Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 25 oktober 2018

thunberg

Flaskfantast
Administratör
[container]
NummerNamnProducentVarukategoriUrsprungPrisInköpt antal
95150-01Peñas Aladas Dom Aguila 12 750 mlDominio del AguilaRÖTT VINRibera del Duero149930
95159-01Canta la Perdiz Dom Aguila 14 750mlDominio del AguilaRÖTT VINRibera del Duero239924
95839-01Barolo Bussia 14 750 mlPoderi Aldo ConternoRÖTT VINBarolo67960
95848-01Barolo Bussia Colonnello 14 750mlPoderi Aldo ConternoRÖTT VINBarolo125024
95850-01Barolo Bussia Cicala 14 750mlPoderi Aldo ConternoRÖTT VINBarolo125024
99038-01Dominus Estate 14 750 mlDominus EstateRÖTT VINNapa Valley245072
99064-01Joseph Phelps Insignia 14 750 mlJoseph PhelpsRÖTT VINNorth Coast245072
11499-03Kaggen Stormaktsporter 12% 250mlNärke KulturbryggeriÖL MMÖrebro kommun159400
[/container]
 

jrick

Medlem
Saftiga prishöjningar på Aldo Conterno, dessutom ett extremt litet antal flaskor Bussia - brukar det inte vara det tiodubbla? Kanske är så liten skörden blev efter selektering just 2014
 

jrick

Medlem
Vad säger experterna om dessa Barolo från 14? Väääääldigt varierad kvalité på årgången har jag förstått :)
Nu har jag själv druckit exakt 0 Barolo från 2014 och inte köpt jättemånga heller efter att ha gått in hårt på 2013, men det de så kallade experterna verkar tycka baserat på vad jag själv minns av många lästa recensioner är faktiskt inte att det är "vääääldigt" varierad kvalitet utan snarare att de presterar OK i en ofta men inte alltid lättare och mer tillgänglig stil som inte lämpar sig för någon riktigt lång lagring. Några undantag verkar finnas där stilen istället blivit mörk och tanninrik. En del bottennapp, ett väldigt lite fåtal som presterar på topp och så en majoritet av "drick medan du väntar på andra årgångar".
 
Vad säger experterna om dessa Barolo från 14? Väääääldigt varierad kvalité på årgången har jag förstått :)
Anser mig inte vara någon expert men var nere en sväng i Piemonte i somras och provade igenom en hel del 2014 (både Barolo och Barbaresco). Mina intryck (och det jag fick höra från producenter) är att det är en ganska ojämn årgång. En del lyckades alldeles utmärkt medan andra hade svårare. En sval årgång, men träffar man rätt blir det eleganta viner, dock inga kraftpaket. En del producenter valde att ta druvorna från sina prestige/cru-lägen till deras standardbarolo. På så sätt blir standardbarolon hos dessa producent lite "dopade" med bättre grundmaterial.

Möjligen att Barbaresco generellt lyckades aningen bättre än Barolo (även om jag provade en del alldeles utmärkta Barolo från 14).
 

Swedy

Medlem
Hmm... Bussia håller ju generellt hög standard, men frågan är om man vågar köpa på sig någon från denna ”svaga” årgång :rolleyes:
 
Hmm... Bussia håller ju generellt hög standard, men frågan är om man vågar köpa på sig någon från denna ”svaga” årgång :rolleyes:
WA tycker såhär om dem:
upload_2018-10-19_16-24-27.png

Inte värdelöst, men för den pengen finns det nog mer spännande grejer!
 

Trydebull

Medlem
Vad säger experterna om dessa Barolo från 14? Väääääldigt varierad kvalité på årgången har jag förstått :)

Baserat på det jag testat och o några fall druckit från 2014 från Italien (och Rhone för den delen) så kan jag väldigt snabbt konstatera att ni inte på något sätt behöver bekymra er om konkurrens från min sida. Jag kan inte se att det finns någon som helst anledning alls att köpa 2014. Det finns så mycket annat bra att lägga pengar på. Undantag skulle möjligtvis vara vertikaler som behöver hållas vid liv eller enstaka flaskor från enstaka favoritproducenter för att få möjlighet att väga årgångar mot varandra.
 

JonasBo

Medlem
Producenterna är rätt noggranna med kvaliteten på vinerna som de släpper. Hade de inte varit nöjda med en cru hade den inte släppts.
Finns ingen anledning att INTE köpa Barolo 2014 men tycker att man med fördel testar vinet innan man köper på dig större mängder.
 

Trydebull

Medlem
Producenterna är rätt noggranna med kvaliteten på vinerna som de släpper. Hade de inte varit nöjda med en cru hade den inte släppts

Jag gillar både att lyss till, lära av och läsa om producenter och vad de själva tänker och tycker om sina viner! Det är ju en otroligt intressant del i vinintresset.

Problemet är att när man lyssnar till den som recenserar sitt eget levebröd så tenderar nog opartiskheten att få sig en törn. Jag skulle nog generellt säga att om det finns en Baroloproducent som hävdar att 2014 års viner är bättre eller ens likvärdiga med t ex 10, 13 och 15, så skulle jag välja att inte lita på denne.

Sen kan man ju vara nöjd i perspektivet att man har gjort ett bra vin, eller ett bättre vin än andra. Men att säga att 2014 är en lika bra årgång som innan och efter vore nog i de flestas öron en, om inte grov lögn, så åtminstone en fabulös försköning av subjektiva bedömningar.

Härav sluter jag mig till att det inte finns någon anledning att köpa 2014.

Sen har ju naturligtvis alla rätt till sin egen uppfattning om 2014!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Problemet är att när man lyssnar till den som recenserar sitt eget levebröd så tenderar nog opartiskheten att få sig en törn. Jag skulle nog generellt säga att om det finns en Baroloproducent som hävdar att 2014 års viner är bättre eller ens likvärdiga med t ex 10, 13 och 15, så skulle jag välja att inte lita på denne.
Grundregel: den årgång som finns till salu är alltid en bra årgång! :) Ovanför bra hittar vi bl.a. utmärkta och lysande årgångar, samt århundradets årgång, som numera dyker upp cirka vart tredje år. ;)
Sedan kan man ibland dechiffrera beskrivningarna: tillgänglig årgång (saknar strukturen för att lagras), charmig årgång (tunn och lätt)...
Terminologin kommer mest från Bordeaux där det verkligen blir fokus på en årgång åt gången, året efter skörd, i samband med en primeur-handeln.
 

jrick

Medlem
Producenter är oftast emotionellt mest tillgivna svåra år som 2014 då de är stolta över att ha fått ihop ett bra vin alls, även om det inte är i alls samma klass som den där årgången då allt gick som det skulle, med långsam och jämn mognad, vacker väder vid skörd osv. Så när gäller sådant som årgångars relativa kvalitet är nog producenterna de sista man ska luta sig mot, åtminstone inte förrän tiden gett en lagom distans och det är en annan årgång man säljer.
 

chambertin

Medlem
WA tycker såhär om dem:
Visa bifogad bild 14576
Inte värdelöst, men för den pengen finns det nog mer spännande grejer!
Och sen finns ju lite -13 från Aldo Conterno fortfarande kvar hos t.ex Lobenberg.
Personligen skulle jag inte haft ngt emot att ha lite -14 från Aldo Conterno i källaren men när priserna ligger på samma nivå som -13 utanför Sverige så hoppar jag nog över det. Annars är det ju förträffligt med årgångar som har olika karaktär och uttryck (och drickbarhet som unga/gamla ) men priserna bör ju i ngn mån avspegla kvaliteten och inte bara efterfrågan. Tyvärr är väl Piemonte nästa Bourgogne vg prisutveckling så det här lär nog pågå ett tag till skulle jag tro.
 
Lite OT då det inte gäller vin men jag är iallafall glad att jag lyckades lägga vantarna på en Kaggens Stormaktsporter. De tog slut på 1 sekund om ens det.

Lyckades även boka några Conterno men tog bort dem efter jag drog mig till minnes diskussionen här. För mycket pengar att lägga på en dålig årgång helt enkelt.
 
Toppen