Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Weblansering 6/12?

Silenos

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Anders Landström skrev:
Blev bom denna gång, endast en köplats. Några Malconsorts blev det och som resten av Sverige hoppade jag resten. Intressant som du säger Silenos att många lärt sig att kontrollera priser innan de köper. Det mesta är helt enkelt för dyrt.

Ja, fast här verkar också marknadspriset ligga för högt[sup]1[/sup], Cathiards viner hittas inte billigare någon annanstans. Malconsorts och RsV är som bekant billigare, de två andra som släpptes kostade ungefär marknadspris, en smula mindre kanske. Ändå står försäljningen still. Så... hör du det Sylvain, det är dags att släppa på gasen!


Keen skrev:
Jag var duktig och klickade inte hem något (läs: glömde), annars hade det väl funnits risk för att jag klickat hem en Cathiard Grand Cru bara för att se om det skulle gå (Min markering).

Tristanqx skrev:
Var lite så för mig också, Trodde aldrig jag skulle få den utan ville mest se om det gick att få den.

Fyra Clos de Tart har sålts hittils. Om det endast funnits, säg 8 flaskor istället för 24, så hade de säkert sålt slut i ett nafs. Upplägget verkar trigga suget efter det exklusiva.


[sup]1[/sup]Då är det ju egentligen inte längre marknadspris per definition, men ja ni fattar...
 

Tristanqx

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Lagom besviken man blir när man skall hämta ut Cathiard grand cru och etiketten är sönderriven/skavd.

Hur mycket påverkar det andrahandsvärdet?
 

Bar57

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Tristanqx skrev:
Lagom besviken man blir när man skall hämta ut Cathiard grand cru och etiketten är sönderriven/skavd.

Hur mycket påverkar det andrahandsvärdet?

Beror på hur allvarligt det är men räknas med minst 30% förlust skulle jag säga. Även om vinet är perfekt börjar "folk" oroa sig för hur flaskan hanterats innan försäljningstillfället. Om jag hade köpt flaskan i syfte att sälja den hade jag lämnat tillbaka den.
 

Silenos

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Tristanqx skrev:
Lagom besviken man blir när man skall hämta ut Cathiard grand cru och etiketten är sönderriven/skavd.

Hur mycket påverkar det andrahandsvärdet?

Jamen det är ju perfekt, nu måste du dricka den! Och uppkorkningen blir ångestfri utan en massa tankar på: "tänk vad jag skulle kunna köpa om jag sålde den". Siken tur!
 

Tristanqx

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Hade inte för avsikt att dricka den ung, Ett avdrag vore på sin plats efter bolagets klantiga hantering.

Hoppas någon annan blir lycklig nu istället.
 

Patjanga

Medlem
SV: Weblansering 6/12?

Även den RSV jag hämtade ut igår var skavd, dock relativt lite jämfört med det som du beskriver men blir besviken på Systembolagets hanteringen av dessa flaskor. Däremot Malconsorts var i prima skick och bägge får visa vad de går för i en trevlig provning i början på nästa år.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Weblansering 6/12?

Patjanga skrev:
Även den RSV jag hämtade ut igår var skavd, dock relativt lite jämfört med det som du beskriver men blir besviken på Systembolagets hanteringen av dessa flaskor.

Kan man inte hantera flaskor (tillika samlar- och auktionsobjekt) i prisklass flera tusen spänn utan att skada etiketterna, så ska man självklart inte syssla med detta. Förväntar sig t.ex. någon handlare att kunderna accepterar att hemelektronik i motsvarande prisklass är lite smårepad och kommer i en sönderriven kartong, p.g.a. att de har klantig personal?

Det är ju intressant att Systembolaget dessutom brukar avlägsna sidenpapper m.m. som flaskor är förpackade i när de lämnar tillerkaren, just för att skydda etiketterna. Helt fascinerande att de inte packar om varor i den här prisklassen i skyddande 1-packskartonger, eller åtminstone förser dem med skyddade plastpåsar, på det sätt som många utländska auktionshus gör med dyrare flaskor inför transport. Det hela ger ett mycket oprofessionellt intryck, men vem är egentligen förvånad?
 
SV: Weblansering 6/12?

kayaker skrev:
SB:s hantering av sidenpapper, kartonger och trälådor övergår mitt förstånd.

Tror helt enkelt det är så att man lär ut att alla kartonger och annat emballage måste bort. Det blev värre när självbetjäningsbutiker kom och jag jag för mig att SB i samband med dessa samarbetade med någon av detaljhandelskedjorna kring utbildning etc.

Finns ju en del SB-personal på forumet som kanske kan kommentera vad som gäller
 
Toppen