Webblansering 24 september 2020

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av Johan L, 3 september 2020.

1. Johan L

Johan L Medlem

NummerNamnÅrgångProducentTypLandUrsprungInköpt antalPris
    97001Bollinger PN VZ152015BollingerCHAMPAGNE, torrFrankrikeChampagne241899
    92190Monteraponi Trebbiano2018MonteraponiRÖDA VINERItalienTrebbiano d'Abruzzo30549
    95210Barbaresco Asili Falletto2015Azienda Agricola FalletoRÖDA VINERItalienBarbaresco301699
    91158Barbaresco Asili Riserva 2014Azienda Agricola FalletoRÖDA VINERItalienBarbaresco123599
    90667Barbaresco Rabajà 2014Azienda Agricola FalletoRÖDA VINERItalienBarbaresco241949

Adamanko gillar detta.
  2. Johan L

Johan L Medlem

Ska förtydliga att Bollinger är på magnum. Samma vin släpps också på halvmagnum i tillfälligt sortiment 29 september.

3. toblov

toblov Medlem

Bollingern magnum ser ut att vara flyttad till 1/10.

4. Skrutt

Skrutt Medlem

Man kan säkert inte hamna fel med tysken Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett i knäet. Förnämlig årgång. Men priset känns något högt. Och exakt vilket vin är det? Alte Reben? Nr. 8? Någon "vanlig" kabinett existerar inte på CT. Den här sidan antyder att det är en "vanlig" kabinett (men årgången syns inte på bilden) vilket gör priset högre relativt sett. 2016 kostade bara 179 kr enligt Livets goda. I och för sig var Alte Reben bara 10 kr dyrare men för 250 kr hade det gärna fått vara en Alte Reben.

Här är ett infoblad från leverantör i alla fall. Minst 40 år gamla stockar i vilket fall.

5. Poussard

Poussard Medlem

Vanlig kabinett finns visst på CT fast inte upplagd i nån nyare årgång än 2017. Antar att det är den? I övrigt håller jag med. Säkert gott men inte helt bra pris.

Skrutt gillar detta.
  6. MagnusH70

MagnusH70 Medlem

I infobladet står det #12.
    Wine Advocate beskriver det så här:
    Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett #12 Kugel Peter
    "Entirely from one plot of vines on blue-gray clayey slate soils with quartzite, the 2019 Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett #12 Kugel Peter opens with super clear, refined and bright Riesling aromas with slatey, floral and iron notes and even green olives. Juicy-piquant and pervasively salty on the palate, this is a firmly structured, sweet and complex yet fine picture-book Kabinett with grip and tension but the lightness and filigreed structure only the very best Kabinett wines have to offer."

Skrutt gillar detta.
  7. Skrutt

Skrutt Medlem

Det var det jag menade, att 2019 inte finns. Tyckte det var misstänkt eftersom det finns gott om noter för #8 och Alte Reben även i nyare årgångar.

Poussard gillar detta.
  8. Skrutt

Skrutt Medlem

Hinner inte kolla ordentligt nu men jag har för mig att AP12 står för vilket fat vinet lagrats i, inte plätten i vingården.

9. Poussard

Poussard Medlem

Ah, verkar vara #12 det handlar om enligt tidigare inlägg.

10. Skrutt

Skrutt Medlem

BallyJ och MagnusH70 gillar detta.
  11. Johan Blom

Johan Blom Hobbysamlare och allsörplare

Dunns Howell Mountain gick fort den. Hann plocka en i ren panik. (Skippar Bollinger NVPZ imorgon).

12. Poussard

Poussard Medlem

Klickade också två i tron om att det är en större cuvée än vanliga Kabinetten, men skulle va kul om importören ville ge svar.

Skrutt gillar detta.
  13. Poussard

Poussard Medlem

@MagnusH70 @Skrutt Fick svar från importören att det är AP12 ”Kugel Peter”.

MagnusH70, zippan och Skrutt gillar detta.
  14. Krabban

Krabban Medlem

Värt att förtydliga är att det kostade 179 ex. moms enligt Livets goda - inkl. moms är det alltså ca 223 kronor. Då är 250kr inte så hemskt farligt tycker jag.

Plockade hem en flaska iaf!

Poussard och Skrutt gillar detta.
  15. zippan

zippan Medlem

Bokade två flaskor Hufgut. Tack alla för tipset och att ni får mig att köpa mer vin!

Sebran, Poussard, Skrutt och 1 annan gillar detta.
  16. Skrutt

Skrutt Medlem

Du har helt rätt.

De två recensionerna av nr 12 på CT är inte översvallande men vinet är ju mycket ungt och öppnar nog upp sig vad det lider.

Poussard gillar detta.
  17. BallyJ

BallyJ Medlem

Drack min tredje 2018 Falkenstein namne den som släpptes idag. Helt fantastisk, dock är jag ganska säker på en flaskvariation då flaskan idag var helt klart bäst(ur minnet såklart) av de tre. Köpte 4 st vid dagens släpp, och planerar att låta de ligga några år längre tillsammans med de 2 st 2018 jag har kvar.

Poussard och Skrutt gillar detta.

Dela sidan