2013 Pontet Canet

Diskussion i 'Vin' startad av StefanAkiko, 26 mars 2014.

1. Vino fino

Vino fino Medlem

Det är en viss skillnad på att skippa en primeur, ta marginalen på prisökningar, underminera negocianternas lagersaldo och "något dom alltid gjort".

Fundera på konsekvenserna av "vi tänker sälja när vi anser att vinerna är drickfärdiga". Vad betyder det egentligen? Det betyder att man tänker sudda ut mellanleden. Jag tror inte alls det var ett falskt argument från Latours sida. Tvärtom. Här talar man i klartext om vad man tänker göra.

2. Håkan

Håkan Medlem

Det finns ett slott som inte släpper vinerna förrän de är drickfärdiga och aldrig gjort annat.

kayaker gillar detta.
  3. magnum

magnum Epernay, Frankrike

OK! Mister "vet allt om avsikter och framtiden". I rest my case!

4. merlotsmile

merlotsmile Medlem

Här skulle en scenarioplaneringssession sitta fint :D. Brukar funka i dessa lägen :)

5. Vino fino

Vino fino Medlem

Jag gör absolut inte anspråk på någon klärvojans. Men tråden började ju med en uppsats om möjliga scenarion för La Place och en inbjudan till diskussion.

Finns det andra alternativ? Högst sannolikt. Vilka skulle de vara? Kom gärna med teorier. Som sagt, jag gör absolut inte anspråk på att kunna sia.

6. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Historiska fakta är en sak. Vad som blir/gör framtiden är en helt annan sak. Latour har absolut något i görningen där vissa gissar:
    - Status quo
    Och andra gissar:
    - Mer av sådant vi tidigare inte sett i Bdx vinvärld

Ingen kan ju veta vad som händer i framtiden, men man kan alltid gissa och således preparera sig inför de kommande nyhetsflödet. @Vino fino argumenterar på ett, för mig, resonerande vis i dessa teoretiserande, enkla scenarier.

Mattias S gillar detta.
  7. Vino fino

Vino fino Medlem

Gammal tråd men här kommer lite mer signaler på att Latour har skjutit startskottet till en ny distributionsmodell där slotten vill sälja direkt, ex-chateau.

Top Bordeaux chateaux generally sell through the Place de Bordeaux and Yquem's move is further evidence that estates are seeking to increase direct sales to supplement this system.

http://www.decanter.com/news/wine-news/586850/chateau-d-yquem-to-hold-first-flash-sale

merlotsmile gillar detta.
  8. merlotsmile

merlotsmile Medlem

Spännade :).

Jag fick ihop en hyfsat bra story till slut tycker jag. Får dock inte reda på resultatet förrän mitten av juli :eek:. Tack för bra inspel så att inspirationen kom igång :) .

9. merlotsmile

merlotsmile Medlem

Tack som f*n för all inspiration i den här tråden :). Tack vare diskussionerna här kom jag bra in i tänket. Fick just reda på att jag fick högsta betyg på uppsatsen ("pass with distinction") ❤️. Nu är det bara resten kvar :eek:

Last edited: 10 juli 2014
    Vino fino, Mattias S och Emanuel gillar detta.
  10. Larseman

Larseman Moderator

Grattis!
    Kan man få läsa uppsatsen?

11. merlotsmile

merlotsmile Medlem

Tack :). :oops: Kanske .. får fundera :oops: ( blir lite blyg). Är på resande fot nu ... återkommer :)

12. StefanAkiko

Grattis MM!

merlotsmile gillar detta.
  13. merlotsmile

merlotsmile Medlem

Tack :) . (MM betyder :oops:???)

14. StefanAkiko

Liten felskrivning, men skulle evt kunna betyda MerlotsMile.
    Alltså: Grattis @merlotsmile !!!

15. StefanAkiko

Ta-tam.
    Taaa-tam.
    Vi väntar.
    Ta-tam-ta-tam...
    ...otåligt...

Dela sidan