Amore Passo - snacka om marknadsanpassat namn!

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias S, 19 april 2014.

1. Mattias S

Mattias S Administratör

Jag tycker att ni båda resonerar helt rätt och jag håller med om det mesta, men tycker samtidigt att ni missar en poäng. Självklart vill vi minimera plonket och få SB att agera för kvalitetsvinernas bästa. Vi är inte nöjda idag - yada yada...

Men majoriteten kommer aldrig att bli så intresserade att de lär sig att uppskatta riktigt kvalitetsvin. Som det är idag så är det många som helt enkelt föredrar smaken av lättdrucket plonk och skulle även valt dessa viner blint jämte många av vinvärldens största klassiker. Det krävs ett större intresse och drickvana för att uppskatta många kvalitetsviner. Hade kreti och pleti tyckt som vi så hade vi varit kreti och pleti! Med detta sagt så bör vi dock få bort bottenskrapet, såsom BiB eller extremt lågkvalitativt plonk, men där Svensson (den kvalitetsmedvetna) vanligtvis befinner sig så handlar det ofta snarare om lättdruckna viner runt hundralappen som trots allt har vissa kvaliteter för en nybörjare som trevar sig fram. Just denna kategori passerar i princip alla som börjar intressera sig för vin, en del stannar där, men många går vidare för att förkovra sig i mer genuina vinupplevelser. En bra inkörsport till en god dryckeskultur helt enkelt (märk väl att jag i detta resonemang räknar bort rent bottenskrap såsom Lazy Lizzard med mera...)

På samma sätt fungerar det med det mesta. De coolaste designade kläder som finns att hitta är inte för mig oavsett om de är gjorda med hög kvalitetsstandard eller inte, det är helt enkelt för aquired taste. Men, jag köper inte det sämsta heller, jag väljer kläder som jag upplever ha viss kvalitet, men samtidigt innebär kvalitet när det gäller kläder mest att de skall hålla mig varm och inte gå sönder för fort samt se ok ut. Hipstern skulle dock inte hålla med mest troligt (även design är kvalitet trots allt, inte bara hantverket i sig).

StefanAkiko, ChristianB och Vino fino gillar detta.
  2. Vino fino

Vino fino Medlem

Håller helt med.

En rimlig start för att snabbt få till detta vore att se över förpackningsavgiften och alkoholskatten så att skräp på dunk inte längre subventioneras.

Mattias S gillar detta.
  3. Mattias S

Mattias S Administratör

Låter som en rimlig idé, det är just lägstanivån som måste upp och att skippa att ta in marknadsanpassade vin som Amore Passo, oavsett om det skulle tänkas vara ett helt ok vin för 89 pix. Det finns ju många rimliga alternativ i den prisklassen som levererar lättsmält men kvalitativt rödtjut. Xavier CdR VV till exempel. :)

Vino fino gillar detta.
  4. sunqan

sunqan Vinös

Vad får dig att påstå detta? Den svenska punktskattelagen är i princip
    Ordagrant likalydande med punktskattedirektivet, den är tom lite mer tillåtande (man måste inte betala
    I förskott).
    Problemet är att vi nara ser den svenska debatten och inte den danska eller brittiska.

5. Dexter

Dexter Medlem

Tycker de har misslyckas med detta vin finns ju bara i 12 butiker! Och det känns som man sett reklam för den i över ett år. Men de finns ju i alla fall i några Norge butiker.

Någon som har lyckas så är det med vinet Ti Amo 76777 som kom lagom till alla hjärtans dag! Och har ett fint keramik hjärta och finns redan i över 220 butiker där visste man vad och när man skulle släppa vinet..
    Jag som tycket att det är så skönt att slipa konstiga flaskor som man hittade för, Snögubben och Kattflaskan som kom i halvliters flaskor så man lurade folk att köpa hundra kroners viners utan att fatta det!

Något som gör mig lite rädd är hur alla storsäljande viner alla numera har en sockerhalt över 10g/l så har det väl inte varit för 3-5 år sedan? Nu kommer jag inte ihåg alla viner som säljer mest men om man tittar på de jag kom ihåg så har alla dessa mycket socker.
    Tommasi, Mauro, Cigarra,Selvarossa, Big Zin, Castelforte, Monti Garbi. Casa Vinironia mm eller är det bara för att de kommer från "Gamla Världen"....;)

6. gece

gece Man vänjer sig.

Åh nej, kattflaskan. Tack för den påminnelsen, @Dexter. Gav den som ironipresent till en kompis. Två veckor senare fick hans flickvän återfall i sin alkoholism (som jag inte visste att hon led av bör tilläggas), drack upp hela flaskan och i det därpåföljande bråket tog deras femåriga förhållande slut. Mjau...

7. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Tycker fortfarande att du blandar ihop äpplen och päron lite då ju vin faktiskt är ett livsmedel som väldigt många svenskar konsumerar flera gånger i veckan till skillnad mot hur många som sysslar med bi-odling, poesi etc.
    Fortsätter vi med frukt och tar exemplet bananer så slutade väldigt många köpa bananer odlade på tvivelaktigt vis efter skriverier i media om innehåll och produktionsförhållanden. En trend som förövrigt håller i sig och där många bananproducenter tvingat ställa om produktionen för att möta den nya efterfrågan på sjyssta bananer.
    -Varför skulle inte samma typ av debatt kunna påverka folk i riktning mot att vara beredda att betala lite mer för ett reko vin som som är producerat med sjyssta villkor (och därmed med all säkerhet smakar bättre)?
    -Att vara beredd att betala runt hundralappen räcker långt i det fallet så din Musigny går fortfarande säker.

-Och frågan är om inte gemene "Nisse i Hökarängen" därtill dricker vin oftare än vad hen äter bananer...

Att det förövrigt finns en del folk som är saliga i sin tro på vin på ett vinforum är kanske något man får ha viss förståelse för.

8. Swedish

Swedish Medlem

Köper gärna vin med hjärtan på etiketten... bara det står Calon-Ségur på... fan, vad jag är förälskad i den etiketten, måste vara den vackraste som finns...:oops:

magnum och ChristianB gillar detta.
  9. Mattias S

Mattias S Administratör

Var tvungen att googla etiketten, blev inte lika imponerad som du, men kan tänka mig att vinet är desto bättre. :)
    image.jpg

ChristianB gillar detta.
  10. kayaker

kayaker Cyklist

En producent på frammarsch och defintiivt topp-3 i Saint-Estèphe, snart kanske t.o.m. topp-2...

11. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Vänder mig mot det som uttrycks i: "the choice that makes you more yourself." Jag uppfattar inte att jag definieras genom mina val av kostym, den olivolja jag köper, min bils image, de strumpor jag trivs med eller den skruvmejselsats jag skruvar skruv med... Jag bokstavligen skiter i att göra en massa "medvetna" val på sådant som inte spelar någon roll i mitt liv. Ett bra paraply håller mig torr, en jäwligt bra kostym sitter bra, en riktigt bra bil tar mig från punkt A till punkt B osv. Tandkrämssort, armbandsur, slipsmärke, skomärke, godissorter, tampongval... Oväsentligt för MITT liv, men kan absolut vara viktiga val för andra.

Min tandkräm snakar gott och innehåller fluor, mitt armbandsur visar tiden, mina skor är sköna, godis låter jag bli och valet av tamponger överlämnar jag åt dem som skall nyttja dem. Men då jag själv gör AKTIVA val så handlar det mest om shinai (kendosvärd). Där tar det lång tid att välja rätt och jag kan gå till en 3-4 affärer över en månads tid innan jag hittar en shinai som är rätt balanserad. Vin köper jag mest på en höft...

Efter SB lämnats bort till historieböckerna så är jag övertygad om att även Ockelbobor kommer att kunna välja bland fler årgångar och sorter än idag. Inte via lokala Konsum, men via alla de lokala (svenska) webbhandlarna.

Sedan är Swerige en liten och nätt marknad. Således är det en bra plantskola för att testa projekt. Bombar man, så är det inte hela världen. Gör man rätt, så har man data att jobba vidare med på andra marknader.

Mattias S gillar detta.
  12. StefanAkiko

Språkpolisen påminner om att det i det svenska språket finns Neutrum, och det uttalas "den" eller "denne". Ordet 'hen' är bara för dem som inte kan svenska och föredrar "nynorsksvenska".

Livermore, vintomas och Vino fino gillar detta.
  13. StefanAkiko

Tråkigt ur en aspekt, men låter också som en oundviklig konsekvens som hade kommit i förhållandet förr eller senare ändå. Eftersom damen i fråga inte hade tagit tag i sin alkoholism, så var det bra. Kanske hon genom detta tog tag i sina problem? För mannen så var det uppenbarligen läge kliva av. Fem år (tycker jag) är för kort tid för att man skall behöva acceptera sådant.
    Bra present!
    Mänsklig tragik finns överallt, och individerna måste ta tag i sina egna problem. Ingen annan kan ju göra det.

14. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Åh, ja, Kattflaskan!
    -Hitade en sådan i en av fruns gamla kartonger på vinden som hon fick när hon tog studenten och den pryder nu min vinkällare i all sin prakt och är förmodligen det äldsta vinet därinne med en sådär 15 år på korken... Mjau!
    -Får återkomma med smaknot när jag poppat den, hoppas inte den är past prime bara...

@StefanAkiko -Den hen visste vart den tog *he he* :cigarr:

15. magnum

magnum Epernay, Frankrike

En stor favorit och det vin jag har mest av i källaren, men att det snart skulle passera Cos eller Montrose nja....;)

16. StefanAkiko

Kan acceptera delad tredjeplats, men sedan finns ett glastak...

17. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Delad 3e? vilket är det andra slottet?

18. StefanAkiko

Lafon-Rochet, Phelan Ségur samt la Dame de Montrose.
    Även om jag aldrig köper andraviner, så har jag flera riktigt goda minnen av La Dame...

19. Silenos

Silenos Medlem

@Vino fino och @emanuel, jag håller helt med er om att lagar och bestämmelser som snedvrider konkurrensen till fördel för skräp självklart är någonting som bör bort. Och om kravet på lågt pris blir så starkt att det leder till miljöförstöring m.m., ja det är ju återigen såklart inte ok. Utöver det, och det har ni väl förstått vid det här laget, så bryr jag mig inte om vad gemene man dricker. Jag bryr mig om vad jag själv dricker, och jag vill veta vad ni andra på forumet dricker för trevliga drycker. Det är en mycket intressantare diskussion än trådar där vartannat inlägg är av typen: 'Ha! Kolla in den här biben som nyss kom, den är säkert skitäcklig. De som köper den måste vara dumma i huvudet'

@vininfo.nu , äsch då, det är bara att handla på.

Mattias S och Vino fino gillar detta.
  20. Vad säger sällskapet om den här då?
    Ripasso på Pinotage låter inte det smaskens.

Pinopasso.jpg

Dela sidan