Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Wigellan

Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Suttit o kodat lite på wigellan.
  • Att hitta ett vin samt läsa mer eller logga in den hemma, på provning eller restaurang skall ju vara superenkelt. Nu finns ett sökfält där man söker på någon del av etikett. Den ger ju några fler sökträffar men förenklar då man inte alltid vet vad som är vinnamn kontra producent. Är man osäker så följer man länk till wine-searcher som alltid har bild på etikett.
  • Har även lagt till knappen där man byter plats på producent och vinnamnfält, tack för återkoppling!
  • Annan detalj, när man genererar externa listor så skapas nu en länk till systembolaget. Riktigt bra inser jag nu, tack för återkoppling i forum!
    Checkin picture.jpg
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Wigellan är ju en vinnavigator där man lägger in vad man dricker, skall dricka eller vill dricka och får sedan översikt och statistik för reflektion. En bra navigator hjälper även till att räta upp en farlig kurs. I sin profil kan man lägga upp hur mycket man personligen anser att det är hälsosamt att dricka. Sedan kan man följa upp dels på det senaste årets medelkonsumption per vecka samt de dagar då man drack mest det senaste året. Såhär kan det se ut. Jag anser mig kunna dricka 10 glas i veckan i medel, men ställde om lite för att få pedagogiska röda fält.
Frågan är i realiteten komplex och farorna många. Det finns inga lätta fix och det bästa vi kan göra är att hålla diskussionen igång för att kunna långsiktigt reflektera tillsammans. Wigellans motto är att dricka bättre viner och mindre mängd.
1649356938118.png
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
1652110284501.png

Lagt upp den första något mer avancerade listan eller resa på Wigellan som omfattar ca 25 viner från de mest signifikanta vinområdena i Europa. Inget kanske för de som hänger i forumet då vinerna är lite mer basic. Utbudet är baserat på sortiment på Systembolaget och viner mellan 200-300 SEK. Jag har gjort listan i åtanke att vinintresserade vänner skall utforska lite mer metodiskt. Då jag noterade att jag inte druckit så många av de utvalda vinerna så beslutade jag mig för att arrangera en vinprovning i 3 omgångar.
 
Last edited:
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Hur raderar man ett inlägg??
 
Last edited:
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Gott, nu börjar säsongen gå mot sitt slut och wigellan.com tar semester (blir lågaktiv). Lite lessons learned inför sommaren och saker att ta vid i augusti:
  1. Kan bara intyga hur viktigt detta forum har varit för wigellans utveckling. Kul att få användare och återmatning.
  2. Det har varit mycket trafik på länkade listorna till släppen vilket gjort att jag utvecklat vidare funktionalitet som nu medger publicering på annan social media (och generarat massivt med trafik, trafik indikerar användarevärde och att man gör något nyttigt).
  3. Vinkällarfunktionen har inte lockat många användare. Sannolikt för att det redan finns många appar för vinkällare.
  4. Incheckning av viner och restauranger har även varit sparsmakad. Själv älskar jag att checka in viner/restauranger för minnet men något saknas i funktionen för att det skall vara intressant. Kanske finns det en tröskel att identifiera vinet med text, något som kräver lite träning men går väldigt effektivt i en bra databas. Kanske dricker många vin men har inget behov av att logga utan kör lite på måfå. Svårt att säga, får utforska vidare.
  5. Den interaktiva vinkursen/listan som jag lagt upp har ju kanske inte blivit någon kioskvältare men de (några) som kör den tycker att det är spännande. Kursen har en basal nivå och inte så mycket för finewines användare.
  6. Tråden Moneyball har aktiverat många och har gett mycket insikter kring poängsättning, korrellation och åsikter om tycke och smak. Har haft en depp då mina favoriter rusat i pris. Nu har jag åter börjat köpa vin då jag hittat nya intressanta vinmakere genom finewines och alla diskusssioner.
Därmed har jag sammanfattat terminen, stort tack för alla insikter och hoppas att sommaren blir lång, avslappnande och med fantastiska vinupplevelser.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nya viktiga och efterfrågade fält har tillkommit till wigellan. En vinnavigator behöver data för att plotta och inspirera till slutsatser kring bästa vägen framåt. Följande tre fält har tillkommit när man druckit ett vin.
  1. Hur mycket man konsumerat. Alkohol bör behandlas med största respekt då man vid överkonsumtion påverkar hälsa och relationer negativt. Alla bör på ett nyktert sätt sätta upp gränser för hälsosam konsumtion och regelbundet följa upp detta. Wigellan har därmed stöd för att hålla koll och kommer att göra en funktion som visar på konsumtion per vecka för alla användare. Ifall man börjar glida över personliga gränser rekommenderar vi på wigellan att a). dricka mindre mängd och dyrare viner b). dela flaskor med fler vänner långt innan ett eventuellt riskbeteende utvecklas. Läs gärna vidare: https://www.beroendecentrum.se/aktuellt/hur-vet-jag-om-jag-dricker-for-mycket/. Diskussionen får inte undvikas.
Ursäkta en sen kommentar, men vem har efterfrågat den funktionen? IOGT-NTO? Sven Andréasson? En grinig hustru till någon användare? Skulle aldrig någonsin tänka mig att frivilligt använda en app som ägnar sig åt att dela ut förnumstiga moraliska pekpinnar. Om du ser det som att din app faktiskt ägnar sig åt att ge hälsoinformation skulle jag nog fundera ett varv till på GDPR-aspekten av de data du samlar in.
 
Last edited:
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Hej Vintomas, tack för kommentar och engagemang i wigellan. För mig som utvecklar wigellan och dessutom dricker vin regelbundet, så är det viktigt att hålla koll på konsumtion samt reflektera över ifall en hobby går över till ett riskbeteende. Tyvärr är alkoholism en mycket vanligt förekommande sjukdom som skapar ett stort lidande för många familjer och för oss alla stora samhällskostnader. Jag tycker att det är tråkigt att du förminskar risker, organisationer som arbetar med att hjälpa människor som drabbats av alkoholism samt familjer till alkoholister. Wigellan är en vin-navigator för att bättre kunna reflektera och navigera sin vinresa. För mig är det självklart att även kunna ge en indikator för reflektion när konsumtion blir för hög. Wigellan hoppas indirekt att vara en hälsoapp då vin i sunda mängder förhöjer livskvalitén och därmed hälsa. Dock behöver vi alla vara varse om riskerna med alkoholkonsumtion och inte försöka vifta undan dessa.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej Vintomas, tack för kommentar och engagemang i wigellan. För mig som utvecklar wigellan och dessutom dricker vin regelbundet, så är det viktigt att hålla koll på konsumtion samt reflektera över ifall en hobby går över till ett riskbeteende. Tyvärr är alkoholism en mycket vanligt förekommande sjukdom som skapar ett stort lidande för många familjer och för oss alla stora samhällskostnader. Jag tycker att det är tråkigt att du förminskar risker, organisationer som arbetar med att hjälpa människor som drabbats av alkoholism samt familjer till alkoholister. Wigellan är en vin-navigator för att bättre kunna reflektera och navigera sin vinresa. För mig är det självklart att även kunna ge en indikator för reflektion när konsumtion blir för hög. Wigellan hoppas indirekt att vara en hälsoapp då vin i sunda mängder förhöjer livskvalitén och därmed hälsa. Dock behöver vi alla vara varse om riskerna med alkoholkonsumtions och inte försöka vifta undan dessa.
Jassåminsann, om man inte håller med om inriktningen på din app, och om du verkligen identifierat intresset hos din tilltänkta målgrupp, så "förminskar" man "risker, organisationer som arbetar med att hjälpa människor som drabbats av alkoholism samt familjer till alkoholister". Är det en argumentationsteknik som du brukar ha framgång med? Eller är det bara ett tecken på samma form av tveksamt omdöme som du uppvisat när du gnäller på att andra användare skapar användbara inlägg i SB-nyhetstrådarna istället för att de ska användas för att ge trafik till din sajt? Med ditt svar har du i alla fall förstärkt min uppfattning att jag aldrig någonsin kommer att använda din app.

Innan du sorterar in IOGT-NTO i facket "de goda som inte får ifrågsättas" på ett vinforum borde du nog lite närmare studera vissa delar svenska nykterhetsrörelsens historia av intolerans och ekonomiskt självintresse. IOGT-NTO är den mest uppmärksammade men förmodligen den minst sympatiska delen av den svenska nykterhetsrörelsen. Det finns andra organisationer som faktiskt fokuserar på att hjälpa missbrukare.

Jag noterar att du inte svarade på GDPR-aspekten. Om din app hanterar hälsodata, har du sett till att uppfylla alla krav som ställs av GDPR? Om så är fallet kunde det väl varit ett bra tillfälle att lugna eventuella användare som undrar hur du hanterar deras personliga data, när du nu visat upp att du anser att det rör sig om hälsodata, vilket ingår i kategorin känsliga personuppgifter. Då gäller hårdare lagkrav kring hur dessa uppgifter hanteras. Hoppas att du har läst på mer om det än vad du har om nykterhetsrörelsen. Här kan du annars läsa vad Integritetsskyddsmyndigheten skriver om saken.
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Hej Vintomas, tack igen för att du engagerar dig i wigellan. Jag tycker att det är bra att du belyser att det finns många goda krafter inom vård och hjälp till alkoholister då detta är ett stort samhällsproblem som påverkar många familjer och anhöriga negativt. Att du tycker att wigellan verkligen är en hälsoapp är smickrande, tack! Ifall du vill läsa mer om wigellans GDPR policy så kan du göra det här: https://www.wigellan.com/indexprivacy.html . Ett forum blir ju spännande och intressant då vi har lite olika åsikter. Jag uppskattar att du tar dig tid och är öppen med vad du tycker då man enklare kan reda ut missförstånd. Från min teamOPs sida finns inget "gnäll" utan jag tycker att forumet och speciellt släppen är finewines höjdpunkt. Detta speciellt då vi fått vara med på dryckesprovningar. Ifall du har åsikter om teamOP, kontakt mig gärna direkt så kan vi enklare reda ut direkta missförstånd.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Ursäkta en sen kommentar, men vem har efterfrågat den funktionen? IOGT-NTO? Sven Andréasson? En grinig hustru till någon användare? Skulle aldrig någonsin tänka mig att frivilligt använda en app som ägnar sig åt att dela ut förnumstiga moraliska pekpinnar. Om du ser det som att din app faktiskt ägnar sig åt att ge hälsoinformation skulle jag nog fundera ett varv till på GDPR-aspekten av de data du samlar in.

Ursäkta, men varför måste någon efterfråga en funktion som implementeras någonstans? Vi har lagt till flera funktioner på forumet under årets gång som aldrig har efterfrågats men som i slutändan uppskattats. VIll man inte använda dem är det fritt fram att avstå. När vi lanserade artikel-funktionen så gjorde vi inte det med idén att få in en moralisk pekpinne om att folk ska läsa fler artiklar, utan för att vi trodde att vissa ville ha en sådan funktion. Några använder den, några andra använder den inte. De som inte använder den klagar inte högljutt på att vi implementerat den.

Jag har en Android-telefon med en inbyggd hälsoapp som mäter mina steg etc. Jag ser det inte som att de ägnar sig åt någon moralisk diktering om att jag borde träna eller röra på mig mer. Jag använder appen ibland, medan många andra inte använder den alls.

Det enda uns av hälsoreflektering i @teamOPs text skulle vara "Wigellans motto är att dricka bättre viner och mindre mängd.", och det kan jag ställa mig bakom. Hade jag inte gjort det hade jag inte klagat högljutt.

För övrigt kan jag bara notera att det är en person som nämnt IOGT-NTO, och det är inte @teamOP.


Kan bara intyga hur viktigt detta forum har varit för wigellans utveckling. Kul att få användare och återmatning.


Härligt att forumet varit behjälpligt! Tack för att du driver utvecklingen av digitala tjänster för vin framåt!
 
Toppen