Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux 2011

chambertin

Medlem
SV: Bordeaux 2011

Anders Landström skrev:
Enligt Decanter hamnade Coz på €108 i utpris. Vet inte vad det blir i kundpris. Det är dock 50% av var de släppte 2010 för

http://www.decanter.com/bordeaux-2011/e ... ter-190412
Verkar fortfarande som heltokiga priser tycker jag.

Jfr t.ex Leoville Poyferré -09 som Andreas Larsson och Markus del Monego (Tasted Journal) nyligen gav 98p (och WA 100p). Det kan man köpa för under 140€ (Ex tax).. Fel av mig (skall vara 240€ TTC).

I Tasted Journals lista fanns det dessutom massor av viner runt 92-95p som man kan hitta för 30-60€ (inkl skatt).
Ch. Malartic-Lagravière -09 (96,5p TJ, 52€ TTC) ! :)

Blir definitivt inga 2011 en primeur för min del med undantag för ngn Sauternes/Barsac då kanske.

Finns dessutom alldelse för mycket kul annat vin därute att lägga pengarna på nu (Bourgogne 2007/08/09/10, Rhône 2010, Piemonte 2006/07, Toscana 2006/07, Ribera del Duero 2009 m.m om man nu skall gå in på alternativt rött )
 
Trådskapare
A
SV: Bordeaux 2011

Intressant blogg från Liv-ex om Latours beslut att sluta med försäljning av primörviner. Jag vet inte om jag håller med om alla deras slutsatser men det kommer bli intressant att följa Latour.

Vad Liv-Ex missar är de problem som funnits med bland annat lurendrejeri och exempel på viner som inte lagrats korrekt. Tycker att det är ett bra beslut från Latour att de vill säkra kvalitén. Sedan räknar de naturligtvis med att tjäna mer pengar och den stora förloraren där är ju i distributionsledet.

http://www.blog.liv-ex.com/2012/04/lato ... -gain.html
 

Allaboda

Medlem
Mycket skitsnack i den. De har ju ett tydligt egenintresse. Om alla skulle göra som Latour, skulle 10 år av trading försvinna från allt vin.

Sedan tycker jag det är vinklat och ologiskt på många håll och kanter.
 
SV: Bordeaux 2011

Anders Landström skrev:
Intressant blogg från Liv-ex om Latours beslut att sluta med försäljning av primörviner. Jag vet inte om jag håller med om alla deras slutsatser men det kommer bli intressant att följa Latour.

Vad Liv-Ex missar är de problem som funnits med bland annat lurendrejeri och exempel på viner som inte lagrats korrekt. Tycker att det är ett bra beslut från Latour att de vill säkra kvalitén. Sedan räknar de naturligtvis med att tjäna mer pengar och den stora förloraren där är ju i distributionsledet.

http://www.blog.liv-ex.com/2012/04/lato ... -gain.html

Måste erkänna att jag tycker det är riktigt roligt att just Latour rör till lite i ankdammen - och nog betalar man hellre löjligt mycket pengar where it's due och vet att kvalitén är på topp än smörjer distributionsledet.

Dessutom - ännu en artikel som går vilse bland lönsamhetsmarginalerna: "Its gross margins exceed 95% (assuming that it is difficult to make a bottle of wine for more than €15-€20 per bottle). " Nja, riktigt så lönsamt är det knappast att äga ens en toppegendom - om man inte har ärvt den från en rik onkel. Har man däremot som Francois Pinault köpt den för £100M så bör man räkna in kapitalkostnaderna när man pratar om marginalerna, som då blir en smula beskedligare.

Och apropå Pinault - i Champagne så säljs mark nu för mer än 50 års druvintäkter, det är den realitet som väntar även LVHM när de vill köpa in mer mark för att prångla ut sin dussinvara...
 

chambertin

Medlem
SV: Bordeaux 2011

Verkar vara ganska turbulent på En Primeur-marknaden just nu.
Fick igår mail om Lafite 2010 för 860€ vilket ju är en del under vad den släpptes för förra året.
Inte så att jag blir särskilt sugen på att köpa men utvecklingen är ju onekligen intressant.
 
Trådskapare
A
SV: Bordeaux 2011

NonPlusUltra skrev:
Dessutom - ännu en artikel som går vilse bland lönsamhetsmarginalerna: "Its gross margins exceed 95% (assuming that it is difficult to make a bottle of wine for more than €15-€20 per bottle). " Nja, riktigt så lönsamt är det knappast att äga ens en toppegendom - om man inte har ärvt den från en rik onkel. Har man däremot som Francois Pinault köpt den för £100M så bör man räkna in kapitalkostnaderna när man pratar om marginalerna, som då blir en smula beskedligare.

Hur var det nu igen, gross margin, inkluderar det kapitalkostnad hmmmm? ;D

9478389aa575745e4d0bdc3ecf33d935.png
 
Trådskapare
A
SV: Bordeaux 2011

chambertin skrev:
Verkar vara ganska turbulent på En Primeur-marknaden just nu.
Fick igår mail om Lafite 2010 för 860€ vilket ju är en del under vad den släpptes för förra året.
Inte så att jag blir särskilt sugen på att köpa men utvecklingen är ju onekligen intressant.
Verkar som luften börjat pysa lite ur bubblan. Vid den senaste auktionen i Hong Kong så såldes endast 74% av posterna. Lafite pekas i artikeln ut som ett av de husen som tappat mycket i pris.

http://www.bloomberg.com/news/2012-04-2 ... -sale.html
 
SV: Bordeaux 2011

Anders Landström skrev:
Hur var det nu igen, gross margin, inkluderar det kapitalkostnad hmmmm? ;D

9478389aa575745e4d0bdc3ecf33d935.png

Men det är ju just det som är min poäng - att GM är ett uselt mått på lönsamheten om vi pratar om en verksamhet som kräver stora initiala investeringar och saknar inbyggd skalbarhet! ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är detta bara början?
Erbjudande från Farr Vintners idag:

 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är detta bara början?
Erbjudande från Farr Vintners idag:

Intressant att det procentuella prisfallet är så stort på 2010orna, eftersom det ju är en toppårgång. Sedan är det väl lite fascinerande att hybrisen kom tillbaka mitt under finanskrisen med de mycket höga en primeur-priserna på toppårgångarna 2009 och 2010, och att de sedan tänkte sig att de man kunde fortsätta att ta mer betalt för mellanbra årgångar som 2011 och 2012, än vad mellanbra årgångar kostade några år före finanskrisen bröt ut! Strax innan hade man ju grovt överprissatt den mediokra 2007 (en primeur-priserna sattes precis som finanskrisen spred sig från anglovärlden till resten av Europa). Detta kompenserades genom ett mycket schysst pris på 2008orna. 2013 har ju överlag sålts lite billigare än 2012, men frågan är om det är tillräckligt för att locka fram någon efterfrågan, för jag har för mig att de inte kommit ner till 2008-priserna igen.

Jag kom förresten att tänka på refrängen till en gammal Magnum Bonum-låt:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kom förresten att tänka på refrängen till en gammal Magnum Bonum-låt:
Nästan så att jag blev nostalgisk... "Ner-ner-ner nerför backen ner..."
Välvalt för att understryka vartåthän de moderna Bdx-priserna är på väg. Men, fortfarande så att jag (som helylleälskare av Bdx) tycker de är tveksamt dyra ändå. Jag har ju, å andra sidan, inga bekymmer med att finna stor njutning med fylliga spanjorskor eller intensiva italienskor...
 
Toppen