Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 24 september 2020

Johan L

Medlem
[container]
NummerNamnÅrgångProducentTypLandUrsprungInköpt antalPris
97001Bollinger PN VZ152015BollingerCHAMPAGNE, torrFrankrikeChampagne241899
92190Monteraponi Trebbiano2018MonteraponiRÖDA VINERItalienTrebbiano d'Abruzzo30549
95210Barbaresco Asili Falletto2015Azienda Agricola FalletoRÖDA VINERItalienBarbaresco301699
91158Barbaresco Asili Riserva 2014Azienda Agricola FalletoRÖDA VINERItalienBarbaresco123599
90667Barbaresco Rabajà 2014Azienda Agricola FalletoRÖDA VINERItalienBarbaresco241949
[/container]
 
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
Ska förtydliga att Bollinger är på magnum. Samma vin släpps också på halvmagnum i tillfälligt sortiment 29 september.
 

Skrutt

Medlem
Man kan säkert inte hamna fel med tysken Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett i knäet. Förnämlig årgång. Men priset känns något högt. Och exakt vilket vin är det? Alte Reben? Nr. 8? Någon "vanlig" kabinett existerar inte på CT. Den här sidan antyder att det är en "vanlig" kabinett (men årgången syns inte på bilden) vilket gör priset högre relativt sett. 2016 kostade bara 179 kr enligt Livets goda. I och för sig var Alte Reben bara 10 kr dyrare men för 250 kr hade det gärna fått vara en Alte Reben.

Här är ett infoblad från leverantör i alla fall. Minst 40 år gamla stockar i vilket fall.
 

Poussard

Medlem
Man kan säkert inte hamna fel med tysken Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett i knäet. Förnämlig årgång. Men priset känns något högt. Och exakt vilket vin är det? Alte Reben? Nr. 8? Någon "vanlig" kabinett existerar inte på CT. Den här sidan antyder att det är en "vanlig" kabinett (men årgången syns inte på bilden) vilket gör priset högre relativt sett. 2016 kostade bara 179 kr enligt Livets goda. I och för sig var Alte Reben bara 10 kr dyrare men för 250 kr hade det gärna fått vara en Alte Reben.

Här är ett infoblad från leverantör i alla fall. Minst 40 år gamla stockar i vilket fall.
Vanlig kabinett finns visst på CT fast inte upplagd i nån nyare årgång än 2017. Antar att det är den? I övrigt håller jag med. Säkert gott men inte helt bra pris.
 

MagnusH70

Medlem
Här är ett infoblad från leverantör i alla fall. Minst 40 år gamla stockar i vilket fall.
I infobladet står det #12.
Wine Advocate beskriver det så här:
Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett #12 Kugel Peter
"Entirely from one plot of vines on blue-gray clayey slate soils with quartzite, the 2019 Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett #12 Kugel Peter opens with super clear, refined and bright Riesling aromas with slatey, floral and iron notes and even green olives. Juicy-piquant and pervasively salty on the palate, this is a firmly structured, sweet and complex yet fine picture-book Kabinett with grip and tension but the lightness and filigreed structure only the very best Kabinett wines have to offer."
 

Skrutt

Medlem
Vanlig kabinett finns visst på CT fast inte upplagd i nån nyare årgång än 2017. Antar att det är den? I övrigt håller jag med. Säkert gott men inte helt bra pris.
Det var det jag menade, att 2019 inte finns. Tyckte det var misstänkt eftersom det finns gott om noter för #8 och Alte Reben även i nyare årgångar.
 

Skrutt

Medlem
I infobladet står det #12.
Wine Advocate beskriver det så här:
Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett #12 Kugel Peter
"Entirely from one plot of vines on blue-gray clayey slate soils with quartzite, the 2019 Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett #12 Kugel Peter opens with super clear, refined and bright Riesling aromas with slatey, floral and iron notes and even green olives. Juicy-piquant and pervasively salty on the palate, this is a firmly structured, sweet and complex yet fine picture-book Kabinett with grip and tension but the lightness and filigreed structure only the very best Kabinett wines have to offer."
Hinner inte kolla ordentligt nu men jag har för mig att AP12 står för vilket fat vinet lagrats i, inte plätten i vingården.
 

Poussard

Medlem
Gissar ändå på 2019 Hofgut Falkenstein Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett Alte Reben "Gisela" #8 (länk till CT). Produktbladet som Terroirvin har behöver inte vara aktuellt för i år. Gick fö lätt att boka. Jag är spel. Även om det självklart kommer fler halvtorra 2019 så blir köp nu ett bra argument för att låta bli Egon Müller och undvika personlig konkurs.
Klickade också två i tron om att det är en större cuvée än vanliga Kabinetten, men skulle va kul om importören ville ge svar.
 

Krabban

Medlem
Man kan säkert inte hamna fel med tysken Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett i knäet. Förnämlig årgång. Men priset känns något högt. Och exakt vilket vin är det? Alte Reben? Nr. 8? Någon "vanlig" kabinett existerar inte på CT. Den här sidan antyder att det är en "vanlig" kabinett (men årgången syns inte på bilden) vilket gör priset högre relativt sett. 2016 kostade bara 179 kr enligt Livets goda. I och för sig var Alte Reben bara 10 kr dyrare men för 250 kr hade det gärna fått vara en Alte Reben.

Här är ett infoblad från leverantör i alla fall. Minst 40 år gamla stockar i vilket fall.

Värt att förtydliga är att det kostade 179 ex. moms enligt Livets goda - inkl. moms är det alltså ca 223 kronor. Då är 250kr inte så hemskt farligt tycker jag.

Plockade hem en flaska iaf!
 

Skrutt

Medlem
Värt att förtydliga är att det kostade 179 ex. moms enligt Livets goda - inkl. moms är det alltså ca 223 kronor. Då är 250kr inte så hemskt farligt tycker jag.

Plockade hem en flaska iaf!
Du har helt rätt.

De två recensionerna av nr 12 på CT är inte översvallande men vinet är ju mycket ungt och öppnar nog upp sig vad det lider.
 

BallyJ

Medlem
Drack min tredje 2018 Falkenstein namne den som släpptes idag. Helt fantastisk, dock är jag ganska säker på en flaskvariation då flaskan idag var helt klart bäst(ur minnet såklart) av de tre. Köpte 4 st vid dagens släpp, och planerar att låta de ligga några år längre tillsammans med de 2 st 2018 jag har kvar.
 
Toppen