Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Idag avslutade vi ett ettårigt projekt hos en kund vilket firades med lite mingel och bubbel. Senast bjöds det på prosecco, men idag hade de kört på NV André Clouet Grande Reserve. Som vanligt ett trevligt vin, men jag har alltid haft lite svårt för den skarpa syran och den kraftiga kartigheten som för mig ständigt tar över när jag testar det här vinet. Visst finns det ett uns till brödighet och lite toast, men den är på gränsen till obefintlig och räddar inte särskilt mycket. Men det är väl alltid trevligt att testa bubbel en helt vanlig onsdag.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Idag avslutade vi ett ettårigt projekt hos en kund vilket firades med lite mingel och bubbel. Senast bjöds det på prosecco, men idag hade de kört på NV André Clouet Grande Reserve. Som vanligt ett trevligt vin, men jag har alltid haft lite svårt för den skarpa syran och den kraftiga kartigheten som för mig ständigt tar över när jag testar det här vinet. Visst finns det ett uns till brödighet och lite toast, men den är på gränsen till obefintlig och räddar inte särskilt mycket. Men det är väl alltid trevligt att testa bubbel en helt vanlig onsdag.
Odlare som är populära/stor efterfrågan har en tendens att släppa sina NV lite väl unga, man får bra utdelning om man kan spara nåt år i källaren.
 

Larseman

Medlem
Någon som vet hur man kan lista ut deg-datum på en N.V. André Jacquart Champagne Expérience Premier Cru?
Jag tror att den har funnits hos oss sedan 2008 men vet inte säkert. På ett ställe på etiketten står det L05BEXP, kan det ha med åldern att göra?
 

Mattias Schyberg

Administratör
När göteborgsgänget samlades igår för ytterligare en BYOB så var jag dessvärre tvungen att jobba. :( Så kan det gå, men det hindrade mig inte från att titta förbi, ta @Emanuel i handen (som ju hade letat sig dit) och faktiskt hinna med att prova lite skumpa helt anspråkslöst (för ovanlighetens skull så tog även jag med mig en skumpa denna gång!). Inga bottennapp eller stora överraskningar. ;)

2009, Cuvée du Goulté Blanc de Noir, Marie-Noëlle Ledru
Kvalitativt bubbel utan tvekan. Rejäla syror och bra intensitet, men det blev lite för mycket bokna äpplen för min smak. Utöver detta mycket citrus, finotoner och ett uns bröd. Mycket mognadstoner trots den ringa åldern. Hade svårt att hitta så mycket mer. 87p får det bli, men stilen är inte något jag går igång på. 6 personer hade det som favorit så mitt omdöme är nog allt annat än representativt.

2009, Grand Cellier Rubis Rosé, Vilmart
Ung och knuten de första minuterna, men det tog sig rejält med luft och värme. Min favorit i heatet. Makalös längd och intensitet. Fullkomligt briljant i munnen. Saknar möjligen lite komplexitet i dagsläget, men var ett rent nöje att prova ändå. Smultron, apelsinkrokant, ett uns bröd, persika och mängder av syrlig grapefrukt. Antydan till sötma i eftersmaken, men helt klart på rätt sätt. Jävligt bra bubbel! 92p

N/V, Cuvée Préstige Diebolt-Vallois
Inget märkvärdigt bubbel men klart bra. Ganska ung frukt med mestadels gröna äpplen och syrastinn citrus men det lurkar även lite gula plommon under ytan ihop med en del krita, kofta och antydan till nougat. Behöver troligtvis ett par år i garderoben misstänker jag. Lite avslaget, flaskan exploderade nämligen när jag tog av grimman i samband med dekanteringen, orutinerad och otålig som jag är. :oops:Schysst standardskumpa, men tyvärr var det bara en som fångades i nätet och höll den som bäst i heatet. För egen del så hamnade den näst sist. 88p

2006, Cristal Louis Roederer
Japp, aromen är värd att dö för. Allt finns där i form av nygräddat bröd, nötter, nougat och krutiga mineraler. Allt i harmoni med bra djup och fräsch citrusinramning med lite persika på toppen. I munnen så är det hårda syror som gäller och massor av gräddig mousse som rundar av. Riktigt bra intensitet och längd. Underbart trevlig Champagne och det var jämt skägg mellan detta och min favorit, dvs Vilmart. Fick vibbar av Krug GC och även Sir Winston, men det kändes inte riktigt på samma nivå. Gillade det skarpt oavsett. Endast två i gänget hade det som favorit. 92p

Tack för att jag fick chansen att vara med på åtminstone en selektiv del av gårdagskvällens BYOB!
 

Elvis

Medlem
2009, Grand Cellier Rubis Rosé, Vilmart
Ung och knuten de första minuterna, men det tog sig rejält med luft och värme. Min favorit i heatet. Makalös längd och intensitet. Fullkomligt briljant i munnen. Saknar möjligen lite komplexitet i dagsläget, men var ett rent nöje att prova ändå. Smultron, apelsinkrokant, ett uns bröd, persika och mängder av syrlig grapefrukt. Antydan till sötma i eftersmaken, men helt klart på rätt sätt. Jävligt bra bubbel! 92p

Jag älskar Grand Cellier Rubis Rosé! Kul att den var så bra och tack för påminnelsen om att källaren behöver fyllas på. Vilmart finns det gott om men inte just rosén.
 

Elvis

Medlem
Provade Vve Fourny & Fils Cuvée R Extra Brut igår och idag. Det var någon som tipsade om den här på forumet så jag beställde en flaska. Druvor från Vertus, 90 % Chardonnay och 10 % Pinot Noir, två på varandra följande årgångar (50 % vardera), ekfatslagrad, ofiltrerad och 3-4 gram dosage. En väldigt bra champagne till rena fyndpriset i beställningssortimentet.

Initialt mycket chardonnay på näsan och citrus i munnen. Ung och fräsch. Men med lite luft och värme började det hända grejer. Tropisk frukt, lite skumbanan, mineraler och en skön gräddighet. Jag sparade ett par deciliter till idag och den var lika bra idag. Det skulle vara intressant att ställa den blint mot Selosse Initial - jag tror på Cuvée R!
 

Jos

Medlem
Efter tjurruset var vi värda biff o bea. Och såklart ett gott bubbel!
WP_20151003_21_18_37_Pro.jpg
 

matage

Medlem
Jag älskar Grand Cellier Rubis Rosé! Kul att den var så bra och tack för påminnelsen om att källaren behöver fyllas på. Vilmart finns det gott om men inte just rosén.
Har du några ytterligare kanaler att tipsa om på Vilmart?
Själv har jag bara (lätt maniskt) handlat från Franska Vinlistan när de dyker upp..
 

Elvis

Medlem
Har du några ytterligare kanaler att tipsa om på Vilmart?
Själv har jag bara (lätt maniskt) handlat från Franska Vinlistan när de dyker upp..

När jag upptäckte Vilmart fanns Coeur de Cuvée i ordinarie sortimentet på SB men det var några år sedan. Sedan dess har det blivit 100 % Franska Vinlistan även för mig.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har du några ytterligare kanaler att tipsa om på Vilmart?
Själv har jag bara (lätt maniskt) handlat från Franska Vinlistan när de dyker upp..
Frågade efter den när jag hälsade på hos Vilmart för lite sedan och de sa att den var helt slutsåld.
Själv har jag fem flaskor kvar som ska få ligga en stund till innan jag öppnar nästa. Väldigt trevligt att få poppa min fösta tillsammans med göteborgsgänget och kul att alla gillade den.
Är ganska enig med @Mattias S om poängen men Cristal 06 kändes mer mogen och öppen idag. Vilmarten kommer bli ett sjuhelsikes vin med lite tålamod. Vad gäller Marie-Noëlle så satte jag 91p på den då jag gillade det där boka äppeltonerna som inte gick hem hos Mattias. Träffade även dem som hastigast när vi var nere och ångrar nu att jag inte tog mig tid att prova igenom deras grejer.
 

Per Stade

Lege artis
Någon som vet hur man kan lista ut deg-datum på en N.V. André Jacquart Champagne Expérience Premier Cru?
Jag tror att den har funnits hos oss sedan 2008 men vet inte säkert. På ett ställe på etiketten står det L05BEXP, kan det ha med åldern att göra?

Jag har samma fråga. Igår kväll drack vi en flaska 2004 Vilmart Couer De Cuvée där den skarpögde kan se 04 12 på etiketten och där det stog likadant på korken.
image.jpeg


2004 är, som vi tidigare har diskuterat på forumet, en årgång, som inte har den skyhöga syran, som en del andra årgångar i Champagne. Trots att den här flaskan, enligt uppgift, har mycket låg dosage, så känns den ganska mjuk. Lite fruktig doft till att börja med men med mer värme kommer fattonerna fram med mycket nötter. Smaken har en liten biton, som jag inte är helt förtjust i, jag känner igen den från en del belgiskt öl. Eftersom många på forumet också gillar öl så vet ni säkert vad jag menar. Det var länge sedan jag själv drack det men jag tror att den där sura smaken framförallt finns i geuze.
 

jocke

Medlem
Provade Vve Fourny & Fils Cuvée R Extra Brut igår och idag. Det var någon som tipsade om den här på forumet så jag beställde en flaska. Druvor från Vertus, 90 % Chardonnay och 10 % Pinot Noir, två på varandra följande årgångar (50 % vardera), ekfatslagrad, ofiltrerad och 3-4 gram dosage. En väldigt bra champagne till rena fyndpriset i beställningssortimentet.

Initialt mycket chardonnay på näsan och citrus i munnen. Ung och fräsch. Men med lite luft och värme började det hända grejer. Tropisk frukt, lite skumbanan, mineraler och en skön gräddighet. Jag sparade ett par deciliter till idag och den var lika bra idag. Det skulle vara intressant att ställa den blint mot Selosse Initial - jag tror på Cuvée R!
Är en riktigt bra NV. Kan även rekommendera Vve Fourny & Fils Cuvée R
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Efter veckans BYOB i GBG dröjde jag mig kvar för att spendera helgen hemma hos goda vänner.
Som sig bör på västkusten bjöds det förstås havskräftor och nyfångade räkor men värdparet hade därtill den goda smaken att bjuda lite Champagne och en flaska från en bra producent därtill!
NV Paul Bara Grand Rosé
Trevligt vin med en stor doft av hallon och krusbär och en kraftfull mousse med fina små bubblor. I smaken bjöds mogna hallon och en hyfsad längd och vinet utvecklades stark under kvällen som så ofta med ung Champagne.
Helt klart kvalitetsskumpa men jag hade ändå kanske väntat mig lite lite mer bara för att jag har nästan orimliga förväntningar på PB. 89-90p ska den i alla fall ha.
Tillsammans med detta blev det även en NV J. De Telmont Grande Réserve som referens och den var rätt trist och med någon märkligt bismak som jag inte kunde sätta fingret på men som jag inte alls gillade.
Jag drack ju en hel radda viner från Telmont i somras och deras 1990 och 1985 var ju helt andra grejer, de dricker jag gärna igen men denna NV ger jag nog 84p.
20151003_210445.jpg
 
Är en riktigt bra NV. Kan även rekommendera Vve Fourny & Fils Cuvée R
I början på september provade jag Vve Fourny & Fils champagner på Champagnebaren Forssén& Öberg här i Göteborg. Dom tre som jag speciellt gillade var: Cuvée "R" tätt följd av Millésimé 2009. Ett litet hack efter kommer Brut Nature. Det har blivit köp av alla tre.
Har jag förstått saken rätt så finns det endast en "Cuvée R" och den är "Extra Brut".
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kan inte annat än tacka @Sörplarn för den fina länken till Biltemas finvintillbehörssortiment.

Att deras inköpsavdelning var sådana blindprovningsentusiaster visste jag inte men hatten av för denna blindprovarpåse i neopren som både håller din skumpa kall och hemligt när du ska på BYOB i exempelvis Götet.
Jag köpte en näve, 34.90 :- har man råd med utan att bli sur.


På Bilden: En Vilmart Rosé 2009 gömmer sig i sitt nya slicka fodral. (Han ser lite tjock ut men det går)
20151005_113606.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
Någon som vet hur man kan lista ut deg-datum på en N.V. André Jacquart Champagne Expérience Premier Cru?
Jag tror att den har funnits hos oss sedan 2008 men vet inte säkert. På ett ställe på etiketten står det L05BEXP, kan det ha med åldern att göra?
För mig ser detta ut och vara från årgång 2005 L05, B ingen aning vad det står för, EXP troligen kort för Experience. På denna info går det inte att ¨lista¨ut deg datum. Finns det någon info på korken?
 

Per Stade

Lege artis
För en tid sedan läste jag på Anders Öhmans mat och vinblogg om Panniers champagne. I går kunde jag inte låta bli att köpa en flaska till krabbklorna, som var över sedan söndagskvällen.

image.jpeg


Vi har väl blivit bortskämda, hustrun smakade och ville sedan inte ha mer.
Enligt min uppfattning hade vinet inte mycket doft, definitivt inget av det brödiga, som brukar kännas direkt korken åker ur flaskan. Lite blyg, fruktig doft var allt som kändes. I munnen kändes moussen grov och för mycket. Smaken var mest citron med mycket fat eller om det var Pinot Meunier som gav tyngd. Och beska. Dosagen är endast 4 g/l men på något sätt kändes champagnen ända lite klibbig.
Påminde faktiskt om Graham Beck BdB 2010, som jag provade efter Mattias hyllning för en tid sedan.
Nej om jag vill dricka budgetbubbel så föredrar jag nog en bra crémant.
 
Last edited:
Toppen