Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering, T8, 22 maj 2014

Åter igen - förhandsinformation fr SB.


RÖDA VINER
VaruNrVarunamnStatusÅrgångLandVolymPrisKr/lModul
92100Bourgogne Cuvee Halinard Dugat-PySäljstart2014-05-222011Frankrike750T8
92036Gevrey-Chambertin Robert Groffier Père et FilsSäljstart2014-05-222012Frankrike750T8
92101Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes Dugat-PySäljstart2014-05-222011Frankrike750T8
90393Clos Vougeot "Musigni" Grand CruSäljstart2014-05-222012Frankrike750T8
90644Chambolle-Musigny Premier Cru Les SentiersSäljstart2014-05-222012Frankrike750T8
92109Gevrey-Chambertin Premier Cru Clos Saint-Jacques Bruno ClairSäljstart2014-05-222009Frankrike750T8
92031Chambolle-Musigny Premier Cru Les Amoureuses Robert Groffier Père et FilsSäljstart2014-05-222012Frankrike750T8
92089Bonnes-Mares Grand Cru Chambolle-MusignySäljstart2014-05-222012Frankrike750T8
92105Chambertin Clos de Bèze Grand Cru Bruno ClairSäljstart2014-05-222009Frankrike750T8
92103Charmes-Chambertin Grand Cru Dugat-PySäljstart2014-05-222011Frankrike750T8
 

Håkan

Medlem
Clos St Jacques 09 Bruno Clair upp mer än 50% från 08 (1399 vs 899). Helt plötsligt blev det inte riktigt lika mycket ett måsteköp, snarare ett inteköp.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Några måsteköp vid detta släpp 22/5-14?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då jag ser denna lista, så gör det inte särskilt ont att ha HÅRT köpstopp.
Vilken tur för mig att jag föredrar annat.
Allt annat.
 

Håkan

Medlem
Jag har lite svårt att acceptera att priserna går upp med 30-40% på Bourgogne 2012 mot 2009 (och ca 20% mot 2010). Jag tror att vinerna inte kommer att gå åt speciellt snabbt, priserna är för höga helt enkelt, tyvärr är priserna i paritet med resten av världen så det är väl de priserna vi får vänja oss vid. Det verkar inte vara något jättesug internationellt (förutom värstingarna) till de priser som erbjudits (jag får samma erbjudanden om och om), vi får väl hoppas att priserna sansar till sig.
 
Jag har lite svårt att acceptera att priserna går upp med 30-40% på Bourgogne 2012 mot 2009 (och ca 20% mot 2010). Jag tror att vinerna inte kommer att gå åt speciellt snabbt, priserna är för höga helt enkelt, tyvärr är priserna i paritet med resten av världen så det är väl de priserna vi får vänja oss vid. Det verkar inte vara något jättesug internationellt (förutom värstingarna) till de priser som erbjudits (jag får samma erbjudanden om och om), vi får väl hoppas att priserna sansar till sig.

Samma symptom som drabbat andra vindistrikt. Priserna höjs ju 2012 pga låg skörd men det kommer nog att etableras som en ny nivå om det visar sig att vinerna säljer.
 

Karl

Medlem
Nej den här gången finns det inget intresse för min del. Känns lite som fantasipriser i detta område nu för tiden. Med tanke på att de klåfingriga köpsugna fingrarna beställt hem några av guigals La-la viner från 2010 nyligen så tycker plånboken också om en lite paus i köphetsen.
 

Arvid

Medlem
För dem som fortfarande är sugna så är där faktiskt ett par kap om man kikar på priserna internationellt. Speciellt Groffier i toppnivån är rätt schysst prissattt. Och vinerna är stora, men smakmässigt inte ämnade för att lämna källaren på ett bra tag.
 
För dem som fortfarande är sugna så är där faktiskt ett par kap om man kikar på priserna internationellt. Speciellt Groffier i toppnivån är rätt schysst prissattt. Och vinerna är stora, men smakmässigt inte ämnade för att lämna källaren på ett bra tag.

Köpte Les Sentiers för en 100-lapp billigare i Bourgogne. Planerar att låta dem ligga ett antal år
 

Kostjan

Mot bättre vetande
För dem som fortfarande är sugna så är där faktiskt ett par kap om man kikar på priserna internationellt. Speciellt Groffier i toppnivån är rätt schysst prissattt. Och vinerna är stora, men smakmässigt inte ämnade för att lämna källaren på ett bra tag.
Ja, Groffier är bra skit !
Någon flaska blir det nog till att klicka hem.
 

Swedish

Medlem
För dem som fortfarande är sugna så är där faktiskt ett par kap om man kikar på priserna internationellt. Speciellt Groffier i toppnivån är rätt schysst prissattt. Och vinerna är stora, men smakmässigt inte ämnade för att lämna källaren på ett bra tag.

Det som är lite lustigt är att Groffier är nästintill omöjligt att få tag på i Frankrike medans SB har all svårighet i världen att sälja dom...
 

Arvid

Medlem
Det som är lite lustigt är att Groffier är nästintill omöjligt att få tag på i Frankrike medans SB har all svårighet i världen att sälja dom...

Ja, det är en galet stor allokation de får. Jag har kämpat till mig 3 Bonnes Mares,6 Amoureuses, 1 Beze. Suck.
 
Ja, det är en galet stor allokation de får. Jag har kämpat till mig 3 Bonnes Mares,6 Amoureuses, 1 Beze. Suck.

På den här lanseringen behövde du inte kämpa. En sengångare hade fått tilldelning. Det finns fortfarande att köpa, vilket i normala fall med den här typen av viner inte händer.
 
Toppen