Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 8 november 2012

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 8 november 2012

Anders Landström skrev:
Systembolagets webblansering 8 november 2012

2008 Côte-Rôtie La Mouline och 2010 Côte-Rôtie La Landonne från Guigal

Garanterat felskrivning på La Landonne, det måste vara en 2008:a där också. Och var f-n tog La Turque 2008 vägen? De här vinerna ligger ca 42 månader på fat, så 2010 buteljeras först våren 2014.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 8 november 2012

Tristanqx skrev:
2008 verkar inte vara en bra årgång för Guigal, Jag väntar nog på 2009.

2008 är en dålig årgång för Rhône i allmänhet, inte specifikt för Guigal...
 
Trådskapare
A
Sv: SV: Webblansering 8 november 2012

vintomas skrev:
Garanterat felskrivning på La Landonne, det måste vara en 2008:a där också.

Slapp igenom Landströms kvalitetskontroll. Rhone är ju inte riktigt mitt område heller :)
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering 8 november 2012

vintomas skrev:
2008 är en dålig årgång för Rhône i allmänhet, inte specifikt för Guigal...

Ja, så kanske det är, men på plats i Tain i somras så föredrog jag kooperativets 2008:eek:r framför 2009:eek:rna, helt tveklöst faktiskt.

Förövrigt noterar jag att de Vogüé (eller tryffelsvinet) har höjt priserna ganska rejält. Musigny 25%, C-M 1er ca. 40%, byvinet ca. 30%...
 
Trådskapare
A
SV: Webblansering 8 november 2012

Blev en flaska var av :

Les Amoureuses Jacques-Frédéric Mugnier
Musigny Grand Cru Jacques-Frédéric Mugnier

Inte riktigt samma tryck på resten
 

Dovberg

Medlem
SV: Webblansering 8 november 2012

Anders Landström skrev:
Blev en flaska var av :

Les Amoureuses Jacques-Frédéric Mugnier
Musigny Grand Cru Jacques-Frédéric Mugnier

Inte riktigt samma tryck på resten

Hur lyckades du med det? Jag tryckte som en idiot för att få musigny, men fick ingen :( Har lyckats alla gånger innan, men hade inte turen på min sida den här gången.
 

Håkan

Medlem
SV: Webblansering 8 november 2012

Vi får nog alla gå Anders knapptryckningskurs, min första förlust också. Rekommenderar att ni bokar Batarden, den skall vara världigt bra.
 
Trådskapare
A
SV: Webblansering 8 november 2012

Håkan skrev:
Vi får nog alla gå Anders knapptryckningskurs, min första förlust också. Rekommenderar att ni bokar Batarden, den skall vara världigt bra.

Har ju inte varit allt för framgångsrik förut men denna gång fick jag ett fint flyt i mina musrörelser så ren tur. Lite som ett perfekt slag i tennis, det händer bara och det är svårt att upprepa nästa gång
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering 8 november 2012

Anders Landström skrev:
Blev en flaska var av :

Les Amoureuses Jacques-Frédéric Mugnier
Musigny Grand Cru Jacques-Frédéric Mugnier

Nämen va kul, verkligen jättekul. Hoppas nu bara att de inte är korkade...

Som Dovberg och Håkan så tryckte jag som en tok på en artikel, ingen framgång. Är det någon som har tipsnumret till anti-dopningbyrån? Karln fuskar och måste straffas! ;D
 
Trådskapare
A
SV: Webblansering 8 november 2012

Anders Landström skrev:
Blev en flaska var av :

Les Amoureuses Jacques-Frédéric Mugnier
Musigny Grand Cru Jacques-Frédéric Mugnier

Inte riktigt samma tryck på resten

En uppdatering.

Les Amoureuses Jacques-Frédéric Mugnier: Tilldelad
Musigny Grand Cru Jacques-Frédéric Mugnier : Köplats (jag var 100% säker på att det stod tilldelning men så fel hade jag).

Kanske kan glädja några av er då köplats normalt sett innebär ingen tilldelning
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering 8 november 2012

Anders Landström skrev:
En uppdatering.

Les Amoureuses Jacques-Frédéric Mugnier: Tilldelad
Musigny Grand Cru Jacques-Frédéric Mugnier : Köp ;Dlats (jag var 100% säker på att det stod tilldelning men så fel hade jag).

Kanske kan glädja några av er då köplats normalt sett innebär ingen tilldelning

Ja! Där satt den! ;D Nej, jag blir ju inte lyckligare av att nån annan blir utan, såvida den kvoten inte går till mig vill säga. Köplats på Mysignyn lyckades även jag med, men det kvittar ju.
 

Dovberg

Medlem
SV: Webblansering 8 november 2012

Anders Landström skrev:
En uppdatering.

Les Amoureuses Jacques-Frédéric Mugnier: Tilldelad
Musigny Grand Cru Jacques-Frédéric Mugnier : Köplats (jag var 100% säker på att det stod tilldelning men så fel hade jag).

Kanske kan glädja några av er då köplats normalt sett innebär ingen tilldelning

Tycker det är märkligt att ingen av oss fick någon musigny. Det kom ändå 12 flaskor, vilket i teorin säger att 12 pers var snabbare än oss. Det känns skumt. Skulle inte förvåna mig om någon med rätt bulvaner-program tog alla 12 stycken och säljer dem vidare sen. Får bryta ihop och försöka på Rousseau-vinerna istället. Då ska jag trycka som om det vore på liv och död.

Beställde två Batard-montrachet istället. Har inga riktigt bra vita bourgogner i källaren så jag trösta mig med detta.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 8 november 2012

Anders Landström skrev:
Kanske kan glädja några av er då köplats normalt sett innebär ingen tilldelning

Ge inte upp hoppet! Jag har faktiskt fått en flaska på köplats i år. Å andra sidan har jag inte fått sex flaskor som jag fick bekräftelse på (onlinebeställning vid vanlig lansering, ej webblansering) så jag är inte direkt en som har "tur i spel".
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering 8 november 2012

vintomas skrev:
Ge inte upp hoppet! Jag har faktiskt fått en flaska på köplats i år.

Var det också ett vin med rejält drag efter?

Dovberg skrev:
Får bryta ihop och försöka på Rousseau-vinerna istället. Då ska jag trycka som om det vore på liv och död.

Ja jag gör väl ett försök även jag, men det går nog inte bättre det skulle jag tro. Det finns fler som gör Chambertin; det slutar nog med att jag köper en annan version och slutar irritera mig. :)

Dovberg skrev:
Beställde två Batard-montrachet istället. Har inga riktigt bra vita bourgogner i källaren så jag trösta mig med detta.

Drick dem inte för sent, om du inte vill chansa.
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering 8 november 2012

Dovberg skrev:
Tips på när dem ska drickas?

Nja, jag är inte rätt person att fråga, vintomas har nog mer på fötterna för att komma med ett gott råd.

Svaret beror också en hel del på hur högt du värderar mogenhet och hur sur du skulle bli om de visar sig vara oxiderade. Firman har tyvärr inget vidare facit, men det är ju å andra sidan inte så att alla deras viner åker utför ett stup efter 6 år. Jag själv hade nog sopat i mig en runt 5-6 årsåldern (få viner kollapsar innan) och chansat med att lagra den andra en bra bit in i potentiell mogenhet (>10).
 
Trådskapare
A
SV: Webblansering 8 november 2012

vintomas skrev:
Ge inte upp hoppet! Jag har faktiskt fått en flaska på köplats i år. Å andra sidan har jag inte fått sex flaskor som jag fick bekräftelse på (onlinebeställning vid vanlig lansering, ej webblansering) så jag är inte direkt en som har "tur i spel".

Det blev ingen Musigny. Är inte så förvånad.
 
Toppen