Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Weekendresa i storstad, men var?

Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Elvis skrev:
New York är bästa förslaget hittills, men om ni vill hålla er i Europa skulle jag vilja rekommendera Madrid. En riktigt häftig storstad. Jag vet att jag är i minoritet (bland svenskar) som föredrar Madrid framför Barcelona, men jag föredrar Madrids pampighet, stolthet och 100 % spanskhet framför smältdegeln Barcelona.

Jag har varit mycket i New York men inte sedan 90-talet. Min fru skulle gärna åka dit.

Madrid är som du säger rätt styvmoderligt behandlad av svenskarna, men de jag känner som varit där har varit nöjda. Några ställen att rekommendera?
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

R.P skrev:
Gott om goda saker härnere. En väldigt populär stad som har mycket att erbjuda, speciellt när det gäller mat och dryck, och det är ju trots allt det viktigaste när man reser. :) Tyvärr så kommer din fruga maxa dina kort då det finns omättligt med affärer här, kvinnor brukar vara eld och lågor då det säkert finns en miljon skoaffärer i Barca. Men man får ta det goda med det onda. ;D

Ah, skoaffärer. Det som är så jättetrevligt att vara i med en kvinna som ska prova 4320328774803274320784 par innan hon bestämmer sig. ::)
 

Elvis

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Mysonoxen skrev:
Madrid är som du säger rätt styvmoderligt behandlad av svenskarna, men de jag känner som varit där har varit nöjda. Några ställen att rekommendera?

Jag var där i vintras på just en weekendresa med min flickvän. Jag kan rekommendera hotellet som vi bodde på, Hotel Senator Gran Vía. Mycket bra centralt läge och bra standard. Vad gäller restauranger så lät vi oss själva "snubbla" över charmiga tapasställen och jag minns inte namnet på några. Vad gäller kultur så är Pradomuseet och slottet båda väl värda besök.
 

R.P

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Det är sant, Madrid är också jävligt trevligt, det känns som man bor i en byhåla när man kommer tillbaka till Barca efter att ha varit där, trots att det bor 4,5 miljoner här. Men mysfaktorn här är bra mycket större. En kombinerad resa är inte dumt då dom numera har ett snabbtåg så man tar sig mellan Barca och Madrid på blott 3 timmar.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Elvis skrev:
Jag var där i vintras på just en weekendresa med min flickvän. Jag kan rekommendera hotellet som vi bodde på, Hotel Senator Gran Vía. Mycket bra centralt läge och bra standard. Vad gäller restauranger så lät vi oss själva "snubbla" över charmiga tapasställen och jag minns inte namnet på några. Vad gäller kultur så är Pradomuseet och slottet båda väl värda besök.

Sånt där är riktigt mysigt. Jag och frugan var på Teneriffa för sådär 4-5 år sedan i Puerto de la Cruz och hittade en massa mysga tapasställen. Dessutom hade de en restaurang där som heter La Guapa som serverade den godaste Jamon Iberico jag ätit. Perfekt tunna, elegant skurna skivor av saftigt kött. Det var nästan så jag tyckte synd om alla ortodoxa judar och muslimer som aldrig får testa denna delikatess.


Ett ställe vid det lilla torget i staden hade otäckt god Manchegoost som sköljdes ner med goda Gran Reservas från Rioja, Ribera del Duero och en och annan Priorat.

Övriga ställen på Kanarieöarna jag varit på (Lanzarote, Fuerteventura och Gran Canaria) har inte varit mycket att hänga i julgran, undantaget en fiskrestaurang i Corralejo på Fuerteventura som serverade otroligt god sjötunga, men det halvsöta(!!!!) vinet från Lanzarote som sommelieren otroligt nog rekommenderade till var sannerligen ingen höjdare... :(
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

R.P skrev:
Det är sant, Madrid är också jävligt trevligt, det känns som man bor i en byhåla när man kommer tillbaka till Barca efter att ha varit där, trots att det bor 4,5 miljoner här. Men mysfaktorn här är bra mycket större. En kombinerad resa är inte dumt då dom numera har ett snabbtåg så man tar sig mellan Barca och Madrid på blott 3 timmar.

Det där med kombinationsresa lät onekligen lockande.
Vet inte hur kvalitén på tågen är i Spanien, man får hoppas att den är bättre än i Italien och Frankrike (Tyskland hade bra kvalité som alltid), och jag har ett par vänner som åkt sträckan Madrid-Lissabon och påstår att det var den bästa tågresa de gjort.
 

R.P

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Mysonoxen skrev:
Det där med kombinationsresa lät onekligen lockande.
Vet inte hur kvalitén på tågen är i Spanien, man får hoppas att den är bättre än i Italien och Frankrike (Tyskland hade bra kvalité som alltid), och jag har ett par vänner som åkt sträckan Madrid-Lissabon och påstår att det var den bästa tågresa de gjort.

Snabbtågen är sprillans nya, bara nåt år gamla, så dom är riktigt bra skulle jag tro. Jag har själv inte testat dom än, men jag åker rätt mycket till Alicante och dom tågen är äldre men riktigt bra. Åker du första klass så är det som att åka reguljärt flyg, först drinkvagn, sen varm mat och på det kaffe och digestive, mycket trevligt och det kostar inte mycket mer än andra klass heller.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

R.P skrev:
Snabbtågen är sprillans nya, bara nåt år gamla, så dom är riktigt bra skulle jag tro. Jag har själv inte testat dom än, men jag åker rätt mycket till Alicante och dom tågen är äldre men riktigt bra. Åker du första klass så är det som att åka reguljärt flyg, först drinkvagn, sen varm mat och på det kaffe och digestive, mycket trevligt och det kostar inte mycket mer än andra klass heller.

Det måste testas. Förstaklasstågen i Italien var ingen hit, ungefär svensk andraklass. I Frankrike var de lite bättre och i Tyskland mycket bra.

Servicen, förutom i Tyskland var så gott som obefintlig och man fick gå en jäkla bit för att komma till en vagn där man kunde köpa halvpavor med vin och smörgåsar.
 

R.P

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Mysonoxen skrev:
Det måste testas. Förstaklasstågen i Italien var ingen hit, ungefär svensk andraklass. I Frankrike var de lite bättre och i Tyskland mycket bra.

Servicen, förutom i Tyskland var så gott som obefintlig och man fick gå en jäkla bit för att komma till en vagn där man kunde köpa halvpavor med vin och smörgåsar.

Jag kan tänka mig att tyskarna har riktigt bra tåg. Jag har åkt mellan Nice och Milano några gånger. Inga vidare tåg men ändå charmiga då dom fortfarande hade kupé, och en toalett som ledde rakt ner på spåret...
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

R.P skrev:
Jag kan tänka mig att tyskarna har riktigt bra tåg. Jag har åkt mellan Nice och Milano några gånger. Inga vidare tåg men ändå charmiga då dom fortfarande hade kupé, och en toalett som ledde rakt ner på spåret...

Hehe, ja vi åkte mellan Bordeaux-Nice-Genoa-Rom i år, det var samma typ av tåg med "snusklucka" på toaletten.
 

R.P

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Mysonoxen skrev:
Hehe, ja vi åkte mellan Bordeaux-Nice-Genoa-Rom i år, det var samma typ av tåg med "snusklucka" på toaletten.

Hahaha, ja den var...fascinerande kan man säga. :D
 

R.P

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Mysonoxen skrev:
Lite svenskt 70-talsretro över det hela om inte annat. :)

Hahaha, ja nåt sånt. :) Skulle vara kul att se den lösningen på svenska tåg, ser redan hysterin framför mig. ;D
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

R.P skrev:
Hahaha, ja nåt sånt. :) Skulle vara kul att se den lösningen på svenska tåg, ser redan hysterin framför mig. ;D

Inget slår dock en offentlig toalett jag besökte i Kairo 1987 en förrättning som låg strax bredvid åskådarplatserna för ljud- och ljusspelen vid pyramiderna i Gizeh.

Jag förskonar dig och de andra på finewines forum från att berätta detaljer om vad som hände, men jag kan avslöja att det var en av få gånger jag kräkts inne på en toalett spiknykter och den enda gång jag kräkts på grund av att såväl syn som doftsinnen slagits knockout...
 

R.P

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Mysonoxen skrev:
Inget slår dock en offentlig toalett jag besökte i Kairo 1987 en förrättning som låg strax bredvid åskådarplatserna för ljud- och ljusspelen vid pyramiderna i Gizeh.

Jag förskonar dig och de andra på finewines forum från att berätta detaljer om vad som hände, men jag kan avslöja att det var en av få gånger jag kräkts inne på en toalett spiknykter och den enda gång jag kräkts på grund av att såväl syn som doftsinnen slagits knockout...

Kan inte ha varit värre än lukten när du smakade av Gredos... :D
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

R.P skrev:
Kan inte ha varit värre än lukten när du smakade av Gredos... :D

Tro mig, här kommer lukten, eller snarare stanken, av såväl Gredos som surstömming, lutfisk och andra vidrigheter i andra hand.

Om jag hamnar i h-e efter döden och får välja mellan att resten av evigheten antingen dricka Gredos eller vistas på en "Kairotoalett" väljer jag Gredos 24/7 även om den plågan är ofantlig. :D
 

R.P

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Mysonoxen skrev:
Tro mig, här kommer lukten, eller snarare stanken, av såväl Gredos som surstömming, lutfisk och andra vidrigheter i andra hand.

Om jag hamnar i h-e efter döden och får välja mellan att resten av evigheten antingen dricka Gredos eller vistas på en "Kairotoalett" väljer jag Gredos 24/7 även om den plågan är ofantlig. :D

Iofs är jag en av dom som verkligen gillar lukten av surströmming. ;D Men om jag i framtiden besöker Kairo så ska jag undvika nämnd toalett, om den är i samma skick som för 20 år sen...
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

R.P skrev:
Iofs är jag en av dom som verkligen gillar lukten av surströmming. ;D Men om jag i framtiden besöker Kairo så ska jag undvika nämnd toalett, om den är i samma skick som för 20 år sen...

Enligt de jag känner har inte mycket förändrats där. När min svägerska och hennes syrra var där för ett par år sedan bodde de på ett "5-stjärnigt" hotell. Problemet var bara att det fanns fler kackerlackor än gäster på hotellet...
 

R.P

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

Så vad har Myson kommit fram till, har du hittat nån passande storstad än?
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Weekendresa i storstad, men var?

R.P skrev:
Så vad har Myson kommit fram till, har du hittat nån passande storstad än?

Barcelona låter onekligen lockande. Bara jag blir av med den satans förkyrlningen som plågat mig i perioder i månader.
Hopplöst med alla smittor ungarna drar från dagis.
 
Toppen