Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 25 januari 2024

Mexikanaren

Medlem
Så vart det dags för Sadie igen kombinerat med lite Dönnhoff, Canonica Giovanni, m.m.

KategoriProducentProduktÅrgångNummerLandVolymPris
PortvinGraham'sSingle Harvest Tawny Port
1974​
91801​
Portugal
750​
3 199 kr
VittDönnhoffNiederhäuser Hermannshöhle Riesling Auslese Goldkapsel
2022​
90403​
Tyskland
375​
450 kr
VittDönnhoffOberhäuser Brücke Riesling Auslese
2022​
90661​
Tyskland
375​
376 kr
VittBillaud SimonChablis Premier Cru Mont de Milieu
2021​
93344​
Frankrike
750​
579 kr
VittBillaud SimonChablis Grand Cru Bougros
2021​
93466​
Frankrike
750​
889 kr
VittBillaud SimonChablis Premier Cru Les Vaillons
2021​
93529​
Frankrike
750​
549 kr
VittBillaud SimonChablis Grand Cru Vaudésir
2021​
93613​
Frankrike
750​
1 050 kr
VittBillaud SimonChablis Grand Cru Les Clos
2021​
92190​
Frankrike
750​
1 150 kr
VittEmidio PepeTrebbiano d'Abruzzo Selezione Vecchie Vite
2019​
93587​
Italien
750​
801 kr
VittSadie Family WinesPalladius
2021​
91216​
Sydafrika
750​
819 kr
VittSadie Family WinesPalladius
2021​
92934​
Sydafrika
1500​
1 995 kr
VittSadie Family WinesSkurfberg
2022​
93179​
Sydafrika
750​
529 kr
VittSadie Family WinesKokerboom
2022​
93193​
Sydafrika
750​
529 kr
VittSadie Family WinesRotsbank
2022​
90052​
Sydafrika
750​
529 kr
VittSadie Family WinesSkerpioen
2022​
92240​
Sydafrika
750​
529 kr
VittSadie Family WinesT Voetpad
2022​
93242​
Sydafrika
750​
529 kr
VittSadie Family WinesMev. Kirsten
2022​
93257​
Sydafrika
750​
1 129 kr
RöttSadie Family WinesColumella
2021​
92211​
Sydafrika
750​
999 kr
RöttSadie Family WinesColumella
2021​
92607​
Sydafrika
1500​
2 195 kr
RöttSadie Family WinesColumella
2021​
93115​
Sydafrika
3000​
4 095 kr
RöttSadie Family WinesTreinspoor
2022​
92184​
Sydafrika
750​
529 kr
RöttSadie Family WinesSoldaat
2022​
93127​
Sydafrika
750​
529 kr
RöttSadie Family WinesPofadder
2022​
92911​
Sydafrika
750​
529 kr
RöttDomaine Robert Groffier Père et FilsChambolle-Musigny 1er Cru Les Hauts-Doix
2021​
90303​
Frankrike
750​
2 499 kr
RöttDomaine Robert Groffier Père et FilsChambolle-Musigny 1er Cru Les Amoureuses
2021​
92913​
Frankrike
750​
8 599 kr
RöttDomaine Robert Groffier Père et FilsBourgogne Passetoutgrain
2021​
93332​
Frankrike
750​
399 kr
RöttDomaine Robert Groffier Père et FilsBonnes-Mares Grand Cru
2021​
93404​
Frankrike
750​
8 599 kr
RöttDomaine Robert Groffier Père et FilsBourgogne Pinot Noir
2021​
93694​
Frankrike
750​
699 kr
RöttMassimo Rivetti Family FarmBarbaresco Riserva Serraboella
2016​
95027​
Italien
1500​
959 kr
RöttAR.PE.PERocce Rosse Valtellina Superiore Riserva
2016​
93901​
Italien
750​
701 kr
RöttCanonica GiovanniBarolo Paiagallo
2019​
93359​
Italien
750​
751 kr
RöttEmidio PepeBranella
2020​
93548​
Italien
750​
1 201 kr
RöttDominio del AguilaCanta de Perdiz
2019​
93379​
Spanien
750​
2 797 kr
RöttDominio del AguilaPenas Aladas
2018​
93513​
Spanien
750​
1 797 kr
 
Last edited by a moderator:

Foodcoma

Medlem
Oj, här var det mycket gott… kan det verkligen stämma att dönnhoff hermannshöhle är på 75cl flaska? Bör väl vara att även den är på 375?
 
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Oj, här var det mycket gott… kan det verkligen stämma att dönnhoff hermannshöhle är på 75cl flaska? Bör väl vara att även den är på 375?
Yes det stämmer att båda flaskorna är 375ml. Dock sent att ändra i tabellen nu om inte admin kan gå in och ändra
 

MartinBz

Medlem
Jag tänker börja värma upp mina klickfingrar redan nu, för att försöka få några av Sadies viner... är det någonstans man kan se hur många det kommer av varje?
 

Sebran

Medlem
Fina grejer i detta släpp :)

Såg att Dönnhoff Hermannshöhle GG 2022 släpps den 16 januari också. Väldigt tråkigt, för det verkar som att Dönnhoffs 2021 GGs aldrig kommer att släppas i Sverige. Jag lär inte vara den enda här på forumet som verkligen hade sett fram emot dessa viner, men nu är det kört såvida man inte vill betala grova överpriser från utländska butiker. Samma med årgång 2019 som aldrig nådde hit. Det får helt enkelt bli att köpa Dönnhoffs GGs från Tyskland framöver när det är så osäkert med släppen på Systembolaget.

Jag har även skrivit PM till Origo för att få mer info men utan framgång :/
 

mackan92

Medlem
Fina grejer i detta släpp :)

Såg att Dönnhoff Hermannshöhle GG 2022 släpps den 16 januari också. Väldigt tråkigt, för det verkar som att Dönnhoffs 2021 GGs aldrig kommer att släppas i Sverige. Jag lär inte vara den enda här på forumet som verkligen hade sett fram emot dessa viner, men nu är det kört såvida man inte vill betala grova överpriser från utländska butiker. Samma med årgång 2019 som aldrig nådde hit. Det får helt enkelt bli att köpa Dönnhoffs GGs från Tyskland framöver när det är så osäkert med släppen på Systembolaget.

Jag har även skrivit PM till Origo för att få mer info men utan framgång :/
Oklart datum - lär säkert justeras till 19 januari då den sägs tillhöra Tillfälligt sortiment och bör därför släppas på en fredag och inte tisdag?
 

Martin F

Medlem
Fina grejer i detta släpp :)

Såg att Dönnhoff Hermannshöhle GG 2022 släpps den 16 januari också. Väldigt tråkigt, för det verkar som att Dönnhoffs 2021 GGs aldrig kommer att släppas i Sverige. Jag lär inte vara den enda här på forumet som verkligen hade sett fram emot dessa viner, men nu är det kört såvida man inte vill betala grova överpriser från utländska butiker. Samma med årgång 2019 som aldrig nådde hit. Det får helt enkelt bli att köpa Dönnhoffs GGs från Tyskland framöver när det är så osäkert med släppen på Systembolaget.

Jag har även skrivit PM till Origo för att få mer info men utan framgång :/
Sitter och hoppas på att det är fel årgång registrerad liksom släppdatum men kanske är naivt.
 
Jag fomo-klickar väl Sadie men missat alla år hittills. Däremot fått 1 st av både Palladius och Treinspoor en vecka efteråt av ren slump när onlinelagrer uppdaterats. Så jag siktar in mig på resterna även i år
 

JonasBo

Medlem
Fina grejer i detta släpp :)

Såg att Dönnhoff Hermannshöhle GG 2022 släpps den 16 januari också. Väldigt tråkigt, för det verkar som att Dönnhoffs 2021 GGs aldrig kommer att släppas i Sverige. Jag lär inte vara den enda här på forumet som verkligen hade sett fram emot dessa viner, men nu är det kört såvida man inte vill betala grova överpriser från utländska butiker. Samma med årgång 2019 som aldrig nådde hit. Det får helt enkelt bli att köpa Dönnhoffs GGs från Tyskland framöver när det är så osäkert med släppen på Systembolaget.

Jag har även skrivit PM till Origo för att få mer info men utan framgång :/
De svarar aldrig på PM eller mail enligt min erfarenhet
 

Sonderlese

Medlem
Fina grejer i detta släpp :)

Såg att Dönnhoff Hermannshöhle GG 2022 släpps den 16 januari också. Väldigt tråkigt, för det verkar som att Dönnhoffs 2021 GGs aldrig kommer att släppas i Sverige. Jag lär inte vara den enda här på forumet som verkligen hade sett fram emot dessa viner, men nu är det kört såvida man inte vill betala grova överpriser från utländska butiker. Samma med årgång 2019 som aldrig nådde hit. Det får helt enkelt bli att köpa Dönnhoffs GGs från Tyskland framöver när det är så osäkert med släppen på Systembolaget.

Jag har även skrivit PM till Origo för att få mer info men utan framgång :/
De svarar aldrig på PM eller mail enligt min erfarenhet
Samma här. Förbaskat otyg att förbjuda parallell import, det är mitt största invändning mot Sveriges undantag till EU.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Samma här. Förbaskat otyg att förbjuda parallell import, det är mitt största invändning mot Sveriges undantag till EU.
Hur har Sverige förbjudit parallellimport i strid med den inre marknadens regler? Du kan väl köpa Dönnhoff från en tysk handlare utan att denne stäms av Dönnhoff?
 

Merlot

Medlem
Fina grejer i detta släpp :)

Såg att Dönnhoff Hermannshöhle GG 2022 släpps den 16 januari också. Väldigt tråkigt, för det verkar som att Dönnhoffs 2021 GGs aldrig kommer att släppas i Sverige. Jag lär inte vara den enda här på forumet som verkligen hade sett fram emot dessa viner, men nu är det kört såvida man inte vill betala grova överpriser från utländska butiker. Samma med årgång 2019 som aldrig nådde hit. Det får helt enkelt bli att köpa Dönnhoffs GGs från Tyskland framöver när det är så osäkert med släppen på Systembolaget.

Jag har även skrivit PM till Origo för att få mer info men utan framgång :/

Jag förlitar mig inte på staten eller en enda svensk importör till vår ankdamm när det kommer till att säkerställa försörjningen av unika viner. Ser det mera som en extra trevlig överraskning där priset ibland kan bli en vinstlott. :p

Det kom ju ut väldigt positiva recensioner för några Nahe viner 2021, exempelvis Dönnhoff Dellchen som tog slut direkt till lanseringspriset hos alla näthandlare i EU (1 timma kanske) efter 100p av SR hos the WA (Jancis R satte senare 18,5++ av 20). Hermannshöhle fick 98-99p men kan fortfarande hittas för 70 EUR via tyska näthandlare, vilket borde vara mer än rimligt pris. Tyska handlare har också ofta 18 EUR - ish för 18fl vilket är väldigt bra fraktpris. Ditt inlägg triggade vissa habegär och tankar om sprängd budget. Jag gick "all in" på Dellchen men nu kommer tankarna "blir ett så bra Hermannshöhle någonsin möjligt att köpa igen till rimliga pengar".:rolleyes: Det är ju ofta kvalitet som kostar helt andra pengar i tex Frankrike. Är det orimligt att detta vin kostar minst 5 x pengarna om några år? Båda Dönnhoff 2021 lagringsbara 50 år enl. upppskattning av SR.

Ett 2021 Nahe-vin som dock nu också är svårt att hitta till rimligt pris (99-100p av SR) är SF Felseneck. Månne detta dyka upp snart i vår ankdamm, även om jag misstänker att det dröjt lite väl länge...
 

Sebran

Medlem
Jag förlitar mig inte på staten eller en enda svensk importör till vår ankdamm när det kommer till att säkerställa försörjningen av unika viner. Ser det mera som en extra trevlig överraskning där priset ibland kan bli en vinstlott. :p

Det kom ju ut väldigt positiva recensioner för några Nahe viner 2021, exempelvis Dönnhoff Dellchen som tog slut direkt till lanseringspriset hos alla näthandlare i EU (1 timma kanske) efter 100p av SR hos the WA (Jancis R satte senare 18,5++ av 20). Hermannshöhle fick 98-99p men kan fortfarande hittas för 70 EUR via tyska näthandlare, vilket borde vara mer än rimligt pris. Tyska handlare har också ofta 18 EUR - ish för 18fl vilket är väldigt bra fraktpris. Ditt inlägg triggade vissa habegär och tankar om sprängd budget. Jag gick "all in" på Dellchen men nu kommer tankarna "blir ett så bra Hermannshöhle någonsin möjligt att köpa igen till rimliga pengar".:rolleyes: Det är ju ofta kvalitet som kostar helt andra pengar i tex Frankrike. Är det orimligt att detta vin kostar minst 5 x pengarna om några år? Båda Dönnhoff 2021 lagringsbara 50 år enl. upppskattning av SR.

Ett 2021 Nahe-vin som dock nu också är svårt att hitta till rimligt pris (99-100p av SR) är SF Felseneck. Månne detta dyka upp snart i vår ankdamm, även om jag misstänker att det dröjt lite väl länge...

Jag tror inte att du kommer ångra om du köper Hermannshöhle 21. Den gamle Helmut Dönnhoff liknar årgången med 2016, dvs klassisk och extremt lagringsduglig. Dessutom har vissa tyska experter som jag litar väldigt mycket på gett Hermannshöhle högre poäng än Dellchen ;)

Ja det finns nog risk för att Origo har missat hela 2021 från Nahe. Men det är som du säger, man får säkra upp sina GGs från Tyskland framöver för att säkerställa tilldelningen.
 

jrick

Medlem
Att skriva till Origo och förvänta sig ett svar är lika framgångsrikt som att prata med en gul brevlåda har jag märkt.
Du menar att grabbarna som har icke fungerande länk till en prislista från 2021 inte prioriterar kommunikation via webben? Ni kan ju prova DM:a @baroloforever på Instagram, det är Miran Kegl.
 
Toppen