Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Underbar syra som säkert skulle ge @StefanAkiko näsblod, men som jag njuter av i fulla drag. Makalös champagne, både fullmatad och samtidigt så ren.
Jomen usch ja.
Tacka vet jag saké och shouchu. Dessa prydliga herrar vet man var man har dem. Igår blev det en grovlemmad och en floral variant. Tänk att rissorterna kan göra SÅDAN stor skillnad på uttrycket!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
NV Perrier-Jouët Champagne Grand Brut
Trevlig, syrastinn med en härlig brioche-ton och citrus i doften och en lite smågräddig ton av persika och stenfrukt. Jag gillar det, men tror vinet vinner på att få några år på sig. 87p
 

Elvis

Medlem
Härlig champagnevecka. I söndags korkade jag upp en Paul Déthune Cuvée l'Ancienne 2006. Vilket kvalitetsvin! Vi hade familjemiddag med åtta vuxna så jag fick inte många centiliter - nästa flaska kommer jag att korka upp när jag är enam. ;)

Och igår hade vi ett gäng vänner på middag och jag korkade upp en Roederer Rosé 2008 på magnum. Det här vinet går från klarhet till klarhet och jag tror att det är den bästa 2008:a jag provat. Jag är väldigt glad att jag har 11 magnum kvar i källaren.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Och igår hade vi ett gäng vänner på middag och jag korkade upp en Roederer Rosé 2008 på magnum. Det här vinet går från klarhet till klarhet och jag tror att det är den bästa 2008:a jag provat. Jag är väldigt glad att jag har 11 magnum kvar i källaren.
Mina två flaskor känns plötsligt rätt futtiga... Skulle ha släpat hem fler när jag var nere...
 

akaSami

Livsnjutare
Förra veckan var en ganska bra vecka i Champagne-konsumtionens tecken :)

Måndagen innebar Besök på Champagnebaren Forséen Öberg med Pressentation av Vve Fourny & Fils
Det vi fick möjlighet att prova var,
Brut Reserve, Brut Nature, BdB NV, Brut Rosé, Cuvé "R", Brut 2009
IMG_1897.JPG

För mig så utmärkte sig Rosén och Brut Nature av dessa. De övriga är i min mening goda viner men inget utöver det "vanliga". Rosén bjöd på en trevlig syra i balans med härlig frukt och bärighet. Nature var som kan misstänkas ordentligt torr, men ändå utan att vara påträngande.

I lördags fick jag äran att anordna min första Champagne-horisontal hemma hos oss.
Vi dammade då av Delamottes tillgängliga på SBs sortiment.
Brut, Rosé, BdB NV, BdB 2007, BdB 2004.
IMG_1899.JPG

Kort sammanfattat=)
Brut: Bra standardbubbel, tydlig syra och bra fräschör!
Rosé: Intressant Rosé, första rosén jag smakat som är tillverkad på detta sättet med skalen som får jäsa med saften. För mig vart den lite för mycket åt det saftiga hållet med väldigt hög fruktighet och kanske inte den syran jag vill ha.
BdB NV: Nu börjar det likna något, märkte redan här att BdB är vad huset skall vara mest stolta över. Bra syra, brödigt och smörigt, alla tre av mina favoritkomponenter i BdB.
BdB 2007: För mig hade denna någon underliggande miss i bouquen, inte säker om det var så illa att jag vill tro på korkdefekt men det fick mig att rynka lite på näsan i jämförelse med de andra vinerna vi drack.
BdB 2004: Detta var kvällens favorit för mig, mogen mousse, bra syra, utväcklade frukttoner samt ett djup som överträffade de övriga BdBsen.
 

matage

Medlem
Provade hela deras sortiment 2013 och jag gillade "R" skarpt, liksom "Vertus" brut nature, och BdB 1er Cru NV. Väldigt bra valuta. Underskattade. Etikettmaffian har inte lokaliserat Veuve Fourny ännu och det tackar vi för.

Påminner mig om att jag har en magnum BdB Millésimé 2002 liggande långt bak i kylen... Kanske dags att testa den snart :)
Fick inte "R" ruggigt bra betyg av Juhlin för några år sen?
 

jocke

Medlem
Då ska vi sammanfatta veckan som vanligt. Blev inte så mkt champagne. 4 flaskor vid fyra tillfällen. Henriot BdB behöver man inte säga så mkt, väldigt trevligt. Turgy 2008 har skrivits en del om, jag nöjer mig med :) . Jag skriver lite mer om Bonnaire Collection 1997. Här har vi en mjuk mogen champagne med inslag av frukter och en del honungssötma som rullar runt i munnen. Bra syra och en härlig struktur. Den här är inte på topp än utan det tar nog ett par år till innan den peakar. Men jag är svag för Bonnaire så givetvis är den förbaskad trevlig. Den fjärde champagnen förra veckan går att jämföra med en favvo film, Gladiator. Kraftful, uppkäftig, biffig, full med kryddor och framför allt peppar. Här finns ett mörkt djup med struktur. Den här kan man lagra lääänge. I like it. Champagnen är en Roger Brun La Pelle 2009. 100 % PN. Flaska 1383/3514
DSC_0736.jpg
 

Jos

Medlem
Härlig champagnevecka. I söndags korkade jag upp en Paul Déthune Cuvée l'Ancienne 2006. Vilket kvalitetsvin! Vi hade familjemiddag med åtta vuxna så jag fick inte många centiliter - nästa flaska kommer jag att korka upp när jag är enam. ;)

Och igår hade vi ett gäng vänner på middag och jag korkade upp en Roederer Rosé 2008 på magnum. Det här vinet går från klarhet till klarhet och jag tror att det är den bästa 2008:a jag provat. Jag är väldigt glad att jag har 11 magnum kvar i källaren.
Fyyyyyy.....! ;) Själv sitter man på tre :oops:
 

Elvis

Medlem
Skön provning (och inga barnarov) på Grappe igår:

NV Beaumont des Crayères (70-tal)
1988 Henriot Cuvée des Enchanteleurs
1996 Billecart-Salmon Grande Cuvée
Jacques Selosse Substance (deg december 2009)
1969 Franck Bonville Vinothéque

Alla var i toppform, inte minst 1969 Franck Bonville. Vilket vin! Fräsch, bra mousse och syra, mintchoklad. Det blir nog 97 poäng på CT.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Skön provning (och inga barnarov) på Grappe igår:

NV Beaumont des Crayères (70-tal)
1988 Henriot Cuvée des Enchanteleurs
1996 Billecart-Salmon Grande Cuvée
Jacques Selosse Substance (deg december 2009)
1969 Franck Bonville Vinothéque

Alla var i toppform, inte minst 1969 Franck Bonville. Vilket vin! Fräsch, bra mousse och syra, mintchoklad. Det blir nog 97 poäng på CT.
Billecart-Salmon 1996, håller den på att vara mogen...?
 
Toppen