Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Weblansering 20e november

doda

Medlem
Tack Erik! Vet du eller någon annat om kvantiteterna på Bollinger RD och Jacquesson Ay Vauzelle Terme? Louis Roederer Blanc de Blancs vet jag från annat håll att det är 96 st.
 
Trådskapare
E

Erik Nordin

Medlem
Tack Erik! Vet du eller någon annat om kvantiteterna på Bollinger RD och Jacquesson Ay Vauzelle Terme? Louis Roederer Blanc de Blancs vet jag från annat håll att det är 96 st.
Nej, jag vet tyvärr inget om kvantiteterna. Det brukar väl komma ut på hemsidan 3 dagar innan eller så. För mig är det obegripligt att den informationen inte kommer ut i samtidigt som övrig information om vinerna.

Sen tycker jag det är mycket dåligt att inte preliminära listor kan finnas på Bolis hemsida så fort lanseringen bestämts, så att man kan planera och budgetera sina köp. Men de lever väl kvar i tron att alla svenskar handlar sitt vin hos dem, så det finns ingen anledning för dem att ha någon framförhållning.
 
Trådskapare
E

Erik Nordin

Medlem
Jag har aldrig skämts för att fråga om jag inte vet, så här kommer två möjligtvis dumma frågor gällande weblanserningen:
Hur tar man reda på deg-datum och basårgång för Selosserna som släpps? Någon kanske redan vet?
Är Rossignol-Trapet en bra producent?
 

Håkan

Medlem
Rossignol Trapet är en biodynamisk producent som producerar "terroirdrivna" viner, alltså inga Arlot, Lucien Le Moine eller Claude Dugat viner men heller inga naturviner. De jag provat har varit solida och de levererar ungefär enligt pris. Tycker vinerna är rimligt prissatta här även om jag själv ryggar tillbaks. De som brukar vara bäst är Chapelle Chambertin och Chambertin, och det avspeglar sig i priset. Tyvärr kommer inte Petit Chapelle som är granne med Chapelle, jag provade Petit Chapelle mot Chapelle för något år sen (tror det var 05or) och då kändes de likvärdiga men eftersom Petit Chapelle är premier cru blir den billigare.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har aldrig skämts för att fråga om jag inte vet, så här kommer två möjligtvis dumma frågor gällande weblanserningen:
Hur tar man reda på deg-datum och basårgång för Selosserna som släpps?
Selosserna lär vara degorgerade 2014, för de nylanserade brukar alltid vara degorgerade några månader tidigare. Datumet står (som bekant?) på etiketten. Det här med ingående årgångar i Selosses årgångslösa champagner är lite knepigt, för många av oss upplever att svaren vid olika tillfällen inte riktigt verkar hänga ihop.
 

doda

Medlem
Hade för mig att det skulle komma 96 flaskor av Roederer BbB 2008, men det är bara 54 i saldot inför den 20:e. Det blir tight att få något är jag rädd.
 
Köpte Deutz Vinotheque-vinerna. Visst, ett litet högt pris men har hitintills inte druckit en dåligt flaska. Drack nyligen en 89 BdB så var fantastiskt bra.

I övrigt passade jag, antingen finns vinerna i källaren eller så var det lite gäsp över priserna.
 
Trådskapare
E

Erik Nordin

Medlem
Vill klargöra att min kommentar gällde champagnedelen denna gång, inga andra viner,
Tack för klargörande, jag brukar vara lyhörd mot forumets seniora vindrickares åsikter. Men i det här fallet handlar det mest om att jag funderar över att köpa andra viner för de pengarna.
 

Vino fino

Medlem
Jag bokade en vardera, enligt kvot, av T-Rs Chambertin och Latricieres samt en Thibault NSG. Priserna är ju inte roliga men de står sig i alla fall internationellt.

Valuta för pengarna? Tveksamt. Kommer Bggne bli billigare framöver? Tveksamt.
 

downtown

Medlem
Här blev det Ay Vauzelle Terme, R.D. och Roederer BdB. Får se om jag bekräftar RD:n. Om någon är intresserad av den är det bara att höra av sig.
 
Toppen