företag som sysslar med sånt, och är inget unikt för systembolaget.
Visst är det så men andelen människor som handlar via nätet vad gäller andra varor är ju väsentligt högre inom annan retail vilket i min bok i alla fall tyder på att SB har en del kvar att göra jfrt med annan retailförsäljning på nätet.

Och sen diskuterar vi väl systembolagets för och nackdelar för oss som är vinintresserade, inte gemene man? För pratar vi om allmänheten så hade 1/5 av nuvarande sortiment varit fullt tillräckligt.
Visst, men jag menar att SBs ganska kundovänliga BS-modell är till nackdel även för oss vinnördar i och med att försäljningen blir så låg därifrån och onödigt dyr pga det. Importörerna satsar nog mindre den vägen än dom skulle kunna göra givet att marginalerna och volymerna kunde bli bättre. Som jag ser det tvingas alla importörer att sträva mot fasta sortimentet även om det inte passar deras affärsmodell. Bättre webinfo med mer information om vinerna, bilder m.m skulle ju inte skada för BS men jag ser tyvärr inget som helst intresse från SB att göra detta. Vi får trots allt komma ihåg att Sverige tvingades av EU att införa detta vilket troligen präglar hanteringen ganska mycket.

Det tycker jag inte. Givetvis är det löjligt att dom har samma påslag på BS som i ordinarie sortiment. Här borde importörerna sätta större press på systembolaget, det äter ju upp deras marginaler på ett helt annat sätt än fraktkostnaden.
Sorry, missförstod dig där då.:)
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Handen på hjärtat, hur många beställer ett vin från BS när dom vet att dom kan få vänta 8 dagar, kanske inte får det alls eller får en annnan årgång. Själv mailar jag imortören först och frågar om årgången innan jag beställer.

Ja detta är faktiskt dålig, men kan inte anklagas på Bolaget snare monopolet för det är ju faktiskt inte deras sortiment, fast dom själv vill ha det sagt att det är det, som sagt dubbla budskap och en myt till.

Själv beställer jag ytterst sällan och endast de viner som knappt går att få tag på i Europa där en leverantör råkar ha det i Sverige, men 8 dagar är faktiskt dåligt och skall man tänka miljö aspekter här, så är det faktiskt urusel hantering om det skall cirkla runt halva Sverige innan det dyker upp hemma eller i butik.

Tycker det är viktigt att poängtera att BS skall faktiskt inte räknas även om det är ett komplement, "2000" artiklar totalt (öl, vin, vatten, alkohol fritt, likörer, vodka, whiskey, rom, grappa och annat) och butiks hylla är det som skall gälla faktiskt, som nämnt är det där folk handlar, det SB själva har i sitt lager och kan lämna full information på.
Detta är faktiskt uruselt utbud även för den gemene kunden, och dom vaknar mer för varje dag.

Det som jag kan hålla med om är en bra tjänst på SB (och generös :)) är möjligheten att beställa viner ur ordinarie sortiment från centrallagret eller andra butiker till den butik som du vill hämta ut i. Denna kostnaden verkar SB ta själva och skickar inte bara vidare mot importören.

Nja dom är väl tvungen att göra det så man inte blir särbehandlad, många butiker är ju av olika storlek.

Sen angående priser som nämns, vilket gör utlandet lockande för många har ju med punktskatter, frakter, påslag, mellanhänder och sen moms över det hela, och en andledning varför mycket BIB:ar, bulk flaskor, sylt pavor ja listan kan göras lång, är för att kunden tycker det är för dyrt som är faktiskt något att tillägga på varför detta nämnda säljs i mängder, folkhälsa vette tusan, snare utsugning, för det bör man vara medveten om hos SB.

Menar om 150 kronors flaskan helt plötslig kostade 80 kronor som den borde kosta säger väl något?

SB och monopolet är ju mot 2 för en, rabatter o.s.v. oftast där det finns ned sänkt pris hos SB är ju på viner i 500-3000 kronors klassen och där är det en liten kundkrets, dels för dessa människor vill inte lägga 300 kronor extra för att sponsra Svenska staten och har kunskap samt andra källor där det domineras av utlandet gör att dom sänker och skyller på årgångs rensning, låter helt idiotiskt, får man inte sålt varorna får man sänka enkel logik, och såklart en undanflykt varför?

Jag som trodde att extra öppettider kring jul/påsk/midsommar var till för att lindra stressen och främja folkhälsan...

En bild säger mycket om folkhälsan, stackare som kommer få urinvägs inflammation, snuva och högt blodtryck.
183290_132613993474863_2458113_n.jpg
 
Last edited:

Peder

Medlem
Det som jag tycker är väldigt konstigt med hela folkhäsoaspekten är att cigaretter och snus bär varningstexter och när du annonserar måste du ha en varningstext med i annonsen för alkohol. Men när du besöker Systembolaget så möts man av hyllmeter efter hyllmeter med bag-in-box som nog gjort många fruar och självklart även män till alkoholister och du möts aldrig av en varningstext i butiken där själva leveransen till slutkund sker.

flaskor_systembolaget.jpg

bildkälla: http://www.svenskbladet.se/sverige/index.php?alias=systembolaget_ska_salja_mer_alkoholfritt.html

Jag har aldrig fått något om folkhälsa upptryckt i ansiktet inne på Systembolaget egentligen men jag har möts av pallar med "Absolut Disco" och massor av tvivelaktiga drycker i ett folkhälsoperspektiv.
Absolut_systembolaget.gif


Jag känner heller ingen som blivit nekad att handla av Systembolaget om man har åldern inne, men har däremot hört talas om att är man riktigt berusad så kan man bli nekad och får vänta ett tag och kamma sig lite innan man får handla. Dessutom är Systembolaget öppet på tider som främjar de som har förlorat arbete, familj pga alkoholism och man kan göra sitt besök tidigt på morgonen när vanliga människor sitter på jobbet.

Dock finns det något som jag vill ge Systembolaget en eloge för och det är antalet viner under 100 kronor som finns på hyllorna, men det är dock inte lika roligt för oss som gillar att lägga en liten större slant på en flaska vin.
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Det som jag tycker är väldigt konstigt med hela folkhäsoaspekten är att cigaretter och snus bär varningstexter och när du annonserar måste du ha en varningstext med i annonsen för alkohol. Men när du besöker Systembolaget så möts man av hyllmeter efter hyllmeter med bag-in-box som nog gjort många fruar och självklart även män till alkoholister och du möts aldrig av en varningstext i butiken där själva leveransen till slutkund sker.

flaskor_systembolaget.jpg

bildkälla: http://www.svenskbladet.se/sverige/index.php?alias=systembolaget_ska_salja_mer_alkoholfritt.html

Jag har aldrig fått något om folkhälsa upptryckt i ansiktet inne på Systembolaget egentligen men jag har möts av pallar med "Absolut Disco" och massor av tvivelaktiga drycker i ett folkhälsoperspektiv.
Visa bifogad bild 1988

Jag känner heller ingen som blivit nekad att handla av Systembolaget om man har åldern inne, men har däremot hört talas om att är man riktigt berusad så kan man bli nekad och får vänta ett tag och kamma sig lite innan man får handla. Dessutom är Systembolaget öppet på tider som främjar de som har förlorat arbete, familj pga alkoholism och man kan göra sitt besök tidigt på morgonen när vanliga människor sitter på jobbet.

Dock finns det något som jag vill ge Systembolaget en eloge för och det är antalet viner under 100 kronor som finns på hyllorna, men det är dock inte lika roligt för oss som gillar att lägga en liten större slant på en flaska vin.

Haha sköna bilder, skämt och sida detta är en tidsfråga nu när det är nämnt, tror inte skrämsel propagandan gjort försäljningen så mycket sämre på nämnda tobaks produkter, snarare den höga skatten som gynnar smuggling eller utlands försäljningen, folk lär sig alltid att hitta genvägar, när skall dessa anti-människor förstå det, frågan är när bolaget kontrollerar under 50% av den totala försäljningen i Sverige, detta kommer att ske bara en tidsfråga.

Sen angående 100 kronors segmentet är vad jag nämnde tidigare, mycket av detta ligger på 30-50 kronor styck i utlandet, och många av de bra 30-50 kronors vinerna når inte svenska butiks hyllan dels för att det är för dåliga marginaler, och bara dom störa leverantörer kan det, JP-Chenet på PET fina grejer det.
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Tänkte på den det nu, kanske därför säljer SB så mycket skit mot gemene man, man är orolig att helt enkelt tappa marknads andelar under 50% strecket, då har man det svårt att försvara ett monopol längre, därför många anti-människor lobbar för förbud i internet-handel, import kvoter etc.
 
Toppen