Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 7 oktober 2021

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nej det är stor skillnad. Tänk PSG mot valfritt topplag i Allsvenskan. Däremot är det ingen större kvalitetsskillnad på L'Hospice och d'Ampuis en del årgångar, även om d'Ampius generellt vinner mer på lagring och håller längre.
Kalmar FF :D
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Nej det är stor skillnad. Tänk PSG mot valfritt topplag i Allsvenskan. Däremot är det ingen större kvalitetsskillnad på L'Hospice och d'Ampuis en del årgångar, även om d'Ampius generellt vinner mer på lagring och håller längre.
Efter att ha testat L’Hospice kan jag bara inte förstå hur LaLaLa kan bli så mycket bättre.. för 5 gånger pengen.
Men börjar bli otroligt nyfiken på att prova en..
har La Turque 2010 för 3995 här i stan. Legat perfekt sen release.
 

Pontus

Medlem
Efter att ha testat L’Hospice kan jag bara inte förstå hur LaLaLa kan bli så mycket bättre.. för 5 gånger pengen.
Men börjar bli otroligt nyfiken på att prova en..
har La Turque 2010 för 3995 här i stan. Legat perfekt sen release.
Risk att den är inne I sin absolut tråkigaste fas nu, så vänta minst 5 år blir mitt tips. Alternativt lufta länge om nyfikenheten tar över.
 

Kaptenen

Medlem
För min del blev det

1× Bernabeleva Vina Bonita 2019
1× Bernabeleva Carril del Rey 2019
1× Bernabeleva Arroyo del Tortolas 2019

Nyfikenheten tog överhand när jag läste om vinerna.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Vad sägs det om vinerna?
2019 Carril del Rey
(92510)

Bodegas Bernabeleva
Vinos de Madrid, Madrid, Spanien
Mintigare och samtidigt både mer syltad och parfymerad i frukten än instegsvinet, med drag av körsbär, plommon och cassis. Lite tätare, men fortfarande avstramande och elegant. Bara en aning av stökiga toner. Bra längd och bra potential.
Lagringstid: 2021-2029
Poäng: 17.5
Lanseringsdatum: 2021-10-07
Pris: 299 (Helbutelj)

2019 Arroyo del Tortolas
(92748)

Bodegas Bernabeleva
Vinos de Madrid, Madrid, Spanien
Större, mjukare och aningen mörkare i frukten än Carril del Ray. Tillgängligare i strukturen, men även här finns visst lagringsbehov. Föredrar helt klart den förra (mer parfymerad, bättre längd om än klart slankare ), men den som föredrar kraft och tyngd bör nog välja denna.
Lagringstid: 2021-2029
Poäng: 17
Lanseringsdatum: 2021-10-07
Pris: 299 (Helbutelj)

2019 Viña Bonita
(92814)

Bodegas Bernabeleva
Vinos de Madrid, Madrid, Spanien
Rätt sluten, än mer återhållen än de övriga, men har mer nyans i frukten, i synnerhet i eftersmaken. Påminner mer om Carril del Rey, men har mer koncentration. Bra grepp och fokus. Bör lagras något. Mycket bra.
Lagringstid: 2021-2029+
Poäng: 18
Lanseringsdatum: 2021-10-07
Pris: 409 (Helbutelj)
 

Hampe

Medlem
2019 Carril del Rey
(92510)

Bodegas Bernabeleva
Vinos de Madrid, Madrid, Spanien
Mintigare och samtidigt både mer syltad och parfymerad i frukten än instegsvinet, med drag av körsbär, plommon och cassis. Lite tätare, men fortfarande avstramande och elegant. Bara en aning av stökiga toner. Bra längd och bra potential.
Lagringstid: 2021-2029
Poäng: 17.5
Lanseringsdatum: 2021-10-07
Pris: 299 (Helbutelj)

2019 Arroyo del Tortolas
(92748)

Bodegas Bernabeleva
Vinos de Madrid, Madrid, Spanien
Större, mjukare och aningen mörkare i frukten än Carril del Ray. Tillgängligare i strukturen, men även här finns visst lagringsbehov. Föredrar helt klart den förra (mer parfymerad, bättre längd om än klart slankare ), men den som föredrar kraft och tyngd bör nog välja denna.
Lagringstid: 2021-2029
Poäng: 17
Lanseringsdatum: 2021-10-07
Pris: 299 (Helbutelj)

2019 Viña Bonita
(92814)

Bodegas Bernabeleva
Vinos de Madrid, Madrid, Spanien
Rätt sluten, än mer återhållen än de övriga, men har mer nyans i frukten, i synnerhet i eftersmaken. Påminner mer om Carril del Rey, men har mer koncentration. Bra grepp och fokus. Bör lagras något. Mycket bra.
Lagringstid: 2021-2029+
Poäng: 18
Lanseringsdatum: 2021-10-07
Pris: 409 (Helbutelj)

Var är dessa noter från?
 

Kaptenen

Medlem
Det blev samma 3-pack här. Har kommit till tron att jag gillar den här typen av garnacha.
Det ska bli kul att prova dem, men de får väl ligga i 5 år, eller vad tror du? Robert Parker är väl egentligen den enda som uppmärksammat dessa viner, men han är väldigt positiv.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det ska bli kul att prova dem, men de får väl ligga i 5 år, eller vad tror du? Robert Parker är väl egentligen den enda som uppmärksammat dessa viner, men han är väldigt positiv.
Vet inte om jag orkar vänta så länge, kommer nog drickas det närmsta året.
 
Toppen