Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

tobbe81

Medlem
Nu finns bara -04 kvar Tobbe81 vi sitter i baren om du jobbar
du skulle ha sagt till att du sökte mig eller frågat om jag jobbade och det gjorde jag såklart igår , så kunde man ha fått ett ansikte bakom en vinnörd här ifårn FW hoppas att du gillade champangen och lokalen. för hur många musikfria Kmärkta barer kan man hitta runt stureplan som stänger 01 och som man kan sitta ner och avnjuta en god flaska .......?
 

Elvis

Medlem
Var på Enjoy Wines sortimentsprovning i fredags. Drack en hel del bra italienska viner (mer om det i vanliga Idag dricker vi-tråden) och provade också igenom Enjoy Wines champagneutbud som tyvärr enbart består av Nicolas Feuillatte. Jag avstod vanliga Brut Réserve för att inte bli på dåligt humör men provade igenom:

Fondamental Brut
Blanc de blancs 2006
Brut Rosé
Palmes d'Or 2002

Jag har väldigt svårt för Nicolas Feuillattes viner och det enda som får knappt godkänt är Blanc de blancs 2006, en hygglig budgetchampagne för 299 kr. Jag skrev ner lite poäng för mig själv och satte 86 på det vinet, 82 på Palmes d'Or och Fondamental och 78 på Brut Rosé. Nu efteråt känns det som om jag var för generös med poängen.
 
Har ett litet dilemma... Jag står och väger mellan att köpa en Dom Perignon Oenotheque 1996 och en Dom Perignon P2, någon som har några tankar eller idéer kring dessa?
Eller ska man rent utav köpa båda?!
 

Per Stade

Lege artis
Hade en flaska Duval-Leroy Brut i garderoben på Koster och tyckte att det var trevligt efter en fantastisk dag i solen. Köpte en låda för några år sedan, kommer inte ihåg riktigt när, men den visade det som vi har skrivit om i en annan tråd, NV-champagne vinner på att lagras. Den här hade kanske kunnat ligga ytterligare, men av de flaskor jag hade att välja på så var det av någon anledning den här jag tog. Funderar på om jag skulle ha tagit den flaska Ayala Zero dosage, degorgerad 2007, som stod bredvid.
Duval-Leroy var i alla händelser en trevlig flaska, torr och rätt kraftfull, lite svårt att säga om det var mycket Pinot eller mycket fat men jag tror nog att det var faten. Bra matchampagne i alla händelser.
 

magnum

Epernay, Frankrike
1996 är en klart mycket intressantare årgång än 1998 och i DP fall är det särskilt tydligt. 1995 är en annan riktigt bra årgång från DP och framförallt i Oenotheque version.
 
1996 är en klart mycket intressantare årgång än 1998 och i DP fall är det särskilt tydligt. 1995 är en annan riktigt bra årgång från DP och framförallt i Oenotheque version.
Intressant! Vad jag har förstått så är 96:an ändå strået vassare än '95!
Får köra på 96:an, tack!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Intressant! Vad jag har förstått så är 96:an ändå strået vassare än '95!
Får köra på 96:an, tack!
Möjligt, men för något år så ökade 95an i pris till samma nivå som 96 samtidigt som det förkom myckt positiva omdömen! Tror du blir mycket nöjd med 96an, strålande champagne!
 

Jos

Medlem
du skulle ha sagt till att du sökte mig eller frågat om jag jobbade och det gjorde jag såklart igår , så kunde man ha fått ett ansikte bakom en vinnörd här ifårn FW hoppas att du gillade champangen och lokalen. för hur många musikfria Kmärkta barer kan man hitta runt stureplan som stänger 01 och som man kan sitta ner och avnjuta en god flaska .......?
Jag trodde du hade benkoll på Finewines och såg att jag skrev inlägget ;)

-98an var riktigt bra, klart bättre än -00 som vi tog för ett tag sedan. Dock har den många år kvar innan den levererar på topp så det är lika bra att låta den ligga lite till om ni sitter på några flaskor.

Sen ramlade vi vidare och tog in lite amerikaner som Ojai Syrah Duvarita -13 och Lillian Syrah -12 men blev inget mer bubbel tyvärr.
 

Pontus

Medlem
Igår dracks det en Salon 1996 minsann! Fräsch doft av gröna äpplen, citron och persika. Smak av gröna äpplen, päron, citrus och en hint av mandel och nötter i eftersmaken. Klingande renhet och extrema syror som hänger i länge. 93p.

Jag föredrar generellt inte alltför mycket mognadstoner i min champagne, men Salon 1996 är fortfarande för ung även för min smak. Oerhört elegant champange, men har man bra lagringsförhållanden ska man nog vänta ett decennium till. Eller två.
 

Per Stade

Lege artis
Igår dracks det en Salon 1996 minsann! Fräsch doft av gröna äpplen, citron och persika. Smak av gröna äpplen, päron, citrus och en hint av mandel och nötter i eftersmaken. Klingande renhet och extrema syror som hänger i länge. 93p.

Jag föredrar generellt inte alltför mycket mognadstoner i min champagne, men Salon 1996 är fortfarande för ung även för min smak. Oerhört elegant champange, men har man bra lagringsförhållanden ska man nog vänta ett decennium till. Eller två.

Fy, fan så länge kan jag inte vänta. Nån som vill byta mot något mer drickbart?
 
Toppen