Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Weblansering 6/12?

Ramberg

Medlem
Hej!

Någon som har listat ut vad som släpps i websläppet den 6:e december ännu?
Hittar ingen info här på forumet.
SB släpper det väl typ imorgon eller på fredag, men gör ju inget med lite extra framförhållning, för att planera i god tid även för det "vanliga" släppet den 1/12 tänkte jag...
 
SV: Weblansering 6/12?

Systembolaget har inte skickat några listor men per idag är webblanseringen 6 december tillgänglig på webben.

Primärt Whiskey och Bourgogne från bland annat Sylvain Cathiard

PS. Välkommen till forumet
PS2. Ska skicka ett mail till Systembolaget och fråga varför vi inte fick denna i förväg
 
Trådskapare
Ramberg

Ramberg

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Tack Anders!
Låg inte uppe något webbsläpp när jag skickade ut (den felstavade) frågan.

Shit, mycket bra Cathiard + Clos de Tart den 6:e + vanliga släppet den 1:a.
Well, det blir bara julklappar till pappa i år tror jag bestämt.
 

Silenos

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Ja, tajming var väl inte optimal kanske, men men.

Ramberg: Har du några erfarenheter av Clos de Tart? Jag tycker oftast det verkar sågas.
 

Silenos

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Martin Berggren skrev:
Gode kristus, nästan 1200 spänn för NSG 1er cru. Mitt förhållande med Cathiard är på väg utför!

Ja usch, mitt har aldrig börjat. Jag gör ett strandhugg på Malconsorts denna årgången; sen så får det räcka. Hej och hej då Sylvain!
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: Weblansering 6/12?

Silenos skrev:
Ja usch, mitt har aldrig börjat. Jag gör ett strandhugg på Malconsorts denna årgången; sen så får det räcka. Hej och hej då Sylvain!

Gör du rätt i. Malconsorts är ett stort vin på alla sätt. Kommunvinet ett av de allra bästa i hela Bourgogne. Vinerna däremellan är jag inte helt såld på.
 
SV: Weblansering 6/12?

Silenos skrev:
Ja usch, mitt har aldrig börjat. Jag gör ett strandhugg på Malconsorts denna årgången; sen så får det räcka. Hej och hej då Sylvain!

Skön prisutveckling på Malconsort

Årgång 2008 SB lansering mars 2012: 1.280 SEK
Årgång 2009 SB lansering september 2012: 1.540 SEK
Årgång 2010 SB lansering december 2012: 1.690 SEK

Vill bara hänvisa tillbaka till en tråd, där jag blev lite ifrågasatt då jag hävdade att priserna på Bourgogne översteg Champagne samt ur ett ekonomiskt perspektiv förbanna den dag jag gick över till den mörka bourgognesidan
 

Silenos

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Anders Landström skrev:
Skön prisutveckling på Malconsort

Årgång 2008 SB lansering mars 2012: 1.280 SEK
Årgång 2009 SB lansering september 2012: 1.540 SEK
Årgång 2010 SB lansering december 2012: 1.690 SEK

Ja just prisutvecklingen på det här vinet har jag funderat på tidigare. Det är inte rimligt någonstans. Förvisso är väl Malconsorts egentligen en grand cru och marknaden är ju beredd att betala än mer än vad vinerna släpps för i Sverige, men ändå... Jag är inte säker, men jag har fått för mig att jag någonstans läst att Cathiard är en av de firmor där de själva varit drivande för en stor del av prisökningarna. Det var något med släktingar (passiva ägare) som önskade avkastning.

Vill bara hänvisa tillbaka till en tråd, där jag blev lite ifrågasatt då jag hävdade att priserna på Bourgogne översteg Champagne samt ur ett ekonomiskt perspektiv förbanna den dag jag gick över till den mörka bourgognesidan

Om vi ska börja citera oss själva så vill inte jag vara sämre: en annan tråd , sista stycket. Det är riktat till dig herr Landström! ;D
 
SV: Weblansering 6/12?

Silenos skrev:
Om vi ska börja citera oss själva så vill inte jag vara sämre: en annan tråd , sista stycket. Det är riktat till dig herr Landström! ;D

Att citera sig själv är en underskattad konstart. Det bästa är att det hela blir korrekt från början till slut ;D

Sedan känner jag mig inte så påhoppad. Visst, när det gäller Champagne tenderar det att bli de mer prestigeladdade vinerna men det blandas friskt med odlare som ofta ligger i den prisklassen du nämner, 350 SEK eller så. För andra områden så blir det rätt varierande, Bougogne går ju inte att få tag i till vettiga priser men det blir en del annat.

Sedan använde jag ju DRC - Krug för prisjämförelsen då dessa viner är lätta att hitta priser på
 

kayaker

Cyklist
SV: Weblansering 6/12?

Silenos skrev:
Ja usch, mitt har aldrig börjat. Jag gör ett strandhugg på Malconsorts denna årgången; sen så får det räcka. Hej och hej då Sylvain!
Jag får försöka lägga rabarber på ett par Malconsorts så att jag har "fullt hus" av de som släppts på SB.
 

Silenos

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Anders Landström skrev:
Sedan känner jag mig inte så påhoppad. Visst, när det gäller Champagne tenderar det att bli de mer prestigeladdade vinerna men det blandas friskt med odlare som ofta ligger i den prisklassen du nämner, 350 SEK eller så. För andra områden så blir det rätt varierande, Bougogne går ju inte att få tag i till vettiga priser (min markering) men det blir en del annat.

Fast du letar ju inte, eller? :)

I den tråden du länkade till skrev du en intressant sak om att du "snabbt hamnar på den övre kvartilen av kvalitet och pris". Gällande Bourgogne verkar du inte nöja dig med annat än den översta procentilen, nä föresten, det var en underdrift, promillcentilen menade jag ;D Man kan inte börja bläddra i Sothebys aktionskatalog och tro att den representerar ett rimligt tvärsnitt av regionen.

För en kvart sedan beställde jag påfyllning av en av de godaste bourgogner jag druckit, en Chambolle 1[sup]er[/sup] ifrån 2010. Den kan absolut inte kallas billig, strax under femhundra kronor slutar det nog på inkl. rabatt tror jag. Klassifierings-, och volymmässigt, så kan inte en sådan flaska kallas något annat än för topbourgogne. Nä... Rudys efterföljare kommer aldrig ge sig på att förfalska den buteljeringen och panegyriken från Meadows och Coates riktar sig nog mot annat... men jösses vad gott den förra flaskan smakade. Jag tycker det räcker.

Jag hoppas du inte tar det som ett påhopp, och du köper och dricker såklart vad du vill. Men jag tycker din bild av regionen verkar mer än lovligt snedvriden :) Men tycker man inte att "väldigt gott" räcker, vilket absolut kan vara en rimligt inställning, ja då är det bara att hala fram grosshandlarplånkan.


kayaker skrev:
Jag får försöka lägga rabarber på ett par Malconsorts så att jag har "fullt hus" av de som släppts på SB.

Åhhh, vertikalträsket, farligt farligt ;) Hur länge hänger du med?
 
SV: Weblansering 6/12?

Silenos skrev:
I den tråden du länkade till skrev du en intressant sak om att du "snabbt hamnar på den övre kvartilen av kvalitet och pris". Gällande Bourgogne verkar du inte nöja dig med annat än den översta procentilen, nä föresten, det var en underdrift, promillcentilen menade jag ;D Man kan inte börja bläddra i Sothebys aktionskatalog och tro att den representerar ett rimligt tvärsnitt av regionen.
Det stämmer att jag hamnar på den övre kvartilen när det gäller kvalitet och pris och det verkar även du göra. Om jag tar det i champagnetermer så ligger hus som Krug där men även odlare som Savart. För Bourgogne tycker jag att det är svårare att hitta konsekvent bra viner som är något så när lätta att få tag i men det är nog en fråga om kunskap.

Förstår inte riktigt ditt resonemang. Tycker du halkade rätt snett där och blandar ihop en jämförelse och min totala syn på ett distrikt samt även mina inköp. Min jämförelse mellan Bourgogne och Champagne byggde på att jag tog de två producenter som är etablerade som de mest prestigefyllda och jämförde priserna. Du får gärna göra om jämförelsen med viner du tycker ligger på samma respektive nivå. Det blir ju lätt subjektivt. Vad är motsvarigheten till Savart och Cedric Bouchard i Bourgogne? Samma pris? Samma produktion? Samma kvalité (hur definerar man det, Parkerpoäng?) Av den anledningen och att det finns rätt stora volymer samt att de fick att köpa hos en butik tog jag Krug och DRC.

Det innebär inte att jag köper DRC i bulk. Jag har två stycken inköpta på SB, en La Taché som jag planerar avyttra för att kunna köpa annat samt en Echezeaux som kanske dricks vid något tillfälle, eller så säljer jag den också.

Upplever fortfarande att Bourgogne betingar ett högre pris och det baserar jag inte på Sothebys auktionskatalog, vilken jag för övrigt aldrig läst (är det något du rekommenderar?).

Silenos skrev:
För en kvart sedan beställde jag påfyllning av en av de godaste bourgogner jag druckit, en Chambolle 1[sup]er[/sup] ifrån 2010. Den kan absolut inte kallas billig, strax under femhundra kronor slutar det nog på inkl. rabatt tror jag. Klassifierings-, och volymmässigt, så kan inte en sådan flaska kallas något annat än för topbourgogne. Nä... Rudys efterföljare kommer aldrig ge sig på att förfalska den buteljeringen och panegyriken från Meadows och Coates riktar sig nog mot annat... men jösses vad gott den förra flaskan smakade. Jag tycker det räcker.

Vem producerade den? Tips är ju alltid intressant
 
Trådskapare
Ramberg

Ramberg

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Jag at druckit Clos de Tart från ett par tidigare årgångar, 2008 & 2009 relativt nyligen, och det är en fantastisk Bourgogne.

Om 2010 följer i samma fotspår som övrig 2010 Bourgogne jag druckit hittills (vilket jag fått uppgift på av för mig mycket trovärdiga källor i Bourgogneträsket), så kan 2010 upplaga av Clos de Tart mycket väl vara ett av årgångens absoluta toppviner från regionen.

CdT är ett vin som är kraftfullt och bör lagras, men de unga flaskor jag haft den stora turen att få avnjuta har varit makalöst bra, och jag kan ju bara gissa vad 10 års lagring skulle kunna ge för resultat!
2008:an var ett fantastiskt vin redan när det släpptes.

Cathiard är kung i Aux Malconsorts, och har levererat makalösa viner från detta läge de senaste 5 årgångarna (åtminstone, har tyvärr inte prövat något äldre än så), och återigen med ett år som 2010 så är risken stor att detta kan vara all time high?
Hans övriga viner är också otroliga, med det absoluta mästerverket som är hans RSV.
Släpps ju också den 6:e, till det facila priset av endast 4.100:-...
Som sagt, det blir inga julklappar till någon annan än mig i år.

Cathiard's viner är överlag bland de absolut bästa i hela Cote de Nuits, med 1:er Cru Aux Murgers som ytterligare en riktigt höjdare!
 

Silenos

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Ramberg skrev:
Jag at druckit Clos de Tart från ett par tidigare årgångar, 2008 & 2009 relativt nyligen, och det är en fantastisk Bourgogne.

Om 2010 följer i samma fotspår som övrig 2010 Bourgogne jag druckit hittills (vilket jag fått uppgift på av för mig mycket trovärdiga källor i Bourgogneträsket), så kan 2010 upplaga av Clos de Tart mycket väl vara ett av årgångens absoluta toppviner från regionen.

CdT är ett vin som är kraftfullt och bör lagras, men de unga flaskor jag haft den stora turen att få avnjuta har varit makalöst bra, och jag kan ju bara gissa vad 10 års lagring skulle kunna ge för resultat!
2008:an var ett fantastiskt vin redan när det släpptes.

Tack för svaret! Synd att de är så bra på att ta betalt bara.


Anders Landström skrev:
Det stämmer att jag hamnar på den övre kvartilen när det gäller kvalitet och pris och det verkar även du göra. Om jag tar det i champagnetermer så ligger hus som Krug där men även odlare som Savart. För Bourgogne tycker jag att det är svårare att hitta konsekvent bra viner som är något så när lätta att få tag i men det är nog en fråga om kunskap.

Förstår inte riktigt ditt resonemang. Tycker du halkade rätt snett där och blandar ihop en jämförelse och min totala syn på ett distrikt samt även mina inköp. Min jämförelse mellan Bourgogne och Champagne byggde på att jag tog de två producenter som är etablerade som de mest prestigefyllda och jämförde priserna. Du får gärna göra om jämförelsen med viner du tycker ligger på samma respektive nivå. Det blir ju lätt subjektivt. Vad är motsvarigheten till Savart och Cedric Bouchard i Bourgogne? Samma pris? Samma produktion? Samma kvalité (hur definerar man det, Parkerpoäng?) Av den anledningen och att det finns rätt stora volymer samt att de fick att köpa hos en butik tog jag Krug och DRC.

Jag ligger nog ganska mitt i själv. Minst dricker jag grand cru och regionsvin. På by- och rimligt prissatt 1[sup]er[/sup]-nivå är där jag oftast befinner mig.

Jo... Mitt resonamang handlade om att troféproducenterna, de oftast citerade och hyllade, ofta med grand cru-mark, inte är rimliga representanter för en generell prisnivå. Av det jag läst av dig här på forumet så verkar du mest intresserad av dem och inget fel på det, men då är det inte så konstigt om prisuppfattningen blir sned. Vill man dricka från top-5‰ så blir det nog dyrare i Bourgogne, där håller jag med dig. För att försöka sig på en parallell till champagne så kan man säga att det i Bourgogne finns många Selosse. Ett flertal småproducenter, utöver DRC och Leroy, som under de senaste 10 åren fått ungefär samma status som Anselme har i Champagne. Och eftersom efterfrågan på vinerna från dessa är så hög drar också priserna iväg. Men under de kanoniserade så finns det vin som absolut är värt att dricka. Inte pga. att de "är ok för priset" eller så, utan därför de gör bra vin ifrån framstående lägen.

En allmän kvalitéjämförelse med Champagne blir vansklig. Appellationssystemen ser olika ut och framför allt blir en rak jämförelse väldigt konstig; "jag tycker det här mousserande vinet är likvärdigt med det här stilla röda", nja, det blir ganska meningslöst.

Det innebär inte att jag köper DRC i bulk. Jag har två stycken inköpta på SB, en La Taché som jag planerar avyttra för att kunna köpa annat samt en Echezeaux som kanske dricks vid något tillfälle, eller så säljer jag den också.

Upplever fortfarande att Bourgogne betingar ett högre pris och det baserar jag inte på Sothebys auktionskatalog, vilken jag för övrigt aldrig läst (är det något du rekommenderar?).

Själv skulle jag gissa på att medelpriset ligger något lägre för Bourgogne, men har en standardavvikelse som är mångfallt bredare. Angående Sothebys: jag bara drog till med nåt där viner som Roumiers Musigny och annat exklusivt huserar.

Vem producerade den? Tips är ju alltid intressant

Domaine Digioia-Royer, Burgundy-report, Bourgogne-info, inköpt härifrån
 

Jos

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Anders Landström skrev:
Skön prisutveckling på Malconsort

Årgång 2008 SB lansering mars 2012: 1.280 SEK
Årgång 2009 SB lansering september 2012: 1.540 SEK
Årgång 2010 SB lansering december 2012: 1.690 SEK

Vill bara hänvisa tillbaka till en tråd , där jag blev lite ifrågasatt då jag hävdade att priserna på Bourgogne översteg Champagne samt ur ett ekonomiskt perspektiv förbanna den dag jag gick över till den mörka bourgognesidan

Anders glömmer inte i första taget... 10 månader senare; "Jag ska ha rätt, jag ska ha rätt!" ;)

Såg att du även drog upp DRC igen som exempel, - dåligt sådant. Ett unikum inom vinvärlden och knappast något att använda som måttstock.

2009 Chambertin Grand Cru, Armand Rousseau1 808 kr
2002 Selosse 2 200 kr

;D
 

Jos

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Silenos skrev:
Jo... Mitt resonamang handlade om att troféproducenterna, de oftast citerade och hyllade, ofta med grand cru-mark, inte är rimliga representanter för en generell prisnivå. Av det jag läst av dig här på forumet så verkar du mest intresserad av dem och inget fel på det, men då är det inte så konstigt om prisuppfattningen blir sned. Vill man dricka från top-5‰ så blir det nog dyrare i Bourgogne, där håller jag med dig. För att försöka sig på en parallell till champagne så kan man säga att det i Bourgogne finns många Selosse. Ett flertal småproducenter, utöver DRC och Leroy, som under de senaste 10 åren fått ungefär samma status som Anselme har i Champagne. Och eftersom efterfrågan på vinerna från dessa är så hög drar också priserna iväg. Men under de kanoniserade så finns det vin som absolut är värt att dricka. Inte pga. att de "är ok för priset" eller så, utan därför de gör bra vin ifrån framstående lägen.
+1
 
SV: Weblansering 6/12?

Silenos skrev:

Tack så mycket för tipset. Tyskarna verkar generellt sett ha bra priser på en hel del viner.

Jos skrev:
Såg att du även drog upp DRC igen som exempel, - dåligt sådant. Ett unikum inom vinvärlden och knappast något att använda som måttstock.

2009 Chambertin Grand Cru, Armand Rousseau1 808 kr
2002 Selosse 2 200 kr

;D
Absolut, du har helt rätt Jos, DRC är ett unikum i Bourgogne.

2010 Romanée Saint-Vivant Grand Cru Sylvain Cathiard 4.190 kr
2002 Selosse 2 200 kr
 

Jos

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Anders Landström skrev:
Tack så mycket för tipset. Tyskarna verkar generellt sett ha bra priser på en hel del viner.
Absolut, du har helt rätt Jos, DRC är ett unikum i Bourgogne.

2010 Romanée Saint-Vivant Grand Cru Sylvain Cathiard 4.190 kr
2002 Selosse 2 200 kr
Nej jag sa att DRC är ett unikum inom vinvärlden.

Är säker på att du kommer tycka helt annorlunda om 5 år när du har köpt på dig lite mer Bourgogne och börjat hitta grejer du gillar utanför de 3-4% dyraste/kändaste i regionen.
 
SV: Weblansering 6/12?

Jos skrev:
Nej jag sa att DRC är ett unikum inom vinvärlden.

Är säker på att du kommer tycka helt annorlunda om 5 år när du har köpt på dig lite mer Bourgogne och börjat hitta grejer du gillar utanför de 3-4% dyraste/kändaste i regionen.
Tack för din rättelse.

Jag tror att om 5 år kommer jag vara irriterad för att jag inte köpte mer nu då priserna på intressanta odlare som idag ligger förhållandevis lågt har dragit iväg. Det händer ju i alla vindistrikt. Kommer ihåg att jag köpte David Leclapart L'Apotré för runt 300 kronor medans nu ligger det på nivåer som gör att man tvekar.

Utmaningen med Bourgogne och i viss mån Champagne är att de mindre odlarna gör så små volymer,. För Bourgogne speciellt är det svårare att lära sig området då väldigt få finns representerade i Sverige och det går inte på samma sätt köpa en flaska och prova. Därav att jag frågat om tips på forumet. Har tagit till mig och köpt en del utomlands men det är inte alltid de är i min smak och det tar tid att lära sig var det man gillar finns.

Bourgogne är ett område jag tyvärr aldrig varit i (Chablis räknas ju inte riktigt) men det kommer vad det lider.
 
Toppen