Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 28 november 2019

V

Vincent H

28 nov.JPG

Preliminär lista över webblanseringar som kommer 28 november
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Var det bara jag som hickade till över Nyetimber 1086, engelskt prestigebubbel för 1999 kr för en halvmagnum? Visst kan engelskt bubbel vara bra, och kan i vissa fall tas för champagne i blindprovningar, men redan när de kostar som en årgångschampagne känns även de bra exemplaren i allmänhet för dyra för mig. Undrar om inte den prissättningen är till för den inhemska marknaden, med sin tilltagande kritstrecksrandiga nationalism och övertygelse om att de minsann kan göra allt bättre än kontinentaleuropéerna? ;) Jag menar, dyrare än en Krug Grande Cuvée - ska man ens behöva blindprova plonket för att avfärda den prissättningen helt?
 
Last edited:

Christer J

Medlem
Var det bara jag som hickade till över Nyetimber 1086, engelskt prestigebubbel för 1999 kr för en halvmagnum? Visst kan engelskt bubbel vara bra, och kan i vissa fall tas för champagne i blindprovningar, men redan när de kostar som en årgångschampagne känns även de bra exemplaren i allmänhet för dyra för mig. Undrar om inte den prissättningen är till för den inhemska marknaden, med sin tilltagande kritstrecksrandiga nationalism och övertygelse om att de minsann kan göra allt bättre än kontinentaleuropéerna? ;) Jag menar, dyrare än en Krug Grande Cuvée - ska man ens behöva blindprova plonket för att avfärda den prissättningen helt?
I min nya fantastiska bok "Christies World Encyclopedia of Champagne and Sparkling wine" får Nyetimber högst poäng av alla englandare, 90 poäng, som Pommery och Moet & Chandon t ex.
Så här skrivs det om 1086.
"In 2018, to commemorate their 30th anniversary, Nyetimber revealed two new wines, Englands first prestige cuvées. Named "1086" to highlight the first written records mentioning the estate. Nyetimber 1086 was first made in the 2009 vintage and its rosé version in the 2010 vintage"
Essi Evallan har smakat dessa och ger dessa höga betyg motsvarande extraordinarily exceptional!
1086, 46% chardonnay, 43% pinot noir och 11% meunier.
1086 rosé, 75% pinot noir och 25% chardonnay.

Både 2009 och 2010 anses som mycket bra årgångar.

Intressant är att läsa om deras skördar;
2008=162 ton
2009=970 ton!
2010=913 ton
2011=200 (dålig blommning så endast 60% av de 200 användes)
2012 skippades helt! Alltså inget vin producerat.
Snacka om high chaparall.
 
Last edited:
Väldigt tyst kring det här släppet, såg att Chapoutier-vinerna gick för nästan det dubbla om man beställde direkt från producentens egen hemsida...
 

Håkan

Medlem
Någon som har någon koll på Giaconda shiraz. För en herrans massa år sen när jag drack det senast så minns jag att priserna var betydligt högre. Jag har för mig att 1998 gick runt 800 kr, för ca 20 år sen. Är ambitionsnivån lägre idag, eller är det helt enkelt så att vinet hamnat i bortglömt segment? Roligt om någon vet. Jag bokade en flaska bara för att kolla.
 

Jos

Medlem
Var det bara jag som hickade till över Nyetimber 1086, engelskt prestigebubbel för 1999 kr för en halvmagnum? Visst kan engelskt bubbel vara bra, och kan i vissa fall tas för champagne i blindprovningar, men redan när de kostar som en årgångschampagne känns även de bra exemplaren i allmänhet för dyra för mig. Undrar om inte den prissättningen är till för den inhemska marknaden, med sin tilltagande kritstrecksrandiga nationalism och övertygelse om att de minsann kan göra allt bättre än kontinentaleuropéerna? ;) Jag menar, dyrare än en Krug Grande Cuvée - ska man ens behöva blindprova plonket för att avfärda den prissättningen helt?
Vilken tur att de la det fantastiska erbjudandet på weblansering eftersom det lätt blir hysteriskt annars. 3 av 36 flaskor bokades (kan således vara 0 sålda om felklick som inte hämtas ut)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I min nya fantastiska bok "Christies World Encyclopedia of Champagne and Sparkling wine" får Nyetimber högst poäng av alla englandare, 90 poäng, som Pommery och Moet & Chandon t ex.
Så här skrivs det om 1086.
"In 2018, to commemorate their 30th anniversary, Nyetimber revealed two new wines, Englands first prestige cuvées. Named "1086" to highlight the first written records mentioning the estate. Nyetimber 1086 was first made in the 2009 vintage and its rosé version in the 2010 vintage"
Essi Evallan har smakat dessa och ger dessa höga betyg motsvarande extraordinarily exceptional!
1086, 46% chardonnay, 43% pinot noir och 11% meunier.
1086 rosé, 75% pinot noir och 25% chardonnay.

Både 2009 och 2010 anses som mycket bra årgångar.

Intressant är att läsa om deras skördar;
2008=162 ton
2009=970 ton!
2010=913 ton
2011=200 (dålig blommning så endast 60% av de 200 användes)
2012 skippades helt! Alltså inget vin producerat.
Snacka om high chaparall.
Ja, och vem skulle betala 1999 kr för en prestige-Pommery som spätts ut med lite Pinot Meunier? :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Väldigt tyst kring det här släppet, såg att Chapoutier-vinerna gick för nästan det dubbla om man beställde direkt från producentens egen hemsida...
Jag har också sett de fullständigt galna priserna i Chapoutiers webbutik. Hos handlare ute i Europa kostar prestige-Chapoutierer ungefär som på SB. Jag uppfattar SB-priserna som varken särskilt låga eller särskilt höga.
 

Swedish

Medlem
Någon som har någon koll på Giaconda shiraz. För en herrans massa år sen när jag drack det senast så minns jag att priserna var betydligt högre. Jag har för mig att 1998 gick runt 800 kr, för ca 20 år sen. Är ambitionsnivån lägre idag, eller är det helt enkelt så att vinet hamnat i bortglömt segment? Roligt om någon vet. Jag bokade en flaska bara för att kolla.
Jag har ungefär samma minnesbild. 2004:av är den senaste årgången av shirazen jag kan minnas i Sverige. Hypen ligger ju på chardonnayn ( som den har gått upp i pris istället)
 
Toppen