Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
image.jpeg

Rose Champagne dricker jag tyvärr alldeles för sällan märker jag. Det här fantastiskt gott! Bourgogne rouge möter Champagne typ....Fast mest Champagne. Har bara druckit 2008:an tidigare men frågan är om inte denna är väl så bra. På tallriken hade vi havskräftor och färska räkor.
 

Per Stade

Lege artis
Har dottern hemma ikväll och plötsligt dyker yngste sonen upp från att ha varit i Göteborg alldeles för länge enligt hustrun, som plötsligt blir sugen på champagne. Efter cirka 5 sekunders val tar jag fram en 1996 Cuvée William Deutz. Ett champagnehus som ofta glöms bort. Jag är lite svag för Deutz eftersom det var den första champagnen, som jag för många år sedan upptäckte efter de vanliga Moet och gula änkan.
image.jpeg

Vacker nästan citrongul färg, inte mycket bubblor i glaset.
Doftar kraftfullt med mogna röda äpplen enligt mig, päron tycker barnen. Mycket frukt är vi överens om och likadant i smaken, fikon också skulle jag vilja säga. Typisk pinotdrivden champagne, en del fat också skulle jag tro. Bra syra, sonen och jag har en stunds diskussion om den kan lagras mer eller om vi skall dricka upp resten av flaskorna nu. Moussen är, trots avsaknaden av bubblor i glaset, mjuk och fin och känns i gommen precis på det sätt som jag gillar.
Tyvärr för lite i flaskan.
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Kul bild, jag har undrat vad du gör med dina bilder. :)

Det finns en app som heter "Dagens app", som varje dag skickar erbjudande om att gratis tanka ner en app. De flesta är spelappar men många är olika former av bildbearbetningsappar. Den jag har använt till den här bilden, och också till några av Grand Année-bilderna heter "Etchings".
image.jpeg

Barnsliga jag tycker att det är jättekul att leka med bilderna. Såna här effekter går att göra med "DistressedFX":

image.jpg
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu är jag hemma efter ett intensivt besök i Champagne. Jag var hos G.H. Martel som äger ett antal olika hus.
...
Efter provningen körde vi ner till Bligny i södra Champagne där vi bodde på familjen Rapeneaus jaktslott Château de Bligny.
Av nyfikenhet: jobbar du hos importören? Känns inte riktigt som ett naturligt val att bygger upp en Champagneresa enbart runt flera besöksmål kopplade till en företagsgrupp (och därmed kör förbi massor av bra småproducenter på vägen) om man inte har yrkesmässiga skäl att göra så.
 

Krisman

Medlem
Av nyfikenhet: jobbar du hos importören? Känns inte riktigt som ett naturligt val att bygger upp en Champagneresa enbart runt flera besöksmål kopplade till en företagsgrupp (och därmed kör förbi massor av bra småproducenter på vägen) om man inte har yrkesmässiga skäl att göra så.
Helt rätt gissat.
 

epeb

Medlem
Ikväll blev det denna
HuréFrères.Invitation.(2011).jpg


Mycket gott var det allmänna omdömet. Motsvarar väl ungefär 88p
Gröna äpplen, lite citrus, antydan av grapefrukt. Bra syra som rensar munnen. Utmärkt koncentration och lååång eftersmak som ligger kvar. Känns lite ungt, ska bli trevligt att se hur den utvecklats om nåt år.
 

Beo

Medlem
  • Hummermiddag!
    Champagne Huset Collection (77978)
    2004 Grongnet Special Club
    Låda med tre olika denna gång dracks 2004 med välbehag lite oxiderade sherrytoner med en aning kort avslutande syra. 88 p Så här års intages bubbel med lämpligt skaldjur. Till 1,9 kg hummer bör man dock ha en magnum upptäckte vi.
    IMG_1380.jpg

 

akaSami

Livsnjutare
Det har gått alldeles för länge sedan ädla bubblor sprudlade hos mig!
Igår var det dags :) sambon bjöd på middag och hade till min förtjusning valt väldigt trevlig champagne till förrätterna :)
Pommery Louise 2002
image.jpeg

En i mitt tycke utmärkt champagne, mogen och väl balanserad.
Moussen var livlig i glaset men silkeslen på tungan, syran fanns kvar men var subtil.
Färgen var klart gyllene.
Nötig smörig och massor av mogen skenfrukt i näsan :)
En skarp rekommendation från min sida..
 

JakobS

Medlem
l'Esprit 2008!!
Så vart det och visst levererade den! Har antecknat grapefrukt, nougat, päron, gröna äpplen, kex och grädde. Några års lagring kommer göra detta till en stor champagne, men den var riktigt trevlig redan nu!

Efter cirka 5 sekunders val tar jag fram en 1996 Cuvée William Deutz. Ett champagnehus som ofta glöms bort.
Bara att gratulera, själv håller jag Deutz William Rosé 1996 som det bästa jag druckit hittills!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Så vart det och visst levererade den! Har antecknat grapefrukt, nougat, päron, gröna äpplen, kex och grädde. Några års lagring kommer göra detta till en stor champagne, men den var riktigt trevlig redan nu!


Bara att gratulera, själv håller jag Deutz William Rosé 1996 som det bästa jag druckit hittills!
Kul att du gillade Peters 2008. Se till att du får tag på deras Chetillons 2008 när den släpps, magiskt bra!;)
 

Silex

Medlem
Ikväll blev det denna
Visa bifogad bild 5206

Mycket gott var det allmänna omdömet. Motsvarar väl ungefär 88p
Gröna äpplen, lite citrus, antydan av grapefrukt. Bra syra som rensar munnen. Utmärkt koncentration och lååång eftersmak som ligger kvar. Känns lite ungt, ska bli trevligt att se hur den utvecklats om nåt år.

Drack precis samma i fredags. Det var med gäster så jag gjorde ingen djupare analys, men håller med dig i ditt omdöme.
 

Elvis

Medlem
Korkade häromdagen upp flaska nummer två ur min låda med Vilmart Coeur de Cuvée 2003. Som jag skrev för ett par veckor sedan så var den första flaskan en stor besvikelse. Den här var helt annorlunda. Elegant, vinös och väldigt bra. Påminde lite om Selosse i stilen. Det här är nog den näst bästa 2003:a jag provat, efter Jacques Selosse Les Carelles. Min fru sa att Vilmart Coeur de Cuvée är hennes favoritchampagne alla kategorier, vilket gör att jag kommer att vara tvungen att handla lite extra vid nästa Vilmart-släpp hos Franska Vinlistan.
vilmart.jpg
 

MartinE

Medlem
Det är måndag eftermiddag på kontoret och jag roar mig med att läsa ikapp gamla inlägg efter en tids frånvaro från forumet...

Någon som vet hur man kan lista ut deg-datum på en N.V. André Jacquart Champagne Expérience Premier Cru?

André Jacquart graverar alltid in degorgeringsdatum längst ner på flaskan, på kanten av flaskbottnen! Ofta hittar man det även längst ner på baksidesetiketten.

Jag har samma fråga. Igår kväll drack vi en flaska 2004 Vilmart Couer De Cuvée där den skarpögde kan se 04 12 på etiketten
Jag är osäker på om din fråga syftar på AJ eller Vilmart, men jag svarar för säkerhets skull: Ja, "04/12" på etiketten betyder att den blev degorgerad i april 2012.! Vilmart stämplar numera alltid degorgeringsdatum på detta sätt.
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Det har varit lite "tema 2000" här hemma den senaste tiden och följande flaskor har fått bekänna färg:

Charles Heidsieck Millésime 2000: Utvecklad, något komplex och kryddig doft med rostade toner. Gula äpplen, grapefrukt, persika, krita, rostat bröd och grädde. Utvecklad, fruktig och medelfyllig smak av gula äpplen, persika, mineral och grapefrukt. Grapefruktstonerna mattas efterhand och ersätts med mer utvecklade toner. Mycket bra! 86 p.

Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 2000: Doften är först väldigt sluten, men efter ett par timmar öppnar den upp sig med inslag av dill, gummi, rostat bröd, gula äpplen, nötter och kex. Smaken känns hela tiden ganska ung och outvecklad. Omogna gula äpplen, mineral och kex. Antingen var det något fel på den här flaskan eller så är den här champagnen inne i en tråkig fas för tillfället, för så här intetsägande var den inte när jag drack den senast. Absolut inte dålig, men allt annat än sprudlande för tillfället! 85(++) p.

R&L Legras Cuvée St-Vincent 2000: Kraftfull, komplex och utvecklad doft. Inslag av rostad ek, krut, nymalet kaffe, mintchoklad, citrus, champinjoner och gräddkola. Smaken är utvecklad, frisk och torr. Mineral, gula äpplen, lite gräddkola och citrusskal. Lång, mycket torr eftersmak. Syran dominerar fortfarande över frukten. Doften är fantastisk men helhetsmässigt är den trots allt inte i närheten av den fabulösa 96:an. 90-91 p.

IMG_8122.JPG



Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2000: Doften är till en början riktigt unken, för att sedan gå över till något som skulle kunna betecknas som ”pikant”. Den är komplex, och utvecklad med inslag av bröd, övermogen frukt, aprikos, kex, smör, honung och gräddkola. Smaken är utvecklad, fyllig, fruktig och frisk med inslag av mogna äpplen, aprikos, persika, honung och nötter. Lång, härlig eftersmak. Det är inte första gången jag råkar ut för en FdP som beter sig konstigt, men det här är ändå en fantastisk champagne! 92 p.

IMG_8131.JPG



Taittinger Comtes de Champagne 2000: Kraftfull, komplex, kryddig och rökig doft. Till en början en aning pikanta toner som efter en timmes luftning ersätts med härligt rostade toner. Rostade nötter, gummi, bränt trä, rostat bröd, päron, honung och citrus. Utvecklad, medelfyllig, komplex, fruktig, frisk, torr och något bitter smak. Persika, lime, ingefära, hasselnötter och limeskal. Smaken är helt klart bättre än doften! 91 p.

IMG_8137.JPG



Henri Giraud Fût de Chêne 2000: Fantastisk, utvecklad, oxiderad och blommig doft med tydlig fatkaraktär. Inslag av honung, gräddkola, ek, mogna gula äpplen, kanel och grädde. Utvecklad, fruktig och koncentrerad smak med tydliga starkvinstoner. Aprikos, mogna gula äpplen och honung. En underbar champagne! Vinner mycket på att drickas vi en högre temperatur (16-17 grader). 92 p.
 
Toppen